חידה: מי לא אמר לשון הרע בפרשתנו?
בפרשתנו - תולדות - התורה מספרת על יצחק בגיל 123 (חמש שנים לפני הגיל - 127 - בו נפטרה שרה) שהוא חושש "הנה נא זקנתי, לא ידעתי יום מותי". ועל כן הוא רוצה להספיק משהו חשוב לפני מותו, הוא לעשו בנו בכורו "צא השדה וצודה לי ציד ועשה לי מטעמים . . ואברככה בטרם אמות". קיצור: יצחק שולח את עשו שיכין אוכל טוב, כך תיווצר השראה טובה, וכך נגיע לגולת הכותרת של פרשתנו "הברכות".
רבקה יודעת שדווקא יעקב הקטן הוא זה שצריך לקבל את "הברכות" (כך נאמר לה בנבואה ריש פרשתנו "ורב יעבוד צעיר") אי לכך היא עושה תחפושת מושלמת ליעקב, יעקב עוקב את עשו ומקבל את הברכות "הוי גביר לאחיך, וישתחוו לך בני אמך" . . והשאר היסטוריה…
השאלה המתבקשת היא:
למה המהלך הכ"כ חשוב הזה, תהליך הנחלת הברכה שמתוכה נוצרה האומה היהודית, למה זה צריך לעבור דרך עקבה ורמיה?
אמנם עשו היה רמאי ונוכל, את אביו יצחק הוא היה מכבד, ולכן לידו הוא היה נראה צדיק גמור. שאלות של חרדי הוא היה שואל את אביו: "כיצד מעשרין את המלח ואת התבן"? (לכאורה זה מורה על העם-ארציות וכי ממתי מעשרין מלח ותבן? יש בזה ביאור נהדר בליקוטי שיחות ואכ"מ).
ובכן, נניח שיצחק חשבו לילד צדיק, מותק של ילד, חמד של בחור, "זכאי לברכה". נניח. (אגב. מרש"י עולה שיצחק דווקא כן הכיר את "התכשיט" שלו, כי כשיצחק שאל את יעקב "מדוע מיהרת בוא היום"? הכיצד הלכת לצוד וחזרת כ"כ מהר? ענה יעקב ליצחק: 'אלוקים זימן לי ציד מהיר', ומיד חשד יצחק שזהו לא עשו, כי עשו לא מזכיר שם שמים בפיו. יחד עם זאת נניח שיצחק לא ירד לעומק סתרי מעשיו הרעים של עשו, ואף מסתבר כך, בהיות יצחק עיור) .
הרי לרבקה נאמר בנבואה שיעקב הוא הראוי לברכה, הוא ממשיך השושלת. ולפי זה, הקב"ה בכבודו ובעצמו היה יכול להתגלות ליצחק (שהיה נביא, וראוי לנבואה בדרגה נעלית בהיותו "עולה תמימה") ולגלות לו על מעללי עשו הרשע, ולהורות לו לתת את הברכות ליעקב.
אז למה לא?
מתרץ הרבי מליובאוויטש:
הקב"ה לא רצה לומר לשון הרע על עשו, כיון שעשו נחשב ליהודי, ובלשון הגמרא "ישראל מומר".
ולכן, עדיף שיצחק יהיה עיור 57 שנים (מספר שנות חייו מאז הברכות בגיל 123 ועד אחרית ימיו בגיל 180) כדי שיעקב יוכל לקחת את הברכות ברמיה, וכל זה כדאי ועדיף ובלבד שהקב"ה לא יאמר לשון הרע על עשו.
והמסקנה אומר הרבי:
אם על עשו בנו של יצחק, הקב"ה נמנע מלומר לשון הרע, למרות היותו עבריין צמרת, ואפילו במחיר עיניו של יצחק אבינו למשך לפחות 57 שנים.
על אחת כמה וכמה שראוי לנו להימנע מלומר לשון הרע על יהודים, בני אברהם יצחק ויעקב, "בנים אתם לה' אלקיכם".
לע"נ אבי מורי, ר' אליהו ב"ר אשר.
לתגובות והארות:
misraeli770@gmail.com