כיכר השבת

התורה אינה משתנה

התורה מעולם לא שאפה להתאים את עצמה למושגי הזמן, אלא היא עיצבה את המושגים וקבעה אמיתות מוחלטות. אכן, התורה עצמה נתנה מרחב, שבתוכו יש מקום להחמיר ולהקל, אבל הכול בתוך מסגרת התורה וההלכה, וכך נהגו חכמי ישראל ופוסקי ההלכה בכל הדורות. אי-אפשר לדרוש מרבנים לסטות מן ההלכה, כי אם יעשו כן – יחדלו מלהיות רבנים (דעה)

|
26
| כיכר השבת |
הרב ברוד (מאיר אלפסי)

מי שעוקב אחר תהליכי חקיקה, הן בארץ הן בעולם, יכול להבחין בתנועת מטוטלת. בתחילה מושכים את החקיקה לכיוון אחד, ואז מתחילים לחוש בעוולות שהחקיקה הזאת גורמת, ומתפתחת מחאה שדוחפת את החקיקה לכיוון הנגדי.

החקיקה גם מושפעת מאופנות מתחלפות ומאירועים שמשפיעים על דעת הקהל. אם, למשל, יתפרסמו כתבות בכלי-התקשורת על הקלות שבה אפשר לאשפז בני-אדם במוסד פסיכיאטרי, תקום זעקה ציבורית שתגביל את היכולת לאשפז בני-אדם בכפייה. אבל אם לאחר זמן יקרו מקרים שחולי-נפש יפגעו באחרים – תקום זעקה נגדית, שתרחיב את סמכות הרשויות לאשפז בני-אדם שנשקפת מהם סכנה.

רק הבורא יכול

מערכת חוקים אנושית לעולם תהיה מוגבלת במגבלות האלה, והיא תשתנה ללא הרף בתגובה לאירועים ולתמורות בציבור. הגמישות הזאת הכרחית, אבל היא גם משקפת את חוסר שלמותה של מערכת החוקים ואת אי-היכולת לצפות את כל המצבים ולבחון את כל ההיבטים.

האם יכולה להיות מערכת חוקים מושלמת, שאינה זקוקה להתאמות ולשינויים? – בני-אדם אינם יכולים ליצור מערכת כזאת. היחיד שיכול ליצור מערכת חוקים כזאת הוא בורא-העולם, שברא את האדם וצופה את העתיד.

מערכת חוקים כזאת היא התורה, שניתנה לנו בהר-סיני, במעמד הנשגב שעליו נקרא בשבת זו. העקרונות הטמונים בתורה אינם תלויים בהלוך-רוחות של תקופה כלשהי או בשבשבת דעת-הקהל. אלה חוקים נצחיים, שקובעים אמיתות מוחלטות של טוב ורע, מותר ואסור.

עוגן היציבות

מכאן ברור עד כמה מופרכים הקולות הקוראים לרבנים לשנות את הלכות התורה, בטענה ש´העולם השתנה´. התורה ´לא התאימה´ למושגים שרוְוחו בעולם גם לפני שלושת-אלפים ושלוש-מאות שנה. היא דיברה על יום שבת בשעה שהעולם כולו עבד שבעה ימים בשבוע. היא אסרה עבודה-זרה בתקופה שהעולם כולו עבד אלילים.

התורה מעולם לא שאפה להתאים את עצמה למושגי הזמן, אלא היא עיצבה את המושגים וקבעה אמיתות מוחלטות. אכן, התורה עצמה נתנה מרחב, שבתוכו יש מקום להחמיר ולהקל, אבל הכול בתוך מסגרת התורה וההלכה, וכך נהגו חכמי ישראל ופוסקי ההלכה בכל הדורות. אי-אפשר לדרוש מרבנים לסטות מן ההלכה, כי אם יעשו כן – יחדלו מלהיות רבנים.

התורה לא תשתנה בימינו – לא בגלל ´חוסר אומץ´, אלא מפני שהיא אינה זקוקה לשינויים. התורה לא נועדה להיות ´מותאמת´ לרצונותיו של האדם ולאופנות מתחלפות. היא עוגן היציבות האחד והיחיד שקבע הקב"ה בעולמו. היא אמורה להדריך ולכוון אותנו ולא אנחנו אמורים לכוון אותה ולהתאימה אלינו. כוחה של התורה בנצחיותה, באי-השתנותה, בעמידתה נוכח כל שינויי המקומות והזמנים.

הכתבה עניינה אותך?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

26 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

11
זה מאמר בשיחת השבוע שמדבר על תוקפה הנצחי של התורה. אני לא מבין את כל אלה שמחפשים רמזים למחלוקת בין יתד למרן הגר"ע יוסף שליט"א. אין פה שום רמזים לשום כיוון. פשוט מאמר יפה על התורה לרגל פרשת יתרו.
יואל
10
דבר נכוחה כדי שנבין על איזה סטיה כבודו מדבר האם על הסטיה של זלזול בתלמידי חכמים וקביעת כללים מיישאר רב ומי יחדל?!
yossi5399
9
רצונך לומר שהרבנים כפופים לכתבי עיתון מה נקרא שינוי מהתורה ומה לא? נחמד.
רז
וגם לרבנים אחרים יש דעות. הבנת?
פז
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות