כיכר השבת

מעשיה מופלאה של רבי נחמן מברסלב

יצירתי אחד נסע ללמוד חוכמה מעבר לים, ושב משם עם יצירה יוצא דופן: מנורה שכולה חסרונות. מעשיה שסיפר רבי נחמן, ואיך זה קשור לפרשה? * כשמתרגלים ב"דבר תורה יומי" – החיים נעשים צלולים יותר. זכים ונכונים בהרבה. כמה חשוב שמנורת הנפש שלנו תהיה בלי חסרונות! וכל לימוד יהודי – משפר את היכולת להצליח

| 15 | כיכר השבת |
פרשת תצוה: מעשיה מופלאה של רבי נחמן מברסלב
(פלאש 90)

אדון יצירתי, התגעגע ללמוד על חכמות שמעבר לים.

יציאתו עשתה רושם. כולם ידעו על כך.

עברו שנים. הוא למד והשכיל. הגיע הזמן לארוז את המיטלטלים ולשוב הביתה.

רק נכנס, מיד שאלו אביו: - נו, מהי אותה האומנות שלמדת בני, בארצות הרחוקות?

אמר לו הבן: למדתי להתקין מנורה תלויה, שהיא מעשה אומנות נפלא.

מנורה תלויה

"מנורה תלויה? התפלא האב. כמעט התעלף. מה חידוש יש בזה? גם כאן האומנים עושים מלאכות כאלו!"

"ידעתי, השיב הבן. אלא ש´יחי ההבדל הקטן´! בעצם, למה להרחיב את הדיבור? העיקר ההוכחות! אם הדבר טוב לפניך, אבי, תערוך כינוס לכל בעלי האומנות הזאת של עשיית-מנורות-תלויות במדינתנו ואראה להם את המנורה עליה אני מדבר, מעשה-ידי להתפאר.

התרגש האב. ובאמת כך עשה.

כאשר ישבו כולם וציפו לראות דבר מה, קם והביא הבן את ´מנורת הפלאים´ והציגה לעיני האומנים. הסתכלו בה כולם ופניהם נפלו!. שתיקה רועמת היתה תגובתם היחידה. המנורה לא מצאה חן בעיניהם.

כשחיוו דעתם ענו כולם פה אחד: זו מנורה חסרת טעם! מלאת חסרונות! - - - אחר קמו ויצאו בשקט מהאולם.

היצירה המכוערת

פנה האב לבנו:

- שמע בני! כל בני אומנותך הביעו דעה נחרצת על המנורה שלך. טענו שהיא מכוערת וחסרת טעם!!. והם ´מבינים´ בתחום. הוצאת סכומי עתק על לימודים כדי ללמוד מה שכאן כולם כבר יודעים?

ענה ואמר הבן:

- זו היא החכמה! זהו הפלא הגדול! דע אבא, כי הם הגיעו למסקנה הנכונה מהמצגת שלי היום.

המנורה שהצגתי לפניהם היום היא ייחודית. חיברתי בה את כ-ל ה-ח-ס-ר-ו-נ-ו-ת !! את כל הפגמים!! ש-הם עושים במנורות שלהם.

האב התפלא לדבריו.

החסרון האישי

המשיך והסביר לו הבן: ראה, אבא. כל אומן יש לו חסרון משלו. אומן אחד מיטיב לעשות צד אחד של הכלי, ואילו הצד השני של הכלי? - יוצא אצלו פגום. אומן אחר? חלק מן המנורה שלו היא בתכלית היופי, וכנגד זה חלק אחר ממנה הוא ממש מכוער. דווקא אותו חלק שעולה כל כך יפה אצל חברו.

וכך הדברים משתלשלים והולכים. מה שנאה ומושלם אצל אומן אחד, זהו בדיוק החלק אשר יוצא פגום אצל חברו, ומה שירוד ומקולקל אצל זה הוא דווקא מלא-חן בידי חברו.

ואני עשיתי מנורה, שהיא צירוף כל החסרונות שישנם אצל כולם. להכריז ולהודיע לכולם, שאין אצלם שלימות!. כי כשכל אחד רואה רק את חסרון עצמו – הוא מרוב אהבת עצמו כבר לא רואה את החיסרון. אבל כשצירפתי להם את החסרונות זה נתן דגש לכל חיסרון קטן. והראה שצריך להשקיע בכל נקודה ובכל חלק.

מנורת החסרונות שלי, המשיך אדון יצירתי ואמר, היא מזכרת-חסרון לכל אחד ואחד. כל אחד מצא את מה ששגוי אצלו. כל אחד ראה בדיוק מה שפגום ואיך זה מתקבל. ומתוך זה בוודאי ובטח שהבין את הרמז...

כשלומדים יודעים

ואחרי כל זה, המשיך הבן כממתיק סוד, ואמר את המידע החשוב ביותר: דע לך אבא, כי למדתי ויכול אני לעשות מנורה כתיקונה. כי כשלומדים - יודעים!!!

סיפור זה סיפר רבי נחמן מברסלב. ובמעשה הזה יש מסר עכשווי. בפרשת תצווה אנו נדרשים על הדלקת המנורה. כל נשמה זקוקה להדלקה. עד שתאיר השלהבת מאליה. איך מפזרים את החושך? לומדים!! מדליקים את האור.

אין כמו לימוד תורה כדי להתחיל יום עם הארה. יום בלי פגמים. האמונה ולימוד התורה הם פעולה תמידית כחלק מתפיסת החיים. בימינו, דברי תורה זמינים ואינטרנטיים. וכשמתרגלים ב"דבר תורה יומי" – החיים נעשים צלולים יותר. זכים ונכונים בהרבה. כמה חשוב שמנורת הנפש שלנו תהיה בלי חסרונות! וכל לימוד יהודי – משפר את היכולת להצליח. זה לקח חשוב לכל אחד ואחת מאיתנו.

תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
נזכרתי,שבמרוקאית בגרה זה פרה.
לחמן בגרויות
8
א-אשרינו מה טוב חלקינו שזכינו להתקרב לרבינו אומן אומן ראש השנה אומן אומן ראש השנה אומן אומן ראש השנה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוני לור
7
מחכה בכיליון עיניים ליום חמישי כדי לקרוא את הסיפור לשבת בכיכר השבת, יישר כוח!
שרית

הצגת כל התגובות

6
ישר כח ושבת שלום
AY3066186
5
הלוואי ונזכה לתקן את עצמינו ברמ"ח איבריני ושס"ה גידינו,ושיבוא כבר משיח אמןן, (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה
4
חידוש כמוני לא היה מעולם
נ נח ל- נצח
3
אנו, אלפי חסידי ברסלב מכל העולם, מבקשים בכל לשון של בקשה ממערכת האתר הנכבד שכאשר מפרסמים כתבה או סיפור וכדו' מהרה"ק רבי נחמן מברסלב זי"ע שלא לשים תמונה של פלג 'נ נח' שגורמים רק שם רע לחסידות ודרכם אינה דרכו של רביה"ק זי"ע, וכאשר אתם שמים תמונות מהסוג הזה בכתבה על ברסלב אתם יוצרים רושם כאילו זה ברסלב
ברסלבר
אני, חסיד ברסלב מארץ ישראל מבקש בכל לשון של... לא להתבייש לשים תמונה של פלג 'נ נח' שזוכים לקרב ולהביא לאומן הרבה מבני ישראל וגם דרכם היא דרכו של רביה"ק זי"ע וכאשר אתם שמים... אתם יוצרים רושם שיש עוד פלגים בברסלב מלבד "שובו בנים" מוהרשניקי"ם וכדומה שכבודם במקומם מונח. חזק וברוך על התמונה של סבא ישר
נ נח נחמ נחמן
אין עליכם הנחנחים .כן ירבו
סשה
2
ו (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ח.יוספ
1
סיפור מדהים ומוחשי. אבל מה היה בסוף זה מה שהוא למד? או שזה היה התרגיל? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שמואל
בסוף המשל שמספרת הגננת אבל זה היה אמיתי או לא?? תקרא שוב אולי תבין
סיהרא
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע