כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"למה אני צריך משיח?" - זעק רה"י הליטאי

"למה אני צריך משיח?" זעק ראש הישיבה הליטאי, "הרי יש תפוחי אדמה ועצים לכל החורף, ולא חסר לי דבר?!"; כיצד הגיב לדברים מרן החפץ חיים זיע"א ומה ההסבר לשאלה (היסטוריה)

| 32 | כיכר השבת |
"למה אני צריך משיח?" - זעק ראש הישיבה הליטאי
(צילום: VanderWolf Images,shutterstock)

מחקרו של ישראל גינצבורג אודות אי הציפייה למשיח בעולם הישיבות, הכה גלים אצל כל שדרות הציבור החרדי.

במאמרו, צוטט בחור ישיבה שסיפר בגילוי לב: "כשעליתי לישיבה גדולה הרגשתי שבית המקדש הולך ונעקר מליבי".

ישראל גינצבורג תהה האם בעולם הישיבות מקיימים את דברי הרמב"ם שפוסק שמי שאינו מאמין במשיח, או לא מחכה לביאתו - הוא "כופר בתורה ובמשה רבנו"?

בין שלל התשובות שענו בחורי ישיבות על השאלה האם הם מחכים למשיח, היו: "מה אנחנו חב"דניקים?", או, "בעולם הישיבות יש מסורת, וחלק ממנה היא שלא עושים "עסק" ממשיח וגאולה. ההתעסקות היתירה בנושאים אלו גרמה להרבה בעיות במגזרים שלמים בעם ישראל".

מסקנתו של ישראל גיננצבורג היא: "מהתשובות שקיבלנו עולה כי ברוב הישיבות אין עיסוק משמעותי במשך כל ימות השנה בנושא הציפייה לגאולה ולבניין בית המקדש".

הרבנית ורד שאלתיאל הגיבה לדברים, וציטטה על קדושת בית המקדש מספר הזוהר הקדוש, שולחן ערוך, ואור החיים הקדוש.

זעקתו וכאבו של הגר"נ יגן זצ"ל אודות אי הציפיה של עם ישראל למשיח

או אז זעקה הרבנית ורד שאלתיאל:

בחורי ישיבות יקרים,

עד היום לא קראתם את דברי רשב"י הקדוש בזוהר הקדוש!

אם הייתם קוראים את הדברים - הייתם בוכים!

זה בסדר, גם אני לא ידעתי, עכשיו עושים 'סוויטש' במחשבה...

ברם, יש להגיב לדברים שמחשבות כאלו בדבר אי הציפייה למשיח, קורבנות ובית המקדש, הם לא חדשים בעם ישראל (שכפי הנראה נרמז בכתבה כמה פעמים שבימינו הם בעיקר אצל הליטאים כתגובה לחסידות חב"ד שמנפנפת השכם והערב בציפייה למשיח צדקנו).

ראה בספר 'בשבילי ראדין'[1] שעוסק במשנתו של ראש ישיבת ראדין הגאון רבי משה לונדינסקי שנערך על ידי הרה"ג מנחם מנדל פלאטו.

סופר שהחפץ חיים הרבה לדבר על הגאולה ומשיח, ולפתע נשמע קולו של ראש הישיבה רבי משה לנדינסקי כשהוא פונה אל החפץ חיים ואומר: "רבי למה אני צריך את המשיח, הרי יש לי מלאי של תפוחי אדמה ועצים לכל החורף, ואף את השומן לפסח טיגנתי כבר, כך שלא חסר לי דבר א"כ למה אני צריך את המשיח?".

הגאון רבי משה לנדינסקי זצ"ל ראש ישיבת ראדין במשך 40 שנים (צילום: מתוך הספר "מי כמוך" מאת יעקב קהאן)

החפץ חיים פנה לעברו של ר' משה ואמר לו: "שתהיה בריא ר' משה, אתה אמנם לא צריך את המשיח, אבל כלל ישראל צריך וזקוק למשיח".

המעשה, ממשיך כשחתנו של הח"ח רבי מנדל זקס ניסה להסביר את כוונתו של ר' משה שטען שהוא לא זקוק למשיח, כי ברמב"ם (מלכים יב ד) כתוב "כי לא נתאוו החכמים למשיח אלא כדי שיוכלו ללמוד תורה מתוך ישוב הדעת"[2], ורבי משה סבר שהסיבה היחידה שישנה לרצון לבוא המשיח, היא כדי שיוכלו ללמוד תורה בהשקט ובשלווה, וממשיך רבי מנדל זקס ומבאר שרבי משה עצמו היה לו אוכל לחצי שנה הקרובה, וכך היה לו את שלוות הנפש כדי ללמוד תורה, ולכך סבר ר' משה שהוא נמצא בימות משיח, וא"כ אינו זקוק למשיח.

ממשיך עורך הספר וטוען שהחפץ חיים הסכים עם רבי משה עקרונית עם דבריו, אולם סבר כי כלל ישראל זקוק למשיח, ואף אם האדם עצמו לא זקוק למשיח כרבי משה לנדיסקי, הרי כלל ישראל זקוק למשיח עד מאד.

[1] תשע"ג מהדורה שלישית עמוד 109

[2] לשונו המלאה היא כך "לא נתאוו החכמים והנביאים ימות המשיח לא כדי שישלטו על כל העולם ולא כדי שירדו בעכו"ם ולא כדי שינשאו אותם העמים ולא כדי לאכול ולשתות ולשמוח אלא כדי שיהיו פנויין בתורה וחכמתה ולא יהיה להם נוגש ומבטל כדי שיזכו לחיי העולם הבא כמו שביארנו בהלכות תשובה".

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
21
הרב הליטאי היה בדרגה אחרת מאתנו. מבחינתו כל עוד יש לו מה לאכול (במינימום לחצי שנה הקרובה) יש לו פניות ללמוד תורה. אבל המשיח זה העיקר. זה לא אגדה או סוג של שכר. זו מטרת הבריאה. במוסף של שבת מבקשים לעלות לבית המקדש כדי לקיים מצוות כמצוות רצונך. כל ימי הגלות אין לנו את היכולת לקיים תורה ומצוות מתוך יש
ללא שם
20
בכותרת כתבתם שהוא זעק..זה לא נכון....אז תפסיקו לקשקש
ללא שם
19
ומה קרה כמה שנים אחרי הסיפור? מי זוכר?
יאהוד

הצגת כל התגובות

18
לי יש תפוחי אדמה, אז הכל בסדר. מה אכפת לי ששכינתא בגלותא, מה אכפת לי שיש אלמנות ויתומים, מה אכפת לי שיש יהודים חולים, מה נוגע לי שאין ביהמ"ק.. העיקר שיש לי פירה ושניצל ואני יכול ללמוד עוד תויספעס.. שלום עלייך נפשי ואחריי המבול. איזו השקפה ליטאית מעוותת.
אכן השקפה ליטאית לעילא..
כב' מתייחס בחוסר אימון לליטאים ולכן מפרש כוונות שמעולם לא עלו על דעתו של ראש הישיבה. כל מי שמכיר את הסגנון, מבין שהוא רצה שהח"ח יחדד את הדברים. ובכלל: כתבה באתר כאן, אינה המקום המתאים לברר את דעתם של גדולי הדורות.
יהודי
מי אתה שתדבר על ההשקפה הליטאית שמקורה בשכל סתום וטיפש
סנונית
אולי כדאי שתבין שמסתבר שאדם גדול יש לו כוונות יותר עמוקות ממה שהנך משיג בקוצר דעתך. וגם הח"ח לא כעס עליו, לכן כנראה הבין כוונה נסתרת כל שהיא בדבריו. אגב "השקפה מעוותת" כעין זו מצינו אצל הקב"ה שאמר לדוד המלך כי טוב יום בחצרך מאלף, טוב לפני יום אחד שאתה עוסק בתורה מאלף עולות שעתיד שלמה בנך להקריב לפני
לטאי
צריך משיח כדי שנזכה לאקמא שכינתא מעפרא!!! שיתגדל ויתקדש שמיה רבא, בכל העולם ובמיוחד אצלנו ישראל. הרי השכינה מצטערת ומייללת על צער החורבן. כך גם כתב הרש"ש זיע"א על ראש השנה - שלא יהיה מבקש כמו כלב "הב הב" אלא מבקש על כבוד השם שמחולל בין הגויים. שנזכה שיקויים בנו: כל המתאבל על ירושלים, זוכה ורואה בבינ
דוד
זה נכון שכולנו מחכים למשיח כדי שיתגדל שמו יתברך בעולם, אך מי שחושב שאז לא יהיו אלמנות וחולים, מעבר לזה שזה רצון רדוד ביחס לענין האמיתי, הוא גם עשוי להתאכזב מרות...
חזונישניק
17
חחחחחח איזה תשובה של מסנגדים
לא חסיד אבל לא מסנגד אני מקווה
16
מה עם בעת המקדש.מה עם עבודת הכהנים.מה עם הקרבת קורבנות.מה עם קיבוץ גלויות.מה עם חזרת השכינה.מה עם חזרת העם בתשובה.נה עם תיקון עולם.מה עם ביטול היצר הרע.מה עם חיים בעולם מתוקן.מה עם כל הטוב שיהיה והרע שיפסק?
ללא שם
15
בעל התניא אמר 'המשיח שכולם מחכים לא אף פעם לא יגיע והמשיח שיגיע אף אחד לא מחכה לו'
בעל התניא אמר
14
לפחות רבי משה לנדינסקי אמר אמת, אבל הרבי כותב שהרי כל יהודי אומר ג"פ ביום "כי לישועתך קוינו כל היום"
משה בן אברהם
13
לא להאמיןןןןן! אין.משמעות לקיום התורה והמצוות בלי הצפיה למשיח לכן זה אחד מהיג עיקרים! מחכים לגאולת השכינה בקרוב!
מחכים למשיח!
12
לדעתי הוא רק רצה לשמוע את תגובתו של הח"ח
חיים
פשוט שכך, הוא רצה שיהודים ישמעו מהח"ח.
יהודי
11
סיפור תמוה ומוזר אין לו באמת שום הבנה, ועצם הבאת הדברים אינה מעוררת כבוד לגאון כמו ר' משה זצוק"ל
משה
10
עוד צעד ועוד צעד. העיקר הכיוון והוא נגד ה"מנגדים" אתם שם ב,חב'"ד שומרים את גחלת. השנאה ל,,מנגדים'
מגיבן
9
האתר הוא לא ה"בית מדרעש" המתאים להבין בן את הנושא ובכלל לחבדניק מזמן יש רק מצווה אחת וקצת משקה
נו נו (במלעיל)
8
בן גוריון היה המשיח. לא יהיה משיח, תתעוררו מסיפורי גן הילדים.
מויישי
כפירה! אפיקורסות!
איינער
7
סליחה, אך אם כל הכבוד טור זה לא יכול להיקרות 'היסטוריה ואקטואליה'. מה שאני רואה פה זה מדור סיפורי צדיקים או מדור התעוררות לא היסטוריה. אתה לא מוסיף פה פרט היסטורי אחד לעניין. העם היהודי מלא בהיסטוריה מרתקת לא צריך להיסחף אחר דברים אחרים.
מ.א
6
בדוק
כל הסיפורים האלו לא היו ולא נבראו תבדקו
5
א. ברור שרצה הסבר הח"ח לתלמידים ב. התשובה הגיעה אחרי 15 שנים... י"ז אלול תרצ"ט
צבי
4
ההסתכלות לא נכונה, צריך להסתכל על הגדולים הליטאים והם חיו את האני מאמין בביאת המשיח כמו כל עיקר אחר מיג עיקרים. אבל ביום יום צריך ללמוד ולעשות את המצוות וחסד כמה שניתן כל אחד לפי יכולתו ודרגתו. ולא לעשות מזה יותר עיקר מכל עיקר אחר. ועל ידי הלימוד והתיקון של המידות ותפילות יגיע גואל צדק בב"א.
משה
הרמח"ל (אגרות רמח"ל, מב, מג) אומר - שתכלית כל המצות זה המשיח
לא נכון
3
ר' משה לנדינסקי שהיה מגדולי הת"ח שלפני השואה, בסך הכל רצה שהחפץ חיים יחדד לבחורים הצעירים למה צריך לחכות, והדברים פשוטים.
חזונישניק
2
זה רק אומר שיש בישראל את כל התנאים הטובים רק לשבת וללמוד תורה מעולם הישיבות לא פרחו ככה. ממש ביזנס
חוני
1
היחידים שלא מחכים על משיח זה החבדניקים שאצלם משיח זה הרבי שלהם !!!!! והם עכשיו לא בגלות ולא כלום??? אלא שכל העולם צריך להכיר שהם חיילי משיח והם נסיכי העולם??????? אבל לא מחכים לכלום רק שכולנו נכיר בהם!!!! ואכן כולנו מכירים שהם חולי משיח ממש
יוסי
טעות בידך מר יוסי הנכבד. הכרתנו בכך שהרבי הוא המשיח היא הכרה בזה שישנו משיח בכל דור כבר בזמן הגלות ואין הפירוש איננו בגלות. אדרבה אנו מצירים כל יום ע"ז שהגאולה עוד לא הגיעה ודווקא אנו בולטים בציפייה והדרישה למשיח (-ביאתו והתגלותו בפועל ממש בגאולה השלימה) נאו!. זכינו ובדורנו הרבי אינו רק ה'ראוי להיות
חב"דצקער
מעולם לא הבנתי איך הרבי הוא (היה) בחזקת משיח כאשר התנאי הראשון - מלך - לא היה בו. כוונתי לא היתה לו הסמכות לכפות דבר, אם היה כופה את מישהו לעשות משהו היה נכלא.
רק רוצה להבין
חב"דניקים יקרים - שמעו הצעה: אל תנסו להסביר שום נושא (אפילו הכי פשוט שיש) לאדם שלא לומד חסידות. זה פשוט אי הבנה מה זה פנימיות.... אתם בטוח מבינים מה רני מתכוון. כשמסבירים משהו לאדם שלא לומד חסידות, רואים פשוט שהוא לא מבין את השפה שלנו.
חסידות תפתור הכ
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות