שמן הזית, הוא אחד המוצרים ששומרים על יוקרה תמידית. למרות שלא מדובר בזהב או פריט נדיר אחר, כבר אלפי שנים שהוא נחשב לאחד ממוצרי המזון הנחשבים ביותר והוא משתלב בחיינו הרוחניים והגשמיים במגוון דרכים.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
נזכיר ששמן הזית משובץ במקום מכובד בשבעת המינים והתורה מייחסת לו חשיבות רבה, ואף בברכות שה' מברך את עם ישראל מוזכר היצהר שהוא שמן זית כמקור לעושר ושגשוג כלכלי.
מלבד טעמו הייחודי, הוא גם נחשב לבריא הרבה יותר לגוף מרוב השמנים, במקרים מסוימים שמן זית בחמיצות מסוימת תורם לשיפור של מערכות כלי הדם והעיכול.
שמן זית הוא אחד המוצרים הפופולאריים בישראל ויש לו מאפיין ידוע בימינו כאשר התרבו הזיופים שלו והמומחים מזכירים לציבור לרכוש תמיד את השמן ממקור אמין וידוע.
עם השנים, אחת התופעות המעידות על עליה ביוקר המחיה ועל אירועים עולמיים דרמטיים הייתה גם התייקרות שמן הזית. ואכן בשנתיים האחרונות חלה התייקרות משמעותית של השמן. ככל שהוא זך יותר, הוא גם יקר יותר.
יצאנו לבדוק את הסיבות והרקע לעליית מחירי השמן ולהעריך האם המצב הזה הוא זמני או משמעותי ודרמטי יותר.
הסיבה המרכזית: בצורת
בגלל הדרישות המיוחדות לגידול עצי הזית כמו אקלים מיוחד וטיפול מקצועי לאורך כל שנות חייו של העץ, הרי שהבצורת באזורי הגידול המרכזיים היא הגורם המשפיע ביותר על מחירי הזיתים האיכותיים וכמובן השמן המופק מהם.
בארה"ב, שמן הזית התייקר בשנה האחרונה באופן דרמטי במיוחד בעקבות בצורת קשה בספרד, שם מיוצר כ-40% משמן הזית הנמכר בארצות הברית. משרד החקלאות, הדיג והמזון של ספרד הודיע כי המדינה תייצר 680 אלף טון בלבד בעונה הנוכחית. ירידה משמעותית של כחצי מכמות מהייצור הממוצעת שעומדת על 1.37 מיליון טונות.
הסיבה השנייה: מחסור ומיסים
בשנה האחרונה, מחירי שמן הזית למאכל (ואפילו להדלקה בחנוכה) עלו בשיעור של 30% בעקבות דרישה של היבואנים והיצרנים להעלות את המחירים. הדרישה נבעה משתי סיבות עיקריות - חוסר והתייקרות המוצר בכל רחבי אירופה שהיא המקור הגדול והדומיננטי ביותר לשמן זית המגיע לארץ, לזה נוספה העובדה שמשרד הכלכלה והתעשייה ביטל את הפטור ממכס, מה שהיה מאפשר לרשתות להביא את השמן במחיר זול יותר.
המצב בישראל בתחום השיווק הוא מורכב במיוחד, גל התייקרות המחירים כבר קיים במלוא עוצמתו, ואם נוסיף לכך את הפגיעה בחקלאות בעקבות המלחמה והמתיחות הביטחונית בזירה הצפונית, הגיוני מאוד שמחיר שמן הזית מהייצור המקומי גם הוא יעלה באופן ניכר.
מה קורה בעקבות המחסור ועליית המחירים?
צריכת שמן הזית הממוצעת בישראל עומדת על כשלושה ליטרים בשנה לאדם, כמות יחסית ממש נמוכה מול הצריכה בספרד העומדת על 25(!) ליטר בשנה לאדם וגם מול יוון שם הצריכה עומדת על 15 ליטר שמן זית לשנה לאדם.
עם זאת, עדיין מדובר על כמות אדירה של שמן המשווקת בישראל, וככל שהמחירים עולים הדבר גורם להתפשטות התופעה של זיופים שפוגעים כמובן בראש ובראשונה באיכות המוצר ובצרכנים.
כ-25% מכמות השמן המשווקת בישראל נמכרת ברשתות השיווק והשאר נצרך על ידי השוק המוסדי ומפעלי תעשייה. מקורות אספקת שמן הזית הם מייצור מקומי, המהווה 80% מסך הצריכה הישראלית, ו-20% הינם מיבוא שמן בבקבוקים.
כיצד אפשר להיאבק בתופעת הזיופים?
המומחים מתריעים כי זיהוי הזיוף של שמן הזית הוא מאוד קשה, אבל הוא הגיע לממדים מדאיגים מכיוון שמדובר בכסף קל עבור הזייפנים שיודעים כי הציבור מוכן לשלם על המוצר היוקרתי.
בנוסף, מסבירים האגרונומים, את שמן הזית ניתן לערבב בקלות עם שמנים אחרים ולמכור אותו כשמן כתית מעולה. הצבע של שמן הזית אינו המדד היחיד המלמד על איכותו של השמן או אם מהלו אותו בשמן חמניות או אחר.
ישנה תפיסה שגויה שככל שהצבע ירוק יותר, כך איכות השמן טובה יותר, אך הצבע הוא למעשה לא אינדיקטור אמיתי לארומה או לטעם. עד כדי כך שטועמי שמן זית מקצועיים משתמשים בכוס כחולה בבדיקת הטעם, בכדי למנוע מהצבע לחבל בשיקול דעתם הישר.
לכן ההמלצה של היצרנים הסוחרים ואנשי השיווק, לרכוש את השמן אך ורק במקומות אמינים כמו רשתות השיווק הידועות או בבקבוקים סגורים שניכר שעברו בדיקה של תו תקן רשמי וישראלי.
ביקוש גבוה מול היצע נמוך
מלחמות כמו המתרחש בין רוסיה לאוקראינה גורמות לצמצום היבול באירופה ומכאן למחסור יחסי ועליית מחירי הייבוא, גם שנת הבצורת בספרד ובמדינות נוספות תרמה לצמצום התפוקה ומכאן שכל העולם מתמודד עם ביקוש גבוה מול הפחתה משמעותית של ההיצע.
כך שהדרך לעליית המחירים - קצרה וידועה.
ועם כל העלייה במחירים, אין זה אומר שהצרכנים צריכים להתפשר על שמנים לא מוכרים ופחות איכותיים.
לכן, מומלץ לרכוש שמן זית כתית מעולה, שהוא הכי פחות מעובד ונחשב לאיכותי ביותר. לבסוף, עליכם לבדוק את מקור הזיתים, שיכול להגדיר את פרופיל הטעם. כמה מהיצרניות הטובות ביותר של שמן זית הם איטליה, יוון, ספרד וקליפורניה.