בפרק הקודם הבאנו את הדעות השונות של פוסקי ההלכה, האם מותר לכתוב פתק בכותל המערבי. ציטטנו בעניין את הנוסע ר' בנימין מטודלה, את האור החיים הקדוש ואת ספר אוצר ישראל לרב איזנשטיין.
- דורשי המתים: פתקי האהבה לתנא הקדוש
- מדוע בעיראק זבחו קורבנות בקברי צדיקים?
- היהודים שדרשו 'קברי צדיקים' מהמוסלמים
- לכתוב אל הצדיקים? דעת הרבי מליובאוויטש
- 'בהמה עקרה' מוסלמית בקבר ה'אביר יעקב'
- מי ה'גדול' הראשון שהטמין פתקים בכותל?
כאמור, בימינו, למרות העדות על כתיבת הפתק בידי האור החיים, חלק מגדולי ישראל כנגד מנהג זה, כפי שציטטנו את הרב נבנצאל בפרק הקודם, וכן הגרב"צ מוצפי שענה לשואל ששאלו: מהו המקור למנהג לשים פתקים בכותל והאם זה מנהג נכון?
תשובת הגרב"צ: "על מנהג פתקים בכותל הספרדים וגם האשכנזים המדקדקים לא נהגו בכך, מחשש נתיצת הגרגירי העפר שבין האבנים".
בתשובה אחרת מבאר הרב מוצפי שענה שאסור לשים פתקים בכותל, כי המעשה מועל בהקדש וגם מנתץ בנין הר הבית והדבר אסור כדכתיב: "לֹא תַעֲשׂוּן כֵּן לַיהוָה אֱלֹהֵיכֶם". וכוונתו על פירוש רש"י שכותב שאסור לנתוץ את אבני בית המקדש, והרב מוצפי סבור שתחיבת הפתקים הינם נותצים את אבני הכותל.
בעוד תשובה התבטא הרב מוצפי: "הקב"ה שומע תפלה ואינו צריך פתקים, הכותל הוא הקדש וכשתוחבים פתק מתפוררים רגבי עפר ויש בזה מעילה". (מתוך אתר שו"ת עם הרב מוצפי)
• • •
מתברר שהיו שנהגו לכתוב פתקים לרב עובדיה לאחר פטירתו, וזרקו אותם לקברו... עליהם התבטא הרב מוצפי בחריפות: "שוטים גמורים. זקוקים לרחמי שמים".
הדברים הובאו באתר שו"ת הרב מוצפי, שם ישנם עשרות [!] שאלות מעין זו, כך מובן שהשאלה בוערת לציבור הגולשים לדעת מה ההלכה אומרת על כך.
• • •
אומנם בקובץ "בית אהרון וישראל", רבו של הכותל, הרב שמואל רבינוביץ צידד בעד המנהג, וציטט את הר"א פלאג"י, את ספר "בצל החכמה" וכן את "ליקוטי שיחות", שנקטו בעד המנהג.
כמו כן מנהג תחיבת הפתקים הובא בספר "מנהגי ארץ ישראל" לרב יעקב גליס, בפסקנות, ללא הבאת צדדי המחלוקת.
וכך לשונו: "בכותל המערבי היו כותבים פתקי בקשה, שרושמים בהם את שמותיהם ושמות קרוביהם וידידיהם עם שמות הוריהם... ולצד שם המבקש תמצית בקשתו... לפקודת ישועה ורחמים, לרפואה שלמה, לפרנסה והצלחה, לזיווג הגון, להיפקד בזרע של קיימא וכו'. ותוחבים הפתקים למשמרת בתוך בקיעי נדבכי הכותל, למען יעלה זכרם תמיד לפני מי ששיכן את שכינתו במקום הזה וישוועו תשועת עולמים כל הימים".
ממשיך הרב גליס: "אומרים, שעם גאולת הכותל במלחמת ששת הימים, הניחו שם פתקיהם גם שר הביטחון, והרמטכ"ל ואלופים ומפקדים בצה"ל".
- ישראל שפירא, הינו היסטוריון, השם דגש על ההיסטוריה התורנית של ארץ ישראל, מדריך טיולים, ובעלים של סוכנות הטיולים 'ישראל בשטח'
לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com