שאלה: יש לי בת בגיל תשע שקשה לה מאד בבית ספר. היא ילדה חכמה מאד, מבינה מהר, קולטת מצויין, "תופסת עניין", אבל מבית ספר אני שומעת כל הזמן רק תלונות: היא לא לומדת, מפריעה בשיעורים, כל המן באי שקט, מפריעה לכיתה ללמוד ועוד ועוד. לקחנו אותה לאבחון של קשב וריכוז והרופא המליץ על טיפול תרופתי (ריטלין). ניסינו במשך מספר שבועות אך זה לא שינה מאומה, גם כשניסינו להחליף את הכדור. השנה היא התחילה כיתה ד´ עם מורה חדשה שטוענת שצריך לבדוק בעיית מיקוד ראייה. היא קלטה מצויין את הקריאה וקוראת חלק. האם ייתכן קשר?
תשובה: אמא יקרה! ההתנהגות של ביתך בכיתה מסווגת באופן כמעט אוטומטי כ"הפרעת קשב וריכוז" על ידי כל מורה מתחילה. לכן זה מעניין מה הביא את המורה הנוכחית לחשוד בבעיית מיקוד. יש קשר בין שני הנושאים. ישנם מצבים בהם ילדים שאינם מצליחים לקרוא מתוסכלים מכך מאד, הם מרגישים כי משהו אצלם פגום אך אינם יודעים להסביר את עצמם ולכן הרבה פעמים מגיבים בעצבנות או בהפרעות או במה שנראה כאי שקט. ישנם לצערנו מצבים של ילדים הסובלים גם מהפרעת קשב וגם ממיקוד ראייה למרות שאלו שני תחומים שאינם קשורים כלל.
בדקי בבית האם היא אוהבת לקרוא. אם כן, איך היא מחזיקה את הספר, קרוב לעיניים או רחוק, האם היא מתלוננת על עייפות בעיניים בשעת קריאה? שאלי את המורה כיצד היא מעתיקה מן הלוח, האם היא קמה ממקומה ומתנדנדת. האם היא מעתיקה עם הרבה שגיאות כתיב. אם את מוצאת את ביתך באחד מן התיאורים הללו חשוב מאד לפנות בהקדם לבדיקה ולא להזניח. מניסיון עם עשרות ילדות, במידה וזאת אכן הבעייה, ייתכן מאד כי כאשר היא תטופל תעלמנה תופעות הלוואי המטרידות.
בהצלחה.