פרק ב': אמש כתבנו על 213 שנים לעליית תלמידי הגר"א לארץ ישראל, ועל סברתו של הגר"ח מוולוז'ין אודות העלייה.
בתאריך ל' בשבט תש"פ העלנו פה כתבה מקיפה אודות העלייה לאה"ק, והדעות השונות בין תלמידי הגר"א, הגר"ח מוולוזין והגרמ"מ משקלוב.
חכמי 'פורום אוצר החכמה' העתיקו כתבה זו והגיבו כל אחד כפי השקפת עולמו.
אחד מחברי פורום אוצר החכמה בשם 'קו ירוק', מסתבר שלא אהב את הכתבה, ופסק באופן חריף שסגנון הכתבה היא 'רחובית... דתילונית". כמו כן הוא הוסיף, שהגר"א אחז שהעלייה לארץ ישראל היא ליחידים בלבד, ולא לקבוצות. ואין כל ויכוח כי הגר"ח מוולוזין נחשב לגדול המקבלים מהגר"א, וכגדול הדור בכלל.
על דבריו של 'קו ירוק' יש להגיב תחילה שפורום זה בו הוא עצמו כותב חסום ב'נפטרי'... ועוד שרבינו החזון איש העלה סברה שלגאון מווילנה לא היו תלמידים, כך שלא נדע לעולם מי יותר מוסמך לצטט את הגר"א: האם הגר"ח מוולוזין או רבני שקלוב.
ראה בספר גנזי ושו"ת חזו"א: "ויש לתמוה אם הגר"ח [מוולוזין] והפאת השולחן [רבי ישראל משקלוב] לא ידעו את דעת הגר"א, כי תלמידי הגר"א בקרו את הגר"א רק ימי מספר בשנה", עכל"ק של רבינו החזון איש.
כנגד דעתו של 'קו ירוק' כתב חבר פורום נוסף בשם 'יושב הארץ', וטען שלא הייתה מחלוקת בין הגר"ח מוולוז'ין לגרמ"מ משקלוב, ולא נראה שהגר"ח מוולוז'ין התבטא שלא צריך להתאסף בארץ ישראל, לכראיה הוסיף שהרי הגר"ח מוולוז'ין תרם מהונו ושלח כספים לעולים.
***
בעולם הישיבות, היחס לתלמידי הגר"א שעלו לארץ ישראל, הוא יחס שונה לתלמידי הגר"א בחו"ל. ספרים שלמים נכתבו אודות הגר"ח מוולוז'ין וממשיכיו גאוני בית בריסק לדורותיהם, לעומת חכמי הפרושים תלמידי הגר"א שעלו לארץ ישראל, עליהם נכתבו ספרים בודדים.
ספריו של הגאון רבי ישראל משקלוב, "פאת השולחן" ו"תקלין חדתין" על תלמוד ירושלמי, תורת ארץ ישראל, והלכות שמיטה וכו', מצויים לרוב אצל קהל המו"צים והדיינים שלומד משמיטה לשמיטה את הלכות "ארץ ישראל".
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com