כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

יחס ה'גדולים' לנשיאה הרוחני של 'המזרחי'

בצל רסיסי מפלגות הימין ופרישת הרב פרץ מ'ימינה' חוזר ההיסטוריון ישראל שפירא, אל מחלוקת הגרי"ז מבריסק ומהרי"ץ דושינסקי לגבי היחס לגר"י ריינס, מייסד 'המזרחי' (היסטוריה)

| 28 | כיכר השבת |
הגאון רבי יצחק יעקב ריינס זצ"ל
הגאון רבי יצחק יעקב ריינס זצ"ל (צילום: מתוך ויקיפדיה)

בימים האחרונים כתבנו על תנועת המקור של רסיסי המפלגות הימניות, ('הבית היהודי', 'איחוד הלאומי', 'הימין החדש', ויסלחו לי מי ששכחתי כיון שיש רבים...) הלא היא 'המזרחי' מיסודו של הגאון רבי יצחק יעקב ריינס זצ"ל ותמיכתו בהצעתו של הרצל להקים את מדינת היהודים באוגנדה. היום נעסוק ביחס של גדולי ישראל החרדים לנשיאה הרוחני של תנועת המזרחי הרב ריינס.

לפני 118 שנים, בחודש אדר שנת תרס"ב (1902), הוקמה תנועת 'המזרחי', בראשות התנועה עמד הגאון רבי יצחק יעקב ריינס שהיה מיוחס לדוד המלך, והוחזק לת"ח וכאחד מגדולי ליטא. חיבר ספרים רבים, ביניהם 'ראשית ביכורים' ו'שותא דינוקא' שהרעישו את יהדות ליטא בגאנותו הרבה, מכתביו אוגדו בשו"ת 'עדות ביעקב' שהתפרסם עד למאד.

(באדיבות אוריאל לביא)

גאונותו של הרב ריינס אינה ניתנת לוויכוח, את זאת אנו למדים מהספדו המרטיט של גאב"ד העדה החרדית מהרי"צ דושינסקי, שהספידו ואמר עליו את המילים הבאות: "הלך מאיתנו בשנה זו הרב הגאון הגדול מהו"ר יצחק יעקב ריינעס ז"ל רב אב"ד שק"ק לידא, הכרתיו כבר בנערותי אשר בגדלות תורתו דרך לו דרך חדש בש"ס ופוסקים שהיו מונחים בליבו כמאן דמנח בקופסא, ואף כי לא הסכימו חכמי הדור לכל דעותיו כוונתו זכה וטובה הייתה מכל מקום". (להלן צילום של הספר בו הובא ההספד)

(באדיבות אוריאל לביא)

בין רבני תנועת המזרחי היו גדולי עולם כגון רבי לייב הכהן פופקא בנו של החפץ חיים, רבי חנוך הניך אייגש בעל ספר המרחשת, (עליו התבטא הגרח"ע גרוזינסקי "נקי דעת וירא שמים"), רבי שלמה פּולְיַצֶ'ק המכונה 'העילוי ממיציט', (אשר גדולי ראשי הישיבות כהגר"א ווסרמן והגראי"י פינקל כתבו מכתבי הספד כאובים לאחר פטירתו הפתאומית), ורבי אברהם יעקב הכהן רבה של וילנה בנו של החשק שלמה (ואביו של ר' שלמה כהן מקורבו של החזו"א).

הגר"י ריינס (מתוך ויקיפדיה)

• • •

אומנם יש גאונים שתנועת ה'מזרחי' מנכסת לעצמה כגון רבי שמואל מוהליבר רבי צבי הירש קלישר ורבי אליהו גוטמכר (עליו העיד הגרי"ז סולובייצ'יק מבריסק שעשה מופתים רבים) גאונים אלו בשל חיבתם לארץ ישראל והפרחת החקלאות בה בימים שהיו פוסקים שסברו שאין מצות ישוב ארץ ישראל (כגון רבי שלמה קלוגר - המהרש"ק המפורסם) הרי ששלושת אלו קראו להמונים לעשות כך, והתבטאו שחקלאות בארץ ישראל - היא זאת שתביא את הגאולה, הרי שתנועת 'המזרחי' הסתמכה עליהם בשיטתם.

מהרי"ץ דושינסקיא (מתוך ויקיפדיה)

השיא היה כשרבי אליהו גוטמכר הידוע בכינוי "הצדיק מגרידיץ" כתב: "ואצלי כבר ברור שאם יקיימו ישראל שיתחילו לעבוד אדמת הקודש בסך 130 משפחות שיהיה התחלת הגאולה גם כשלא יהיו ישראל ראויים לכך". אמרה זו שגאולת ישראל תגיע ע"י חקלאות בארץ ישראל היא אמרה ציונית למהדרין שאיננה נחלתם של גדולי ישראל כדוגמת הגרי"ז סולובייצ'יק מבריסק (שכאמור התבטא על הרב גוטמכר שהוא צדיק גדול ובעל מופתים).

ובאמת הגאון המפורסם רבי אליקים שלזינגר, ראש ישיבת הרמא בלונדון, ממקורביו של הגרי"ז סולוביי'ציק מבריסק, מביא עדות נדירה מהרב מבריסק ששלושת הגאונים הנ"ל חזרו בהם מהשקפותיהם הציונית!

רבי אליקים שלזינגר (באדיבות המצלם)

להלן העדות כלשונה כפי שמובאת בספרו הדור והתקופה (עמוד לה): "שאלתי פעם את מרן ז"ל הרי אומרים שהג"ר אליהו גוטמאכר זצ"ל נתן יד לציונים, אמר לי מרן ז"ל בריתא "חלילה", זהו לעז של הציונים, גם הגר"ש מוהליבער לא היה עמהם, והגר"צ קלישער חזר בו, רק [הרב] ריינעס הלך עמהם, והוא היה קיילקער".

(צילום: ישראל שפירא)

לכאורה עדותו של הרב שלזינגר מהגרי"ז מבריסק שהרב ריינס היה קיילקער (באידיש: מקולקל) סותרת את הנכתב בשמו של מהרי"ץ דושינסקי: "הרב הגאון הגדול.. גדלות תורתו.. ש"ס ופוסקים שהיו מונחים בליבו".

אם כן, לכאורה ישנה מחלוקת בין הגאונים זצ"ל? אה"נ, אך חכמי 'פורום אוצר החכמה' ציטטו עדות שלישית מאת הגאון רבי דוד שמידל שטען כי הוברר אצלו שדברי "הדור והתקופה "אינם מוסמכים".

• • •

נספח: את ההספד של מהרי"ץ דושינסקי על הרב ריינס קראתי בספר שיצא בשנת תרע"ו (1916) עמוד מו שאינו זמין באוצרות הממוחשבים. לאחר ששמעתי שבשנים האחרונות יצא ספר 'דרשות מהרי"ץ דושינסקי' רצתי לאוצר הספרים לראות האם עורכי המהדורה החדשה צנזרו את ביטויי השבח לרב ריינס, כמקובל...

ואכן בספר החדש מהדורת תשס"ג דרוש י דף רט, נכתב בפסקנות: "אך באמת לא הודו לו חכמי הדור בכל דעותיו", ומאידך במהדורה המקורית נכתב בסגנון רגוע: "ואף כי לא הסכימו חכמי הדור לכל דעותיו כוונתו זכה וטובה הייתה מכל מקום", כמובן שהמשפט החותם "כוונתו זכה וטובה היתה מכל מקום" הושמט. כמו כן הושמט התואר "מוה"ר".

הספר, מהדורת תשס"ג (באדיבות אוריאל לביא)

אומנם בהערה א' נכתב על ספריו הלמדנים של הרב ריינס: 'ראשית ביכורים' ו'שותא דינוקא' בהם העלה חידושים נפלאים, וכן את כהונתו באב בית דין בעיר לידה ועל הישיבה הגדולה שהוא הקים.

  • ישראל שפירא, הינו היסטוריון ועורך תורני, חוקר עמית במכון 'עד הנה' לחקר יהדות גליצייה ובוקובינה, מרצה ומדריך טיולים בארץ ובעולם
    לפרטים נוספים נא לפנות: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
20
מה שהחקר הנכבד לא שם לב הוא,- השיטה האחידה של ה'קנאים' לדורותיהם - לברוח מהציאות והאמת תוך מוכנות לשקר, לסלף ולעוות ללא נקיפת מצפון כלל. ידועה אמרתו של הגרי"ז מבריסק לעמרם בלוי, שהבעיה היא שהציונים נלחמים באמת למען השקר, ואנחנו נלחמים בשקר למען האמת, ולכן הם מצליחים ואנחנו לא! כך, מצנזרים את הדרשו
דוד אהרונסון
19
הכי קל להגיד, שהרב קלישר הרב גוטמכר והרב מוהליבר חזרו בהם. יתכבד הכותב ויספק הוכחות. חוץ מזה, הרב צבי יהודה העיד שרוב גדולי ישראל היו בצד ולא התערבו בנושא הציונות מחוסר הכרות עם התנועה החדשה. מאלו שכן בתייחסו הרוב היו בעד, ורק מעטים נגד.
אביתר
לא מחוסר היכרות. אלא כי זה מורכב מאוד ויש צדדים לכאן ולכאן. לשונו: "וכי לא היה למה להתנגד?".
יהודי פשוט
18
לא יודע אצלנו בגליציה המזרחי היה פסול בדיוק כמו הרפורמים והקונסבטיבים האדמו"ר רבי ישכר דוב מבעלז זצ"ל [סבו של האדמו"ר הנוכחי] אמר שבולמלשינים צריך לכוון על הציוניסטען והמזרחיסטען ועוד הוא אמר כי קוראים להם מזרחי היות והשכינה במערב הם במקום הפוך מהשכינה הקדושה כן יאבדו כל אויבך ה'
לנצוט
בא לא נזכיר מה קרה עם חסידות בעלז והאדמור שלה בשואה, אחרי שנלחם נגד העליה לארץ. שתיקה עדיפה מאשר לעורר עוד קטרוג. ה' ירחם עלינו ויסיר שנאת חינם
נפתלי

הצגת כל התגובות

17
כי לא היה פחות משאר הגדולים לא בתורה ולא ביראה, ר' אליקים שלזינגר שליטא כנראה סומך על קולות בנושא זה, ואולי לאו בר סמכא בעניין זה. [מה גם שבקובץ מאמרים כמדומה שמובא אחרת על הרב ריינס וקשה להאמין כך על בנו, ואכמ"ל]
הרב ברלין מעיד
16
אין ספק שאין לקבל את דברי רבי אליקים בספר הנ"ל יש הרבה דברים שאינו תואם עם המציאות וד"ל רק להזכיר שיש כתב יד של רבי אליקים שאומר שהחזו"א הורה ללכת להצביע בבחירות וההכחשות שבאו על זה ,עלובים ממש. פלא גדול על נכד של הרב ד"ר רוזנהיים והרב בלוי שלכו"ע היו ציונים אמיתיים ברמ"ח אבריהם שיהיה כזה קנאי.
דוד
15
לכל אלו שתמהים שנים איך נטורי קרתא יכולים להתנגד לפעמים לדעתם של גדולי ישראל, הנה יש לכם פה תשובה ניצחת, מדובר בהגאון הרב ריינס זצ"ל גאון עולם שתמך בהרצל המתבולל שרצה לנצר אותנו, ולא רק זה הגאון הצדיק הזה גם תמך בהקמת מדינה ליהודים באפריקה אוגנדה, ולא בארץ ישראל, אז גם אתם מודים שהוא טעה, וזה
דוד
הויאול משה מעולם לא בירר את ההלכה ע"פ ש"ס ופוסקים...
טעית חבר
אכן. עיקר שיטתו של ויואל משה מתבססת על דברי הגדה ועל הבנתו בהם, שנבעה מהשקפת עולמו. לעומת הגאון האור שמח, שודאי לא היה קטן בהלכה מה'ויואל משה' וד"ל, שפירסם מכתב תמיכה ב'קרן היסוד' (כמדומה ב'ההד', אגב הרב קוק מעולם לא עשה זאת, מתוך מלחמה בקלקולים שם) - וכתב שם שג' השבועות שבמס' כתובות אינן ענין הלכתי
יהודי פשוט
14
תכלס, ממתי הרצל המשיח? ואם גאל אז, למה אין אנו גאולים?
נריה
למה אתה מגיב בלי קשר לתוכן הכתבה?
אבי
13
הזלזול בגדולי עולם גם במייסדי המזרחי הוא גם אסור הלכתי וגם מלא סילופים. טוב עשה המחבר שגילה יותר מהאמת. אגב רוב הדתיים הלאומים הולכים לפי מר'ן הרב קוק זצ"ל, שלו יש תפיסה שונה מאוד מתפיסת מייסדי המזרחי. אולי כדאי להרחיב בנושא הזה להסיר את הבורות במגזר החרדי בנושא זה
אחרי הלעז בא תיקון
12
יפה. מה זה בדיוק "חכמי פורום אוצר החכמה"....
יעקב
כנס לפורום ותראה, איזה מן שאלה?
עברי אנכי
11
כתבות מעניינות מאוד!!! תמשיך!!
תימני
10
אני דווקא נהנה מהמאמרים של ישראל שפירא, אני רק מקווה שהוא מדייק עד כמה שהוא יכול כדי שלא תצא סילוף הסטורי
ע
9
כך מנהג היהדות הנאמנה..
לא אתפלא שבספרים הבאים ישמיטו את כל הקטע
8
השינוי במהדורה המאוחרת מכוער! כואב שאנשים עסוקים בלשכתב את ההיסטוריה תוך רמיה כביכול הם מצטטים את הדרשות באופן מדוייק...
דוד
7
"משום מה" שכחו את הנצי"ב הגדול שבגדולים שתמך מאד בציונות הדתית
חני
6
מותר לחרוק שיניים ולהודות. אודות לתנועה הציונית הכופרת הוקמה המדינה היהודית. מעולם לא היו יותר ישיבות מאשר ב70 שנים האחרונות בארץ ישראל
פישמן
5
כתבה מחפירה ומזלזלת. בושה!
לל
4
מקובל בציבור החרדי לשכתב היסטוריה ולפחות לצנזר. וזו הסיבה האמיתית שלא מכניסים אינטרנט. שלא יספרו שזה בגלל צניעות כי זו בעיה שניתן לפתור אלא הבעיה זה הפחד מהאמת
נפתלי
3
ישראל שפירא בסדרת כתבות משכתבות היסטוריה להביא את הציבור החרדי לידי המזרחי בושה לאינטליגנציה בזה באמת החרדים גרועים- חסרי אינטליגנציה, אחרי מה שעברו עם הר' שטיינמן. אפשר לסובב להם את השכל לכל כיוון. עדר בלי השקפה... אז בא ישראל שפירא ומהנדס להם תודעה בשכתוב ההיסטוריה אין ספק שהבסיס לזה הוא לזהות א
קבל את האמת ממי
בוש והכלם לך מחוצף, על דברי הנבלה שהעלת בקולמוסך נגד קדוש ה' מרן הגראי"ל, וגאון ישראל מרן הגרי"ג.
עברי אנכי
2
הסכימו לא הסכימו, חזרו לא חזרו. הקדוש ברוך הוא החליט לתת כח לציויינים וכל השאר היסטוריה. א"ר ירמיה בן אלעזר עתידה בת קול להיות מפוצצת באהלי צדיקים ואומרת כל מי שפעל עם אל יבוא ויטול שכרו תשימו לב, בת קול באה לאהלי צדיקים. והמבין יבין
שמואל
זה אותו הקב"ה שהחליט לתת כוח לנוצרים ולגויים האירופאים ששולטים בעולם (ושהציונים מנסים לחקות את העולם המערבי בחיקוי עלוב) אז בגלל זה מה????? כוח כוח והצלחה, מה הקשר "ליהדות ולתורה ולאמת"? זה פעם ראשונה בהסטוריה שהקב"ה נותן כוח והצלחה לצד השני בשביל הנסיון??
ר
1
כתבה מרתקת, ב"ה שהכותב המקצועי לא יתייחס לכל הבורים שמתלהמים כאן כי אין להם יכולת להכיל דברי אמת.
מנחם
אולי גם יעניין אותך
בארץ