אחרי חמישה עשר חודשים רצופים של מלחמה, נראה שאזרחי ישראל משלמים את העלות העצומה, עם גל התייקרות מחירים קיצוני בכל תחומי המשק.
כעת, בפתחה של שנה כלכלית חדשה, שנת 2025 שתתחיל בשבוע הבא, נראה שמדובר בסערה של ממש שתכלול עלות משמעותית נוספת שתורגש כמעט בכל כיס במדינה.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
כאשר צוללים לתוך הנתונים, נראה שיהיה קשה מאוד לנהל צרכנות נבונה... והשאלה המרכזית שמטרידה כעת ומן הסתם תלווה רבים מאוד מאזרחי ישראל היא - איך ההתייקרות תשפיע על עגלת הקניות שלנו, ואיך להתמודד באופן יומיומי עם ההשלכות של עליית המחירים.
משווקים ומנהלי רשתות המזון יודעים שהכי קל להעלות מחירים, באותם המוצרים שצרכנים בדרך כלל לא מודעים למחיריהם המדויקים.
הדברים נכונים למוצרי גבינות למיניהם, לתבלינים, ואפילו מוצרים בסיסיים כמו תה ומרגרינה שהתייקרו באופן דרמטי בשנה האחרונה ועוד היד נטויה.
שיטה נוספת של התייקרות נמצאת בהקטנת האריזות, כאשר התכולה פוחתת והמחיר נשאר אותו דבר או ממש דומה, הצרכן לא מרגיש בהתחלה את המחיר אבל כשזה מצטבר, והתחלופה גבוהה יותר זה בהחלט מורגש.
מדובר בשיטה נפוצה בשורה ארוכה של מוצרי מזון, ובמחלקת הכלים החד-פעמיים.
ובמשפט אחד, העליות המשמעותיות יהיו במוצרי צריכה בסיסיים מהם כל משק בית בישראל לא יוכל לחמוק כמו למשל: זינוק במחיר הארנונה של חמישה אחוזים, עליה במחיר החשמל בשיעור של שלושה וחצי אחוזים, והתייקרות של תעריפי המים הצפויה לעמוד על שני אחוזים.
להמחשה: משק בית למשפחה ברוכת ילדים המשלם כל חודשיים כאלף שקלים על חשמל, ישלם 35 שקלים נוספים בכל חשבון חשמל, ובמצטבר אלו חמש מאות שקלים בשנה.
בארנונה, הסכומים עשויים להיות גבוהים יותר, כאשר על כל 1000 שקלים ההתייקרות תהיה בסכום של כ-50 שקלים נוספים. ובחשבון שנתי מדובר על 600 שקלים לפחות של התייקרות, ואף יותר - בדירות גדולות יותר.
ואם נתמקד במספרים
שורה ארוכה של ספקים ויצרנים צפויים להעלות את המחירים בתחילת השנה האזרחית באופן ניכר.
שיעור עליית המחירים משתנה וניתן רק דוגמאות:
- שטראוס - 18%, ולהמחשה: כל מוצר שעלותו היתה עד כעת 20 שקלים יעלה 23 וחצי שקלים.
- יוניליוור - כ-15%, ולהמחשה: מוצר מזון שעלותו הייתה 15 שקלים, יעלה מעכשיו כ-17 שקלים.
- כרמית - כ 20%, ולהמחשה: כל אריזת סוכריות שמחירה היה 10 שקלים תתייקר ל-12.
- יקבי כרמל - כ-8% ולהמחשה: מחיר בקבוק מיץ ענבים שעלותו הייתה 14 שקלים יעלה בשיעור של שקל לבקבוק.
- בית השיטה - 9%, ולהמחשה: אריזת שימורים של 11 שקלים תתייקר גם היא בשקל.
זוהי רק חלק מהסקירה הקמעונאית שפורסמה בסדרת כתבות באתר Ynet.
מעקב פשוט אחרי סלי הקניות אותם אנו רגילים לקנות באופן קבוע, מגלה כי בכל רכישה שגרתית שבועית או דו שבועית אנו רוכשים בין 30 ל-50 מוצרים באופן קבוע. מספיקה עליה של שקלים בודדים רק על חצי מהמוצרים כדי לייקר את הקניה בעשרות שקלים.
למי שחשב להתנחם בעובדה שחברות השיווק הגדולות כמו שופרסל, רמי לוי, יש חסד ויוחננוף משווקות מותג פרטי ומוזילות את המחירים בגלל החיסכון בפערי התיווך, מצפה הפתעה פחות נעימה. קמעונאים מנוסים טוענים כי גם המותגים הפרטיים צפויים להתייקר בקטגוריות שבהן הספק המוביל — או כזה שיש לו נתח שוק משמעותי — מעלה מחיר.
כאשר מצרפים את גל ההתייקרות לסל קניה ממוצע אפילו שבועי למשפחה - מדובר בהתייקרות ממוצעת של לפחות 50 שקלים בשבוע למשפחה. מה שמעיד על הוצאה של 200 שקלים נוספים בחודש. בחישוב שנתי כבר מדובר על אלפי שקלים. ככל שהמשפחה נתברכה ביותר ילדים, כך ההוצאות הקבועות על המחייה מתייקרות וגדלות.
אם מחשבים את העלייה בנטל ההוצאות על מוצרי המזון למשק בית, לצד ההתייקרות במחירי החשמל, הארנונה והנסיעות - הגענו לסכום של עליה בשיעור של כשלוש מאות שקלים לחודש לפחות.
כל זה עשוי להוביל לצמצום משמעותי בצריכה אצל הרבה מאוד אנשים שיאלצו לוותר על מוצרים בריאים, שמטבע הדברים יקרים יותר, ולרכוש במקומם מצרכים מזיקים יותר, ולהימנע מרכישות חיוניות למבוגרים ולילדים כאחת.
ומה קורה בתחום הרכב?
עליית המע"מ באחוז הוא אולי השינוי הגדול ביותר בעלויות מרבית המוצרים במשק. ככל שמדובר במוצר יקר יותר, כך גם המשמעות המעשית של ההתייקרות משמעותית יותר.
להמחשה: מחירי הרכבים החדשים ובפרט אלו החשמליים צפויים לעלות דרמטית. לעיתים בהפרש של אלפי שקלים.
בכלל, תחום הרכב הוא אחד התחומים שעשויים להיות נטל כבד וקיצוני על האזרחים. המחירים בשורה ארוכה של מוצרים החל מהדלק ועד טיפולים שוטפים ברכב וביטוחים קבועים צפויים לזנק בעשרות אחוזים – וכל זה בזמן שהתחבורה הציבורית עוד רחוקה, בהרבה מהמקרים, מלהיות יעילה ומדויקת עבור הנוסעים כמו רכבים פרטיים.
לדוגמה: מחירי מבחן הרישוי (טסט) במכון הרישוי זינקו בעשרים שקלים עבור רכב פרטי (עלייה של כ-23%) ובכארבעים שקלים במקרים של קטנועים.
בנוסף, בשל ההתייקרות של רכבים חדשים, גם עלויות השכרת הרכב (ליסינג) צפויות להתייקר בעוד כמה מאות שקלים, בשל אופן חישוב המחיר המושפע בין היתר ממחיר הרכב החדש.
גם מחירי הטיפולים במוסכים עלו, ובכל צורת חישוב שתהיה, אם בחישוב לפי פריט טיפול או שעת עבודה, ההתייקרות משמעותית. כל ביקור שגרתי במוסך. גם לצורך שימור הרכב באופן שוטף. עשוי לתפוח במאות שקלים.
התייקרות משמעותית נוספת הצפויה להתחיל חודשים הקרובים היא זינוק של שני שקלים בתעריף נסיעה בודדת בתחבורה הציבורית - משישה שקלים כיום לשמונה שקלים. העליה המורגשת תהיה בהתאם גם בתעריפי ה"חופשי חודשי" ו"חופשי שנתי" בעשרות אחוזים.
לטענת שרת התחבורה מירי רגב, המהלך יאפשר לקדם הנחות בתחבורה ציבורית לאוכלוסיות חלשות יותר.
חישוב העלייה בנטל ההוצאות על מוצרי המזון למשק בית, לצד ההתייקרות במחירי החשמל, הארנונה והנסיעות, מראה עלייה של כשלוש מאות שקלים לחודש לפחות.
אם מדובר במשק בית המחזיק רכב לשימוש יומיומי, העלויות קופצות מדרגה נוספת ומכבידות הרבה יותר.
לסיכום, לצערנו, למרות הדיווחים על שגשוג כללי של מדינת ישראל בצל המלחמה, עדיין אין כאן בשורה עבור האזרחים והנתונים הכואבים, ולצד הוויתורים הכואבים שיאלצו לעשות משפחות רבות, היוקר יוליד גם עוני קיצוני.
רק לפני שבוע דו"ח העוני האלטרנטיבי שפרסם ארגון 'לתת', חושף נתונים מצמררים ומדאיגים על המצב הסוציו-אקונומי במדינת ישראל.
מהנתונים עולה כי 2,756,000 בני אדם, שהם 678,200 משפחות ו-1,240,000 ילדים חיים בעוני בישראל בשנת 2024. מדובר ב-28.7% מהאנשים בישראל, 39.6% מהילדים ו-22.3% מהמשפחות.
>> למגזין המלא - לחצו כאן
בשורה התחתונה: אם כל משפחה בישראל תצטרך להוציא בשנה הבאה על המחיה עוד 400 שקלים לפחות בחודש - המצוקה תחריף אף יותר. ונסיים בתפילה, שבעזרת השם נדע בקרוב שפע, רווחה וימים טובים יותר.