הכתבה אמש בה צוטט הגרב"צ מוצפי מתבטא בחריפות אודות כתיבת הפתקים על קברו של מרן הגר"ע יוסף זי"ע: "שוטים גמורים, זקוקים לרחמי שמים", עוררה הד תורני נרחב בקרב גדולי התורה.
- דורשי המתים: פתקי האהבה לתנא הקדוש
- מדוע בעיראק זבחו קורבנות בקברי צדיקים?
- היהודים שדרשו 'קברי צדיקים' מהמוסלמים
- לכתוב אל הצדיקים? דעת הרבי מליובאוויטש
- 'בהמה עקרה' מוסלמית בקבר ה'אביר יעקב'
- מי ה'גדול' הראשון שהטמין פתקים בכותל?
- "שוטים גמורים" זרקו פתקים לקברו של מרן
הגר"צ בוארון שנשאל בנידון השיב: "זהו מנהג שאין בו חשש ואדרבה יש מקור לדבר". ועל עצם הנידון של "כתיבת והטמנת הפתקים בכותל" השיב: "אסור להטיל דופי במנהג".
כידוע, שבעים פנים לתורה, פולמוס הנסיעה לאומן הינו דוגמה טובה לכך. ראשי חסידות ברסלב טוענים שכך רצון רבי נחמן, לעומת תלמידי חכמים מפורסמים כגון מרן הגר"ע יוסף שהתבטאו בחריפות כנגד מנהג הנסיעה לטומאת ארץ העמים בראש השנה.
כך גם כנראה מנהג "תחיבת הפתקים" בכותל, ועל קברו של מרן הגר"ע יוסף שנוי במחלוקת גדולה ביותר.
הגאון המפורסם רבי ציון בוארון מלפנים אב בית הדין הרבני הגדול, שבעקבות הכתבה אמש ב"כיכר השבת" בטור "היסטוריה ואקטואליה" בה הובא דעותיהם של הגר"א נבנצאל, והגרב"צ מוצפי ששללו לחלוטין את המנהג העתיק, נשאל בנושא, והתבטא לתלמידיו בעד המנהג הקדמון.
אמש, תלמיד חכם המתפלל בקביעות בכותל המערבי שנחשף לפולמוס עלה למעונו של הרב בוארון ושאל את דעתו על פולמוס "כתיבת ותחיבת הפתקים". הרב ענה בהאי לישנא: "עם ישראל קדוש שכך נהגו ואין להטיל דופי במנהגם ויש מעשה גם ב'אור החיים' הקדוש שנהג כך".
הוסיף השואל לגבי אותם שטמנו פתקים בציון מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל, ועל כך ענה הגר"צ בוארון: "זהו מנהג שאין בו חשש ואדרבה יש מקור לדבר".
הרב בוארון סיפר סיפור מפעים שארע בישיבת 'פורת יוסף בעקבות מנהג קדוש זה של "תחיבת פתקים" בציון של צדיק.
וכך הסיפור בקצרה: מעשה לפני מאה שנים שנפטרו חמישה מחכמי ישיבת "פורת יוסף" בזה אחר זה מידי שנה בתאריך ט"ז שבט, בהם ראש הישיבה הראשון רבי שלמה לניאדו, רבי אברהם הכהן, רבי יצחק שרבאני, רבי אברהם בכר אפרים ורבי נסים נחום.
אירוע זה זעזע את ראשי הישיבה, ובלוויית רבי ניסים נחום שנפטר בשנת תרפ"ז (1927), טרם הטמנת גופו הקדוש בקברו בהר הזיתים, הגאון רבי אהרון הררי רפול, מסר בידו הקדושה פתק שמיועד לצדיקים המפורסמים תלמידי האריז"ל, ובראשם רבי חיים ויטאל, וכן מרן החיד"א שיבקשו רחמים על ישיבת "פורת יוסף" שייפסקו פטירות הצדיקים המשונות.
לאחר שלושה ימים הגיע הנפטר רבי נסים נחום בחלום לרבי רפאל ענתבי מצפת שלמד אתו חברותא בתורת הקבלה והסוד, ואמר לו: "שעשה כאשר במכתב ומכאן ולהבא חושבנא טבא, עוד לא ישמע שוד ושבר בגבולם ונסו יגון ואנחה".
רבי רפאל ענתבי הנזכר, לא ידע דבר מהפתק שהניח חכם עזרא הררי רפול בידיו של רבי ניסים נחום, ומיד הוא נסע לירושלים לבשר את הבשורה המרנינה.
בירושלים הוא פגש במהלך השבעה את רבי אהרון הררי רפול שמסר בידיו הקדושות את הפתק לרבי ניסים נחום, שם הבין רבי רפאל ענבתי מדוע רבי ניסים נחום התגלה אליו, ומאז הייתה אורה ושמחה בישיבה, ויהי לפלא!
המעשה במלואו מובא בספר 'נוהג כצאן יוסף' לרבי יצחק ישראל דאבדא (עמוד קל"ח).
- ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com