במהלך השנתיים האחרונות בדקו בצה"ל ובמשרד הביטחון כמה וכמה שיטות כדי להתמודד עם הבעיה הקריטית ביותר בפניה אנו ניצבים בשנים האחרונות - מנהרות החמאס, 'טרור בתווך התת קרקעי', כפי שהם מכונים בז'ארגון הביטחוני.
שיטה מעניינת במיוחד שנבדקה אף היא, הייתה בניית קירות סולאריים - שהם קירות בטון עבים מאוד - תוך חפירתם לעומק האדמה. לפי התכנון, זה עשוי למנוע את ניסיונות החפירה האינטנסיביים של הטרוריסטים.
בתום בדיקות ממושכות של מומחים, הדרג המדיני הוציא אור ירוק להרחבת הפרויקט, שעל ביצועו אמורות כעת להתחרות חברות בינלאומיות, במכרז ענקי שחלקו הגדול שרוי תחת חיסיון מוחלט.
לפי הערכות, היקף בניית קירות הבטון, החפירות והוצאת העפר יצריכו מהחברה שתזכה במכרז להקים מפעל בטון סמוך מאוד לגדר המערכת, כדי לחסוך בעלויות הפרויקט הגבוהות, הנאמדות במאות מיליונים, וכדי לקצר את זמני השינוע של הבטון לשטחי העבודה. אלו הן עבודות שטרם נעשו בהיקף שכזה בישראל.
במערכת הביטחון עוסקים כבר חודשים ארוכים במאמצים לאתר מנהרות התקפיות, זאת בצל האיומים הגוברים לאורך גבול רצועת עזה, ובהם גם חוליות נ"ט וצלפים. כלי רכב צבאי לא מאויש בשם "שומר הגבולות", המפעיל מצלמות מעקב לאורך גדר המערכת, נכנס לפעילות מבצעית לראשונה רק בחודש שעבר.
אמצעי איסוף חדשני זה, צפוי לסייע באיתור מחבלים ומסתננים שמנסים כל העת לחדור לישראל דרך הגדר, ויתכן כי גם זיהוי פתחי מנהרות אפשרי על ידו.