הילדים בישראל ממעטים בפעילות ספורטיבית וקריאת ספרים ומבלים יותר מדי שעות מול מסכים, כך לפי סקר שערך לאחרונה מפעל הפיס, המסייע מידי שנה בבניית למעלה מ-750 מכיתות הלימוד בישראל.
מטרת הסקר שנערך בקרב 500 בתי אב בישראל לקראת חזרת תלמידי בית הספר לשנת הלימודים תשע"ו, הייתה לבחון מגמות בציבור הקשורות לחינוך הילדים, ודעות רווחות ביחס לילדים בגילאי בית הספר.
הנתונים המדאיגים ביותר נרשמו בכל הנוגע לפעילויות שילדים בגילאי בית ספר לוקחים בהן חלק: למרות שכל משתתפי הסקר הסכימו כי קריאת ספרים תורמת לקורא ידע כללי רחב ותורמת להישגים לימודיים, רק כ-80% מהילדים קוראים ספרים בזמן ממוצע של 22 דקות ביום. זמן שרוב ההורים (71%) סבורים שאינו מספיק. 86% מההורים הצהירו שהילדים מבלים מחוץ לבית בפעילות המשלבת ספורט כלשהו, בזמן ממוצע של כ-42 דקות ביום.
אז מה הם כן עושים? 97% מהילדים מבלים מול מסכים שונים (מחשב, מסכי וידאו, סמארטפון וטאבלט) במשך קרוב ל-4 וחצי שעות בכל יום, פי 12 מקריאת ספרים ולמעלה מפי 6 מעיסוק בפעילות משלבת ספורט.
כמעט כל משתתפי הסקר הסכימו כי סביבת לימודים נוחה, הכוללת כיתות מרווחות וציוד חדיש, מסייעת להצלחה בלימודים וקיימת תמימות דעים לגבי תרומתו של מפעל הפיס לכך ולחשיבות שימשיך לתרום גם בעתיד. הפתרון לבעיית החינוך בארץ נעוץ, לפי משתתפי הסקר, בהקטנת מספר התלמידים בכיתות הלימוד וברמת ההכשרה של המורים.
זאת ועוד, כמעט כל ההורים לילדים בגילאי בית ספר סבורים כי חשוב שפעילות ספורט תשולב במערך הלימודים וכי היא תורמת להתפתחות האישית והחברתית של התלמידים. 71% מההורים אף היו רוצים שילדם ישתתף יותר בפעילות ספורטיבית. 90% מההורים סבורים כי חשוב שמפעל הפיס ימשיך להשקיע כספים במבני ספורט.
יו"ר מפעל הפיס אלוף (מיל') עוזי דיין ציין כי: "כל רווחיו של מפעל הפיס מוקצים לחברה בישראל ורובם מיועדים לתחום החינוך. אנו רואים בחינוך מתן הזדמנות שווה ואמצעי מהותי לצמצום הפערים בחברה. מלבד הקמת כיתות לימוד, מפעל הפיס שותף, בין היתר, בבניית מתקני ספורט ותרבות ובקידום תשתיות מחשוב ויוזמות פדגוגיות. השקעה בחינוך, תרבות וספורט מקדמים את החברה ומאפשרים לפרט להשתלב בקהילה".