כיכר השבת

בפתח עונת הרישום

עולם הישיבות - פרויקט מיוחד | הפרק השני: ישיבות "פתוחות" מול ישיבות "פרום"

לקראת עונת הרישום הקרובה לישיבות הגדולות, 'כיכר השבת' יוצא בסדרת כתבות מעמיקה, הסוקרת את עולם הישיבות כיום, מכל הזוויות והתחומים על גווניו השונים |  בפרק השני: מפת עולם הישיבות, ישיבות "פרום" וישיבות "ירושלמיות" | סקירה מרתקת (עולם הישיבות)

| 82 | כיכר השבת |
ישיבות; חברון, מיר מודיעין עילית, היכל יצחק, פוניבז' ואור ישראל
ישיבות; חברון, מיר מודיעין עילית, היכל יצחק, פוניבז' ואור ישראל (יעקב כהן, אהרון קרון, פלאש 90)

פרויקט מיוחד על עולם הישיבות - הפרק השני: עולם הישיבות הגדולות כולו מונה היום כ-41 אלף תלמידי ישיבה כן ירבו. לפי ההערכות כחצי מהם לומדים בישיבות ליטאיות, בחורים חסידיים מתחתנים מוקדם יותר, כך שמספרית הם נוכחים פחות בעולם הישיבות הגדולות, והרבה בחורים מבני עדות המזרח - לומדים בישיבות אשכנזיות, כך שללא ספק, החלק הארי של עולם הישיבות נמצא במסגרת הישיבות הליטאיות.

כיום, ישנן ישיבות ענק דוגמת פוניבז' וחברון, שכל אחת מהן מונה למעלה מ-1,500 בחורים, וישנן הרבה ישיבות קטנות המונות כ-200 בחורים. הבחורים, מתפזרים בין הישיבות השונות, לפי הסגנון וההתאמה האישית של כל בחור.

בסדרת הכתבות ננסה להתמקד בסגנונות השונים של הישיבות, בגישה שלהן לפתיחות ופרומקייט, בשיטות המוסר של הישיבות, בהתמודדות שלהן עם פגעי הטכנולוגיה, בשיטות הלימוד הנוהגות בכל ישיבה ובדמויות המפתח בעולם הישיבות שמשפיעות על הבחורים ועל העולם שבחוץ.

בסדרת הכתבות הקרובה נתמקד בעולם הישיבות הליטאי ולאחר מכן נסקור בעז"ה את עולם הישיבות הספרדי והחסידי.

הפרק השני - ישיבות "פרום" וישיבות "ירושלמיות"

כיכר השבת ממשיך בפרוייקט הייחודי "עולם הישיבות", ולאחר הפרק הראשון על משגיחי עולם הישיבות, הפרק השני יעסוק במיפוי עולם הישיבות, כמה ישיבות קטנות יש בארץ, באלו ערים הם ממוקמות, היכן גדל "דור העתיד" של עולם הישיבות, וחלוקת הישיבות הגדולות לפי סיגנון המשפחות והבחורים, ישיבות "פרום" וישיבות "ירושלמיות".

בעולם הישיבות הליטאי ישנן כ-90(!) ישיבות קטנות, כן ירבו, ומספר בחורי הישיבות בשיעור ג' בישיבות הקטנות עומד על קרוב ל-3500(!) בחורים, כן ירבו.

באלו ערים נמצא "דור העתיד" של עולם הישיבות והציבור החרדי ולאיזה ישיבות בוחרים הבחורים ללכת, על כך ועוד בפרק הנוכחי.

ירושלים היא כמובן העיר הגדולה ביותר כ-1,250 מהבחורים בשיעור ג' בישיבות הקטנות מתגוררים בירושלים, אחריה באה העיר בני ברק, עם כ-620 בחורים בשיעור ג' בישיבות הקטנות, ובאופן מפתיע, מייד לאחריה, בקרב צמוד מאוד באה העיר מודיעין עילית-קרית ספר, עם כ580- בחורי ישיבות קטנות, לפי הנתונים נראה שבתוך שנתיים יהיו במודיעין עילית יותר בחורים בישיבות קטנות ליטאיות מאשר בבני ברק, לאחריהן, באות הערים בית שמש (כ-310) ואלעד (כ-200), שאר הבחורים לומדים בישיבות קטנות המפוזרות ברחבי הארץ, בצפון ובדרום.

אז לאן כולם הולכים?

ובכן, עולם הישיבות הליטאי מחולק לשני זרמים עיקריים: הישיבות ה"פרום" והישיבות ה"ירושלמיות", וישיבות שנמצאות באמצע הדרך ויודעות לשלב בין סוגי המשפחות השונות.

ישיבת חברון (אהרון קרון, פלאש 90)

עם הישיבות ה"ירושלמיות" נמנות למשל: ישיבת "חברון" בירושלים, ישיבת "וולפסון-נתיבות חכמה" בירושלים, ישיבת "אור ישראל" שנמצאת בפתח תקווה אך סיגנונה הוא "ירושלמי" יותר, ישיבת "היכל יצחק-לנדא" בירושלים וישיבת "מיר-ברכפלד". ויש את הישיבות בסגנון החברונאי הישן כמו "כנסת הגדולה" ו"עטרת ישראל" במודיעין עילית. כמובן ישנן ישיבות נוספות בסיגנון "ירושלמי" וזהו רק מדגם מייצג.

ישיבות אלו מקבלות אחוז נכבד מאוד משיעור ג' בישיבות הקטנות, ישיבת חברון מקבלת בכל שנה כ-280 בחורים מעידית הישיבות הקטנות, בפרט בירושלים כמו למשל מישיבת קול תורה בירושלים ממנה "שואבת" ישיבת חברון כמעט חצי שיעור בכל שנה, גם ישיבת וולפסון מקבלת כ-200 בחורים בכל שנה, כך שיחד עם הישיבות האחרות כמו "אור ישראל" "היכל יצחק-לנדא" ו"מיר ברכפלד" מדובר כבר בלמעלה מ800 בחורים משיעור ג' בישיבות הקטנות שהולכים לישיבות האלו וכמובן עוד רבים אחרים שהולכים לישיבות "ירושלמיות" אחרות.

עם הישיבות ה"פרום" נמנות ישיבות "תפרח" במושב תפרח, "תורה בתפארתה" באלעד, "ארחות תורה" "קרית מלך" ו"בית מדרש עליון" בבני ברק, כמובן שישנן ישיבות נוספות בסיגנון "פרום" אך אלו הן מדגם מייצג של עולם הישיבות ה"פרום".

ישיבת היכל יצחק - לנדא (ארכיון 'כיכר')

ישיבות "תפרח" ו"תורה בתפארתה" מקבלות בכל שנה כ200 בחורים, ושאר הישיבות מקבלות כל אחת למעלה ממאה בחורים בכל שנה, כך שגם עולם הישיבות ה"פרום" מקבל בכל שנה יחדיו למעלה מ800 בחורים ההולכים לישיבות האלו, וכמובן עוד הרבה בחורים שהולכים לישיבות "פרום" נוספות.

ישנן ישיבות שנמצאות על ה"תפר" ויודעות לשלב בחורים משני הסיגנונות, גם בחורים מישיבות קטנות "פרום" וגם בחורים מישיבות "ירושלמיות", כך למשל ישיבת פוניבז' - "אם הישיבות" שמקבלת בכל שנה כ-350 (!) בחורים, משלבת בין הסיגנונות, למרות שהרוב המכריע בישיבה שייך לסיגנון ה"פרום" נוהרים אליה גם בחורים מסיגנון "ירושלמי" יותר. ישיבת "בית מתתיהו" בבני ברק גם היא משלבת בהצלחה בין בחורים "ירושלמים" לבחורים מסיגנון "פרום".

כך שגם ישיבות שנמצאות על ה"תפר" כ"פוניבז'", "בית מתתיהו", "אור אלחנן", "קול תורה" ועוד רבות אחרות, מקבלות יחדיו בכל שנה כ-800 בחורים ומעלה ובנוסף רבים אחרים שהולכים לישיבות דומות.

חשוב לציין כי ישיבות רבות משנות עם הזמן את סיגנון הבחורים בישיבה, כך למשל "ישיבת חברון" שב-20 שנה האחרונות שמה דגש על בני אברכים בעוד בעבר קיבלה בעיקר בני "בעלי בתים", גם ישיבת "קפלן-נתיב הדעת" שנהגה בעבר לקבל בחורים מבית שמש ומקומות "ירושלמים" יותר, ובשנים האחרונות קיצצה במספר הבחורים ממשפחות "פתוחות" ונוטה לכיוון "פרום" יותר. ישיבת "לנדא-היכל יצחק" גם היא שינתה בחדות קו בשנתיים האחרונות ושמה דגש על בני אברכים על חשבון משפחות "פתוחות", ישיבת בית מתתיהו גם היא עברה לפני כ-9 שנים מהפך, ושינתה קו לכיוון "פרום" יותר תוך סינון משפחות מודרניות.

ישיבת אור ישראל (יעקב כהן, פלאש 90)

חשוב לציין, כי אצל הורים רבים גודל ה"שיעור" בישיבה מהווה שיקול לאן לשלוח את הבחור, ישנם הורים שמעדיפים ישיבות עם "שיעור" גדול, כי מטבע הדברים הבחורים המובחרים מצטברים יחד ויוצרים תחרות בריאה שמעודדת את הבחור, אולם ישנם הורים שמעדיפים ישיבות עם "שיעור" קטן, של כ60-70 בחורים, כך שצוות הישיבה יוכל ליצור קשר אישי עם כל בחור, ולהשגיח מקרוב על התקדמותו ועל עלייתו הרוחנית.

הבדלים ב"משטר" ובכללים בין הישיבות

מטבע הדברים, הכללים בישיבות ה"ירושלמיות" גמישים יותר מאשר בישיבות ה"פרום", אבל עיקרי הכללים בעולם הישיבות כולו די דומים.

כמובן, בישיבות כולן ללא יוצא מן הכלל, אסור לבחורים להחזיק סמארטפונים, למרות שבישיבות הענק אלו המונות כ800 בחורים ומעלה, לא ימלט שיהיה פה ושם בחור עם טלפון חכם ואף שמענו על מקרים מסויימים של עצימת עין מצד הנהלת ישיבה מסויימת, עדיין האיסור הוא אחד האיסורים החמורים ביותר בעולם הישיבות, ובחור שיתפס עם טלפון חכם אחת דתו להישלח מהישיבה, בישיבות הקטנות יותר כמובן שהבקרה והפיקוח אפקטיביים הרבה יותר.

מה לגבי טלפון סלולארי בכלל? אז בחלק מהישיבות ה"פרום" אסור לבחורים להחזיק מכשיר סלולארי, ועל הבחורים להשתמש בטלפונים ציבוריים אותם מספקת הישיבה, אבל גם בישיבות ה"ירושלמיות" יש ישיבות עם "משטר" הדוק, כמו בישיבת "אור ישראל" בה מדיניות הישיבה לא לאשר הכנסת מכשיר סלולארי כלל לישיבה, והישיבה מספקת מכשירים סלולאריים לבחורים המבוגרים שיוצאים ל"פגישות" שידוכים, בישיבות בית מתיתיהו ותפרח גם אסורה החזקת מכשיר סלולארי, אבל החל מוועד שישי מותר להחזיק מכשיר סלולארי, וזאת לצורך ה"שידוכים", אבל ברוב הישיבות, מותר להחזיק מכשיר סלולארי המאושר על ידי וועדת הרבנים לענייני תקשורת.

רישיונות נהיגה: איסור נוסף הקיים בכל הישיבות, הוא האיסור על רשיונות נהיגה, בכל הישיבות זהו קו אדום, ובחור שמוציא רשיון נהיגה נשלח מהישיבה, יוצאת מן הכלל בנושא זה היא ישיבת חברון, ישנה עצימת עין בישיבה לבחורים המבוגרים יותר שעברו את גיל ה"שידוכים", מוועד שישי ומעלה שהם כבר בגילאי 22 ומעלה שהם מוציאים רישיונות תוך העלמת עין של מנהלי הישיבה.

מחשבים: כמובן שבכל הישיבות ישנו איסור להכניס מחשבים לישיבה, אולם בישיבות מסויימות גיבשו היתר מיוחד להכניס מחשבים במקרים מיוחדים מתוך הבנה לעובדה שרבים נעזרים במחשבים לצורך כתיבת חידושי תורה. בישיבת בית מתיתיהו הישיבה מספק לבחורים שמקבלים אישור מיוחד לכך, מחשבים מיוחדים שאין להם יכולת לגשת לרשת האינטרנט ומותקנות בהם תוכנות ייעודיות שמאפשרות רק לתוכנות מסויימות דוגמת תוכנת הוורד לפעול במחשב.

בישיבת אור ישראל ישנה אגדה כי בעבר התיר הגר"י רוזן לאחד העילויים המפורסמים להחזיק מחשב בישיבה ואותו "עילוי" חיבר מספר ספרים בעודו בחור, אולם מאז אותו עילוי נדיר ההיתר לא חזר על עצמו.

בישיבות "וולפסון-נתיבות חכמה" ו"לנדא-היכל יצחק" חל איסור גמור על החזקת מחשבים, אבל מתוך הבנה לצורך של בחורים לכתוב חידושי תורה באופן מוקלד, ישנם מספר מחשבים נייחים ללא גישה לרשת השייכים לישיבה ונמצאים בשטח פתוח על יד בית המדרש, שם יש לבחורים אפשרות לכתוב חידושי תורה. בישיבת "לנדא-היכל יצחק" הישיבה התקינה במחשבים אלו את תוכנת "אוצר החכמה".

גם בישיבת חברון ישנו בחדר ה"אויצר" מחשב עם גישה לתוכנת אוצר החכמה כדי שבחורים יוכלו להיעזר בתוכנה כדי לגשת לספרים נדירים שאינם קיימים באוצר הספרים המפורסם של הישיבה.

תוכן שאסור לפספס
82 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
44
מה עם ישיבת מחסה לשפנים? בזבזתם.
נהדר אהבתי !!!!
43
בית מטעס מוכרים מחשבים שמלכתחילה אין אינטרנט.
42
מה המצב העכשווי של ישיבת קול תורה הגדולה?

הצגת כל התגובות

41
איפה ישיבות ספרדיות בכל הסיפור היפה הזה?
הכתב כותב שיהיו פרקים מיוחדים על הישיבות הספרדיות
40
נורא ואיום ההתעלמות מהישיבות הספרדיות, תתביישו לכם!!!!!!!
למה לכול הרוחות אתם באלה נחיתיים אתם פשוט גורמים בידדים שלכם שתמיד תהיו מאחור וזה חבל
39
איך זה שאין איזכור לישיבה הספרדית הגדולה והטובה מכולם ישיבת רכסים
ומה עם ישיבת שערי שמועות?
יסודות לב זה הישיבה הטובה ביותר
38
מיר ברכפלד הישיבה היחידה בסגנון העוצמתי והאדיר שיש לה הישיבה מונה כיום כ850 בחורים עידית שבעידית והיחוד בישיבה זהו שיטת מסורת מיר שעוברת בישיבה מדור דור
חד משמעית אין על ברכפלד זה המקום לגדול
במירפלד יש משטר קשוח יש מ''קק לכל שיעור, הישיבה לא כמו שהיתה פעם, היום היא יותר סגנון של אור ישראל עם בחורים פחות טובים, בחורים הפסיקו ליהות פטריוטים של הישיבה המשגיחים והנהלת הישיבה מדכאים שם חברה נורמלית רק חברה של צולים שמלקקים לישיבה, חבל שהרשמים מספרים לכם אחרת, כואב אבל זה האמת
ברכפלד השתנתה יש משטר קשוח מתערבים בחיי הבחורים
זה הישיבה הכי מקולקלת בעולם הישיבות סמארטפונים מחשבים סרטים והיד נטויה אפילו לא להתקרב לשם
נו סך הכול טמבל שלא צלח בברכפלד ונפל בין האריות לא נורא במלצרות אולי תצליח יותר
הוי מסכן אחד שנפל עולם הישיבות לא נורא אולי עוד תחזור
הישבה השתנתה זורקים שם את מי שנוסע למירון בלג בעומר והר''י מסר שיחת אזהרה למי שיסע, זורקים על פלאפונים בש''א יש עליך עינים כל היום אור ישראל קטנה עלינו זה האמת שלא ישקרו לכם
בתור בחור שלומד שם כל יום מאיימים שיעפו הביתה רק משטר
רק עד סוף ב’ מדברים כמוכם אחר כך מתחילים להבין משהו מהחיים, לאט לאט, עוד תתחרטו על הביובית שהוצאתם פה על הישיבה!
37
אהבתי את הכתבה
36
מה היפור שלכם?? ישיבות ספרדיות לא רואות בכמות ובאיכות? אין איזכור של אף ישיבה ספרדית. ומובן מאוד מה המטרה של כל הכתבה הזאת.
היי מישהו כאן מתבלבל קצת
35
אייל זה שאין איזכור לישיבת עטרת שלמה שנמצאת על התפר ומונה קרוב לאלף בחורים
34
שכחתם נחלת הלווים חבל"ז ה י ש י ב ה !!
33
כתוב בפירוש שיהיה פרק על הישיבות הספרדיות, מה אתם קופצים?
32
איפה אפשר לזרוק סטנדרים על הפלג השני ואיפה אסור?
31
הספרדים הכותבים פה הם נחותים בטבע לא יודעים לקרוא את הכתבה כשכתוב שיהיה פרק מיוחד הם צריכים לןהרגיש שהם חלק מהליטאים במקום להעצים את עצמם בושה לציבור הספרדי שעיבד את הגאווה בלהיות ספרדי
מהתגובה שלך אני מבין שהתבלבלת בשם וכתבת פלוני במקום פולני...
מהתגובה שלך אני מבין שהתבלבלת בשם וכתבת פלוני במקום פולני...
תגיד אחי באירופה לא עבדו איתך על שגיאות כתיב?
30
בבית מתתיהו כיום מותר פלאפון מועד רביעי רשמית ויש העלמת עין מוחלטת משיעור ב' וג' לפעמים נדלקים על שיעור א' רק על שיאומי חצי טאצ' זה בל יראה גם אצל המבוגרים
29
מיפוי יפה של עולם הישיבות. כדאי להתייחס גם לישיבות החרדיות תיכוניות שצוברות תאוצה בשנים האחרונות. הורים מוכנים לשלם שכ"ל 2000 ש"ח לחודש כדי שילדיהם לא יהיו בבגרותם חוטבי עצים ושואבי מים אלא יוכלו להתפרנס בכבוד ממקצוע מכובד.
אך מספר התלמידים בישיבות החרדיות -תיכוניות מגיע לכאלפיים בלבד לעומת האחרות .
יש אנשים כל כך מנותקים שזה משהו
כל מי שטיפה מכיר שם בחורים רואה שהמצב הרוחני שם ירוד ברמה קשה והבחורים מלכלכים את פיהם ישיבה תיכונית זה הגדרה של ישיבה חילונית בני התורה האמתיים נמצאים בישיבות הקדושות
כמה שטויות בתגובה אחת... ועוד מאחד שמכיר ויודע. בכל מקום יש בררה יש בינוניים ויש מצויינים, דוקא מהכרות של כמה ישיבות תיכוניות הרמה הרוחנית שם לא כמו שסיפרו לנו באגדות אלא הרבה מעל מה שאתה וכמוך חושבים, ואני לא מדבר על הרצינות הבגרות (תרתי משמע) הבניה, והעיקר שלא פוסלים כל מי שלא נראה כמוני
אמת בכל מילה
ישיבה חרדית תיכונית זה שילוב קטלני, כמו טיפוס למטה, כמו רכב לרברס וכמו בית ספר לבורות.
חבל שכאלה שאינם מכירים את הישיבות החרדיות התיכוניות מרשים לעצמם להוציא לעז ולשקר בעזות פנים. אל הישיבות האלה מגיעים בחורים רציניים ומוכשרים מאד שנבחרים להתקבל ע"י ראשי הישיבות אחד אחד. הלימודים בהן ברמה גבוהה וגם מושקעים בהם מידות טובות ויראת שמים.
הישיבה התיכונית הטובה ביותר זו ישיבת "נהרדעא" של הרב לנדא שבתור 1 שיודע הדרך ארץ שם לא רואה ממטר כל ישיבה אחרת!
אני מבקש את סליחתך אבל בתור אחד שעשה בגרות וכו' הישיבות התיכוניות הם הרס לעולם הישיבות ואינם אפילו מתקרבים לישיבה אמיתית שמגדלים לתורה וגדולה. ונכון יש במה להשתפר אבל תיכונים הם רק הרס ולא פתרון כלל וכלל
מה אתה רוצה הזכירו את חברון????
28
כתבה משוחדת
27
מה זה הכתבה הזאת חוצפה ומה שכתוב למעלה שחלק הארי מבחורי הישיבות ללא ספק הם אצל הישיבות האשכנזיות איכ יגזענים מגעילים מה אתם עפים על עצמכם אה? הספרדים לא רואים אתכם ממטר!
אח שלי אנחנו אוהבים אתכם מאוד תרגעו
26
בכל כתבה על ישיבות מזכירים את חברון פונוביז' ואור ישראל. כאילו שאלו הישיבות היחידות והמיוחדות שיש. הכתבות כל כך מוסטות לכיוון אחד. חבל. יש עוד הרבה ישיבות מצויינות חוץ מהשלישייה הזו.
אור ישראל כיום היא פח אשפה מתגלגל, סתם שיטור ובלי רמה בלימוד!
אתה לא צודק, אמנם משטר קשוח- אבל התוצאה שהבחורים שכן הולכים לשם הם כאלהשבנו את עצמם בישיבה קטנה ככה שאין מה להפעיל עליהם משטר, מה שנותן לך ישיבה מצוינת אם בחורים רצינים שהמטרה העיקרית שלהם בחיים הינה לעסוק בתורה
25
עולם הישיבות הוא ברמה מאד נמוכה . כשבחור ישיבה אחרי 3 שנים יודע בקושי חלקיות של מסכתות בעיון מבין בערך איך אומרים סברה יודע למלמל משהו על גברא וחפצא וצויי דינים ואולי יודע שניים וחצי דברים מר' שמעון שקופ אבל מעולם לא למד את ספריו אלא עיין בסוגיא הרלוונטית זה נמוך נמוך מאד
עוד אחד שמכליל בלי להסתכל ליופי שיש
24
נראה שמי שמגיב למה אין ישיבות ספרדיות זה אשכנזים!
23
מתי נזכה לראות ישיבות גדולות עם שילוב תורה ולימוד מקצוע מכובד לחיים, כגון ישיבה יוניברסיטי בארה"ב. לא ישיבות בדיעבד של הבדיעבד סוג ד' אלא ברמה גבוהה בכול העניינים. הדור צריך את זה..
ישיבה יוניברסיטי אכן לומדים שמה מקצועיות וכו' אבל אם תורה אין להם שייכות, תבדוק באתר שלהם ותיווכח שכשמדברים אצלינו מסמרטפון מדברים שמה על שמירת שבת וכשמדברים אצלינו מקדושה עושים שמה מצעד וכו'
22
מילה לא על ישיבת סלבודקא? הזויים!
21
אשמח שיסקרו בבוא העת והעט גם את ישיבות הקיבוץ שמאז הקורונה הפכו להיות מובילות בעולם הישיבות (לטוב ולמוטב)
20
שכחתם את ישיבת מן ההר, הישיבה הכי טובהההה!!!!
19
אין אגדה כזו בישיבה. ר’ יגאל שחרר את אחד העילויים לביתו למשך שבוע ויותר כדי שיוכל להעלות את חידושיו עלי מקלדת ומזה הדפיס הלה מס’ ספרים אך היה זה בביתו ולא בישיבה.
מס' ספרים מהקלדה של שבוע, מוזר. האם השתמש בשבועת הקולמוס?
18
מתי תהיה כתבה איכותיצ על ישיבות חב''ד
17
מה אם "איתרי" שם לא מעשנים סמים...
הם לא יודעים מה זה
16
כדאי שתחדירו לעצמכם ומהר: בעם בני ישראל אין כל הבדל בין בני אשכנז, ליטא ורוסיה, לבני מרוקו, תימן וספרד! כולנו יהודים בני אלקים ותורה אחת לכולנו! שוטים ועמי ארצות! מדוע שיהודי יפגע כשמדברים על בני תורת אשכנז ולא על ספרד, עליו לשמוח בתורתו עצמו שאחיו לומדים!
15
ברוך שאני לא שייך לכת החרדית שעושה סלקציה ולומד במקום שליבי חפץ בבית הכנסת הקרוב לביתי - וכולם מוזמנים להתפלל בכל הנוסחים לפי החזן.
14
ישיבת חברון היא המובילה בעולם הישיבות אם הישיבות!
13
ישיבה יש רק אחת חברון...................
12
למה לא מזכירים את סילבר?
מה אתה אומר????????.......... מ נראה לך???????.........
בעיקר כי היא נסגרה
11
כמה אחוזים מהבחורים בכלל הישיבות הגדולות מגיל20 ומעלה לומדים גמרא מתוך רצון ובחירה אישית ? וכמה בגלל סיבות אחרות חיצוניות להם ? כמו ריצוי החברה וההורים ?
10
בערב חג מתן תורה חייבים להשמיע בקול ברור וחזק. כל החלוקה המגדרית בישיבות היא חסרת כל יסוד. היא פרימיטיבית! והיא התופעה הגדולה ביותר של חילול ה' בדורנו!! רח"ל.
9
וכל המתפלפלים כאן איזו ישיבה יותר ומתהדרים ביר"ש, עושים זאת תוך גלישה באינטרנט... נשאלת השאלה, איזה מגזר בעם ישראל מנצח בצביעות?
8
א. כתבה יפה. ב. לדעתי בחברון פותחים עכשיו חדר מחשבים מוגנים וכשרים לכתיבת חידושי תורה לבחורים. ג. מעניין לשמוע על עולם הישיבות החדש שנפתח לשיעורי קיבוץ. ד. ישיבת עטרת שלמה לא הוזכרה, מעניין האם להגדיר אותה כישיבת ביניים כמו פוניבז וכו או לא, בכל מקרה היא ישיבה גדולה מאוד עם למעלה מ850 בחורים
7
גם בקפלן יש מחשבים באישור שאין בהם כלום חוץ מוורד, פי די אף, ועוד
6
מה אם ישיבת רבנו חיים עוזר
5
בלי הספרדים אין לכם מה לילמוד😆 רבנו חננאל הריף רבנו בחיי הרמבם הרי מיגאש הרמבן הרשבא הריטבא הרן הנמוקי יוסף רבנו ירוחם התשבץ הריבש רבנו יונה המאירי היד רמה הראה הרזה הריאז האבודרהם ועוד כל אלה ספרדים😄
4
רק אשכנזיות, גזענים (באתר ספרדי... לכו לגי די אן או לאשכנזים ושם תכתבו מה שבא לכם)
3
הכותב לא ממש בעניינים, בית מתתיהו ואור אלחנן הרבה יותר ירושלמיות מוולפסון
2
בית מטעס איני ישיבה 'פרום' !!
1
לאשכנזים יש רק 90 ישיבות קטנות חחח לספרדים יש הרבה יותר רק בירושלים יש 42 ישיבות קטנות, ביתר עוד שמונה, בית שמש עוד 4, נתיבות עוד 10 כבד 64 שלא לדבר על עוד הרבה ערים שיש בבהם ישיבות קטנות באר שבע, ברכיה, בני ברק, אלעד, קיצור יש הרבה יותר ספרדים מאשנזים
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות