כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מהיחס של בעל התניא לגאון מוילנה ועד המחלוקת בפוניבז'

את אופי התנהלותו של בעל התניא כלפי הגאון מוילנה, דווקא הליטאים יישמו במאבקיהם מאות שנים לאחר מכן, במחלוקת בישיבת פוניבז' (היסטוריה)

| 32 | כיכר השבת |
היכל ישיבת פוניבז'
היכל ישיבת פוניבז' (צילום: ללא קרדיט)

פרק ל': אחד המאפיינים של כ"ק אדמו"ר הזקן בעל התניא, כמענה להחרמות המתנגדים, היה הבאת מקורות הלכתיים לדרכם של החסידים. הגרש"ז מלאדי בהיותו תלמיד חכם בעל שיעור קומה שספרו 'שולחן ערוך הרב', עומד בשורה אחת עם רבותינו האחרונים, ש"ך, ט"ז סמ"ע, פרי מגדים, פרי חדש, הגר"א ועוד, פיתח טיעונים הלכתיים לכל טענות ה"מתנגדים".

הפרקים האחרונים >>

ליטאי שחי במאה ה-21 יחשוב בטעות שהחסידים באגרות ההגנה מטעמם נתלו ברה"ק ר' ישראל בעל שם טוב ממז'בוז', לעומת הליטאים שנתלו בפוסקי הלכה. אולם המציאות הייתה הפוכה בתכלית. דוברה של החסידות בעל התניא כדי להגן על דרכם השתמש באמרות חז"ל ופוסקים, לעומת יריביו ה"מתנגדים" שהשתמשו בעיקר בשמו של הגר"א. כך המתנגדים טענו שהחסידים פועלים בניגוד להלכה, ובעל התניא הוכיח להם כי דווקא הרדיפות שלהם הם עומדים בניגוד להלכה.

יחס כ"ק אדמו"ר הזקן בעל התניא לאדונינו הגר"א

בעל התניא העריך והעריץ את הגר"א ולא נתן לחסידיו לבזותו במאומה. הגר"א הוגדר בידי בעל התניא "הגאון החסיד", והמציאות שהגר"א הגדיר את החסידות כמינות, ולא הסכים להיפגש עמו, העיקה ביותר לחסידים ורבותיהם.

בעל התניא התנהל בין הטיפות, ודחה את הפסק של הגר"א כנגד החסידות, וכל זה מבלי לפגוע בסמכותו התורנית.

לדברי בעל התניא, הגר"א הוטעה בידי "עדי שקר", ו"שגגה יצאה מפי השליט", ובעת פטירתו של הגר"א הזהיר בעל התניא את חסידיו "שלא לספר אחר מיטתו של תלמיד חכם שום שמץ דופי", ולימים הבהיר שההלשנה לשלטונות כנגד החסידים לא נעשתה על דעתו.

המעניין בכל הסיפור, שאת אופי התנהלותו של בעל התניא, דווקא הליטאים יישמו במאבקיהם מאות שנים לאחר מכן. כך לפני שנים מספר במחלוקת בישיבת פוניבז', בעת שמרן הגרי"ש אלישיב פסק לטובת פלג ה'מחבלים', היו מקרב פלג ה'שונאים' שטענו ש"עדי שקר" הטעו את הגרי"ש אלישיב, ו"שגגה יצאה מפי השליט".

מספר שנים לאחר מכן, כשהמחלוקת בגבעת הישיבה התרחבה לכלל הציבור הליטאי, ומרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי התבטא באופן חריף כנגד מרן הגר"ש אוירבך ותלמידיו, האחרונים טענו ש"עדי שקר" הטעו את הגרח"ק, ו"שגגה יצאה מפי השליט".

מקורות:

עמנואל אטקס, בעל התניא, רבי שניאור זלמן מלאדי וראשיתה של חסידות חב"ד מרכז זלמן שזר 2012.

ספר 'חסידים ומתנגדים' - לתולדות הפולמוס שביניהם בשנים תקל"ב-תקע"ה, מוסד ביאליק, 1990, שאסף וליקט פרופ' מרדכי וילנסקי.

אגרות בעל התניא עמ' קנב – קנג.

אגרות קודש עמ' קמג – קמח.

הערה לגולשי 'כיכר השבת' מאת כותב המדור ישראל שפירא:

ידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כולל כמובן המחלוקת בין החסידים והליטאים, שגרמה להשביח ולהפרות את תורתם של שני הצדדים עד דורנו. ברור לן שכשיבוא מלך המשיח, יתאחדו הזרמים השונים לעדה אחת קדושה.

"אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ תִּירָא" דרשו רבותינו לרבות תלמידי חכמים, ודי בזה, ומשום מראית עין, נוסיף הדגשה לאלו שאינם מבינים זאת מעצמם:

את ההיסטוריה לא ניתן לשנות, וחקר ההיסטוריה התורנית מחייב להביא את העובדות כהווייתן, וידוע שבכל הדורות היו מחלוקות לשם שמים, כמחלוקת הלל ושמאי, וכך גם המחלוקת בין החסידים והליטאים. אין בדברים המובאים במאמר מלהוריד אף לא במעט מהמעט מכבוד צדיקי הדורות הקודמים, תורתם או קדושתם, ובעתיד עוד נראה, שדעת שני הצדדים הם דברי אלוקים חיים.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
32 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
10
אחלה כתבה
9
בהתחלה הכתבות היו לעניין. עכשיו זה ילדותי בלשון המעטה.
8
בעל התניא לא כתב ספר שנקרא שולחן ערוך הרב . הוא כתב קובץ מנהגים בלבד . ומישהו שם לקח את הקובץ הזה והדביק אותו לשולחן ערוך של הבית יוסף .
בעל התניא כתב שלחן ערוך 'מעודכן' בהיחשב בפסקי האחרונים שלאחר הבית יוסף, ע"פ ציווי של המגיד ממעזריטש
זה נכון מאוד, אתה סתם מפזר כזבים
עד כדי כך בורות? מוזר שהעלו את התגובה שלך בכלל
מקור בבקשה
הקדמה לשלחן עורך הרב אתה באמת עם הארץ הוא היה תלמיד של המגיד והמגיד אמר לו לכתוב את זה בחיו
טיפש אחד...
רואים שלא למדת שולחן ערוך הרב
עם הארץ. רואים שאף פעם לא פתחת את הספר... בידינו יש ארבעה כרכים, כאשר שני שליש מהחיבור המקורי לא הגיע לידינו..
אתה מדבר שטויות. הבורות זועקת מתוך דבריך. רואים שלא פתחת אף פעם את שלחן ערוך הרב. וגם שלא התעניינת ולו קצת בספרות התורנית. מאחל לך להחכים בקרוב. בהצלחה.
גם העולם כידוע נברא מפיצוץ ורק אחר כך היהודים הדביקו את זה לאלוקים
מפגר
טיפש,פשוט טיפש מוחלט מי שכתב את התגובה הזו.
כנראה שלא למדת שולחן ערוך הרב. תלמד מגרש"ז אוירבך שהיה בקי בזה.
זה פשוט עם הארצות… תפתח ויקיפדיה לפני שאתה מבלבל את המוח!

הצגת כל התגובות

7
אז בעצם פלג השונאים לא שמעו למה שהורה מרן הגרי"ש אלישיב??
6
חב"ד כל היום עסוקים במחלוקת ישנה זאת. שחב"ד יתחילו להילחם בבעיות של היום [אינטרנט פרוץ, בחורי ישיבה ועוד].
וכותב הטור הזה הוא חב"דניק...
5
המחלוקת בפוניבז היא חילול השם ואין לה שום הצדקה,
המחלוקת בפונביז התחיל עם שוך-מן שהיה בעל מחלוקת גדול
לדעת רבים זה עונש על החילול השם הנורא, של תליית דגל ציוני בכל יום העצמות, (טמטום והתחנפות שאין כמוהו, החזו"א הקפיד לומר תחנון באותו יום, ואפ' כשהיה ברית, כדי שלא יהיה הוו"א של שמחה באותו יום), זה נכון שבכל מקום יש והיה מחלו', אבל לא מצינו בשום ישיבה בעולם, שבתוך הישיבה עצמה היכן שצריך להיות כולו ק
4
תנועת החסידות החלה על ידי אדם לא מלומד שעסק בהשבעת שדים ורוחות. צר לי לכתוב זאת, אך זו האמת ההיסטורית. והדברים ידועים לכל ירא ה' באמת.
אתה מטורף!
רשע
חזור בתשובה על דבריך המזלזלים (והלא מלומדים).
3
לגליזציה צמח בריא וטרי
2
קיצורם של דברים: אין שום קשר בין מחלוקת חסידים-מתנגדים למחלוקת מחבלים-שונאים או גור-רש אלתר או צאנז-סדיגורה או בעלז-מונקאץ' או חבד-הרב שך או כל מחלוקת אחרת.
1
מה שברור שאת הרב קניבסקי (שלא ידע איפה זה בית שמש ועוד), היה יותר קל להטעות, מאשר את הרב אלישיב (שעם כל התמדתו, אופיו לא היה תמים)!
חזור בתשובה על דבריך המזלזלים.
ועוד
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש