פרק ח': כשיצא הספר הרפורמי הראשון "נוגה הצדק" (דסאו 1818), נדפס מאמרו של החכם משה קוניץ שעסק בשינויים בנוסח התפילה לצד מאמרו של אהרן חורין שר"י בו התיר לנגן בעוגב גם בשבת, וכך רצה לדמות את בתי הכנסת לבתי התפלה של הנוצרים, ולהלביש את הרב בבגדים דומים לבגדי כמרים, וכן לבטל את כל פסוקי התפלה על הגאולה וקיבוץ גלויות.
- תעלומת משה קוניץ; גאון תלמיד חכם או משכיל מאבותיהם של הרפורמים?!
- חתנו המשכיל של ה'קְצוֹת' שחיבר ספר נגד 'קדמות הזוהר'
- הקשר בין משיח השקר שבתאי צבי לשאלה - "מי חיבר את הזוהר?"
- פרסום תמונה בראש הספר - מעיד על השקפה פסולה?!
- תמונת המחבר בספר תורני - צעד נפוץ או מהלך משכילי?
- "מחבקים ומנשקים" | איור של רבי יהונתן אייבשיץ - והעקיצה של היעב"ץ
- המשכיל עקץ את המשכיל: "יתרץ קודם את השפלאט והיארמולקי אדום שלו"
כנגד ספר זה גדולי ישראל החתם סופר, מהר"ם בנעט ומהר"י מליסא בעל "נתיבות המשפט" יצאו כנגדו, וכללו אותו בכלל ספרי מינים ואפיקורסים.
הרה"ג רבי אברהם איזיקוביץ חבר מערכת קובץ ישורון הביא שבתשובתו של משה קוניץ בספר 'נוגה הצדק' הוא התיר להם את העוגב, וכן לבטל את תפילת הלחש בשמונה עשרה. כמו כן הוא מרמז (לדברי הרב איזיקוביץ), שהוא מסכים לבטל תפילה בכל ימות החול, ולהתפלל רק בשבת, אלא שמבליעו בנעימה, בבקשה לפתוח את בית המדרש גם בימות החול, ולהושיב בתוכה עשרה שיתפללו בכל השבוע.
ברם, בספר 'החתם סופר ותלמידיו' (עמ' 18 והלאה), הביא על "רבי משה קוניץ, הרב התורני היחידי שדבריו הובאו ב'נוגה צדק', כהסכמה וכביסוס הלכתי לשיטת הרפורמה", עוד הביאו שם שקוניץ "לא היה ידוע כלל בתור שכזה, הליכותיו והנהגותיו היו כשל משלומי אמוני ישראל". ממשיך בעל 'החתם סופר ותלמידיו' בדבריו על קוניץ: "נזהר בקלה כבחמורה ואפילו בסידור סעודה שלישית".
מדוע החתם סופר שיצא כנגד אהרן חורין וספרו 'נוגה צדק', לא יצא גם כנגד משה קוניץ שכתב מכתב ברכה לספר הנ"ל??
הרב אברהם איזיקוביץ חבר מערכת ישורון סבור שהחתם סופר בביקורתו החריפה כנגד ספר ה'נוגה צדק', בכוונה תחילה העלים עין מהסכמת קוניץ, כיון שהוא חשש שאם הוא יצא כנגדו אזי קוניץ יגלה פרצופו האמיתי ויילחם למען הרפורמה[1].
ברם, בספר 'חתם סופר ותלמידיו' הביא שלמרות שהחתם סופר יצא בחריפות כנגד אהרן חורין, הוא לא יצא נגד משה קוניץ, וברור שהחתם סופר הכירו כיון ששניהם פרסמו מאמרים ב'נוגה הצדק' שאותו ראה החת"ס, ויצא כנגדו.
הרב אברהם איזיקוביץ מאשים את משה קוניץ שהוא הלעיג על החרדים שעוסקים עדין בפלפולה של תורה, וכן הוא מגלה לנו את כוונתו במה שכתב ב"בן יוחאי" (דף י בד"ה והוכחה) אודות האי סבא, שכוונתו ללעוג על הלוחמים בהשכלה וברפורמה. "כמדומה" כותב הרב איזיקוביץ: "שדי בזה לראות האיש ומהותו. ולענ"ד זו הסיבה האמיתית לכל חיבור הבן יוחאי, הוא רצה להחדיר רעיונות רפורמה שלו במסווה חרדי, כאילו מה הבעיה שמשנים על פי הזוהר הקדוש, הרי אנו פתוחים תמיד לשינויים. דו"ק ותשכח", מסיים הרב אברהם איזיקוביץ חבר מערכת ישורון את דבריו המרתקים.
שנתיים לאחר שהוציא קוניץ את ספר 'בן יוחאי', הדפיס את החלק הראשון של ספרו "המצרף" ובו 128 תשובות הלכתיות בנושאים מגוונים, כגון היתר אכילת קטניות בפסח ליהודים המשרתים אצל צבא עכו"ם. הוראה למוהלים שילמדו הכשרה רפואית, וחובה להכניס את הפרשנים הדקדקנים בלימודי התנ"ך לצד פרשנים מסורתיים כרש"י ורמב"ן.
המשך יבוא...
•
[1] אמר הכותב: סברה זו שהחת"ס לא יצא כנגד משכילים כדוגמת שי"ר (ומשה קוניץ) כיון שהוא רצה לשמור אותם אצלו, כדי שלא ידרדרו יותר, מובאת אצל רבים מבעלי השקפה בדורות האחרונים.
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com