כיכר השבת

לחרדי העובד • מיוחד

מה הבעיה ב'רופאים רפורמים' // אבי מימרן

במקרים רבים, לחרדי העמל לפרנסתו, יש תחושת חוסר חיבור ושייכות. כמדי שבוע, מפורסם ב'כיכר השבת', חוברת מיוחדת עם טור נבחר מביהמ"ד 'חלקי בעמלי', והשבוע; אבי מימרן על סערת הבג"ץ והגיורים הרפורמיים (טור)

| 9 | כיכר השבת |
אבי מימרן
אבי מימרן (צילום: ארכיון 'כיכר')

תקופת הקורונה העצימה בשנה האחרונה את עולם הרפואה. עקבנו בשקיקה אחרי כל טבלה שהנפיק משרד הבריאות, למדנו היטב מהו מקדם ההדבקה, ומה הפער בין חולים קשה לחולים קל, שמענו דעות רפואיות שונות, אלו בעד סגרים ואלו מתנגדים להם בחריפות. ואז הגיעו החיסונים, וגם בתחום זה השמיע עולם הרפואה את שלו, והדף כל מיני דעות של אנשים חסרי הבנה וידע שמנסים להפחיד את ההמון התמים מהחיסון. "הם לא רופאים, הם מעולם לא למדו רפואה, אל תקשיבו להם", אמרו שוב ושוב בכירי ומנהלי בתי החולים בארץ.

כעת, נתאר לעצמנו שמחר תקום קבוצת אנשים שתכריז על עצמה כ'רופאים רפורמים'. הם ידרשו בכל תוקף להחזיק בשיטת רפואה אחרת ושונה - כזו שאין צורך ללמוד אותה בכלל. לשיטתם, כל אזרח מן השורה יכול בתוך שעה לקבל רישיון רופא, ולהיכנס היישר לחדר הניתוח לבצע שורה של ניתוחי לב מורכבים.

הקהל יגיב בגיחוך וברחמים, אבל קבוצת הרופאים הרפורמים תתמיד בעקשנותה. באמצעות גיוס כספים נרחב הם יקימו בתי חולים משלהם, ויתעלמו מהעובדה שהמאושפזים בהם מתים בזה אחר זה. "הם לא באמת מתים", יגידו. "מי אתם שתגדירו מהו מת?" יוסיפו לטעון.

בחלוף חמישים שנה יגיע דור חדש שכבר נולד עם המושג הזה - "רופאים רפורמים". יהיו מי שיתחילו לצדד בדעותיהם: "וכי למה שהמדינה תחזיק במונופול על עולם הרפואה?" הם ישאלו, "מי קבע שכדי לקבל רישיון רפואי צריך ללמוד כמה שנים באוניברסיטה?" והחכמים שבהם גם יוסיפו לומר: "אין לכם שום בעלות על הרפואה. היא שייכת לכל אחד. כל אחד יכול לרפא!"

יעברו עוד חמישים שנה, עד שבג"ץ יפסוק שרופאים רפורמים יכולים בהחלט להעניק תעודות רופא לכל מי שימצאו לנכון. "יש זרמים שונים בעולם הרפואה, ועלינו להכיר בכך", ינמקו השופטים. או אז, יתעוררו שוב בכירי הרופאים הקונבנציונליים ויזעקו כנגדם: "אתם לא רופאים, אתם מזויפים!"

***

עם פסיקת הבג"ץ המאפשרת מהיום לרבאיים רפורמים "לגייר" אנשים ככל העולה על רוחם ועל פי תפיסת עולמם, מצאנו את עצמינו שוב עוסקים בענייני הרפורמים על כל אגפיהם.

אנחנו יודעים היטב להסביר את ההבדל בין יהודי שמעולם לא היה לו מושג מי ברא אותו, לבין יהודי שהחליט שהתורה היהודית היא לא זו שנמסרה למשה רבינו בהר סיני, שהיא אחרת, ובעידן המודרני ניתן לעשות לה רפורמה. ובמילים פשוטות, תהיו מה שבא לכם, ובלבד שלא תהיו זיוף של המקור.

מהו הזיוף הזה שכל כך מקומם אותנו? בעיניהם של גדולי ישראל בכל הדורות האחרונים, הרפורמים מסוכנים ליהדות הרבה יותר מכל יהודי מומר או אנטי דתי. ברגע שלקחת את המקור, זייפת אותו למוצר אחר והמשכת לטעון שאתה הוא הוא המקור – הפכת למסוכן.

הזיוף הזה מעורר כמה מחשבות. מהו "זיוף"? בעולם רישום הפטנטים הרעיון אומר כך: המצאת מוצר בעל רעיון ייחודי שהגית אותו, תרשום אותו על שמך. החשש הוא שמרגע שהמוצר יצא לשוק - מישהו יזייף אותו ויגנוב לך את הרעיון, ומשום כך הוא חייב להיות מוגן בבטחה תחת רישום חוקי שיצדיק את המשך ההשקעה שלך במוצר. אבל, הפטנט שרשמת חל בדיוק על המוצר שייצרת. בסין כבר ידעו איך לזייף אותו בצורה כזו שהוא יקבל צבע ושם אחר עם מנגנון הפעלה קצת שונה – ולא תוכל לעשות כלום מנגד. זיוף שמנוגד לחוק הוא העתקה מושלמת של מוצר עם מיתוג שמו של המקור.

כמה פעמים יצא לנו בחיים לזייף תפילה, לזייף ברכת המזון. לעשות "בכאילו". המוצר האמיתי והטהור של כמה דקות איכות, בהן יהודי אומר מכל ליבו תודה לבורא עולם על המשכורת שקיבל החודש – יכול להפוך ברגע למוצר מזויף, עם מיתוג המקור עליו. אותו ברכון, השפתיים נעות, אפילו תנועות הגוף משדרות שהאדם כל כולו עסוק בברכת המזון, אבל האמת, הוא לא שם. הוא בכלל לא אומר ולו מילה אחת שהוא מתכוון אליה. פשוט זיוף. אם הזיוף הזה משליך באופן רוחבי על כל המוצרים ברוחניים בחיינו... אז מה אנחנו? רפורמים? תחשבו על זה...

תוכן שאסור לפספס
9 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
אתה קולע בדיוק אולי גם החברים כנסת שלנו יתחילו לעשות משהו
יפה מאוד
8
צריך לומר זאת בדיוק על בימת הכנסת. חזק!
מישהי
7
לאנטישמיות אין גבול מנסיםלשחק בקיום המצוות אפי' באבדן האומה
א

הצגת כל התגובות

6
כתב יפה מימראן. הפיסקה האחרונה מיותרת ולא נכונה. לא חייבים להיות מטיפי מוסר לקוראים ותפילה לא בכוונה היא לא זיוף, היא תפילה שאם היו מוסיפים לה כוונה היא הייתה יותר איכותית ואם הייתה בזמנה ובמניין אז עוד יותר. די להיות מרצה מאשים, מאיפה הגיע התרבות הזרה הזו תרומם את השומעים ואל תהיה מזוייף...
ללא שם
5
ההתחלה, סוכר. בחלק השני, איבדתי אותך.
לא הבנתי מה כוונתך בהשוואה לקיום מצוות ל
4
אולי שכחת, אבל בשנה האחרונה ראינו רבנים שלא למדו רפואה מחליטים בניגוד גמור לדעת הרופאים והאפימידויולגים ככה שלבוא עכשיו בטענה שאצלנו יש מומחיות בהלכה ולכן רק דעתנו צריכה להשמע לא משכנעת. או במילים פשוטות כמו שהרבה מבלעזא שלא למד רפואה יכול לחלוק על מיטב הרופאים אז ככה רבה רפורמי יכול לחלוק עליו. ברג
רון
3
טענה מאוד שיטחית זה לא יפתרו בזה צריך חיבור לעם ומשם ליפתור
ללא שם
2
המשל נכון אבל חילוני לא רוצה להבין את זה גם אם תוכיח לו את זה בהסברים הכי יפים, אם חילוני הוא יהודי הוא לא מבין למה רפורמי הוא לא יהודי
יואל
1
כמו תמיד אתה כותב ומדבר יפה רהוט וברור, הזוהר הקדוש כותב שכל תפילה וברכה שנאמרים ללא כוונה הם נגנזים ונאספים במקום מיוחד, וברגע שאותו יהודי מתפלל וחוזר על אתה מצווה , והפעם בכוונה , מצרפים לו את כל התפילות שנעשו בלי כוונה ומחשבים אותם כתפילות כתיקונם, נדמה את התפילות שנעשו ללא כוונה לאפס ועוד אפס ו
יוסי
אולי גם יעניין אותך
עולם הישיבות