כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מענה של רבי על עניינים גשמיים - בנבואה

הרה"ק רבי שניאור זלמן מלאדי בעל התניא התאונן על חסידיו שבאו לשאול אותו שאלות גשמיות, אך לאחר שחסידיו המשיכו בכך, נענה להם - והתיר לבוא אליו גם בענייני גשמיות (חסידי)

| 42 | כיכר השבת |
דיוקן נפוץ המיוחס לבעל התניא זיע"א
דיוקן נפוץ המיוחס לבעל התניא זיע"א (צילום: מאת בוריס שץ, נחלת הכלל)

פרק ד': בחסידות חב"ד סבורים ש"רבותינו נשיאינו" אינם יכולים לטעות, והם בגדר "נביאים".

בגיליון 'שיחת השבוע', בעריכת הרה"ח רבי מנחם ברוד, פורסם מאמר בשם "מי יכול לטעות", בו סופר על האדמו"ר האמצעי מליובאוויטש רבי דובער, בנו של בעל התניא, שהעביר את השאלות ההלכתיות שהונחו לפתחו אל חתנו ה"צמח צדק" ועוד רבנים, אולם הורה להם שלפני שליחת התשובה בחזרה, שיראו לו אותה, וכך נהג ה"צמח צדק" לפני כתיבת התשובה.

פעם אירע שה"צמח צדק" ענה לשאלה דחופה, בטרם קיבל אישור מחמיו מקוצר הזמן.

ה"צמח צדק" עשה חשבון שחמיו האדמו"ר ה'אמצעי' מאשר תמיד את תשובותיו, ולכן החליט לשלוח את התשובה לשואל, ואח"כ להראותה לחתנו. לאחר מעשה הרבי ה'אמצעי' קרא את התשובה, ואמר לחתנו ה"צמח צדק" שהוא טעה.

מסיים גיליון 'שיחת השבוע' את המעשה המרתק בהאי לישנא: "הדבר גרם חלישות הדעת ל"צמח צדק". אמר לו אדמו"ר ה'אמצעי': "עדיין אינך רבי ועלול אתה לטעות".

• • •

בעניין זה יש לצטט את אגרת הקודש לרה"ק רבי שניאור זלמן מלאדי בעל התניא.

באיגרת זאת, פרק כב, מתאונן בעל התניא על החסידים שבאים לשאול עצות גשמיות, באומרו: איפה מצאתם מנהג כזה, לשאול לחכם בעצה גשמית מה לעשות בענייני העולם, שאלה כזו צריכים להפנות לנביאים ולא לחכמים.

אמנם עוד בימי חייו של בעל התניא חסידי חב"ד לא קיבלו את בקשתו להימנע משאלות גשמיות, והוסיפו לשאול אותו גם בעניינים גשמיים, וכן אצל שאר האדמו"רים.

האדמו"ר רבי מנחם מנדל שניאורסון זצוק"ל הסביר שעל ידי אדמור"י ונשיאי חב"ד, תחזור "נבואה לישראל", והוסיף ש"אף שכתב אדמו"ר הזקן (בעל התניא) שאין לשאול שאלות בגשמיות אותו, - "ידוע שלאחרי זה נתקבלו אצל אדמו"ר הזקן – ורבותינו נשיאינו ממלאי מקומו, שאלות חסידים בעניינים גשמים".

לדבריו, לאחר שחסידיו של בעל התניא לא התפעלו מהוראתו שלא לבוא אליו עם בקשות ל"עצות גשמיות" - הוא נענה להם. בעל התניא עצמו התיר לפנות אליו, כפי שכתב ברשימה קרוב להסתלקותו. האדמו"ר ממשיך וכותב שאחרי שיודעים שמענה על עניינים גשמיים שייך ל"נביאים ממש", אזי יודעים שמענה של הרבי על עניינים גשמיים הוא להיותו "נביא ממש!", (סימן הקריאה במקור).

ומסיים: "חסידים אינם מתייראים. אם יש צורך שהרבי יהיה נביא, הרי הוא נביא, העיקר שיתן מענה על העניינים שחסידים שואלים ומבקשים ממנו", (תורת מנחם תשי"א ח"א עמ' 108-107).

- לקריאה נוספת: תורת מנחם תשי"א ח"א עמ' 107. תורת מנחם תנש"א ח"ד עמ' 200. שיעורים בספר התניא. ישר כח לרה"ח רבי מנחם ברוד שסייע בעדי ושלח לי מקורות.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
42 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
תגידו, אין לכם מה לעשות? תהיו בטוחים גם באלוקים קצת... בשעות הפנאי...
יהודי
16
המגיב ״חבדניק אמיתי״ אינו חבדניק ואינו אמיתי. גם החבדניקים שאינם משיחיסטים אינם מדברים כמותו. התגובות שלו מלאות בכ״כ הרבה טעויות והטעיות שאולי מישהו אחר יהיה מעונין לפרוך. אני עייפתי. ואולי לא לבזבז זמן על לפרוך, מי שבאמת מעונין שילמד שיחת פרשת שופטים שנת תנש״א ויש עוד מקורות.
מ
אדרבא תוכיח מה הטעויות בתגובות שלו, למה אתה בורח מעייפות, אולי בגלל שהוא כותב קצת אמת?... ולידיעתך כל שיחה שאתה מציין מהרבי, זה רק עוד מראה מקום להפריך הסילופים שלכם.. ותופתע לשמוע שאני חסיד של רבותינו הריי"ץ והרש"ב נשמתם עדן, ולמעלה בקודש.
חבדניק אמיתי
15
הוגן יהיה לציין ששיחה זו נאמרה לפני שהרבי עלה על כס הנשיאות ברשמי. בוודאי שהדברים נאמרים גם על הרבי זצוקלה״ה, אבל במפורש נאמרו הם על חותנו, במהלך שנת האבילות. הנושא מבואר בריבוי שיחות, הן מהות הנבואה לשיטת הרמב״ם בימינו, והן שייכותה לרבי
מסתברא

הצגת כל התגובות

14
עדיין אינך רבי ולכן אתה יכול לטעות? אולי הכוונה שאין עליך עול הציבור ואחריאיות ואין לך סייעתא דשמיא, אחרת המילים הללו כפירה וקשה לי לאמין שהרבי האמצעי אמר את זה.
שלמה
13
האם הכתבה מנסה לומר, שיש לרבי שליטא דין נביא?
שאילה
12
אין בימינו כלל נביאים, וגם בזמן התלמוד כבר לא היה נביאים, והדברים פשוטים, ולכן אני מוחה נגד גילוי פנים בתורה שלא כהלכה, כביכול יש היום לצדיקים שונים דין "נביא".
אמת כואבת
ואני מוחה על המחאה שלך
ואני מוחה
ואני מוחה נגד המחאה של המחאה שלך.. תלמד קצת הלכה וחז"ל אין בימינו דין נביא, אפילו לרמב"ם אין דין נביא, תתבגר כבר וצא מהאלילות והסגידה לדברים שמהפכים דברי תורה!
דתי
אז כנראה שמי שלא למד פה זה אתה. הסתכלת על הסבר הדברים?.. מוכח בפירוש שאין מקום שכתוב שהנבואה 'התבטלה' אלא 'נסתלקה' ודי למבין (-דייקא). דבריך הם סתם סיסמאות ותו לא.
....
עד שאתה אומר לו ללמוד קצת ולראות שאין היום נביאות תאמר לו פסוק מפורש בתהילים שכבר דוד המלך אומר על התקופה שלו אין עוד נביא ולא איתנו יודע עד מה וכו'
יוני
11
הרמב"ם כתב בספר המצוות סוף שורש יד', שהנבואה תחזור בזמן שיתקיים "ונבאו בניכם ובנותיכם", דהיינו כולל הנשים שיהיה נביאות, וזה לא התקיים כלל בימינו, כך שזה די כדי לסתום את הסילופים השונים ומשונים של חסידי ק"ה!
חבדניק אמיתי
10
בכתבה כתוב שחבד מודים שהצמח צדק טעה, כמו שאמר האדמור האמצעי, עכשיו תעשו ק"ו אם הצ"צ יכל לטעות אפי' בדורות ראשונים של קדושה ובלי לימוד באוניברסיטה, אז הרבי האחרון לא??
חשבון פשוט!
מי אתה? פרא אדם! מה אתה מבין בצדיקים?!
.....
אבל הוא עדיין לא היה רבי, כשנהיה רבי זה משהו אחר ולא משנה אם למד באוניברסיטה.
א
הצמח צדק עדיין לא היה רבי כשהספור התרחש. הרבי באותו הזמן היה האדמו״ר האמצעי. רבי- ראשי תיבות ראש בני ישראל, וראש יש רק אחד- לא טועה
תקרא שוב את הכתבה
עקיצתן עקיצת עקרב. אל תען כסיל, אך שים לב שהדיון הוא לפני שהוא נהיה רבי
תלמד חשבון
"ובלי לימוד באוניברסיטה" איך אתה לא מפחיד להיכוות בגחלתו שאינך מבין כלל את מטרתו ואת הציווי של חמיו כ"ק הריי"צ לכך .
חשבון נפש
אדרבא תביא פוסק הלכה אחד שמתיר ללמוד באוניברסיטה מעורבת של גויים. אין כזה פוסק שמתיר זאת! לא המשנה ברורה וגם לא שו"ע הרב מבעל התניא! (לא בחינם יצא מהמקום ההוא תקלה כ"כ גדולה בדמות משיחיסטים. זה תקלה הסטורית שלא קרה מאז זמן היעבץ.)
חבדניק אמיתי
מכאן ידוע בבירור שכבודו - אינו - חב"דניק אמיתי, כי חב"דניק אמיתי יודע מה שכתוב בתניא פרק ז' בסופו וז"ל רבינו הזקן נ"ע: "משא"כ בחכמת האומות עובדי גלולים הוא מלביש ומטמא בחי' חב"ד שבנפשו האלהית בטומאת קליפת נוגה שבחכמות אלו... אלא א"כ עושה אותם קרדום לחתוך בהן דהיינו כדי להתפרנס מהן בריוח לעבוד ה' או
א
אני כן חבדניק, ואדרבא ממה שאתה מביא בבורות מבעל התניא, מוכח שלא רק שאינך חבד אלא אפילו חסיד או מתנגד אינך, כי בעל התניא מדבר על אחד שלומד חכמת האומות בשביל פרנסה או לצורך, אבל פשוט שמדובר בלימוד בלי לעבור על סעיף קטן מהשו"ע, דהיינו ללמוד זאת בלי תערובת גויים וגויות באוניברסיטה גויית, שזה פשוט שזה אס
חבדניק אמיתי
9
ללא קשר אסור לקרוא העלון המכונה "השחתת השבוע"!
שלום וולפא
ו"הפסל" מותר לקרוא?!
מעניין
8
לחסידי הרבי מקראון הייטס שמסלפים את התורה, תעיינו בפסוק הבא וברד"ק שם, בעת הגלות אין לנו נביא, עד שיבוא אליהו הנביא סמוך לגאולה. אוֹתֹתֵינוּ לֹא רָאִינוּ אֵין־עוֹד נָבִיא וְלֹא־אִתָּנוּ יֹדֵעַ עַד־מָה: (תהלים עד, ט)
חצקל
דוד מלך ישראל פוסק שאין נביא עוד בישראל ומיד אחריו עומדים לעם ישראל שורה ארוכה של נביאים האם מישהו יבוא ויאמר שזה שדוד המלך אומר אין עוד נביא -פוסק בעצם שירמיה שבא שנים אחריו לא היה נביא? עיין במפרשים שמחלקים שם בדרגות נבואה שונות ולדוגמא משה רבינו גדול הנביאים שנתגלתה לו הנבואה ''פנים בפנים'' וכוונ
תנחום
7
זר ליהדות ובכלל מוזר מאד לומר שהרבי הוא ראש כל בני ישראל, ואין צורך לבאר למה שהרי זה מובן מאליו… זה שאמר הרש״ב שאינך רבי ולכן עלול אתה לטעות, פשוט שהכוונה שלמנהיג שעיני כל העדה נשואות אליו יש סייעתא דשמיא מיוחדת לכוון לאמת, כידוע מכל גדולי ישראל בסיפורים אינספור, אבל מה זה קשור לנבואה, אם לא במוח קט
משה דוד
משה דוד היקר, ניכר כי הנך מתקשה בהבנת הנקרא: א) לא מוזכר כלל בכתבה הרש"ב שהוא הרבי החמישי בחב"ד, אלא רבי דובער בנו של בעל התניא, הרבי השני בחב"ד. ב)המעשה מבעל התניא הוא עצמו ההוכחה, מעצם זה שסרב בתחילה לשמוע על ענינים גשמיים באומרו שזה שייך לנביא. וממילא לאחר מכן כשכן הסכים לענות על ענינים גשמיים -
הבנת הנקרא
אתה סותר עצמיך קודם אתה כותב שבעל התניא היה נביא, בגלל הוכחה עם הארצית שלך, שהוא הסכים לקבל שאלות גשמיות, ואתה לא מבין שמבעל התניא מוכח ההיפך, כי בהתחלה דחה שאלות גשמיים באמרו שאינו נביא, ואחרי זה ראה צורך הדור, ואין ברירה וצריך להתייחס גם לגשמיות, ולכן בתור מנהיג וצדיק התחיל לענות גם על גשמיות, שה
יחי הרייץ נ"ע
6
כאחד שמחזיק עצמו חבניק אמיתי, רציתי להעיר שכל השיחות האלו שיש לאדמורי חבד דין משיח, או דין נביאים, ודור שביעי הוא דור גאולה וכו', (לשיטת הרבי האחרון מעניין למה רק מונים מבעל התניא 7 דורות ולא מהבעש"ט?) עכ"פ הכל הוא פרי המצאתו של הרבי האחרון זצוק"ל, אבל חלילה לחשוד שכל הדברים האלו נאמרו ע"י הרשב, או
חבניק אמיתי
5
לחבדניק שכותב שהרבי אמר שבשום מקום הרמב"ם לא כותב שאין כיום נבואה, עיין ספר המצוות סוף שורש יד', וז"ל הרמב"ם: וידוע גם כן שהנבואה והמלכות כבר נסתלקו ממנו עד שנסור מן העונות אשר אנחנו מתמידים עליהם, ואז יכפר לנו וירחמנו כמו שיעדנו, וישיבם כמו שאמר בשוב הנבואה והיה אחרי כן אשפוך את רוחי על כל בשר ונב
חבדניק אמיתי
אתה ממש מראה בקיאות ברמב״ם. כאילו הרבי לא דן על קטע רמב״ם זה. אגב, אותו רמב״ם כותב במפורש באגרת תימן ש״תחזור הנבואה לישראל בשנת ארבעת אלפים תתקע"ו ליצירה״. פשוט ברוך. המסקנה היא פשוטה, הנושא ארוך מאוד, והרבי זי״ע כתב כמה שיחות עיוניות מאוד - מתוך ניתוח בנגלה בלבד- לביאור שיטת הרמב״ם. לא ניתן למצות
קאפוסטע׳ר אמיתי
לגבי הרמב"ם באיגרת תימן, נכון הנבואה היתה אמורה לחזור אז בשנת ד' אלפ' תתקע"ו, אם משיח היה מגיע מיד אחרי זה, כמו שכתב שם הרמב"ם מפורש שחזרת הנבואה היא הקדמת המשיח שנאמר 'ונבאו בניכם ובנותיכם', ולפי חשבון הרמב"ם היתה שעת הכושר באותם שנים שיבוא המשיח, אבל כיוון שסוף סוף המשיח לא הגיע אז, ומימילא לא ה
חבדניק אמיתי
עיין לקוטי שיחות חלק י״ד עמוד 70 ואילך. ועוד ועוד.
תלמדו רמב״ם
4
עכשיו אתם מבינים מהיכן צמחה כת המשיחיסטים?
שף
תודה לה' שצמחנו, אנחנו צומחים ונמשיך לצמוח. ולא ממש מעניין אותנו ממקטרגים כאלה ואחרים, רק מההתגלות!
מושקא
3
אין על הרב שך!!!
באמת!!
2
נו נו כדאי לעיין בפסקי הרמב"ם היסודי התורה בעניין נבואה... חב"ד דווקא בעד לימוד הרמב"ם, מעניין מאוד.
יהודי חרדי
ממה שהבנתי מהרמב"ם שנבואה היא דבר בר השגה ע"י פרישות ושמחה להעיר שממה שזכורני הרמב"ם לא שולל נבואה בזמן הזה
לוי
כדאי באמת שתעיין שם, ותעיין לאחר מכן בשיחת ש"פ שופטים תנש"א, ותגלה שהרבי מתאים להגדרות הנבואה של הרמב"ם אחת לאחת.
כמובן
יש גם ליקוט שלם בלקוטי שיחות איפשהו שמדייק איך שבשום מקום הרמב״ם לא מציין שנגמרה הנבואה
וגם פשוט
1
זה העניין, שליטאי שלא טעם חסידות מימיו (כמו הכותב בכתבה) אין לו שכל ויכולת להבין בכלל מה זה רבי. עשרות מאמרי חסידות עוסקים רק במהותו של המושג 'רבי'. ומגיע איזה בחורצ'יק וחושב שיודע הכל?! יש לו מושג בכלל?!
אין לך מושג
צודק 👍
פוליטיק
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש