כיכר השבת

א-צענטער

צדיק התפללת כבר? 10 הלכות קצרות על תפילה במניין 

בין הזמנים כבר כאן, ובכל מקום אפשרי מתארגנים מניינים מאולתרים לתפילה, בבתי הכנסת, בשטח ים הפתוחים ובאתרי הטיולים | תמצית קצרה על חשיבות 'תפילה במניין' וההלכות המצויות (יהדות)

| כיכר השבת |
בין הזמנים בפארק בלינסון בפ"ת
בין הזמנים בפארק בלינסון בפ"ת (צילום: שוקי לרר)

בין הזמנים בעיצומו ובכל מקום אפשרי מתארגנים מניינים מאולתרים לתפילה, בבתי הכנסת, בשטח ים הפתוחים ובאתרי הטיולים , 'כיכר השבת' מגיש תמצית קצרה על חשיבות 'תפילה במניין' וההלכות המצויות.

1. עשרה מישראל שעוסקים בתורה או בתפילה שכינה שורה עמהם שנאמר אֱ‍לֹקים נִצָּב בַּעֲדַת אֵ-ל בְּקֶרֶב. ועל פי זה תקנו חכמים שכל הדברים שבקדושה יאמרו במניין של עשרה בין הדברים שבקדושה הם חזרת הש"ץ ברכת כהנים ברכו קדיש וקריאת התורה .

2. אמרו חכמים שהתפילה שאדם מתפלל עם הציבור מתקבלת שנאמר: פָּדָה בְשָׁלוֹם נַפְשִׁי מִקֲּרָב לִי כִּי בְרַבִּים הָיוּ עִמָּדִי.

3. עלול אדם לחשוב כי התפילה שיתפלל ביחידות תהיה עמוקה ומרגשת יותר ותבטא יותר את אישיותו וצרכיו המיוחדים אבל למרות החשיבות שבחוויה הפרטית עיקר מגמתנו בעולם לקדש שם שמיים ולקשר את כל העולם על כל מרכיביו לשורשו הרוחני ולשם כך אנחנו צריכים לפעול מתוך הכלל ולמען הכלל הדבר בא לידי ביטוי גם בתפילה במניין.

4. עיקר התפילה במניין הוא שיתפלל אדם עם עשרה יהודים תפילת שמונה עשרה ומי שלא הספיק להתפלל עם הציבור בלחש יצטרף בתפילתו לחזרת הש"ץ ואף תפילה זו תחשב לו כתפילה במניין לדעת רוב הפוסקים.

5. מי שאינו יכול להגיע לבית הכנסת ישתדל לכוון את זמן תפילתו לשעה שהציבור מתפללים ובזה ישתף עצמו במידת מה בתפילתם ועל ידי כך תתקבל תפילתו שהשעה שבה הציבור מתפללים היא עת רצון ברכות.

6. מצווה מדברי חכמים להתפלל במניין וחייבו אדם לטרוח וללכת למניין אפילו אם הוא רחוק מביתו כשיעור מהלך מיל (960 מטר) שהוא כשמונה עשרה דקות.

7. מי שנדרש ממנו לטפל בדחיפות בשמירת עסקיו או רכושו ואם לא יעשה כן יפסיד ממון מותר לו להתפלל ביחיד כדי למנוע מעצמו הפסד אבל הסוחרים ובעלי המלאכה צריכים להפסיק ממלאכתם כדי להתפלל במניין למרות שבזמן הליכתם לתפילה במניין לא יוכלו להמשיך לעבוד ולהרוויח ורק אם אירעה להם תקלה שאם לא יטפלו בה יפסידו כסף רב באותה הפעם הם רשאים להתפלל ביחיד.

8. אדם שקשה לו לכוון בעת שהוא מתפלל בציבור וביחידות הוא מצליח לכוון יותר כל זמן שבתפילה בציבור הוא מצליח לכוון את הכוונה הבסיסית שעל ידה הוא יוצא ידי חובה עליו להתפלל במניין כלומר כל זמן שהוא יכול לכוון בציבור בברכה הראשונה של שמונה עשרה עליו להתפלל במניין.

9. עשרה שעומדים בשדה כל זמן שהם רואים ושומעים זה את זה מצטרפים למניין.

10. התחילו לומר קדיש במניין ויצאו חלקם אם נותר שם רוב מניין כלומר לפחות ששה יחד עם החזן מסיימים את הקדיש וכן הדין בכל דבר שצריכים לאומרו במניין שאם התחילו לאומרו בעשרה ונותר שם רוב מניין מסיימים את הדבר שהתחילו בו אבל אין מתחילים דבר חדש.

*מלוקט מתוך פניני הלכה

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
יהדות