מגיד מישרים של קהילת קודש קאלימייע רבי דוד, נסע בחג החנוכה לאסוף מעות חנוכה.
לעת ערב, בשעת הדלקת נרות חנוכה, הגיע לבית הבעל שם טוב הקדוש, באותה התקופה הבעל שם טוב הקדוש היה עדיין צדיק נסתר.
כאשר הגיע לביתו היה עדיין בעבודתו, ואשתו הצדקת הלכה להודיע לו שאורח חשוב הגיע לביתם, מיד התלווה הבעל שם טוב הקדוש לאשתו וחזר לביתו.
הגיש הצדיק ארוחה לרבי דוד, והציע לו את המיטה במצעים חדשים, והעמיד ליד מיטתו נטלה עם מים.
רבי דוד היה עייף מאוד ממסעו ונרדם במהרה. בחצות הלילה התעורר רבי דוד, וראה אור גדול תחת התנור, והיה סבור שהקורות שסביב התנור בוערות, ושתיכף תפרוץ שריפה גדולה.
העיר רבי דוד מיד את בני הבית בצעקותיו, ולקח את כלי המים של נטילת הידיים, והלך לכבות את האש, וכשבא ליד התנור, ראה שהבעל שם טוב יושב שם, ואור זורח עליו - ואין אש, ואין שום שריפה.
כשראה רבי דוד את המראה – נפל והתעלף. אשת הבעל שם טוב הקדוש נאלצה לעורר את הבעל שם טוב מדבקותו, כדי שיעורר את המגיד מישרים מעלפונו.
בבוקר אמר רבי דוד לבעל שם טוב הקדוש, כך וכך ראיתי, אמור לי: מה זאת? השיב לו הבעל שם טוב הקדוש: אין אני יודע מאומה, אני רק אמרתי תהילים, אפשר שנתדבקתי בה' יתברך, והיה כל זה.
וגזר עליו רבי דוד שיאמר את האמת, ואז גילה הבעל שם טוב הקדוש את עצמו לפניו, ומהיום ההוא והלאה היה רבי דוד המגיד מישרים נוסע בכל פעם לבעל שם טוב הקדוש, כדי לשמוע ממנו דברי תורה.
כשהיו חבריו שומעים ממנו דברי תורתו, היו אומרים לו: מאין לך זה? והשיב: מעני ואביון אחד, כי הבעל שם טוב הקדוש גזר עליו שלא יגלה.
מאמרותיו של הבעל שם טוב הקדוש 'צידה' לדרך לשבוע טוב ומבורך
הבעל שם טוב הקדוש הראה כיצד הבריאה מלאה באלוקות ותוכן רוחני. בכל דבר גשמי שחי צומח ודומם, יש חיות אלוקית שמחיה ומהווה אותו בכל רגע מחדש, כמו שכתוב: "המחדש בכל יום תמיד מעשה בראשית".
ט"ו בשבט – ראש השנה לאילנות:
ט"ו בשבט יום נהדר לרענון וחיזוק לנפש ולנשמה, התחדשות הטבע נותנת אור ואופטימיות שמחדשים את חיות האדם.
האילן מורכב משלושה חלקים:
השורש, גוף האילן שכולל את: הגזע הענפים והעלים, והפירות.
שורש האילן: נעלם מעיני האדם, אבל, ברור לכל שהוא עיקר החיות והקיום של האילן, וכל חיי האילן תלויים בשורשים, הוא המציאות האמיתית, שתכריע מה יהיה מבנה האילן, עוצמו וחוזקו.
אילן בעל שורשים חזקים ואיתנים: יחיה שנים ארוכות, וכל פגעי ונזקי הטבע לא יפגעו בו במאומה, הוא לא יעקר משום רוח נושבת, ולכן, אין לו פחד משום דבר- לא רוח, לא גשם עז, ולא שלג, שום דבר לא יזיז אותו ממקומו.
גזע האילן וענפיו: ככל שהאילן חי יותר שנים, כך שורשי גזעו מעמיקים בעובי האדמה, והם שמוסיפים כח בענפיו ובעליו.
פירות האילן: הם שקובעים את שלמות האילן, כי הם נושאים בקירבם את היסודות לדורות הבאים, בעזרת הגרעינים המצויים בתוכם.
הגרעינים הם שמצמיחים את האילנות הנוספות, וכך צומחים, דורי דורות של אילנות.
"כי האדם הוא עץ השדה":
התבוננות באילן מראה לאדם, שחייו מורכבים משלושת יסודות האילן:
השורש: האמונה נוטעת את האדם בעולמו של ה' יתברך, היא שיוצרת את היניקה הרוחנית של חיי האדם, והופכת את חייו ליציבים ושורשיים כמו האילן.
האמונה צריכה חיזוק תמידי: וככל שהאדם מחזק את שורשי האמונה, הוא מקבל כוחות חזקים להתמודד מול איתני העולם, מול כל רוח סערה שתנשב אליו, וכשהוא יציב וחזק - שום רוח זרה לא תעקור אותו, או תזיז אותו ממקומו.
גוף האילן: לימוד תורה, קיום המצוות ומעשיו הטובים של האדם, הם הבניין הרוחני שמחזקים את אמונת האדם , שמתעצמת מיום ליום יותר ויותר, כי קיום מצוות הוא המחבר בין האדם לאביו שבשמים.
שלמות האדם: הפירות שהאדם מוציא מעידים על שלמותו, ככל ששורשיו, גזעו וענפיו יהיו יותר איכותיים, כך פרותיו יהיו יותר יפי רואי וטובים למאכל, ויוכל לזכות שגרעיני פירותיו ימשיכו את מורשתו, וזה האדם נקרא:
עץ פרי עושה פרי, ולזה - כל אדם יכול לזכות.
כל אדם נמצא במקום שנמצא – בשליחות, כמו העלה הקטן שאמר עליו המגיד ממעזריטש, שנפל לאדמה כדי לתת מחסה לתועלת
כך כל אדם יכול לחזק לחברו את שורשי האמונה, ע"י דוגמא אישית או הדרכה, וכך גורם לחיזוק הגזע והענפים – תורה מצוות ומעשים טובים, כי פעולות האדם עושות פירות, ופרי פירות לדורי דורות.
"אילן אילן, במה אברכך? פירותיך מתוקים צילך נאה, אמת המים עוברת תחתך, אלא, יהי רצון שכל הנטיעות שיצאו ממך יהיו כמותך", אמן!