היסטוריה ואקטואליה

למה ישיבת 'סלבודקה' קמה בחברון ולא בחדרה?

בשנת תרפ"ד (1924) גזרה ממשלת ליטא כי על בחורי הישיבות להתגייס, או לחלופין, ללמד לימודי חול. ישיבת סלבודקה עלתה לארץ ישראל - אך השתקעה בחברון (היסטורי)

|
13
| כיכר השבת |
ישיבת כנסת ישראל בחברון, 1911 (צילום: מתוך ויקי]דיה, הצילומים הראשונים של ארץ הקודש)

פרק ז': אנו עוסקים בהקמתה ויסודה של העיר חדרה מיסודו של הגרמ"מ אפשטיין ראש ישיבות סלבודקה חברון.

הגרמ"מ אפשטיין הגיע בשנת תרנ"א לרכוש את הקרקע כנציג אגודת חובבי ציון דקובנה, אולם למרבה הצער, הוא חלה במלריה, ולכן נאלץ לחזור לקובנה. אחרי שובו לשם, הוזמן לכהן כראש ישיבת סלבודקה. אבל כנראה שהרוח החלוצית הציונית לא נרדמה אצלו.

הדמיה של הבית בו התגוררו ראשוני מתיישבי העיר חדרה מיסודו של הגרמ"מ אפשטיין (צילום: ישראל שפירא)

יותר מאוחר כאשר נוכח שהישוב גדל ופורה אמר: "יחד עם החלוצים הבונים של הישוב חייבים גם בני תורה לבוא לשם".

יש לציין שכל הפעילות של חובבי ציון בטלה עם המלחמה הראשונה. לאחר המלחמה קיבלו ליטא ופולין עצמאות, ובליטא העצמאית התחדשה ישיבת 'כנסת ישראל' בסלבודקה. אלא שבשנת תרפ"ד (1924) גזרה ממשלת ליטא כי על בחורי הישיבות להתגייס, או לחלופין, ללמד לימודי חול. היו ישיבות שנענו לקריאת המדינה, טלז למשל. הסבא מסלבודקה והגרמ"מ אפשטיין מימשו חלום ישן לעלות לארץ הקודש.

או אז התייעץ הגרמ"מ אפשטיין עם המנהיגים הציונים המפורסמים, מנחם אוסישקין ופנחס רוטנברג והם הציעו לו את חברון. הם סברו שיש "לכבוש את חברון", שכן העיר ההיסטורית הזו נשארה עזובה, משום שהתנועה הציונית פנתה לכבוש שטחים חדשים, שטרם התיישבו בהם.

מנחם אוסישקין (צילום: מתוך ויקיפדיה, ספריית ווידנר, קיימברידג', מסצ'וסטס)
פנחס רוטנברג (מתוך ספריית הקונגרס, חטיבת הדפסים וצילומים וושינגטון 20540 ארה"ב)
פנחס רוטנברג עם הלורד רדינג בתחנת הכח בחיפה (מתוך ספריית הקונגרס, חטיבת הדפסים וצילומים וושינגטון 20540 ארה"ב)

כבר הרחבנו בעבר על ישיבת סלבודקה שסבלה מקנאי ירושלים, ומפני כך לא יכלו ראשי הישיבה להקים את "סלבודקה" בירושלים מפני שיבולע להם.

מסתבר שמתיישבי הארץ החילונים לא היו להם געגועים לאותה חברון העתיקה. עיר האבות שבה מערת המכפלה, לכן החליטו ראשי ישיבת סלבודקה על הקמת ישיבת סלבודקה בעיר חברון ההיסטורית.

ד"ר ר' שלמה טיקוצ'ינסקי סבור שהגרמ"מ מימש את חזונו להחיות את העיר העתיקה והקדושה חברון, וכן להחיות את הנגב שכידוע חברון היא המפתח לדרום הארץ.

הזכרת אגרותיו של הגרמ"מ אפשטיין ממיסדי העיר חדרה במוזאון החאן חדרה (צילוםף ישראל שפירא)

- לקריאה נוספת:

התשוקה לאדמה", מאת איילת ברודצקי תמרי
"ישיבות ליטא – פרקי זכרונות" מאת שלמה טיקוצ'ינסקי

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
תוכן שאסור לפספס

13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

5
אוסישקין ורוטנברג . הוא עצמו כתב בהקדמת ספרו ששלח את חתתנו לבחור מקום מתאים .והסיבה שלא רצה את ירושלים או פתח תקוה או צפת היא אחרת לחלוטין
הוא באמת לא התייעץ, אבל הרעיון הגיע מאוסישקין, ולכן ר' אייזיק שר לא הסכים לעלות לחברון.
אתה בכלל לא מבין דבר בכל המהלך.רב אייזיק היה הבר פלוגתא של רמ"מ ולא היה אפילו הו"א שיהיה לו קשר לחברון .ואדדרבה הוא חלם להיות בה.הסבא השאיר אותו שם ואף הורה לר"אג לחזור .כל המחלוקת בס' היתה על מי יירש את רמ"מ בס' אז ר אייזיק לא רצה לעלות? לא חייבים לכתוב אם לא יודעים
אני בקי היטב בהיסטוריה של סלבודקה, לא עפ"י שמועות. ומעולם לא נשמע כדבר הזה שר' אייזיק היה בר פלוגתא של הגרמ"מ. ר' אייזיק היה קנאי, ולא הסכים לעלות למקום שהוצע ע"י אוסישקין. ב"פרטי" אוכל לכתוב לך מה היה הביטוי של ר' אייזיק.
4
מאד מעניין. יישר כח
3
הקשר החזק שהיה בין מרן רבי יוסף חיים זוננפלד לישיבת חברון ידוע. תפסיק לסלף כדרכם של המזרחי שרוצים לטהר את השרץ הציוני
תוכן שאסור לפספס

תהילים להצלחת ולרפואת חיילי צה״ל ולהשבת החטופים

-נקראים כעת
-פרקים נקראו
-ספרים נקראו
לקריאת תהילים והוספת שמות לתפילה
עכשיו בכותרות