כיכר השבת

תכלית הידיעה

סוד פרה אדומה | מדוע דווקא שהידיעה נעלמת באה הישועה

בשבת הקרובה הבעל"ט נקרא בתורה את פרשת ‘פרה’ – אותה חוקה ללא טעם שהביאה טהרה לעולם נותרה סתומה | המעשה הנפלא שהרבי מאלכסנדר זצ"ל נהג לספר והמקור למאמר הנפוץ | אֵין לְךָ רְשׁוּת לְהַרְהֵר אַחֲרֶיהָ (יהדות, פרשת-השבוע)

פרה אדומה
פרה אדומה (צילום: ללא קרדיט)

תכלית הידיעה – שנדע שלא נדע

פרשת פרה אותה נקראה בשבת הקרובה - רוויה סודות נעלמים. אף שלמה המלך המחכם מכל אדם אמר: אמרתי אחכמה והיא רחוקה ממני. אך אנו אומרים זאת על עוד דברים.

מאמר השגור בפי הבריות קובע: "תכלית הידיעה שנדע שלא נדע". ואכן, מעלת האדם היא בהכרת מגבלות השגתו, כפי שאמרו חז"ל (ברכות ד, א): "למד לשונך לומר איני יודע". רעיון זה מופיע במקורות רבים:

בספר "כלי יקר" (שמות כה, י) מובא בשם "בחינות עולם" (יג, מה) לשון זו: "תכלית הידיעה – שנדע שלא נדעך". וכן כתב ר' יצחק עראמה בספרו "עקידת יצחק" (שער נד): "תכלית מה שנדע – שלא נדעך". גם בספר "העיקרים" (מאמר שני פרק ל) מבואר: "ותכלית מה שנשיג ממנו יתברך – שאי אפשר להשיגו, כמאמר החכם: תכלית מה שנדע בך – שלא נדעך".

רוח זו עולה גם בדברי השל"ה הקדוש (פרשת עקב, תורה אור א): "כי ביותר שהאדם משיג, הוא משיג שאינו יכול להשיג, כמו שאמרו: תכלית מה שנדע – שלא נדעך".

אבל למה לא לדעת זה כה חשוב?

מעשה באיש שלא ידע

הרה"ק רבי העניך מאלכסנדר זצ"ל נהג לספר בשבת פרה את המעשה הבא:

פעם גזר הבישוף על היהודים להתייצב לוויכוח פומבי בענייני דת, וקבע כי המנצח יוכל לעשות כרצונו. היהודים, בצרתם, גזרו תענית וזעקו לה'. לאחר דיון ממושך, קם יהודי פשוט ואמר: "הרפו! תנו לי ללכת – ובעזרת ה' אנצח את הבישוף".

כאשר הגיע המועד, כיבד הבישוף את היהודי לשאול ראשון. שאלו היהודי: "איך אומרים בלשון לע"ז 'איני יודע'?"

הבישוף השיב בגאווה: "איך וייס נישט!"

הקהל הנוכרי, שלא הבין את חילופי הדברים, שמע לפתע את הבישוף מכריז בקול רם: "אני לא יודע!". באותו רגע, החלה המולה – הקהל, שנדהם מהודאתו של הבישוף בבורותו, דחפו מעל הבימה והרגוהו.

לאחר שהאיר להם ה' ויצאו מן הסכנה, שאלו את אותו יהודי בפליאה: "מנין עלה בדעתך רעיון כה מבריק?"

השיב בתמימות: "אני לומד מדי שבוע בספר 'עברי טייטש', ושמתי לב כי בכל מקום שנכתב 'איני יודע', התרגום בלשון אידיש הוא 'איך וייס נישט'. חשבתי לעצמי – אם אפילו ה'עברי טייטש' אינו יודע את פירוש המילים, קל וחומר שאין הבישוף יודע!".

סיים הרה"ק רבי העניך: "במעשה זה אנו רואים כי דווקא על ידי 'איני יודע' – באה הישועה לישראל. וכך גם עניין פרה אדומה, שהיא בבחינת 'איני יודע', חוקה שאין מבינים את טעמה. ומכאן לימוד לכל אחד – כאשר האדם מוכן להתבטל בענווה, ואינו מחפש להבין כל דבר, הקב"ה מושיעו".

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע