בפרשת השבוע בשלח אנו למדים את יסוד הדינים של אכילת ג’ סעודות בשבת: ויאמר משה אכלהו היום כי שבת היום לה' היום לא תמצאהו בשדה" (ט"ז כ"ה).
"תנו רבנן כמה סעודות חייב אדם לאכול בשבת שלש. רבי חידקא אומר ארבע. א"ר יוחנן ושניהם מקרא אחד דרשו, 'ויאמר משה אכלהו היום…' (שבת קי"ז ע"ב).
מה צריך לאכול בסעודה שלישית?
הנה בראשונים נחלקו האם סעודה שלישית צריכה פת או שמא יוצאים יד"ח בדברים אחרים? בשו"ע סימן רצ"א סעיף ה', הביא ד' מחלוקות בדבר. י"א שצריך דוקא פת. וי"א שיוצא יד"ח אף במיני מזונות. וי"א שדי לו בבשר ודגים וכדומה מינים שמלפתים בהם את הפת. וי"א שאף בפירות יוצא ידי חובתו.
ובסוף דבריו כתב המחבר "וסברא ראשונה עיקר שצריך לעשותה בפת אלא אם כן הוא שבע ביותר.
ובשוע"ה שם סעיף ז' כתב: "ואין לסמוך כלל על כל זה (שמקילים שלא בפת) אלא א"כ אפשר כלל בענין אחר כגון שהוא שבע ביותר ואי אפשר לו לאכול פת בלא שיצער את עצמו". ובמשנ"ב סק"ג "דהסעודה לעונג ניתנה ולא לצער".
למעשה, לא רק בסעודה שלישית פטור אדם כשמצטער, אלא בכל שלוש הסעודות, שהרי מטעם זה מותר להתענות תענית חלום בשבת וכן בכל מי שמצטער באכילתו כמבואר בסימן רפ"ח, אלא שבס"ג גם אם אין בזה צער מוחשי אלא כל שהוא שבע ביותר ואינו חפץ באכילת הפת יכול לצאת יד"ח בשאר מינים.
האם מותר להתחיל סעודה שלישית לאחר השקיעה?
בחצרות חסידים רבות נהגו להקל ליטול ידיים אחרי השקיעה.
הנה כתב בשלחן ערוך (רצ"ט ס"א) "אסור לאכול שום דבר או אפילו לשתות יין או שאר משקים חוץ ממים משתחשך עד שיבדיל".
אך המשנה ברורה שם (ס"ק א') כתב דאם לא אכל סעודה שלישית ודאי יש להקל שיטול ידיו ויאכל אף לאחר השקיעה. ובשעה"צ ס"ק ד' כתב: דהעולם נהגו להקל בזה.
אמנם בשלחן ערוך הרב שם (סעיף ב') כתב "ויש מתירין אפילו להתחיל בבין השמשות בין לאכול בין לשתות ואין איסור אלא בודאי לילה שאז הוא זמן הראוי להבדלה וכן נתפשט המנהג בסעודות גדולות שמתחילין בביה"ש ואין למחות בידם כיון שיש להם על מה שיסמכו אבל העיקר כסברא הראשונה".
ובאשל אברהם שם "כתבתי במקום אחר שכדי שלא לבטל סעודה שלישית בשבת קודש נוהגים להקל להתחיל בבין השמשות וכו'".
דעת הגאון רבי שלמה זלמן אוירבך זצ"ל
ועיין בשמירת שבת כהלכתה (פרק נ"ו הערה י"ח) בשם הגרש"ז אוירבך זצ"ל דאסור ליטול ידיים לסעודה שלישית משום דהוי חצי שעה לפני זמן חיוב הבדלה, ואף דלענין תפילת ערבית מהני מה שיש לו זמן קבוע שבו הוא מתפלל וכן מה שמעמיד לעצמו מי שיזכירנו, לעניין הבדלה לא מהני.
ובספר שלחן שלמה סימן רצ"ט הובא שכך כתב הגרש"ז לשואל שאם אכל מזונות לאחר חצות היום לא יקל להתחיל סעודה שלישית בין השמשות.