כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

תשובת הגר"ש פישר לדברי הגר"ע יוסף נגד הפלפול הליטאי

הגר"ש פישר זצ"ל טען כי לא ניתן להביא ראיות מהמהר"ל מפראג והשל"ה הקדוש נגד שיטת הפלפול הליטאית; ומה כתב בספר 'חמדת ימים' על השיטה? (היסטוריה)

| 37 | כיכר השבת |
הגאון רבי שלמה פישר זצ"ל
הגאון רבי שלמה פישר זצ"ל (צילום: באדיבות המצלם)

פרק כ"ז: אמש ציטטנו את דבריו החריפים של מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל כנגד הפלפול האשכנזי. הגאון רבי שלמה פישר זצוק"ל התייחס לדבריו אלו של הגר"ע יוסף שבדבריו הסתמך על דברי המהר"ל (ועוד רבנים מתקופתו), וכן לדבריו של השפע חיים מצאנז (שציטט את השל"ה) נגד שיטת הפלפול ולימוד האשכנזית העיונית של דורנו האחרון.

הפרקים האחרונים בסדרה על גאוני ליטא >>

לדברי הגר"ש פישר טענה זו נגד הפלפול מתקופתו של הגר"ח מבריסק והלאה, אינה נכונה, ולא ניתן להביא ראיות מהמהר"ל מפראג והשל"ה הקדוש נגד שיטת הפלפול של ימינו, שכן הם התנגדו לשיטת הפלפול של תקופת הראשונים והלאה, ולא של הגר"ח מבריסק.

לטענת הגר"ש פישר, דברי המהר"ל נגד הפלפול שהגר"ע יוסף מצטט, מכוונים על שיטת הפלפול והחילוקים בישיבות אשכנז לפני יותר מ300 שנים, והיא שונה בתכלית משיטת הלימוד הליטאית הנהוגה בזמנינו כפי שחידשה הגר"ח מבריסק.

כראיה הגר"ש פישר מוכיח שבהמשך דברי המהר"ל הוא תוקף גם את ההתעמקות והעיון בדברי התוספות שהם כשמם רק תוספות ולא העיקר וטוען שצריכים להתמקד בלימוד גמרא עם רש"י בהבנה ומביא כראיה שבתחילה נדפסו הגמרות בלי התוספות כלל.

כך למעשה לדברי הגר"ש פישר לא ניתן להביא ראיות כנגד שיטת הפלפול של הגר"ח מבריסק ממקורות קדומים לו, שכן הם התכוונו לשיטת הפלפול העתיקה שאיננה קשורה כלל לשיטה שחידש הגר"ח מבריסק.

• • •

בנוגע לטענות כנגד הפלפול העתיק באשכנז מבהיל לצטט את ספר 'חמדת ימים' המפורסם שתחת הכותרת: "חורבנות אשכנז נגרמו בעוון לימוד הפלפול" כותב כך:

"והעידו רבנן סבוראי מחכמי אשכנז שמיום בא לימוד המבולבל הזה באשכנז בא ערבוביא וחשיכה גדולה לעולם וצרות צרורות הוה על הוה שבר על שבר יחדיו ידובקו ונשפך דמים כמים ואין קובר וכמה אלפי אלפים נפשות שנהרגו עד השארם מעט מהרבה, ואין זה כי אם שעל ידי לימוד הזה נתנו כח לאיש תהפוכות לשון שקר ויבן לו בית ברקיע שוא להרוג כמה אוכלסין מבני ישראל אוי לנו אהא עלינו.

"כי על כל אלה מי שנגע אלהים בלבו לא יפנה דרך כרמים להתרומם ולהתנשא חס ושלום בכתרה של תורה בדרך לא סלולה לא דרכו בה הראשונים לא שערום אבותינו, רק בדרך כבושה לראשונים ז''ל בדרך אמת ובעיון הישר לא מעוקל כדרך המטים עקלקלותם כי הוא מאבד טובה הרבה וגם בכנפיו נמצאו דם נפשות אביונים.

"ובכן חן וכבוד יתן ה' לא ימנע טוב להולכים בתמים ויהא לבם פתוח כפתחו של אולם מאליהם מבלי הצטרך פונות משאות שוא ומדוחים כי רוח ה' תבינהו וילמדהו דעת ודרך תבונות יודיענו".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
37 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
27
טענה זו היא פלפול נגד הפשט... אם המהר''ל התנגד להתעמק בתוספות שכן הם רק תוספות לסוגיה כל שכן שיעורי ר' נפתלי בדעת הנימוקי יוסף! הרבה בחורים מתפלפלים כשהגמרא סגורה (או פתוחה עם חשש לביזיון הספר שכן היא לא בשימוש) יש מעלה גדולה לשיטת הפלפול שכן היא נותנת טעם וחשק אבל גם פלפל שחור שמוסיף המון לא אוכלים
26
'חמדת ימים' הוא מקור מפוקפק. או שנכתב על ידי נתן העזתי או שהושפעו מהשבתאות
בענין חמדת הימים נו''נ הרבה כמובא' בראש ספר חמדת הימים הנדפס מחדש ומבואר שחיברו אחת מוסמך מבעלי הקבלה מחוגו של מהר''י' סרוג' כדומה
25
בסופו של יום רואים לאיזה ישיבות כולם רוצים להתקבל ולאן שלח מרן את רוב בניו ונכדיו
בסופה של לילה אם בזמן מרן היו ישיבות ספרדיות בוודאי היה שולח אותם לשם

הצגת כל התגובות

24
תשובה מפולפלת היטב
23
זכור אזכור את דברותיו של מו"ר הגאון האדיר הרב בן ציון אבא שאול זצוק"ל כשאמר לי בשיחה בביתו בשנת תשלו דע לך כי באים אלי בחורים ורבנים לדבר איתי על לשון הגמרא ואת תוכן הכתוב בעמוד אינם יודעים מקשים ומתרצים מהלכי סרק מבלי תכלית דע לך כי הרמב"ם כאשר כתב את החיבור שלו לא למד את הגמרא כפי אשר הם לומדים שא
22
דברי הבל הרי קל וחומר הוא עם על אז השל"ה היה נגד קל וחומר על הלימוד הזה לא יתכן לומר שהמהלך של הגר"ח הוא יותר טוב מהקדמונים שאליהם התכוון השל"ה, אלא ודאי שסובר השל"ה והמהר"ל שיש רק דרך אחת ללמוד וזה "הבנה" בגמרא וברש"י מה שנקרא הבנת הפשט. דומה מאד לשיטת כסא רחמים שהיא למעשה השיטה הכי ישרה בלימוד בעו
יופי לומר לגרש פישר שהוא אמר דברי הבל. אשרינו שהגענו למדרגתו
21
דבר אחד בטוח, הם ידעו על מה הם מדברים אנחנו לא בטוח מבינים על מה הם מדברים.
20
פרעות תתנ"ו היו בזמן ה"פילפול המעוקל"? פרעות רינדליש בהם נרצחו המרדכי (רבינו מרדכי בן רבינו הלל זצוק"ל הי"ד) והגהות מיימוניות (רבינו מאיר הכהן זצוק"ל הי"ד) תלמידי המהר"ם מרוטנבורג, היו בזמן ה"פילפול המעוקל"? גזרות קנ"א בספרד היו בגלל הפילפול המעוקל? ועוד ועוד...
19
לא מבין את התוספות לא לכתוב אבל פלפול של אחרונים ללמוד?
18
כדי להבין מהו הפלפול שמגדו יצאו המהר"ל ועוד גדולים צריך לקרא בספר : אישים ושיטות, של הרב ד"ר שמחה אסף, שם מדגימים בדיוק מהו פלפול בעייתי. אך אין זה נוגע ללימוד העיוני המעמיק.
זה נקרא דרך החילוק ולא פלפול
17
הטיעון של הרב עובדיה הוא כנגד פילפול בכל יחד עם זאת זה סותר את דבריו של הרב עובדיה עצמו על הצורך ללמוד גמרא עם כל המפרשים רשי תוספות.
מה הקשר?? רש"י ותוספות וכל המפרשים זה פלפול?? זה עומק!! תתחיל ללמוד ותבין..
16
מה זה חשוב על מי הם דברו, הרי ברור לכל בר דעת שהם לא דברו בנבואה קדימה. אבל כשפוסק מביא ציטוט הוא מתיחס לכוונת הדברים והכוונה ברורה נגד פלפול שמתעכבים על קטע אחד הרבה זמן, וכן לגבי לימוד אליבא דהילכתא
15
כי עיקר היהדות היא תמימות ופשיטות , במקום לפלפל תלמדו יראת שמים …
כן כי לימוד תורה זה סתם למשועממים ??!!!
14
גם בשיטת ה"לומדות" שמקובלת בישיבות יש כאלו שבאמת מסבירים את הגמרא ויש כאלו שסתם מגבבים סברות ורעיונות בדויים גג על גג ונשארים בלי כלום
13
הספר חמדת ימים שנוי במחלוקת . ישנם סימנים ברורים שמחברו הוא נתן העזתי נביאו של שץ ימ"ש. [בסוף הוצאות הראשונות של הספר ישנם שירים בר"ת נתן עזתי]. המוציא לאור של ספר זה מספר סיפור מוזר ואינפנטילי[עיי"ש] . וגם אם כמה גדולים לא פסלו לגמרי את הספר להביא ממנו בעניינים אלה זה תמוה מאוד. הביקורת המוזרה בספ
12
עם כל הכבוד לרב פישר אני חושב שהוא לא בעניינים ,כיום 80% מהבחורים בישיבות הליטאיות לא מבינים כלל מה כתוב בגמרא רשי ותוס ,ישר על הבוקר פותחים קצות החושן נתיבות המשפט שיעורי ר נחום ר חיים סטנסיל ויושבים שעות בבזבוז זמן להבין פלפולים על גבי פלפולים ולא מבינים כלום חבל שאף מנהיג אשכנזי לא עוצר את זה
נסחפת קשות????
11
צריך עיון וגירסא וחסידות כדי להיות תמים עם התורה
10
אשרי שיטת הלימוד הספרדית והתימנית
9
בדורנו כל לומד תורה אשריו. תפסיקו להתקוטט בדברי הבל. אין אדם לומד אלא במקום שלבו חפץ. לכו לשחק כדורגל לתת ביטוי לדורסנות וגאוה שלכם. אתם חולי שחצנות
למי אתה קורא חולי שחצנות לגדולי הדור בושה וחרפה לך תתבייש לך חולה שחצנות !!!!
8
מרן הרב עובדיה ידע מה שהוא אומר ......
מהיכן ידע?
7
לכל המגיבים פה ישנו דבר חשוב מאוד לדעת ההבדל בין הספרדים לאשכנזים הוא בהלך החשיבה הספרדים לדוגמא צריכים יותר גירוי פיזי לרוב הכוונה יותר עשיה לעומת זאת אצל האשכנזים זה אותו דבר בדיוק רק שלהם זה בא לידי ביטוי בחשיבה הם צריכים גירוי מחשבתי לכן הם אוהבים את הפילפול מי שיראה בספרים הקדושים כמו תלמידי הר
6
נכון מאד.
5
סכסכן
4
דבר ר"ש פישר נכון מאוד, וגם פשיטא. וברור שאין הכוונה שאסור כבר ללמוד בעומק להבין הפשט, אלא הכוונה על אלו שבונים גג על גבי גג, עם פלפולים ולא לומדים.
3
מאימתי גורסים דעה של המתחברים לרשעים הם רוצים קריירה מתלמיד חכם שיהיה לו שטעלע ברבנות! הם לא מבינים בצורת מסורת התורה כלל וכלל!
עוונך גדול ביותר לבזות תלמידי חכמים תתבייש דברי הרב שלך זה לא אומר שזה הלכה יש עוד דעות בעולם ציוני ציוני אל תבלבל מוח חבר
2
איני יודע מה הרב עובדיה אחז בנוגע ל'פלפול', אך זאת ידעתי ושמעתי מפיו, שהוא עצמו אהב את הפלפול, [ויתכן שגם מה שהרב עובדיה תקף זה אכן נגד הפלפול הקדום כמו שאמר הגר"ש] ומעשה שהיה כך היה: כשישב מרן הגר"ש פישר זיע"א שבעה על אחיו הגרי"י, הגיע חכם עובדיה זיע"א לנחם וביקש לשבת ליד הגר"ש וקרא: 'היכן רבי שלמ
1
ראיתי בחיד"א בשם האריז"ל שהפלפול מסיר הקליפות מהנשמה
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות