כיכר השבת

להגביה עוף

רוצה לעלות בדרגה? חכה שהשמש תשקע!

לפני כל עליה יש קושי או ניסיון, שמרים, דוחף ו'מקפיץ' את האדם להגיע לעליה / מאמר לפרשת השבוע, פרשת ויצא, לפי תורתו של הרה"ק רבי נחמן מברסלב (פרשת השבוע, יהדות)

| 1 | כיכר השבת |
רוצה לעלות בדרגה? חכה שהשמש תשקע!
(צילום: להגביה עוף)

רבי נתן מסביר בדרכו היחודית כיצד ה'ויצא' של יעקב אבינו - סולל לנו את הדרך ל"שער השמים".

"ויצא יעקב" – האדם נמצא תמיד בתנועה, מסלול חייו כולל: יציאה מהמקום - הקבוע והמוכר, ועליה למקום חדש – 'לא מוכר', כך בנוי מסלול ההתקדמות בחיים.

לפני כל עליה יש קושי או ניסיון, שמרים, דוחף ו'מקפיץ' את האדם להגיע לעליה.

הדרך לעליה עובר דרך "חרנה" - הקושי

המחיר לעליה ולהתקדמות כולל 'חרון אף', שהוא התמודדות עם מניעות, קשיים ודימיונות.

מידת הדין מקטרגת על האדם, נלחמת בו ומקשה עליו – להתרומם ולעלות.

רבי נתן מגדיר את הקשיים במילה 'חרנה', ואומר, אם האדם יודע מראש שהקשיים הם חלק בלתי נפרד מההתקדמות, הוא ישאר חזק בדעתו, ולא יאפשר לעצמו – ליפול!

"ויפגע במקום" – אין כזה דבר נפילה!

"ויפגע במקום"הפגיעה היא אינה נפילה, אלא, הדרך לעלות ולהתקרב אל 'המקום' – הקב"ה, מקומו של עולם. וכשזוכרים זאת:

הנפילה – כלל אינה נחשבת לנפילה!

כמה שהאדם עולה יותר גבוה, יתכן שלפני כן הוא יפול - יותר למטה ועמוק.

וזהו: "ויפגע במקום" - כמה שהאדם מתעלה יותר – יהיו לו יותר עיכובים ומניעות. וכמה שהאדם יחזק את האמת הזאת בלבבו, הוא יעלה יותר מהר, כי הוא לא 'יתבלבל' מהנפילה, והכלל הוא:

דווקא הנפילה מעלה ומקדמת את האדם – לדרגות הכי גבוהות!

הדמיון מחשיך את השכל !

"וילן שם כי בא השמש" – האדם 'לן' בצער ובקושי של הניסיון, ומרגיש 'כי בא השמש' שהשמש שלו שקעה, וזה - אך ורק דימיון!

בזמן ניסיון - השכל והמוחין של האדם מסתלקים!

"בא השמש" - האדם נמצא במצב של 'קטנות מוחין', שדורשת מהאדם: ענווה, כניעה והתבטלות, וזה – מאוד מבלבל.

חייב שהשכל 'ירדם' בזמן הניסיון, אחרת, הניסיון לא יהיה ניסיון.

בזמן ניסיון האדם שוכח, את מה שהוא יודע:

דווקא העליה - גרמה להסתלקות השמש!

הסתלקות השמש, מזריחה לאדם - אור חדש!

כדי שתהיה זריחה, חייב שקודם - השמש תשקע!

סולם מוצב בארץ כדי - לעלות השמימה

כל אדם יכול לעלות ל'שער השמים', אבל, הוא חייב לזכור שהעליה היא בשלבים,שלב אחרי שלב - אין 'קפיצות דרך'! וזהו: "סולם מוצב ארצה"

אדם שמתאמץ בעבודת ה', נקרא מלאך, מדוע? כי "והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים" – והירידה היא תכלית העליה, ולכן, אין מה להתפלא ולהתרגש מהירידה.

"עולים ויורדים" – הקב"ה הודיע ליעקב אבינו בחלום, לכל אורך הדורות, זוהי תהיה הדרך בעבודת ה'.

ולכן, אסור להתפלא ולהתפעל - מהירידה!

"מלאכי אלוקים עולים ויורדים" – אם האדם מתעורר ראשון, בבחינת - 'התעוררות דלתתא', אז, מלאכי אלוקים - יורדים מלמעלה וכוללים את 'ההתעוררות דלתתא' עם 'התעוררות דלעילא' – ונעשה מזה יחודים ותיקונים...

רבי נתן אומר, שאדם פיקח מאמין לדברי הצדיקים שאומרים:

ה'נפילה' מעלה את האדם לדרגות גבוהות, והיא תחילת העליה, ולכן:

כלל זה, צריך להיות 'חרוט' על 'לוח' ליבו של האדם.

"והנה ה' ניצב עליו" – הבטחת ה' לדורות

"ה' ניצב עליו" - הבטחת ה' ליעקב אבינו קיימת לדורות!

כשהאדם מתחזק לעמוד בניסיון, הקב"ה סולל לו את הדרך – לעלות ביתר קלות.

"ושמרתיך בכל אשר תלך" – הקב"ה מבטיח לאדם שמירה בכל זמן, ובכל מקום - בכל אשר ילך!

האדם ירגיש שהקב"ה עולה ויורד איתו, צועד איתו בכל מקום, ו'מחזיק' לו אצבעות! שלא יפול מהסולם שמוצב ארצה, כדי – שיצליח להגיע השמימה.

עד שיגיע למדרגה העליונה - בשלמות! וזהו בבחינת:

"כי לא אעזבך" – הבטחה לדורות!

האדם יכול להרגיש איך רחמי וחסדי ה' לא עוזבים אותו – אף פעם! ואז:

"וייקץ יעקב משנתו" – ה'דעת' מקיצה מה'שינה'

"ויקץ... משנתו" - כשה'דעת' של האדם חוזרת – זה בחינת 'יקיצה מהשינה'.

האדם מתעורר מהשינה, ורואה - שהשמש זורחת!

ומרגיש איך הקב"ה נמצא איתו – כל הזמן!

ומרגיש, שהקב"ה באמת, אף פעם לא עזב אותו!

ומניסיון העבר, הוא יכול להוכיח לעצמו, שאף פעם הקב"ה לא עזב אותו, ולא יעזבנו - יש הבטחה!

"ואנוכי לא ידעתי" כשמקיצים מה'שינה' של הדעת, מצטערים 'שלא ידעתי' - השכל 'נעלם'!

וה'שינה' היתה עבודת של יצר הרע... והוא עושה אותה בנאמנות...

"אכן יש ה' במקום הזה" – ובכל מקום! רק להרגיש את טובו וחסדו על האדם:

"מה גדלו עליו חסדי ה'" כשהאדם זוכר ומכיר ברחמי ה', הוא יודע:

שהנפילה מעלה אותו לדרגה הכי גבוה! וכלל אינה נחשבת לנפילה!

כל אשר תתן לי – עשר אעשרנו

יעקב נדר נדר שיקריב קורבן ויתן צדקה, כי

הצדקה מעוררת רחמים על האדם, ועוזרת להכניע את כח הדימיון ויצר הרע, וזהו: "כל אשר תתן לי, עשר אעשרנו".

כאשר מתעורר על האדם רחמים, הואיכול "וישא יעקב רגליו" – להתרומם לדרגות ופסגות חדשות.

יעקב הלך להודיע לכל מי שרוצה לשוב לה', שיחזיק מעמד בזמן הניסיון.

"בני קדם" - הם נפשות ישראל שיש להם מעלה גבוה, רק שנפלו לארציות ולגשמיות, וצריך להשיב אותם לשורשם, והם נקראים 'בני קדם', בבחינת: "וילך ארצה בני קדם"

"השיבנו ה' אליך ונשובה, חדש ימינו כ'קדם'" – 'קדם' - התשובה קדמה לעולם ולכן, גם כאשר נופלים – קמים מחדש!

הוא סלל את הדרך להתגבר על כל הקשיים והניסיונות.

להתעלות מדרגה לדרגה – עד שראשנו יגיע השמימיה.

נצחתי ואנצח – גמרתי ואגמור

ולכן, האדם צריך לזכור:

אתה מרגיש חושך? אור ה' - נמצא!

כי, אור ה' לעולם - לא מסתלק או נכבה!

אפילו בהסתרה שבתוך הסתרה, בוודאי גם שם נמצא ה' יתברך!

רבי נתן אומר, הקב"ה מבטיח לאדם, שתמיד יעזור לו, ויגמור בעדו לטובה!

ולכן, האדם צריך תמיד - לצפות לישועה! (ליקוטי הלכות, שילוח הקן)

בבחינת "כל עין לך תצפה", ועל זה נאמר:

"כי לישועתך קיוונו כל היום - ומצפים לישועתך"

המסקנה: העליה בדרגות עוברת דרך שקיעת השמש חושך ושינה!

כיצד לא נשקע ב'שינה' - בזמן ניסיון?

"וישכב שם במקום" – המקום רומז על מקום 'אבן השתיה' מקום התפילה.

"והנה סולם" – סולם בגימטריא 'קול' בבחינת ה'קול קול יעקב'.

אדם שמתחזק בזמן ניסיון, ועל אף הקושי הגדול מצליח להתפלל, זוכה:

"וירא... זה שער השמים" – כל שערי השמים נפתחים לאדם לקבל את תפילתו!

ורואה שאכן, יש אלוקים במקום הזה – ובכל מקום!

כי, הקב"ה רק מחכה לפתוח את 'שער השמים' לתפילתנו.

יעקב אבינו מעביר את מסר לדורות: צריך לזכור לפני זריחת השמש, חייב להיות את החושך הכי עמוק, וגם שם - הקב"ה נמצא עם האדם.

הקב"ה מבטיח: "שמרתיך בכל אשר תלך" רק תתחזק ותתפלל, ותפילותיך יעלו עד 'שער השמים'.

פתח לנו שערי שמים, ותקובל תפילתנו לרצון, אמן.

תוכן שאסור לפספס
1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
1
תענוג של ממש...לקרוא ולהתענג ברוך השם יישר כח
יהודי
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע