מנהג שנהוג בכל קהילות ישראל הוא לעשות לשבת אחרי הפסח חלה מיוחדת בצורת מפתח וסגולתה לפרנסה טובה לכל השנה.
כל כך הרבה הסברים שמעתי מכל כך הרבה אנשים שאפילו לא טרחו לבדוק מהיכן מקורו של המנהג היפה הזה, אולי משום שזה נראה כל כך פשוט: מפתח פותח הכל.
גם הרבה מנהגים למקום עלינו לאותה חלה. לא כולם עושים חלה בצורת מפתח, ישנם כאלו שעושים חלה רגילה ועליה צורת מפתח מחלה, ישנם שאופים החלה והמפתח בתוכה (זהירות עם הפלסטיק של הפלדלת), ישנם חלות רגילות ששרק נוקדו במפתח וכל חסידות תנהג לפי אורחותיה.
אבל למה דווקא בשבת שאחרי הפסח?
המקור הראשון שבו נזכרה הסגולה הוא בספרו של הצדיק רבי אברהם יהושע העשיל מאפטא זי"ע בעל ה"אוהב ישראל" וזהו לשון קדשו:
"המנהג הוא מימים קדמונים לנקוב את החלות בשבת שלאחר פסח במפתחות. ונעשה על החלה צורת מפתח, ומנהג ישראל תורה הוא וצריך טעם. כבר ביארנו טעמים ע"ז לעיל. והנה יש עוד לאלו המילין טעם א´ ע"פ פשוטו כי הנה בעת הזאת כשאכלו ישראל מן המן מהקרבת העומר ואילך לא אכלו עוד מן המן כמש"ה ויאכלו ממחרת הפסח מעבור הארץ.
המפתח פותח הכל
"ואמרי´ בגמרא ממחרת הפסח אכול עד השתא לא אכול ומאז התחילו לאכול מתבואת הארץ. והיו ישראל צריכין לפרנסה כי עד עתה היה להם המן. וזאת ידוע שלכל דבר יש שער כמו שאנחנו מתפללין שיפתח לנו השי"ת שערי פרנסה. ומזה נשתרבב המנהג להיות עושין צורת מפתח על החלות לרמז שיפתח לנו השי"ת שערי פרנסה. (אוהב ישראל לקוטים דף קט, מהרה"ק)".
ועכשיו מובן: לדברי הצדיק, אחר שבני ישראל יצאו ממצרים והיו אוכלים מהקרבת העומר הפסיקו להנות מהמן חסד השם והיו צריכים מאותו רגע להתפרנס לבדם. וידוע שלכל דבר הנצור ישנו שעל עם מנעול שאותו אפשר לפרוץ לקבל שוב חסדים גמורים (שערי פרנסה, שערי דמעות, שערי בנים, שערי זיווג, ועוד ועוד).
והטעם השני, יש לומר, כי בעת ההוא סופרים אנו ספירה שבעה שבועות והם מ"ט יום על דרך סוד נ´ שערי בינה, ואנחנו הולכים משער לשער ולכל שער יש מפתח וזהו שעושין צורת מפתח.(שם)
אמנם ישנו טעם שלישי והוא יותר עמוק בחכמת הקבלה, אך כדאי להביאו מאחר והם המשך דברי קודשו.
שלושה טעמים
"טעם הג´ י"ל ע"פ מש"ה תורי זהב נעשה לך עם נקודות הכסף והענין הוא כי באמת יש להקשות דהנה במשכן כ´ זהב וכסף ונחשת ומקדים הכתוב זהב לכסף. ובמעשה בראשית כתיב ויאמר אלקים יהי אור ויהי אור וזהו אור של אאע"ה אור של חסד ואח"כ כתיב שם אצילות יום שני שהוא בחי´ גבורה בחי´ זהב. והתירוץ ע"ז הוא כי בריאת העולם היה בחסד כמש"ה עולם חסד יבנה. לכן מקדים חסד בחי´ כסף לגבורה בחי´ זהב אבל המשכן שכל עניניו היה כדי שיצמצם הקב"ה כביכול שכינתו לשכון בתוכו וכל בחי´ צמצום הוא מבחי´ גבורה לכן מקדים שם זהב לכסף.
"אך הזהב שכתוב שם הוא מנוקד בפת"ח כמש"ה זהב התנופה. והוא נקודה שבחסד נקודות החכמה ופתח הוא מלשון פתח ושער ומורה שמשם נפתחים להיות באים כל החסדים וזהו שאמר תורי זהב נעשה לך והיינו מה שבמשכן נעשה לך תורי זהב בחי´ צמצום עכ"ז הוא עם נקודות הכסף והיינו בנקודות פתח נקודה שבחסד. והנה שבת שלאחר פסח הוא תמיד בשבוע שניה שבספירה והשבוע הזאת הוא בחי´ גבורה בחי´ זהב אך שהוא מנוקד בכסף נקודות פתח ומורה שנעשה פתח ושער להיות באים כל הברכות ולכל פתח ושער יש מפתח לכן עושין צורות מפתח על החלות, והבן. (שם)
למי שקצת אחז ראש, רואים שהטעם הראשון הוא סגולה לפרנסה, והטעם השני הוא סגולה לבינה והטעם השלישי הרי הוא לכל החסדים, לכן אין לצמצם סגולה זו רק לפרנסה אלא לכל אלו שכתבנו.
חובה עלינו להוסיף שייתכן כי גם זכות המצוות הכרוכות בתהליך הכנת החלה, הפרשת חלה, נטילת הידיים לפני האכילה, ברכת המוציא, וברכת המזון, יכולות להועיל גם לפרנסה...
בברכת שבת שלום ויהי רצון שיבוא משיח צדקינו ולא נצטרך לשום סגולה, אמן.