במשך שנים נהגו תושבי בית שמש לקיים את יום הפורים בי"ד באדר, כדין היהודים הפרזים היושבים בערי הפרזות. ברם, בשנים האחרונות, כפי שסוקר בהרחבה בשנה שעברה ב'כיכר השבת', קמו מספר תלמידי חכמים ועוררו כי יתכן שצריך לשנות את יום הפורים בבית שמש, כיון שסמוך ונראה לשכונות רמת בית שמש ג' ורמת בית שמש ד', נתגלו שרידים של עיר עתיקה.
עיר זו התגלתה בחפירות, וסביבה נמצאה חומה אדירה, המגיעה במקומות מסוימים עד לארבעה מטר עובי (!). החשש שהתעורר הוא כי עיר זו היתה קיימת בימי כיבוש יהושע, ואם כן – תיחשב בית שמש כולה כעיר המוקפת חומה מימות יהושע בן נון, ודין העיר וכל הסמוך ונראה לה לחגוג את יום הפורים ביום ט"ו לחודש אדר, כדין ירושלים עיה"ק.
כיון שכך, בשנים האחרונות היו ת"ח אשר החמירו מספק וקראו מגילה אף ביום ט"ו בלי ברכה, ויש אף שהרחיקו לכת וטענו כי יש להעביר את יום הפורים הנהוג בעיר ליום ט"ו ולקרוא רק בו עם ברכה, כדין ערים המוקפות.
לאור זאת, התארגנו אברכים מקהילות בני התורה בעיר ובקשו מגאב"ד 'כתר תורה' הגאון רבי שלמה זעפרני, לפסוק בנושא.
בשנה שעברה פסק הגר"ש כי יש לנהוג בעיר י"ד בלבד, אך השנה יצא לראות במו עיניו את שרידי העיר תל ירמות הקדומה, ולאחר בדיקת השטח, שוב פסק את פסקו באופן ברור, שבכל העיר בית שמש לרבות רמה ג' ורמה ד' יש לחוג את יום הפורים בי"ד אדר בלבד, ואין צריך להחמיר ולקרוא בט"ו.
- סערה בפתח; מתי יחול פורים בבית שמש?
- האם 'בֵּית שֶׁמֶשׁ' 'ו'יַרְמוּת' הקדומים - זוהו?
- זו השאלה ההלכתית הגדולה בסוגיית בית שמש
- פורים בט"ו? ההוספה של רמת בית שמש ד'
- פורים בבית שמש; הפסק המפתיע של הרב בְּרַנְדְסְדוֹרְפֶר
- לקראת חג הפורים: עלייה לרגל ל'תל ירמות'
- האם החרסים העתיקים השפיעו על הפוסקים?
- הסערה בבית שמש; הפרופ' שמסייע לפוסקים
- "דין רמת בית שמש ד' כמו רמות בירושלים"