אייס קפה המוכר לכולנו שנמצא כיום בכל פינה ומשמח אנשים רבים בעיקר בקיץ אבל גם בחורף למעשה, יש הטוענים כי הוא נולד במדבריות אלג'יר בשנת 1840, כאשר חיילים צרפתים ערבבו קפה עם קרח וחלב כדי להתקרר בחום המדברי. בשנות ה-1920, המשקה התפתח בברזיל כאשר מקס מורגנטלר יצר את ה"מזגרן" - משקה קפה קר עם סוכר. ובשנות ה-60 המשקה הגיע ליפן והפך לפופולרי במיוחד, אך המהפכה האמיתית החלה בשנות ה-90 כאשר סטארבקס החלה למכור אייס קפה בארה"ב.
מגמה שהפכה לתעשיית ענק
משנת 2010 ואילך, שוק הקפה הקר חווה צמיחה דרמטית, במיוחד בקרב צעירים, והפך לשוק גלובלי של מיליארדי דולרים עם חדשנות מתמדת במתכונים וטכניקות הכנה. בשנת 2023 הכפילה עצמה צריכת הקפה הקר בארה"ב בהשוואה ל-2016, כאשר ההוצאה הגיעה ל-17 מיליארד דולר. נתונים עדכניים מרשת סטארבקס מראים כי ברבעון השלישי של 2024, 76% ממכירות המשקאות היו של משקאות קרים.
למה זה עובד?
הפופולריות הגוברת מיוחסת בעיקר לצרכנים צעירים, המתייחסים לקפה קר כמשקה לכל עונות השנה. מומחים מציינים שלושה גורמים עיקריים להצלחה: אפשרויות ההתאמה האישית, היכולת למתן את טעם הקפה באמצעות תוספות טעם, והמראה האטרקטיבי ברשתות החברתיות.
עתיד המשקה
רשתות קפה נוספות כמו דאנקין ודאץ' ברוס מדווחות גם הן על עלייה משמעותית במכירות משקאות קרים. למרות שקפה חם נותר הבחירה הדומיננטית, המגמה של קפה קר צומחת במהירות רבה יותר, בניגוד לתרבות הקפה המסורתית באירופה ודרום אמריקה.