לכב' מנכלית משרד החינוך בעבר חה"כ הגב' תירוש תחי'
השלום והברכה!
הדברים דלהלן נכתבים בעקבות נאומך בכנסת. ובעקבות בקשתך בתוכנית "המהדורה המרכזית" ברדיו קול חי, כי דבריך יובאו לידיעת הרבנים וכי מוכנה את לשבת עמם ולדון בהם.
טרם נטריח את גדולי התורה העמלים על תורתם יומם ולילה נעמיד דברים על דיוקם.
אגב, במהלך הראיון אותו ניהל מרדכי לביא בעדינות רבה, התלוננת כי הוא מציק לך, באותם רגעים הנהנתי בראשי ואמרתי בלבי: נו... הגיע הזמן שדובר מטעמכם יחוש מעט מזעיר ממה שאנו, הדוברים החרדים, סובלים זה עשרות בשנים משבט לשונם של מראיינים עוינים.
לגופו של ענין:
1. לא נראה לי שהצבור השתכנע שאכן הכל נובע מדאגה הן לצבור בכללותו והן לצבור החרדי, וזאת משתי סבות: 1. דברים הנאמרים בלב ים שטנה הנראה כמתוזמן ונראים ללא ספק כחלק ממנו קשה לפרשם כבאים מדאגה, מה גם שכל בר דעת יודע שיהיו רבים שיעשו בהם שימוש כחלק מאותו מסע הסתה. היכן הייתם עד היום? ומדוע התעוררתם דוקא היום, לו הייתם הגונים הייתם אומרים: "עתה שהצבור החרדי נרדף מכל עבר, כולנו חרדים, כולנו נצא להגנתו, את הדאגה נשאיר לזמן שקט יותר. ב. דברי שר החינוך בכנסת בתשובתו להצעתכם הקנטרנית, מה נעשה, נשמעו משכנעים יותר, שכן אותן דאגות לא נשמעו עת היתה מפלגתכם בקואליציה ובממשלה.
2. אין כל מקום להתוכח על התכנים של החינוך החרדי לעומת זה החילוני. עלינו להבהיר דבר אחד: קברניטי הצבור החרדי, שהחינוך הוא ספינת הדגל שלהם, לא יתנו לאיש מבחוץ להשפיע השפעה כלשהי על תכני החינוך, וזאת מתוך עקרון ברזל: תכני החינוך יקבעו אך ורק על ידי מערכת החינוך החרדי עצמה מנהיגיה ונציגיה. גם אם תעשו את העוול הגדול ותגזלו את כספי המיסים שלנו – מחד, ואת זכותו של הצבור הישראלי להיות שותף למערכת החינוך המפוארת ביותר בעולם – מאידך.
ותמנעו בבריונות חוקתית כל פרוטה מהמערכת לא תצליחו להזיז אותנו מהשקפה זו כמלוא הנימה. ונדגיש זאת יותר ונאמר: גם אם רעיונכם היה שיש ללמד שמירת שבת וקיום מצוות היינו מתנגדים ולשם המחשה הייתי מקצין ואומר שהיינו שוקלים להפסיק פעולות אלו...
בקיצור אין כל מקום להתוכח על חשיבות למוד השפה האנגלית ומקצוע האזרחות וכיצד ניתן לרכוש את הידע לכשיתבקש בדרכים אלטרנטיביות שכן העיקרון המנחה הוא: אין אתם בעמדה לומר דבר בנושא התכנים.
3. ואף שאין אני מתכוון להכנס לנושא התכנים לא אמנע מלומר דבר אחד: יש לכם טעות נוראה כשאתם מתיחסים לישיבות בהשוואה לבתי ספר אחרים, זה חוסר הבנה מוחלט, הישיבות אינן מערכת חינוך גרידא אף אינן בתי ספר ללמודים כאלה או אחרים הישיבות הינן פלטפורמה לחיי העם, אפילו הפורשים מהן הגדירו אותן כ"בית היוצר לנשמת האומה" (ח.נ. ביאליק - "אם יש את נפשך לדעת").
הסיבה שבישיבות לומדים תורה בלבד אינה התנגדות ללמודים כלליים, עובדה כי בבתי הספר לבנות לומדים את כל אותם לימודים וברמה נאותה עד מאד, בישיבות מעריכים השכלה, וכשמגיע בחור משכיל מכבדים אותו ככזה, אבל הישיבות צריכות להיות על טהרת הקודש וכך תשארנה. כאמור, לא מדובר במוסדות חינוך אלא ב"עולם" נפרד הנעלה מעל השטח, ומכאן המושג "עולם הישיבות", ועל כך אמרו חז"ל "אל תגעו במשיחי – אלה תינוקות של בית רבן".
4. אגב, בלא משים אמרת בדבריך משפט מקומם עד מאד אף שכוונתך באמרך אותו היתה לכבד. אמרת כי לא תעמדי על הכנסת מתמטיקה למערכת הלימוד בישיבות כיון שמכירה את בכך שלימוד תורה יכול להיות אלטרנטיבה טובה. משפט זה שנאמר כאמור מתוך כוונה טובה נשמע רע מאד, כי יוצא הוא מתוך הנחה שהמתמטיקה היא הכלי הנכון מלכתחילה אלא שגם לימוד תורה יוכל להוביל לתוצאות דומות, ועל כך אומר הפתגם התלמודי: "יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא"?
5. העמדת אותנו בפני דילמה שמסקנתה מוכתבת מראש: חז"ל אמרו בשם האלוקים כי מאז שחרב בית המקדש אין לו בעולמו אלא ד' אמות של הלכה. ואת הגב' הנכבדה רוצה להוסיף דברים נוספים. בצד אותן ד' אמות של הלכה, הבוחר חייב לבחור בין שני הרצונות, רצון האלוקים שאין לו אלא ד' אמות של הלכה, ורצונה של הגב' תירוש להוסיף דברים נוספים.
6. מפליא הדבר שאתם הבאים מחוגי המשרד הכושל ביותר במערכת, זה שלחובתו נרשמים הכשלונות הנוראים של מערכת החינוך הכללית, ממשרד החינוך, במקום לערוך חשבון נפש היכן נכשלתם בחינוך ומה התכנים שיש להוסיף או לשנות
בחינוך הכללי, באים אתם בפטרונות מוזרה, הנראית כמתנשאת ומעוררת התנגדות אל מערכת החינוך המפוארת ביותר בעולם ובאמתחתכם עצות ורעיונות שרוצים אתם להנחילם בדרכי כפיה בריוניות דוגמת הצעת אי אמון בממשלה.
• רוצים אתם לסייע לצבור החרדי להשתלב במעגל העבודה? רוצים באמת ובתמים? רוצים למען הצבור בכלל ולמען הצבור החרדי בפרט, מתוך דאגה לשלומו? ובכן, למה להתחיל במקום בו מובטח מראש הכשלון? בעולם הישיבות וחינוך הבנים? הבה ונתחיל בעבודת הבנות והנשים.
אלפי נשים חרדיות משוועות לעבודה מכניסה, הבה נסדר זאת ונפעיל את המערכת הממשלתית לסייע להן, אמנם נכון שבחלק מהמקרים יצטרכו התאמות, בנושאים כמו צניעות וכן בהכשרה מקצועית מתאימה, אך הרי רוצים אתם לעזור לא כן? בקלות רבה ניתן לעשות זאת.
ומכאן לגברים, גברים רבים שסיימו למודיהם משוועים לעבודה הולמת, יש להם כשורים ומוטיבציה, ובקלות יוכלו לרכוש את הידע, בואו ונלך לקראתם, אחרי שכל מבקשי העבודה מקרב הצבור החרדי ימצאו עצמם בעבודות נדבר הלאה, אהל אז יהיה כבר ברור שאין צורך לשנות את מבנה החינוך החרדי, שכן אז יראו כולם את מה שרואים אלה המעסיקים את יוצאי החינוך החרדי כיום – שהחינוך הזה לא רק שאינו מהווה מכשול אלא אדרבא בוגריו מוצאים את עצמם מובילים בכל תחום בו השתלבו.
7. על נציגי הצבור החילוני להבין שאנו בעמדה של תביעה לא של הגנה, על כל טענה שיש להם על התנהלות החרדים וחינוכם נוכל לכתוב ספר של טענות כלפי החינוך שלהם, בעינינו חילול שבת אחד שמחלל תלמיד או מחנך בבית ספר חילוני חמור יותר מכל הטענות שנשמעו נגד החינוך החרדי, העדר למודי יהדות הוא הרעה החולה של מדינת ישראל הגורם להתפוררותה מבפנים. גם אם היו צודקים בכל טענותיהם, נשמעות הן חיוורות לעומת הטענות שיש לנו. אם אינם רוצים שאנו נכתיב להם תכני חינוך. שלא ינסו לעשות זאת לאחרים.
8. ובאותו ענין: אתם תובעים מאתנו ללמוד למודי "ליבה", אנו תובעים מכם ללמוד למודי יהדות אמיתיים, הבה ונראה למי יש אפשרות למלא את דרישת השני, הרי בישיבות לומדים יומם ולילה ואין כמעט חופשים (גם בבין הזמנים יש "ישיבות בין הזמנים" וממשיכים ללמוד) מתי נכניס למודים נוספים אם לא על חשבון הקיימים? לעומת זאת בחינוך הכללי יש יותר חופשות מלמודים, וגם בזמן הלימודים לומדים כמה שעות בודדות כל יום עם הפסקות בין שעה לשעה שעות חברה זימרה התעמלות ושאר ירקות, לכם יש אפוא זמן פנוי למכביר להקדישו ללמודים שכה חסרים לכם.
9. ובכלל, טובים אנו מאד בלראות איש את מומי חברו. כדאי שכל אחד יתרכז בטיפול בבעיותיו החינוכיות ובבדק ביתו פנימה.
ועל זה באתי על החתום,
מרדכי-דוד נויגרשל