כיכר השבת

לרגל היארצייט

עולם הישיבות איבד את 'בֵּית הַיּוֹצֵר לְנִשְׁמַת הָאֻמָּה' // הרב בצלאל כהן

הלילה יחול יום הזיכרון ה-200 לפטירתו של אבי עולם הישיבות הגאון רבי חיים מוואלוז'ין זצוק"ל // הרב בצלאל כהן בטור מיוחד על המטרה שלשמה הוקמה ישיבת וואלוז'ין (אקטואליה)

| 27 | כיכר השבת |
הרב בצלאל כהן
הרב בצלאל כהן (צילום: יובל אצילי)

בי"ד סיון תשפ"א ימלאו 200 שנה לפטירתו של אבי הישיבות הגאון רבי חיים מוולוז'ין זצ"ל, תלמידו הגדול של הגר"א מווילנא זצ"ל, וזו הזדמנות עבורנו לזכור את מפעלו הגדול.

הישיבה מלווה את עם ישראל כבר אלפי שנים, כפי שלימדונו חז"ל "אָמַר רַבִּי חָמָא בְּרַבִּי חֲנִינָא: מִימֵיהֶן שֶׁל אֲבוֹתֵינוּ לֹא פָּרְשָׁה יְשִׁיבָה מֵהֶם" (יומא כח,ב), ולמרות זאת רבי חיים מוולוז'ין חולל מהפכה היסטורית בעולם הישיבות. הוא העמיד את הישיבה כמוסד עצמאי ובר קיימא, שאינו תלוי ברב מסוים ובעיר מסוימת, ובכך העלה את קרנם של תלמידי הישיבה למעמד מכובד כראוי לתלמידי חכמים שעתידים להורות הוראה בישראל ולהיות גדולי ומנהיגי הדור.

הקבלה לישיבת וולוז'ין לא היתה קלה, הישיבה נועדה לצעירים שכבר הוכיחו יכולות גבוהות בהתמדה בתורה בידיעת התורה ובלמדנות והבנה, והיא הפכה לאבן שואבת לעילויים מכל רחבי ליטא, רוסיה, פולין וארצות נוספות. במהלך השנים למדו בוולוז'ין גדולי תורה מפורסמים, שהרבו תורה ויהדות בישראל במשך כמה דורות. גם לאחר סגירתה של וולוז'ין בגזירת השלטונות הרוסים, המשיכה דרכה של וולוז'ין בישיבות ליטא המפורסמות כדוגמת טלז, סלבודקה, גרודנא, קמניץ ועוד.

את הביטוי הקצר והקולע לתפקידה של הישיבה נתן תלמיד הישיבה ששנה ופירש, המשורר חיים נחמן ביאליק בשירו "המתמיד" בו הוא תיאר את הישיבה "בֵּית הַיּוֹצֵר לְנִשְׁמַת הָאֻמָּה".

ב-80 השנים האחרונות, אנו עדים למגמה הפוכה בעולם הישיבות. לאחר חורבן יהדות אירופה בשואה ועם הקמת מדינת ישראל, התחילה תקופה חדשה שבה עולם הישיבות פתח את שעריו בפני כולם, מתוך תפיסה של הישיבה כ"תיבת נח", שבה יוכל כל צעיר להישמר מפני המבול הרוחני בעולם שמסביב.

עולם הישיבות אכן הוכח את עצמו כחממה רוחנית יעילה בפני הרוחות שבחוץ, אבל חשוב להכיר בכך שבמקביל הוא איבד חלק מיכולתו לשמש כבית יוצר לנשמת האומה. הצורך להכיל בתוך בתי המדרש את כלל הצעירים החרדים, פגע במידה מסוימת ביכולת לטפח ולפתח בעלי כישרונות יוצאי דופן, מתמידים ידענים ולמדנים מעל ומעבר לממוצע.

בנקודה זו, ראוי לנו להיזכר במפעלו הגדול של רבי חיים מוולוז'ין, ולחפש גם היום את הדרכים לטפח את אותם יחידים שעליהם אמרו חז"ל "בְּנֹהַג שֶׁבָּעוֹלָם אֶלֶף בְּנֵי אָדָם נִכְנָסִין לַמִּקְרָא יוֹצְאִין מֵהֶן מֵאָה לַמִּשְׁנָה יוֹצְאִין מֵהֶן עֲשָׂרָה לְתַלְמוּד יוֹצֵא מֵהֶם אֶחָד לְהוֹרָאָה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב: אָדָם אֶחָד מֵאֶלֶף מָצָאתִי" (קהלת רבה ז,כח). למרות הריבוי חסר התקדים בלומדי תורה, עתידו של עם ישראל עדיין תלוי באותם בני עליה יחידים אשר ה' קורא.

תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
23
פששששייי אגרויסע מאן דאמר כבוד הרב באיזה עוד נושאים יש לך מה לטעון
22
פפחחחחחחח
21
אוי נו בצלאל... הצחקת שאתה תכתוב כזה טור זה מגוחך!

הצגת כל התגובות

20
אני מבקש להבדיל בין עולם הישיבות בארץ, ובין זה שבחו"ל ובפרט בארה"ב הקהילה החרדית עדיין הגדולה בעולם. לדעתי צודק כותב המאמר, שהישיבות במידה מסוימת אכן איבדו את מעמדם כמעונות אריות, העוסקים בהתגדלות בתורה. והפכו למחסה לשפנים לשומרם מירידה משמירת מצוות. אם ניתן לדברים פן אקטואלי, נאמר: גזירת הגיוס עדי
סיפורי סבתא ברגע שזה נהיה "יוקרתי" ונחשב הרבה בחורים נמצאים בבית המדרש לא מהסיבות הנכונות אלא מסיבות חברתיות, נכון ששם אין את הלחץ של א"י אבל בכל זאת מי שיוצא לעבודה לפי הנישואים נחשב קל חלש.... יש כמובן את אלה שחושבים שלא יצליחו בלימודים כללים אקדמיים ומעדיפים את חיקו של בית המדרש המוכר הנוח והחמים
19
הבצלאל הזה יעשה הכל כדי לנסות להרוס את הישיבות. כופר מוחלט
חד משמעית
אולי פעם תנסו,ולו בכאילו, להגיב עניינית? הרי בחלק מהדברים שהוא אומר, כן, או בכללי, הוא צודק.או טועה. תשפטו אתם. אבל להגיד הכל טוב, הכל רע. זה חוסר יכולת להכיל מורכבות. כלומר, בני כמה המגיבים כאן? ענווה היא היכולת להאזין
18
כך צריך להיות בעניני תורה ובמקומות שמהם תצא תורה, דהיינו ה"חדרים", תלמודי- תורה וישיבות, שלכל לראש צריכים לראות שהתלמידים יהיו קשורים עם אלקות ע"י יהדות; אח"כ צריכים להמשיך בהם קדושה ע"י מצוות מעשיות; ורק לאח"ז יכולים הם להיות "מציאות", מציאות תורנית, דהיינו, יהודי שענינו הוא תורה, הן במוח החכמה הן
17
רוב הלומדים בישיבות כיום הם צאצאי חסידים ,בדוק ! ,מכאן שאין די בלימוד פשטי תורה . ויש צורך בעסק פנימיות התורה.
16
אם פוניבז' למשל זה נשמת האומה אז אנחנו בצרות צרורות. בגדול הישיבות של היום הם בעיקר מקומות מפלט ומקלט, הם לא מתווים שום דרך, לא יוצאת מהם שום בשורה חדשה, אין להם שום אמירה בשום תחום ולכן אף אחד בעולם לא ממש סופר אותם. הישיבות של היום מתכתבות עם עצמן ואיבדו כל קשר עם המציאות. חבל, טוב לא יצא מזה.
15
לכן הרבי הקים את בית ספר למלאכה בכפר חב'"ד (ששם לומדים מקצוע בחצי היום השני) בנוסף לישיבות חב'"ד בכל הארץ והעולם, בשביל תלמידים שלא יכולים או שהוריהם לא מרשים לימודי קודש בלבד
14
בעלי מוחות זה דבר מולד עבדי ה זה אנשים שעבדו על עצמם נלחמים ומשתנים לכבוד ה
13
ויש לומר שעכשיו המטרה איננה תיבת נח, כיון שרשת האינטרנט מצויה בקלות, לית 'אתר' דפנוי מיניה, והכל נבנה מחדש מרצון, ומתמודדים איך לייצר את עצמם, האישיות שרוצים לייצר, וזהו בית היוצר לנשמת האומה. מי שרוצה פורש לגמרי, מי שרוצה מעצב את החרדיות מחדש לפי רוח התקופה. ואין הכי נמי אין זה קשור בכישרון כבר, דו
12
ישיבות היום בגדול זה מפעל להוצאת בחורים ולא פלא שגם כשמתחנים הכול נראה בדיוק כמו הישיבות
11
גדולותו של ר' חיים מוולוז'ין לא באה מתפיסה מאוד מעורפלת על הקשר בין אמונה לבין לימוד תורה או מיחס מעורפל לחסידות אלא קשורה בבניית מוסד. נפש החיים הקים את הישיבה הליטאית, ששימשה תריס מפני ההשכלה ואמצעי לעיצוב השקפה חרדית ראשונה שהיא משנה סדורה לעבודת השם.
10
אני מקווה שאינך מתכווין לסתור את דעת גדולי ישראל שהגיעו למסקנה שאין חסם מפני הרחוב וגרורותיו את בבית המדרש. גם בעבר היו גישות של "מי שאינו תוכו כברו" והיתה גישה לאחר מכן שכולם יבואו והתווספו ספסלים בבית המדרש. לא אתה הוא שמחליט לגדולי ישראל על המגמה שצריכה להיות בדורנו.
9
גם בצבא יש יחידות שונות, ויש סיירת מטכל. איש איש ורמתו, יכולותיו, שאיפותיו. לכולם יש מקום בישיבה!
8
ביקורת - הבנו. קיבלנו. עכשיו מה יש לך להציע?
7
הכותרת של כותב המאמר צריך להיות במשנתו של ביאליק, כי בדבריו הוא מתפלפל, ולא בתורתו של מרנא רבי חיים נ"ע, וזאת כי הכותב עירב את דעתו, החמיץ, עד שכל פתגם נהפך לעיקר, וכל מתחכם לב יחשב לתופס ישיבה.
6
בעיקרון אתה צודק. אבל חושבני שאין סתירה בין הדברים. באופן טבעי נוצר תהליך בירור שמחלק את הישיבות בגדול לשני סוגים. האחד ישיבות כמו בדור הקודם שתפקידם לגדל תלמידי חכמים גדולים. והשני ישיבות שאתה מגדיר אותם תיבת נח שתפקידם רק להחזיק את הצעירים שלא ירעו בשדות זרים.
5
ב"חכמי לב" אתה קיבלת את כל הפסולת והזבל מהנושרים החרדיים, על חשבון הפתיים שהגיעו לשם כי חשבו שזה מקום רציני. אני מסכים שצריך לקבל רק את המוכשרים ביותר, אבל פלא גדול שדבר כזה יוצא מפיך, לפי מעשיך אתה לא בדיוק תומך בעניין.
ישיבת "חכמי לב" לא נועדה להצמיח גדולי תורה, אלא לגדל אנשים יראי שמים בעלי מידות טובות וקובעי עיתים לתורה, ולכן שעריה היו פתוחים לתלמידים שלא חשקה נפשם בתורה בלבד. לגבי התלמידים שלמדו ב"חכמי לב" ולגבי העבודה החינוכית שנעשתה איתם, כנראה שדעותינו שונות מאוד.
4
ויש לומר שעכשיו המטרה איננה תיבת נח, כיון שרשת האינטרנט מצויה בקלות, לית 'אתר' דפנוי מיניה, והכל נבנה מחדש מרצון, ומתמודדים איך לייצר את עצמם, האישיות שרוצים לייצר, וזהו בית היוצר לנשמת האומה. מי שרוצה פורש לגמרי, מי שרוצה מעצב את החרדיות מחדש לפי רוח התקופה. ואין הכי נמי אין זה קשור בכישרון כבר, דו
3
בצלאל כהן תפסיק לקרר את האמבטיה על תעבוד על עצמך, היום כולם יודעים שבחור בן שמונה עשרה של נמצא במסגרת של ישיבה לא נשאר חרדי, אז למה כל השטויות שלך, וגיבובי ההיסטוריה? לא יודע באיזה ישיבות למדת, אבל אני בתור אברך בוגר ישיבת חברון, זכיתי להכיר תלמידי חכמים מופלאים שצמחו בישיבה, וכיום הם מגידי שיעורי
2
יפה מאוד מאמר מפליא המשך בדרכך ר' בצלאל
1
בין וואלוז'ין לישיבות של ימינו וואלוז'ין היתה בית יוצר לנשמת האומה כי למדו שם לחשוב. לא היתה משטרת מחשבות. לא נדרשו לחשוב את מה שחושבים "הגדוילים". לא נאסר על בחורי הישיבה לקרוא חומר חיצוני, כל עוד זה לא פגע בהתמדתם. משם יצאו טובי המוחות של עם ישראל בכל תחום, בקודש ובחול. גם מי שיצאו לתרבות אחרת, ו
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות