כיכר השבת

מאמר ליארצייט

איך תגרום לכך שהקב"ה ימתיק לך ולמשפחתך את הדינים? 

החל מהערב מציינים עמך בית ישראל את יום פטירתו של בעל מחנה דגל אפרים זי"ע | ורד שאלתיאל במאמר מיוחד על מתורתו (חסידים, אנ"ש)

| כיכר השבת |
ציונו של בעל מחנה דגל אפרים
ציונו של בעל מחנה דגל אפרים (ויקיפדיה)

ליארצייט של מו"ה רבי משה אפרים חיים מסדליקוב – י"ז אייר

איך ממתיקים את הדינים?

הרה"ק רבי משה חיים אפרים מסדליקוב בעל ה'דגל מחנה אפרים' היה נכדו של הבעל שם טוב הקדוש, וקבור באוהלו במעזיבוז'.

ה'בעל דגל מחנה אפרים' מבאר בפר' וישלח:

איך תגרום לקב"ה להתפאר בך!

ויש גם מתנות... זאת הדרך לזכות - למיתוק הדינים.

ה'דגל מחנה אפרים' אומר מצטט את הפסוק: "וישלח יעקב מלאכים" – ואומר שרש"י מפרש - מלאכים ממש...

דוגמא לדבר: בבוקר אתה יוצא לעבוד במטרה להרוויח כסף כדי שתוכל לקנות ולשלם, את כל הצרכים הגשמים לך ולבני ביתך.

עבודה וכסף הם דברים גשמי, שיכולים להישאר במימד הגשמי.

אבל, במבט רוחני, בכסף הזה אתה קונה גם מענג את השבת, מאכיל פיות, 'קונה' מצות, מקדש שם שמים, ואם תראה את החומריות במבט רוחני, תוכל להעלות את הגשמיות למקום רוחני, שיגרום נחת רוח לקב"ה, והוא – יתפאר בך.

בכל דבר גשמי יש - חלק אלוקי

יעקב אבינו הוא מידת התפארת, וכולל את שתי מידות האבות:

אברהם – מידת החסד, ויצחק – מידת הגבורה, ולכן נאמר:

"ויקרא שם המקום ההוא מחניים" – ע"ש שני המידות חסד וגבורה.

אם תשלב את שתי המידות יחדיו, תוכל - 'לשלוח מלאכים לעשיו'.

עשיו הוא - עולם העשיה הגשמי, אומר ה'דגל מחנה אפרים':

הנשמה האלוקית ירדה לגוף גשמי לעולם העשיה, בשביל:

"שיקשר כל עולם העשייה – לשורשו".

תמצא את הניצוץ האלוקי בגשמיות, ותקשר אותה לשורשה הרוחני, כפי שאומר 'דגל מחנה אפרים':

"לקשר ולייחד עולם עשייה, אל - עולם העליון לשורשו".

תזכה: "ולבטל כל הקליפות שבעולם העשייה, ובזה - נמתקין כל הדינים".

כשאתה מתקן ומעלה את עולם העשיה, אתה:

מבטל את הקליפות של עולם העשיה, וזוכה - למיתוק הדינים.

מדהים! ואתה שואל, איך תצליח לעשות זאת? נלמד יעקב אבינו.

למצוא 'ניצוץ' אלוקי בתוך העולם הגשמי - כיצד?

הרווח העצום, של קישור החיים הגשמיים לרוחניות, הוא שאתה:

חי ופועל בעולם הגשמי, אבל - לא 'טובע' בו!

רק אחרי שיעקב אבינו למד 14 שנה בבית המדרש "וישלח יעקב מלאכים..." תלמד בבית המדרש, תתחבר לתלמידי חכמים, וכך תצליח:

לא להתבלבל - מהגשמיות, אלא, להפוך אותה למציאות רוחנית.

איך מגיעים למידת התפארת?

מידת התפארת כוללת את מידות האהבה והיראה, ונפרט:

מידת האהבה: האדם מכיר בגדלות ורוממות ה' יתברך, ו'אור' אלוקי מאיר בליבו, ולכן, עובד באהבה ורצון את ה' יתברך.

מידת היראה: הרגשת פחד ויראה מה' יתברך, כי כל רגע בחייך תלויים בו, ולכן, אתה לא עושה דבר שנוגד את רצונו.

מידת התפארת – שילוב רגשות אהבה ויראה: מידת התפארת משלבת את מידות האהבה ויראה, ומגלה את:

רצון הלב לרומם ולהגדיל כבוד שמים, ולהאיר בעולם הגשמי את אור ה'.

שורש מידת התפארת – ב'דעת'

המקור למידת התפארת הוא בספירת ה'דעת', ספירת ה'דעת' מורכבת - מספירות החכמה והבינה, שגורמים להתבונן בגדולת הבורא ובחוכמתו, ויוצרים חשק ורצון חזק להיות קשור למקור החיים והחיות:

בקשר אמיתי שנקרא - 'תפארת עוזו'.

ואז, אתה מרגיש תענוג האמיתי לעשות רצון ה' ולדבק בו.

מידת ה'תפארת' – קישור העולמות

"אפילו בהסתרה שבתוך הסתרה" - הקב"ה נמצא בהסתר בתוך הגשמיות של העולם הזה, והמצב הזה, מכניס את האדם לניסיון:

האם לעשות את רצוני או רצון ה'?

האם להגדיל את כבודי או את כבודו?

הניסיון קשה, ואפילו קשה מאוד... אבל, יעקב אבינו מלמד, שאם תעלה למידת ה'תפארת', תוכל לפעול ולתקן את עולם העשייה, ע"י:

מציאת ה'אור' האלוקי בתוך ההסתרה.

התורה שיעקב אבינו למד יעקב ארבע עשרה שנה, האירו ומילאו את ליבו ונפשו באהבה ויראת ה', כך הוא:

'קנה' את מידת התפארת, ופעל לתיקון – עולם העשיה.

הייחודיות של עבודת ה' במידת התפארת, גורמת לקבל כח מיוחד:

שמחבר ומקשר בין העולם העליון והתחתון יחדיו!

והאוצר הענק שתקבל מה'תפארת': כח לעמוד בניסיונות, מאהבה ויראת ה', ודווקא, רגעי הניסיון הללו יחזקו את הקשר לה' יתברך.

יעקב אבינו נקרא 'חבל נחלתו' - מדוע?

ליעקב אבינו היו 'חוטים' שמלופפים ביחד כמו חבל, ע"כ נקרא:

"חבל נחלתו" – חוטי אהבה, יראה ותפארת שקישרו אותו לה' יתברך.

ולכן, יעקב אבינו היה דבוק בה' יתברך - בשלמות.

"האל הגדול, הגיבור והנורא" – ה'נורא' כנגד יעקב אבינו.

'נורא' = דבקות אמיתית בלי גבול! ולכן זכה:

שהקב"ה יתגלה אליו, וישמור אותו - בלי גבול.

הזוהר הקדוש אומר דבר נפלא: 'נורא' זה - יעקב אבינו.

כי 'נורא' הוא דבר - שאי אפשר להשיגו, והבן!

איך משלבים בין הגשמיות לרוחנית?

רק צריך לזכור, שעולם העשיה הוא:

ה'לבוש' גשמי לאור האלוקי – וכך, מתחברים שני העולמות.

אם תחבר ותמצא את הקשר בין עולם העשייה ל'ניצוץ' האלוקי שחבוי בתוך הגשמיות, תצליח – להעלות את הגשמיות לשורשה הרוחני.

לדוגמא: כל דבר מאכל מזין את הגוף, והברכה על המאכל – מזינה את הנשמה, ומשפיעה עליך שפע אור - וחיות אלוקית!

והתוצאה? קבלת חיות מהמאכל, וחידוש כוחות הגוף.

דווקא בך - הקב"ה מתפאר!

המלאכים והשרפים עובדים את הקב"ה בשלמות, אבל, זה לא חוכמה, כי: אין להם יצר הרע! אין להם בחירה בין טוב או רע, ולכן:

הקב"ה - לא מתפאר בעבודתם!

אבל, יצר הרע של האדם, אינו ישן לרגע, ומנהל איתו מאבק יומיומי בין הגשמיות לרוחניות, ובכל רגע, מעמיד אותו בניסיון, והוא צריך לבחור בין הקדושה לס"א:

וכל רגע שאתה עומד בניסיון, ובוחר בקדושה – הקב"ה מתפאר בך!

ועליך נאמר: "ישראל אשר בך אתפאר".

התפארות הקב"ה במעשיך, מביאה לך - מיתוק הדינים.

אם תזכור זאת, יהיה לך יותר קל לעמוד בניסיונות! (קהילות משה, אמור) ואומר נכדו של הבעל שם טוב הקדוש 'בעל דגל מחנה אפרים':

האושר הכי גדול שיש לאדם, שהקב"ה אומר עליו:

"ישראל אשר – בך אתפאר" שנזכה, אמן.

לע"נ הרה"ק רבי משה חיים אפרים בן הרה"ק רבי יחיאל מיכל אשכנזי והצדקת אדל בת הבעל שם טוב הקדוש, זכות כל הצדיקים תגן על כלל ישראל, ויזכו לשמירה, ברכה והצלחה, וכל הישועות, אמן.

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש