כיכר השבת

החינוך בראי הפרשה

האם הנוער נושר או שמא המשגיח נושר?

טור כואב ודומע על מציאות בלתי נתפסת המביאה לנהירה בכמויות עצומות וזליגה מהיכלי הישיבות והסמינרים, הגיע הזמן לצעוק צעקה גדולה מסוף העולם ועד סופו (פרשת השבוע)

| 63 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

השבוע קיימתי שיחה עם נער יקר, שחווה חיים לא קלים בכלל, הוא גולל בפני את סיפור חיו הבלתי נתפסים, ללא ספק מדובר בנער מחונן שאלמלא סיפור חייו היה פורח לאחד מגדולי התלמידי חכמים שבדור, רגיש, נבון, פיקח, אבל כאוב ופצוע בנימי נפשו ממקור גידול לא איכותי, הוא נאלץ לצאת מבית הוריו, התגלגל ברחובות בכדי לשרוד את היום יום שלו, כל יום ששרד ומצא מחסה היה זה הצלחה מבחינתו.

לנער הזה בציבור החרדי יש שם ששמור לנערים שכאלו, הוא נקרא "נער נושר", יש לו דינים מיוחדים הלכות איסורי קירבה אליו, בידוד, מעניקים לו מבטי רחמים, רבים מנסים "להשיבו מדרכו הקולקלת", ועוד הנהגות רבות שמונהגות באופן אוטמטי לכל נער הנחשד כ"נער נושר".

מהו בכלל נער נושר? במילון עברי ההגדרה הראשונה לנושר היא: "איבד אחיזה, חדל להיות צמוד או דבוק, העלה נשר מהעץ." זאת אומרת שנושר הוא מי שמאבד את היעד שלו, עלה שאיננו על העץ הוא עומד תכף לנבול בעקבות איבוד מקור חיותו, ולכך הוא נקרא נושר כי הוא איבד אחיזה, לו יספר לנו העלה שטוב לו על האדמה יותר נוח לו מעל העץ ולהתנדנד ברוח, בוודאי שנבוז לו, כי העלה איננו מבין את מטרתו ואת ייעודו ועלה ששוכב על האדמה איננו עלה אלא לכלוך, לנשור הכוונה היא לאבד את מקור החיות והייעוד, לנשור הכוונה היא לצאת מהמקום הטוב עבורך ולחיות במקום שמדמה טובה זמנית עבורך, נער שלמד בישיבה מספר שנים ומסיבות שונות הוא עוזב את הישיבה הוא נער נושר? אז כמובן שהתשובה היא תלוי מה קורה אחרי העזיבה אם הוא עובר מסגרות רבות ונוטשם ובסוף הוא שוכב על האדמה וטוען שטוב לו שם, הוא בהחלט נער נושר, אבל אם הוא עוזב את הישיבה שלא התאימה לו ומוצא מקום אחר שכן מתאים לו ושם הוא מצליח, זה לא נער נושר! זה נער שחיפש את הדרך שלו בחיים ומצא אותם במקום שונה.

במיוחד שסיבת עזיבתם של בני הנוער את היכלי הישיבות מלוות בסיפורים מצמררים על יחס שלא ניתן לדמיין של הצוות, ולרוב זה יהיה אותו אחד שאחראי על תחום המוסר בישיבה, על השפלות, על שימוש באלימות מילולית מהזן הרדוד ביותר, על מלחמות מיותרות, על בידוד חרמות, עונשים לא הגיוניים, וניתן להוסיף לכתב אישום זה את יחסם של המחנכים בתלמודי תורה, שחלקם הוציאו את תסכול חייהם ומצבם הנפשי והכלכלי במכות רצח על ילדים קטנים חסרי ישע, חסדי שמים שבשנים האחרונות עלתה המודעות והפיקוח על האלימות בתלמודי תורה, אך אלימות מילולית של משגיח או ר"מ בישיבה איננה חמורה פחות מאותם מכות שגם כותב השורות זכה להם בשפע על ידי כאלו שקיבלו משכורת לחנך אותי בהיותי ילד.

הגיע הזמן להפסיק ולהעלים עין מהתופעה, ולהתחיל לפקח על המתחולל בעולם הישיבות (בעיקר הקטנות) על הרמי"ם והמשגיחים, לפקח ולבקש דו"ח על כל התנהגות של צוות שאיננה עולה בקנה אחד עם הכותרת של תורתנו הקדושה "דרכיה דרכי נועם", לא לסלוח למחנך שהכה ילד מילולית ופיזית, לפרסם כל ישיבה שיש בה אנשי צוות בעלי נטיה לכעס וגאווה עצמית וגחמות הזויות ובלתי נשלטת המביאה הרס וחורבן על נערינו ובתיהם.

ואנו בני הציבור החרדי איזה זכות יש לנו להסתכל על אותו נער ולהגדירו כ"נער שוליים" הוא לא שוליים, הוא לא נושר, מי שחינך אותו בדרכים הקשות הוא בשוליים, הוא אדם נושר מדרכי החינוך היהודי, הוא נושר מאמירת החכם מכל אדם "חנוך לנער על פי דרכו"! הוא ולא הנער!!

גם בסמינרים בבתי הספר היסודיים על אף שאין אלימות פיזית, אך מילולית יש גם יש, אם תלמידה מרגישה שמורה/מחנכת רודפת אותה, אם תלמידה חשה שהיא איננה רצויה (ולא משנה אם בגלל עדתה או אופיה או כל דבר אחר), כאשר נפגוש בה בבגרותה שאיננה צועדת בדרך התורה, ידעו מחנכותיה כי הם יצרו מצב זה ועליהם דינה.

המוסדות השונים במגזר החרדי העוסקות בנוער מסוג זה מפוצצות עד אפס מקום, אנשי המקצוע עסוקים לתקן יום ולילה את אותם חוויות איומות הרודפות את הנערים שנים אחר כך, כל זה כאשר עוד יש לנו את האפשרות לתקן, לעיתים זה יהיה מאוחר מבחינה גופנית ונפשית ל"ע או רוחנית ל"ע.

הגיע הזמן להרים קול צעקה גדולה מסוף העולם ועד סופו לעצור תופעה זו!

הרש"ר הירש בסוף הפרשה כותב: ויקרא פרק כד פסוק יא ושם אמו וגו'. באותו זמן הייתה זו האישה היחידה בישראל, שעברה עבירה; משום כך קיבלה את הציון המעציב להיות נזכרת בתורה הנצחית. רק משחטא בנה, נזכר שמה. שכן בעצם החטא הזה מתגלה התוצאה הקשה של קלקלתה המוסרית. אלמלא קלקלה, הרי אותה התפרצות שפלה של נוולות לא - יהודית לא הייתה הופכת מציאות בישראל. היא קלקלה עם איש לא - יהודי; ורק על - ידי כך נטמן הזרע לאותו פשע בישראל. פלצות הזוועה על חטא הבן ראתה באם, בשלומית, את הגורמת העיקרית למעשה.

הכותב הינו ראש ישיבת ברקאי- חיספין

תוכן שאסור לפספס
63 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
27
הלוואי ובאמת היה לאנשים את האומץ , אני לא מבין למה היום שישנם כל כך הרבה אתרים חרדים , מדוע אין אפילו אחד שבאמת מתחיל לפרסם עם שמות מדויקים על כל מחנך או רמ או משגיח או ראש ישיבה שאינו מתנהג כראוי , דיברו כאן על אלימות פיזית ומילולית , זה הרבה יותר מזה , הרבה ילדים ובחורים נפגעים מעצם חוסר אכפתיות ש
בחור 'נושר'
26
המשגיח זה עבריין מכוסה באיצטלא של קדושה, מעניין אותו כהוד ויוהרא הא ותו לא ולכן אלו התוצאות. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
ללא שם
25
כל שאר התרי''ג מצוות לא רלוונתיים.... עד שהחרדים יחזרו בתשובה ויקבלו עליהם בחזרה את כל התרי''ג מצוות ללא יוצא מן הכלל (כולל מצות דיני נפשות ב23 ולא בהדיוט וגס רוח אחד כנהוג היום ברוב המוחץ של המוסדות החרדים, צבא, פרנסה וכדו') הגאולה יתרחק עוד ועוד ר''ל.
Donald

הצגת כל התגובות

24
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יוסי
23
(נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
משה
22
המאמר הזה צריך להיות בראש החדשות 24 שעות 6 ימים בשבוע !!! יש פה מכה רצינית של נשירה, צפה את זה הרב אמסלם ולעגו לו אבל כולם רואים היום שהוא צדק בהחלט!!! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
נועלה
21
זה לא חינוך!
אני
20
לא יעזור כלום! חינוך זה מהבית .נקודה (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
איש
איך יש פעמים שמבתים 'הרוסים' (כליל אפי') יוצא 'פרח' שנהנים ממנו כל המשפח' המורחבת. ולעומת זאת, בתים של ראשי כוללים שכל חשקם ונפשם מוציאים לתורה הקדושה ומוסרים נפשם ימים ולילות לגידול ילדיהם לתורה וירא''ש ויוצאים ילדיהם 'ריקים ופוחזים' שכל השכונה 'רועדת למשמע קולם'...???
eladmoshe27@gmail.com
בדור כזה שההורים עסוקים בקריירה- הילדים לא בדיוק יודעים את הדרך שלהם, וההורים סומכים על זה שבמוסדות לימוד הם יקבלו חינוך טוב. כשגם שם הצוות מתרשל- הילד באמת יוצא מבולבל. ואני מדברת מנסיון בתור אחת שעובדת עם ילדות כאלו, שלא מקבלות ערכים בבית, וגם לא בבית ספר, ולכן מחפשות את עצמן ברחובות עם פורקי עול.
אני
19
תקבלו בסוף את ההבנה לא כולם מתאימים לסד הברזל של ישיבה. יש כאלה שפורחים בישיבה עם לימודי חול, או מקצועיים, העובדה שנדמה לכם שיש שטנץ אחד שכולם חייבים להכנס לסד הזה הוא הסיבה העיקרית לנשירה. וכל זמן שלא תבינו את זה תמשיכו ליילל ללא תועלת. ברוך ה' לאט לאט נפתחות מסגרות שונות שתלמידיהם שווים באישיות ש
חרדי
למודי ה' כל אחד אוחז את השרביט להיות התלמיד החכם הגדול של הדור וזה תלוי רק בו אדם הוא בעל בחירה בשונה מבעל חי כמובן שיש מלא דרכים להאהיב את הלימוד על הנער ועוד כמה דברים שאין כאן המקום לפורטן אבל בפירוש זו אפיקורסות לומר שלא כל אחד מתאים ללמוד יום שלם מה שנכון שלא כל אחד רוצה
שפוי
18
לצערי אין בית שאין ילד שלא נפגע מפעולות האיבה של חולי נפש בדמות אדם שחושבים שהתורה רשומה על שמם בטבו, ולצערי גם אין מוסד שאין בו איזה חלאה מרושעת מקרינה רוע ואכזריות שרוצחת נשמות מידי יום ביומו, מאות ע"ג מאות(!!!) נרצחו ונרצחים מידי יום בחסות המערכת שנקראת עולם הישיבות, הציבור החרדי צריך לעשות חושבי
נפגע פעולת איבה
17
ואין מי שבאמת יענה עליהם זה הוביל לאלפי נושרים ועוד אלפים שלא יודעים למה הם בדת
דודו
שגם המשגיחים עצמן לא יודעים תשובות לשאלות רבות באמונה, ולברר הם לא יבררו כי בשביל לרצוח בחור לא צריך להיות בבחינת "וידעת היום וכו' כי ה' הוא האלוקים", אלא מספיק סתם להיות בעל גאווה נגוע בכל חולי במידות.
מודאג
רוב בעלי התשוב לא הגיעו אחר מחקר על האמונה אלא בתור שריגשו אותם או שרק ככה הם מרגישים תוכן בחיים וכדו' רבים מהם חזרו בגלל הזהות היהודית שהם מרגישים שמתבטאת בזה
יצחק
הם חושבים שהם יודעים אבל זה בגלל שהם לא השקיעו בזה יותר מכמה דקות בחיים לקרוא כמה ספרים של נוירגשל וכדו' ולשמוע כמה הרצאות כל מי ששכל בקודקודו מבין שנושאים כאלה רחבים צריך ללמוד רציני ואם אתה חושב שאתה יודע לענות על הכל ולא השקעת בזה רציני אות הוא שלא ישבת רציני על הנושא ולא שמעת את כל השאלות
דן
וראיתי את רמת הידע הקטן שלהם בנושאים אלו כששאלות בסיסיות הם לא הכירו בכלל וראו שהם בקושי מבינים את הנושא [ואגב אצל הד"ל זה לא ממש ככה]
שואל ומקשה
שיש עוד אלפים בדת שלא יודעים למה לדעתי הוא הנושא הכי בוער אלפים הולכים עם שאלות כשאין להם ממי לקבל תשובות בהרבה מקרים כי הם לא מעיזים לשאול וגם כי רוב סביבתם לא באמת יודעת לענות אלפים אלו או מדחיקים את השאלות אבל יר"ש הם כבר לא או שהם מתהלכים כחילונים בלבוש חרדי מחמת הקושי שלהם לעזוב את הדת על כל ה
רובי
ואנשי החינוך מבינים שבעית השאלות באמונה בלי אנשים שיודעים לענות תשובות היא בעיה חמורה אלא שהם מבינים שאם נעשה מיזה עסק וניתן לזה לגיטימציה זה יגרום לאלו שלא שאלו לחשוב על כך שיש אפשרות לשאול וכן לשואלים זה יגרום יותר גרוע כי עד אז הם חשבו שאם הם ישאלו הם ודאי יקבלו תשובות מספקות אבל לאחר שהם ישאלו ו
י
כי לא לומדים חובת הלבבות, ובעיקר חסידות ובפרט חסידות חב''ד, איך לא יהיו שאלות באמונה????
משה בן אברהם
בנושאי אמונה. כשהם פנו למשגיח בישיבתם הוא זרק אותם מכל המדרגות ואף הגדיל לעשות בכך שהוציא את אחד הבחורים האלו מהישיבה. בחורים עם שאלות באמונה הם בדרך כלל בחורים כישרוניים עם יכולת הבנה והבחנה לא קטנה. הקבוצות הללו אינם משולי הישיבה כי אם מלב ליבה של הבחורים החזקים.
משה
לשאלות לכל השאלות יש תשובות אבל לתירוצים אין תשובות הבדיחה הזאת של "שאלות באמונה" עובדת מימי חטא העגל גם אז אמרו למה משה רבנו לא יורד זה האיש לא ידענו מה היה לו וכבר לימדונו חז"ל שלא חטאו ישראל לעגל אלא כדי להתיר להם עריות אז למדנו מכך שלתירוצים לא צריך תשובות וכן יש כאלו שהקה את שיניו זו התשובה בשב
המנוסה
שכל דבר מנתחים ומפרקים ובלימוד לא מקבלים כלום כמובן מאליו ויושבים חודש על סוגיא כשכל נקודה מפורקת אלף פעמים לבדוק אם היא נכונה ומובנת וכמעט אין דבר שהם יקבלו בלי לשאול עליו שאלות ופתאום בנושא זה לא תהיה להם כל שאלה והכל יהיה פשוט ומוכרח להם מהרגע הראשון בלי לשאול כל שאלה זה דבר לא הגיוני הדבר היותר
למדן
כי אתה נותן לצעיר עם השאלות תחושה של פושע שאומרים לו שמה שהוא שואל בגלל שהוא חטא ושהוא דפוק ובכך אין לו אפשרות לשאול וממילא הוא לא ישמע תשובות ואגב ודאי שאם לא היה עבירות לא היה שאלות באמונה כי לאף אחד לא היה איכפת להאמין אך כיום שזה קשה לשמור מצוות ויש הרבה הגבלות טבעי שהצעיר ישאל שאלות כי הוא חושב
דד
העבירה הראשונה? לפני השאלות או אחרי? קרוב לוודאי שאחרי. א"כ כל "השאלות" שלך הינם תשובה כדי לנסות להרגיע את המצפון.
יי
אבל אין בהן כדי לקרב ואדרבה יש בהן כדי לרחק. אם רק נקניט את השואל ולא ניתן מענה לקאלתו, לא נגיע רחוק.
רפאל
לצעיר החרדי אין אפשרות מבחינה נפשית לקום ולומר אני לא יודע למה אני מאמין שהרי זה יסתור את כל מה שהוא גדל עליו וזה יגרום לו להשפלות מיצד הסביבה ולסתירות קשות בתוך עצמו שיגרמו לו לעגמ"נ גדולה אז הוא מתרץ לעצמו שהוא יודע למה הוא מאמין ולכן המנוסה ודומיו שוללים את השאלות
דדדדדדדדדדדדדדד
שבלי התאוות והעבירות כל שואלי השאלות היו ממשיכים להדחיק את השאלות והם לא היו יוצאים לדרך מלאת חיבוטי נפש ומלאת קשיים שכזאת הקשיים והעבירות מביאים אותם לא להדחיק ולשאול את השאלות [ח"ו לא שאין תשובות אבל זה לא סותר את זה שיש שאלות שהחרדיות לא מתעסקת עם שואלי השאלות בצורה רצינית
נתי
שאנשים כמו המכנה עצמו "המנוסה" עובדים בחינוך וגורמים לשואלים לא להעיז לשאול בידיעה שהמחנך יחשוב ויגיד עליהם שזה רק תירוצים אבל הם יודעים שאין זה רק תירוצים והם מבינים שסוג דיבורים כאלו מגיעים מהפחד של המחנך שלא מעוניין שהם ישאלו בקיצור המצומצמים המשוגעים מחנכים נוער שמטבעו לא כזה והורסים אותו
שמחה
16
אני גם הורה וגם מורה, המציאות מוכיחה שהכל מתחיל בבית, ילד פוגש מלמדים אחרי שעשה את שנותיו הראשונות בבית. די להפקיד/ר את הילדים בידי המוסד. די לצפות מהצוות שייתן ויעניק לילדים מה שהורים לא עושים מחוסר מחשבה. הורים יקרים, קחו אחריות על ילדכם ומספיק לחפש אשמים. ילד מגיעה לגן/כתה אחרי שהלך לישון מאוחר -
הגיע זמן לומר
15
אכן כמו בכל מערכת גדולה ישנם שוליים! הבעיה קיימת וזקוקה לטיפול! אך, האם כל עולם החינוך החרדי רקוב?? [כך משמע מדבריך..] האם אין הנושרים ממקור חיותם בעצת ייצרם הרע? האם היה דור עם ניסיונות כאלו אי פעם??? בוא ננסה להעמיק בעצמינו ולמצוא מה נוכל אנו לשפר בתוכו של כל אחד ואחד...
חפץ לגלות רצונו יתברך
'על פי דרכו'. אם נראה שהבחור מתפתה אחר הרחוב הדרך להצילו לא בצעקות וסילוק הביתה וכדו'. כי את זה הוא מחפש...
eladmoshe27@gmail.com
14
כאמא שבנה סבל מצוות בעל גאווה החשים שהם קרובים יותר לאלוקים ומבינים יותר טוב מכולם,אין שום אפשרות לזעוק נגדם כי הם פשוט יעיפו מהישיבה כי איך אמר לו הר"מ":"אני רואה שאתה חצוף כמו אביך" כמה דמעות הוריד הנער על הפגיעה באביו אותו הוא מעריך ואוהב. חוץ מלבלוע את הדמעות והעלבון ולחזק את רוחו של הבן,מה י
אמא כאובה
13
למחנכים ולמלמדים . צריך להבין לא כל אברך מובטל שמפחש פרנסה יכול לבוא ולחנך . ככה ברוב החיידרים . אנחנו דור שנות תש"מ וספגנו מכות רצח . השפלות ועינויים וכו' .. אף מלמד לא חטא בזה ! בושה בושה בושה . אני מעדיף שהילדים ילמדו עם גוים ולא עם חרדים שמתנהגים כגוים ! (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
מוטי
זה באמת נהיה היום "מסחרה" על חשבון הילדים.
אני
12
יש סיבות רבות לנשירה. נסיונות של הדור, הטכנולוגייה המשחיתה, המקרים של משגיח מתעלל הם מקרים נדירים
יהודי
מאשר להתמודד עם נגע המשגיחים.
רפאל
11
מי התיר לך כותב יקר להשתלח בצורה פרועה כל כך במחנכים שעושים מלאכתם מלאכת ה' נאמנה? מי התיר לך לכתוב עלי מקלדת מילים כל כך נוראות על אנשים שעסוקים בבניה של דור העתיד נשמת אפה של אומת ישראל? וכי בגלל שיש לך ביקורת כזו או אחרת על אחד או יותר מהאנשים המאיישים תפקידים אלו אתה מרשה לעצמך להשתלח בכל הממסד
המנוסה
למדתי בסמינר שהמליצו עליו רבות, וספגתי שם פגיעות קשות מהמורות... על רקע עדתי ועל רקע רוחני... הייתי על סף יאוש ורציתי לעזוב, אבל אז - הרב שלי (שהכרתי בהשגחה פרטית) תפס אותי ולא ויתר, הוא הכניס בי השקפת עולם של יהודי אמיתי, חיזק ותמך, ואפשר לומר שכל מה שאני היום- זה בזכותו... אבל אם תשאלו אותי מה נשא
אני
וכל עוד תמשיך התחרות הפרועה בין הסמינרים מי יותר "פרום" , עוצמת הטאומות עשויה רק לעלות.
רפאל
נכון שלכל מטבע יש שתי צדדים אבל היום יש הרבה שעוסקים בחינוך ועושים ההפך מתפקידם (כמהמחנכים נתפסו על עברות חמורות ונכנסו לכלא על כך)... פחות משקיעים הנפש ובמידות ויותר בהבלים שהם תוצאה מחוסרים... אמר פעם רב גדול בגהנום יש מקום רב לאנשים עם פראק וזקן ודי לחכימא... מרן הרב שטיינמן זצ"ל הוא דוגמה נפלאה
אחד שחווה
הגראי"ל שטיינמן לא היה מסכים שהבן שלו ילמד בחיידר עם 90 אחוז מהציבור אז מה הבדיחה לומר שהוא היה בעד לקרב כל מקולקל
דן
10
כל מילה נוספת , מיותר (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
יהודי
9
נכון יש אחריות למחנכים.אבל קודם כל ההורים,הרבה הורים אינם יודעים איך להתמודד עם הרבה ילדים,ועד שאנחנו מדברים אל אלימות של המחנך,מה עם האלימות בבית? (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
אהרון
8
כולנו מקטרים, אבל נחשוב אתה מקטר על המורה שלך ומה אתה חושב שאתה תהיה מורה יהיה לך שקט ותלמידים נהדרים זה מחשבה ילדותית, גם אתה כמורה יהיו שלא מרוצים ממך וכו' ק"ו מנהל... כל מי שיכול לעזור לנוער נשר, ברחוב שלו, אצל השכן שלו, במוסד שהוא מחנך, הוא יכול להקים מוסד שמתאים להם, תבוא עליו הברכה כולם רק יבר
י
7
מאמר חשוב ביותר. גילוי נאות אני לא חרדית (חרדלית) ושלחתי את בנותי לבית יעקב כי רצינו מסגרת יותר תורנית וגם רצינו שילמדו לכבד את הציבור החרדי, אבל לא פעם מצאתי עצמי בהלם מצורות ענישה משפילות וסגנון תוכחה מבייש שבבתי הספר שלנו לא קיים . פרט לזה הבנות שלנו קיבלו שם המון ואני מלאה הערכה, אך בנושא הזה של
אמא
6
אם כבר העלתם את הנושא אז תבדקו מה קורה בתהליך הרישום כבר מנגנים עושים בעיות בלי טעם ובלי לבדוק. דוחים דל ימין ועל שמאל. (נשלח באמצעות כיכר השבת בסלולרי)
שין
שאתה באמת לא יכול לחיות בלי ולחשוב שאתה עם אם בחרת וזה לגיטמי זו זכותך המלאה ואין חולק על זה לחיות בצורה מסוימת, ובמפורש אני לא בא להעביר ביקורת על הדרך בה בחרת אין לי את הזכות לעשות את זה, ולכן אמשיל את הדבר לחסידויות ולא אכנס לפירוט בדרך החיים הליטאית וישמע חכם ויוסיף לקח,אבל אם בחרת או מבית אביך
המנוסה
5
לא יעזור לדבר על יותר יחס צריך לדאוג שיהיה מה שיגרום להם להישאר גם בזמן של קשיים צריך שהנוער יאמין באמת ולא יקיים מצוות כי ככה גידלו אותו כי אז ברגע של קושי הם מפסיקים
צבי
4
יש לי הוכחות ברורות מניסיון עתיר שנים שהבעיה הכללית בישיבות ולא בנוער אך וודאי שאף אחד מהרבנים לא יקשיב בין היתר הם לא באמת חרדים לדבר ה
שמעון
3
נתנו לילד דבש עם הכניסה לחיידר כדי שהטמיע בנשמה שלו שהתורה מתוקה- אבל השפלות? מכות? משניא את החווי התורני על הילד! ןהתוצאות בסוף....
rafael
2
מי שכתב כאן למטה נגד הכתבה, במיוחד "המנוסה שכתב דברים שלא לעצם הענין הכאוב והאמיתי, פשוט תמים וממשיך את אותו "סתימת פיות" שמדובר עליו בכתבה. דעו שכותב השורות הינו אדם שעובד עם נער זה בדיוק כבר שנים רבות וגם, פועל למענם שנים רבות. אין ספק שהוא יודע בדיוק על מה הוא מדבר ויש לו אומץ לא מתחבא מאחורי שם
נק
1
בעבר היו נלחמים על כל ילד, ישיבות היו בתי חינוך ולא אוניברסיטאות לגמרא. היום הישיבות מחפשות את הטובים , מסננים בצורה פרועה וכלל לא דואגים לנשמה אלא ליוקרה. אלא שהצבור שגדל שם לא יודע דבר מימינו ומשמאלו, גם ידיעותיו ביהדות הן דלות ושטחיות, הוא לא מקבל כלים להתמודד עםהעולם בחוץ. כמו בעידן ההשכלה כך
א
אולי גם יעניין אותך
פרשת השבוע