כיכר השבת

אסור לאכול לפני "הבדלה". למה?

האם מותר להתחיל בסעודה שלישית, אחרי זמן שקיעת החמה במוצאי יום השבת? ומדוע אסור לאכול קודם הבדלה? על פי פסקי מרן הרב עובדיה יוסף

| 9 | כיכר השבת |
הבדלה
הבדלה (פלאש 90)

שאלה: האם מותר להתחיל בסעודה שלישית, אחרי זמן שקיעת החמה במוצאי יום השבת?

(בראשית יש להסביר כמה מושגים. במוצאי שבת, חייב כל אדם לעשות "הבדלה" עם כוס יין, כפי שנדפס בסידורים. ואת ההבדלה יש לעשות לאחר זמן "צאת הכוכבים", וזמן צאת הכוכבים הוא כרבע שעה לאחר "שקיעת החמה". וזמן שקיעת החמה מפורסם בלוחות השנה הנדפסים. ועתה נבא לנדון השאלה).

בגמרא במסכת פסחים (קה.) מבואר, שמשעה שיצאה השבת, אסור לאכול שום דבר, עד שיבדיל על הכוס. כלומר, עד שיעשה הבדלה על הכוס להוציא את השבת. וכל כך החמירו רבותינו בדבר, עד שאמרו, שכל הטועם כלום (משהו) קודם שיבדיל על הכוס, מיתתו באסכרה. שהיא מיתה קשה. וכן פסקו כל הפוסקים, שמשעה שיוצאת השבת, אסור לאכול שום דבר עד שיבדיל.

אולם מבואר בגמרא, שאם היה יושב ואוכל "סעודה שלישית" לפני צאת השבת, והמשיך בסעודתו עד שיצאה השבת, אינו חייב להפסיק את סעודתו ולהבדיל, שאין זה כבוד השבת. אלא, כל שהתחיל בסעודתו בהיתר, רשאי להמשיך בה. ולאחר שיסיים לאכול, מתפלל ערבית, ומבדיל על הכוס.

ומעתה נראה כי אסור לו לאדם להתחיל בסעודה שלישית אחר שקיעת החמה של מוצאי שבת, שהרי אסור לו לטעום שום דבר עד שיבדיל. נמצא, שהפסיד את הסעודה השלישית של שבת, מכיון שהתאחר עד זמן שקיעת החמה.

אלא שאין הדבר ברור כל כך. שהרי לשון רבותינו בגמרא "אסור לטעום עד שיבדיל", משמע, שאין האיסור לאכול חל, אלא משעה ששייך להבדיל במוצאי שבת. והרי אין לעשות הבדלה בשבת, אלא בצאת השבת ממש, כלומר, כרבע שעה לאחר שקיעת החמה, (שאז מגיע זמן "צאת הכוכבים"), ולא מיד עם שקיעת החמה. ואם כן, גם מה שאמרו ש"אסור לטעום כלום", הכוונה בזה, מזמן צאת הכוכבים, ולא מזמן שקיעת החמה. וכן כתב הטורי זהב (סימן רצט), שלפי דעת מרן השלחן ערוך, אין איסור לאכול לפני ההבדלה, אלא בצאת הכוכבים, אבל לא מיד עם שקיעת החמה. אולם יש חולקים בדבר, ופוסקים שאסור לאכול מיד עם שקיעת החמה.

ולכן להלכה, נכון להתחיל בסעודה שלישית לפני שקיעת החמה של מוצאי שבת. ואחרי שקיעת החמה אין לטעום כלום עד שיבדיל. אולם אם מסיבה כל שהיא לא הספיק להתחיל בסעודה שלישית עד ששקעה החמה, רשאי להתחיל בסעודה זו עד כרבע שעה אחר שקיעת החמה, ואז מאחר שהתחיל בהיתר, רשאי להמשיך בסעודתו כמה שירצה.

9 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
לא קבלתי תשובה למה אסור לאכול לפני הבדלה. (להרחיב על מיתתו באסכרה וכו') ואם אין לכותב תשובה על "למה" אלא רק על עניני מוצ'ש, שלא יתן כותרת כזו. תביאו עוד רעיונות כאלו לעתים קרובות יותר!
8
טרחתי ובדקתי. הלשון של הכותב "רבע שעה", היא לשונו של הרב עובדיה בספר חזון עובדיה שבת. והכוונה בערך רבע שעה, כמו שכתב "כרבע שעה". והשבת מעיקר הדין יוצאת אז, ובודאי שאסור לאכול שוס שום דבר. אז תלמד לפני שאתה מדבר סתם! לא מכפישים רב לפני שבודקים היטב היטב. כמו שלימדנו מרן שליט"א!
7
מותר לעשות הבדלה מפלג המנחה, וכוונת מרן שליט''א לא שאין לעשות הבדלה, אלא שאין חיוב לעשות הבדלה קודם צאה''כ. וחבל שהעורך עם הארץ.

הצגת כל התגובות

6
ההלכות כאן הם מאתר הלכה יומית של הרב עובדיה. שם אין כותרות. את הכותרות מכניס כיכר השבת. לכן, אל נא תקשה קושיות. תהיה לי בריא!
5
רבע שעה אחרי שקיעה זה עדיין שבת עדיין אור יום אין כזו דעה, תראה להרב עובדיה שליט"א מה שאתה כותב בשמו ויתן לך על הראש, ויאמר לך כשהשקיעה 7.47 מוצש"ק ב-8.30 ונכון להחמיר כרבינו תם עד 72 דקות אחר השקיעה
4
תלמד הלכות אח"כ תקרא לעצמך רב שוטה
3
הטעם של ההבדלה בכדי להזכיר קדושת השבת גם ביציאתה, ותיקנו חכמים שאין לטעום או לשתות עד שיבדיל מרגע חיוב ההבדלה וכפי שכתוב בפרטי המאמר. אך יש לתקן שאחר השקיעה בדיעבד ניתן להתחיל לאכול עד צאת הכוכבים ואחרי לכו"ע אסור ולא נכון לכתוב רבע שעה שכן הדבר משתנה משבת לשבת וע"כ יש להביט בלוחות.
2
רק מהשקיעה אסור כך משמע בגמ'
1
לא נמצא בכתבה תשובה לשאלה רק קריאת הלכות אז מישהוא יכול לענות את השאלה או לא
שיעורי הרב עובדיה יוסף