כיכר השבת

הפרשה ע"פ הבעש"ט

מיעקב אבינו אנו לומדים איך לעבוד את ה'

קשה 'לחיות' את הקב"ה בכל רגע ורגע - בעולם העשייה! מעטים הם אלו, שמצליחים בתוך העולם הגשמי, בחיי היום יום: להאיר, לחיות ולקדש את שמו של הקב"ה! רק מי שזכה להגיע קצת למידת ה'תפארת' // מאמר לפרשת השבוע על פי הבעל שם טוב (חסידים)

| כיכר השבת |
ציון הבעש"ט
ציון הבעש"ט (צילום: ארכיון כיכר השבת)

פרשת וישלח – עפ"י הבעל שם טוב הקדוש

איך עובדים את הקב"ה – במידת התפארת?

מידת ה'תפארת' – מידתו של יעקב אבינו.

מהו ייחודה? האם ומדוע כדאי לשאוף אליה?

מידת התפארת היא שילוב של מידות – האהבה והיראה.

שילוב של מידת ה'חסד' עם - מידת ה'גבורה', וזהו:

שילוב מנצח, לעבודת ה' - בשלמות!

ממה מורכבת (או מה מקורה של) מידת ה'תפארת'?

לא ניתן להגיע ל'תפארת', אם לא 'קנית' את מידות - האהבה והיראה.

מידת האהבה: הלב יודע מכיר ומרגיש את גודלו ורוממותו של ה' יתברך. אור האלוקות ממלא את חדרי הלב והנפש.

נפשך רק - נכספה וכלתה לחצרות ה'... ואצלך:

"מלכותו ברצון קיבלו עליהם..."

מגודל אהבת ה', כל רצונך רק לעשות רצון ה' יתברך.

מידת היראה: הלב מרגיש יראה ומורא, פחד גדול מה' יתברך, ואתה יודע ומרגיש בוודאות מוחלטת:

שכל חייך תלויים, רק במי שאמר והיה העולם, ממילא:

אתה ירא לעשות משהו, שהוא – נגד רצונו!

המיוחד במידת היראה, שהיא חודרת לעומק 'נקודת הלב', וגורמת לאדם:

לעבוד את הקב"ה גם בשעת 'מוחין דקטנות' – עד כלות הנפש!

שילוב מידות האהבה והיראה: שילוב מידות האהבה והיראה מביא לידיעת ה' בידיעה ברורה, שגורמת לאדם שלא יהיה לו שום רצון, חוץ:

מלדבק ולקשור את נפשו – למקור החיים והחיות.

לרצות רק לעבוד את ה' יתברך בכל - לבבו וכוחות נפשו.

שורש ה'תפארת' הוא – ב'דעת'

מידת התפארת – מגלה שהלב רוצה ומשתוקק:

רק להגדיל ולרומם כבוד שמים, ולגלות את - אלוקותו לעולם!

האהבה והיראה, מביאים לקשר אמיץ ואמיתי לה' יתברך, ויש לאדם:

רצון עז - אמיתי, רק להיכלל בשורשו ומקור חיותו! שנפעל ע"י:

ספירת ה'דעת'! שהיא – שורש ופנימיות מידת התפארת.

הדעת מדריכה ומסייעת לאדם להתבונן בגדולת הבורא ובחכמתו, וכך:

אין לאדם שום תענוג ורצון! מלבד – לדבק בה' ולעשות רצונו!

הנפש נקשרת לה' יתברך - בקשר של אמת! וזהו - 'תפארת עוזו'!

עולם העשייה מושפע ממידת התפארת

קשה 'לחיות' את הקב"ה בכל רגע ורגע - בעולם העשייה!

מעטים הם אלו, שמצליחים בתוך העולם הגשמי, בחיי היום יום:

להאיר, לחיות ולקדש את שמו של הקב"ה!

רק מי שזכה להגיע קצת למידת ה'תפארת':

יכול לפעול בתוך עולם העשייה, ולפעול - לתיקונו!

לקדש ולזכך את הגשמיות, וכך, להאיר את ה'חושך' – באור אלוקי!

יעקב אבינו 'קנה' בעמל ויזע את מידת ה'תפארת':

והעלה ותיקן את עניני העולם הזה - לקדושה!

וזה מה שנדרש, גם - ממני וממך!

'תפארת' – כיצד 'קונים' מידה זו?

ייחודה של מידת ה'תפארת' שבעזרתה, אתה מפאר ומרומם את ה' יתברך:

דווקא בגשמיות, ובמקומות- הכי נמוכים ושפלים!

דווקא שם, אתה מעורר את הרצון:

להתקשר ולדבק - במלכו של עולם!

הדרך לרכוש מידה זו, היא ע"י:

זיכוך הלב לאהבה ויראתו יתברך, בעזרת:

החדרת אור התורה הקדושה – לכל פינות וחללי הלב!

קיום תורה ומצות מטהרים ומזככים את הלב והנשמה:

ו'מקנים' לאדם יכולת לתקן, לפעול ולהעלות את - עולם העשייה!

האם אתה יכול לאהוב ולירא רק מ'אחד'?

מידת התפארת – לא מאפשרת ל'רוחות' הזמן:

להשפיע על רצון הלב האמיתי – לדבק ולעשות רצון ה'!

מי שאהבת ה' חדורה בליבו, אף אהבה אחרת, לא – תחייה את ליבו.

מי שיראת ה' חדורה בליבו, אין לו יראה – מדברים אחרים!

מידת היראה שורשה ב'גבורה', שהיא – צמצום, ועוזרת לאדם:

לצמצם כל אהבה ויראה אחרת, רק לצורך המתבקש - לעבודת ה'!

יעקב אבינו קרוי - 'חבל נחלתו', מדוע?

'חבל נחלתו' – דבקותו של יעקב אבינו הייתה – מושלמת, היו לו כמו חוטים שמלופפים יחדיו - כ'חבל', שקשרו אותו:

בעבותות האהבה, היראה והתפארת – לקב"ה!

"האל הגדול, הגיבור והנורא" – אומר הזוהר הקדוש:

'נורא' זה - יעקב אבינו, כי 'נורא'הוא דבר - שאי אפשר להשיגו!

דבקותו הייתה אמיתית - ובלי גבול, ולכן:

זכה שהקב"ה יתגלה אליו - בלי גבול.

מידת ה'תפארת' – קישור העולמות

האדם הוא שילוב וחיבור של גשמיות ורוחניות - גם יחד, הנשמה הטהורה נמצאת בגוף והם חיים ביחד – ב'עולם העשייה'.

אדם שעובד את ה' יתברך - במידת ה'תפארת 'הוא מקבל:

כח מיוחד לחבר ולקשר את העולמות העליונים והתחתונים יחדיו, ובכך: הוא מרומם ומקדש את עולם העשייה, כדי שיעלה - לשורשו.

התחדשות הגוף והנפש ע"י - קיום מצוות

רק אם תדע ותפנים, שעולם העשייה הוא כמו:

'לבוש' גשמי לאור אלוקותו של ה' יתברך, המצוי בכל העולמות, תוכל:

לעלות ולחבר את עולם העשייה – לקדושה שמצויה בו!

וזאת, ניתן לעשות ע"י ה'דעת'! שמסירה את ה'לבוש' הגשמי:

ומחברת אותו לשורשו הרוחני!

נבאר את הדברים בדוגמא קטנה:

לפני שאתה מכניס דבר מאכל לפיך - אתה מברך.

הברכה מזינה ומקדשת את נשמתך - באור ה', וכאשר גופך ניזון מהמאכל, נכנס בו גם חיות אלוקית:

שמחברת ומחדשת את הגוף הגשמי – למקור חיותו האלוקי.

מי מפאר את הקב"ה? ובמה הקב"ה מתפאר?

המלאכים והשרפים עובדים את הקב"ה - באהבה ודבקות עילאית, להם: אין יצר הרע! ואין בחירה בין טוב לרע!

עבודת המלאכים, אינה מפארת את שמו של ה' יתברך – בשלמות!

"וייצר את האדם" – וייצר - נכתב בשני יודים.

האדם נברא עם שני יצרים: יצר טוב ויצר רע.

כל החיים מנהלים היצרים ביניהם – מלחמת התשה!

המאבק התמידי בין הגשם לרוח, בין הגשמיות לרוחניות, מחייב את האדם להשתמש ב'דעת' וכח המחשבה, לבחור:

מי יגבר? הנשמה האלוקית או הגוף הגשמי?

ודווקא ניצחון הרוח על הגשמיות, הוא:

הדבר שגורם להקב"ה נחת רוח, רצון ושעשוע - להתפאר בבניו.

וזה: "ישראל אשר בך אתפאר".

ואם תזכור, שדווקא המלחמה הקשה שמתנהלת בתוכך, היא:

שגורמת לקב"ה להתפאר בך, יהיה לך יותר קל:

לבחור בטוב, לרצון - ה' יתברך! (קהילות משה, אמור).

האם יש אושר יותר גדול מכך, שעליך יאמר - מלכו של עולם:

"ישראל אשר – בך אתפאר"?!

בני יקירי – פארי עליך!

שנזכה, אמן!

תוכן שאסור לפספס
תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש