כיכר השבת

על פי רבי נחמן

הקשר בין יוסף הצדיק, משה רבנו ודוד המלך

ישנם שלושה צדיקים - יוסף הצדיק, משה רבנו ודוד המלך: "שֶׁנִּסְתַּלְּקוּ בְּרַעֲוָא דְּרַעֲוִין, בִּבְחִינַת - עֵת רָצוֹן". ותפקידם לעשות שלושה תיקונים // מאמר לפרשה ע"פ רבי נחמן (ארץ)

| 4 | כיכר השבת |
ציון רבי נחמן זי"ע
ציון רבי נחמן זי"ע (צילום: פלאש 90)

לא אוסיף להגלותך – גמרתי ואגמור!

כבר אמרו בדורות הקודמים, שיהיה קשה בימות משיח - להחזיק באמונה, ורק מי שכל יום יחזק ויחדש את הרצון:

יחזיק מעמד - בימים אלו!

נכשלת היום? אל תתייאש!

תתקדם הלאה, ותחשוב - מה הרצון האמיתי שלך? ותלך איתו!

והדרך אומר מוהרנ"ת שעוזרת ללכת עם הרצון, היא:

"וְהַכֹּל בְּכֹחַ הַצְּדָקָה" – צדקה ממתיקה את הדינים.

ואל שדי יתן לכם רחמים

מי לא צריך רחמים? הנחמה נמצאת בפרשה:

"וְאֵל שַׁדַּי יִתֵּן לָכֶם רַחֲמִים" – יעקב אבינו מרמז על קץ הגאולה.

הוא מתפלל ומתחנן על גאולתנו.

המשיח שיבוא במהרה, יצא - ממלכות דוד המלך:

דָּוִד בְּגִימַטְרִיָּא - 14 שזה - דַּי, בְּחִינַת שַׁדַּי, בְּחִינַת:

"הָאוֹמֵר לְעוֹלָמוֹ דַּי - יֹאמַר לְצָרוֹתֵינוּ דַּי" – כי, הגיע זמן הגאולה!

'לקנא קנאת ה'' – צדקה אמיתית!

אבל, יש עוד צדקה מובחרת, שלא קשורה לכסף, אומר מוהרנ"ת:

"כְּשֶׁמְּקַנְּאִין קִנְאַת ה' צְבָאוֹת - נֶחֱשָׁב כִּצְדָקָה".

פנחס קנא קנאת ה', ועליו נאמר:

"הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, בְּקַנְּאוֹ - אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם".

ומי שמקנא קנאת ה', וזוכה: "וּבָזֶה מַמְתִּיקִין - הַחֲרוֹן אַף".

סר חרון אף ה' - מעליו!

וכל - הדינים מתמתקין - מעליו!

תקנא קנאתי – ע"י שתחזק בני לעבודתי!

בימים אלו, קנאת ה' מתבטאת בכך, שתעודד ותחזק אחרים לעבודת ה', וע"י תעשה:

"בְּתִקּוּנִים נִפְלָאִים, עַד שֶׁמֵּאִיר הָרָצוֹן הַקָּדוֹשׁ - בְּכָל אֶחָד".

כשהלב מתחזק ברצון ה', כל הספק שהיה בו – נעלם!

וזה מה שעשה משה רבנו:

"בְּחִינַת שֶׁמַּעֲלֶה - מִשְּׁמָד לְרָצוֹן".

ומשה רבנו האיר את הדרך לדורות, וכך, כל הצדיקים ממשיכי דרכו זוכים שעליהם ייאמר: "וְהוּא גָּמַר - וְיִגְמֹר".

תם עוונך בת ציון, ולא - יוסיף להגלותך!

לא נותר לאף אחד כח להמשיך לסבול את הגלות, ולכן:

"וּבְוַדַּאי סוֹף כָּל סוֹף - יֹאמַר דַּי לְצָרוֹתֵינוּ".

הקב"ה רוצה לגאול אותנו מהר - "גְּאֻלַּת עוֹלָם", שכתוב:

"לֹא יוֹסִיף לְהַגְלוֹתְךָ" (אֵיכָה ד).

תהליך גאולת הפרט והכלל – כבר התחיל!

ועל זה נאמר: "גמרתי – ואגמור"!

תהליך הגאולה התחיל, ולא ניתן - לעצור אותו! (ליקוטי הלכות).

הגאולה מגיעה – מכח הצדיקים!

אם אתה קשור לצדיק אמת, והוא התחיל להעלות אותך לדרך הנכונה, תדע שהוא ימשיך - ולא יעצור!

לא משנה איזה ניסיון אתה עובר, תמיד תהיה לך תקווה:

"וּצְרִיכִים לִבְטֹחַ בְּכֹחָם שֶׁל - זְקֵנִים דִּקְדֻשָּׁה".

כי התפקיד של הצדיקים:

"עוֹסְקִים לְחַזֵּק אֶת הָרָצוֹן".

וכך, ממשיכים על כל אחד:

"בְּחִינַת דָּוִד מָשִׁיחַ שֶׁיֹּאמַר דַּי לְצָרוֹת הַנֶּפֶשׁ" - לכל אחד ואחד, אמן!

'קץ שם לחושך' – האור בוקע ומתחיל לזרוח!

גם לחושך ולגלות – יש סוף! על זה נאמר:

"כִּי קֵץ שָׂם לַחֹשֶׁךְ - וּבְוַדַּאי לֹא לָנֶצַח יָרִיב"!

שום דבר לא נמשך לנצח – גם לא הגלות!

אבל, עכשו תחזיק חזק, והפתרון הוא:

"וְהָעִקָּר לְחַזֵּק עַצְמוֹ בְּכֹחַ שֶׁל הַצַּדִּיקִים".

הצדיק הוא החמצן של עם ישראל, והוא:

נותן דרך ועצה טובה, לתקן ולעלות – בית אל!

מתי הסתלקו הצדיקים?

ישנם שלושה צדיקים - יוסף הצדיק, משה רבנו ודוד המלך:

"שֶׁנִּסְתַּלְּקוּ בְּרַעֲוָא דְּרַעֲוִין, בִּבְחִינַת - עֵת רָצוֹן".

ותפקידם לעשות שלושה תיקונים:

יוסף הצדיק: נותן כח ומחזק את הכשרים, שלא יפלו בעבודת ה', ורק: יִתְחַזְּקוּ תָּמִיד בְּרָצוֹן חָזָק לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ".

משה רבנו: הוא מעלה את אלו שקצת נפלו:

"אוֹתָן שֶׁכְּבָר נָפְלוּ לַמָּקוֹם שֶׁנָּפְלוּ - לְהַעֲלוֹתָם מַמָּשׁ"!

אומר מוהרנ"ת שמשה רבנו מעלה - ממש ממש...

משה רבנו יכול להעלות – כל אחד!

אפילו אחד שהגיע למצב של 'שמד', הוא מעלה אותו למצב של 'רצון' – שיהיה לו לעבודת רצונות חזקים לעבוד את ה', למרות כל מה שהוא עובר ועבר.

דוד המלך: מעלה גם את מי ש'נפלו' בגדול, כי הוא בבחינת משיח:

"שֶׁהָעִקָּר הוּא לִגְמֹר הַגְּאֻלָּה - בִּכְלָל וּבִפְרָט".

וע"י זה הקב"ה יגיד די לצרותינו – ותגיע גאולתנו!

להפוך את הצרה - לרצה

כאשר הדינים נמתקים על האדם, אומר מוהרנ"ת שהצרה נהפכת:

"שֶׁעִקַּר הַמְתָּקַת הַדִּינִים לַהֲפֹךְ - מִ'צָּרָה' לִ'רְצֵה'"

התיקון נעשה ע"י שיש לך רצון להתקרב - לרצון העליון:

"רק לעשות את רצונך - חפצתי"!

ואם תעלה את הרצון שלך, לרצון העליון ותזכה – לגאולה!

עיקר השביעה היא ע"י שתיה

רבי נתן מדבר על כך, שבסיום האוכל צריך לשתות, כדי שהאוכל יתעכל טוב, וזה מתקן את - פגם האכילה.

פגם האכילה, גורם לבלבל לאדם את המוח, וע"י כך:

האדם לא מגיע לעצה האמיתית הנכונה שהוא צריך.

ואין לו עצה שלמה, ומוהרנ"ת מגדיר זאת: "חֲלֻקַּת הָעֵצָה".

כוס ישועות אשא – שלמות העצה!

רוצה כוס ישועות? אומר מוהרנ"ת:

"כּוֹס שֶׁל - בִּרְכַּת הַמָּזוֹן, שֶׁהוּא בְּחִינַת - כּוֹס יְשׁוּעוֹת".

כי כשהישועה מגיעה, מגיעה – העצה הנכונה!

הישועה האמיתית של האדם:

שהקב"ה מאיר את עיניו, והוא - נותן לו את העצה!

"אֵיךְ לְהיִנָּצֵל, מִמַּה שֶּׁצָּרִיךְ לְהִנָּצֵל - בְּגוּף וְנֶפֶשׁ וּמָמוֹן".

וכוס הישועות של ברכת המזון בכוונה, מתקן את פגם האכילה, וכך: "בִּרְכַּת הַמָּזוֹן עַל הַכּוֹס, בְּחִינַת - כּוֹס יְשׁוּעוֹת אֶשָּא".

הכוס של ברכת המזון, הוא בבחינת - מלכות דוד, שאמרו חז"ל:

"שֶׁדָּוִד דַּיְקָא זָכָה לָזֶה, בְּחִינַת - כּוֹס יְשׁוּעוֹת אֶשָּא, בְּחִינַת:

לִי נָאֶה לְבָרֵךְ".

מלכות משיח בן דוד היא – 'פלא יועץ'!

"מַלְכוּת מָשִׁיחַ בֶּן דָּוִד" היא, בבחינת - תיקון העצה בשלמות!

ולכן מלכות דוד נקראת: "פֶּלֶא יוֹעֵץ":

שאז העצה תהיה שלמה – ולא תתחלק.

וכך, יהיה: "הִתְאַחֲדוּת הַמְּלוּכָה שֶׁל דָּוִד מָשִׁיחַ" – ומלכותו לא תתחלק עוד לשתים, כפי שכתוב בהפטרת פר' ויגש.

השורש לכל מחלוקת – מחלוקת יוסף והשבטים!

המחלוקת שהיתה בין יוסף לשבטים, היא בבחינת המחלוקת שהיתה על: "מַלְכוּת בֵּית דָּוִד שֶׁנֶּחֱלַק עַ"י יָרָבְעָם".

ירבעם קיבל עצות מקולקלות - מרחבעם, שהוא שמע לעצת הילדים, וכך, נגרם שירבעם - נפל לעצות רעות.

והשורש של מחלוקת זאת, היא:

מחלוקת השבטים על - יוסף הצדיק!

וניתן לראות את המשך הדברים בפרשת ויגש שמספרת על:

התחברות השבטים - ליוסף הצדיק.

"קח לך עץ אחד" – רועה אחד!

והפטרת ויגש מדברת על: "וְאַתָּה קַח לְךָ עֵץ אֶחָד" דהיינו:

התחברות מלכות בית ישראל, ע"י:

שלכולנו יהיה – רועה אחד!

כל עם ישראל יתאחד, ועל כולם יהיה רק רועה אחד.

אומר מוהרנ"ת:

"וְרוֹעֶה אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּם, וְעַבְדִי דָּוִד מֶלֶךְ עֲלֵיהֶם".

לעם ישראל יהיה מנהיג אחד, וכך - האחדות בעם ישראל תהיה מושלמת, כי אז יהיה:

"בבְּחִינַת הִתְאַחֲדוּת הָעֵצָה":

שמלכות דוד לא תחצה עוד - לשתי ממלכות!

מגדיל ישועות מלכו, ועושה חסד למשיחו...

"פתאום יבוא אדון להיכלו..."

"ביום ההוא יהיה ה' אחד - ושמו אחד"

שנזכה במהרה, אמן!

תוכן שאסור לפספס
4 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
4
שני מנהיגים קמו לישראל. משה רבנו ודוד מלך ישראל. ואם אלה לא קמו מה חיינו מה חסדנו כלים ריקים ופוחזים. היינו עבדים לפרעה. ומשועבדים לאומות האולם. א השם זיכני לטובה ולברכה
אןר
3
אשריך ישראל חיזקת
הבן של אברהם.
2
כל אחד יקח מזה, מה שמאיר לו, מה שהוא מבין, ומי שלא מבין, גם לא מתייחס, אשריכם
תגובה ל 1

הצגת כל התגובות

1
דברים יפים, השאלה שלי אם נכון לעלות דברים כאלו לרשות הרבנים.
מני
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש