כיכר השבת

הסיפור המלא

תגלית מרגשת: ציור של הרבי ה'צמח צדק'

ציור לא ידוע של אדמו"ר הצמח צדק מליובאוויטש, מעוררת התרגשות בקרב חובבי ההיסטוריה החסידית ובקהל חסידי חב"ד • מחקר גילה: האם זהו התמונה המוקדמת שלו? (אנ"ש)

| 28 | כיכר השבת |
תגלית מרגשת: ציור של הרבי ה'צמח צדק'
(צילום: סריקה)

השבוע התפרסמה תגלית חדשה, רבת ערך ומעניינת ביותר – ציור לא ידוע של אדמו"ר הצמח צדק מליובאוויטש. הרב דוד אופנר, שחקר לעומק את כל ההיבטים הקשורים לתמונה, מראה שלפי כל הסימנים מדובר בתמונה היותר קדומה של האדמו"ר.

הרב מנחם ברונפמן, מפרסם השבוע מחקר מקיף בעיתון הרשמי של חסידות חב"ד, כפר חב"ד ובו הוא מביא מספר גירסאות כיצד הצליחו בכלל לצייר את האדמו"ר.

בכתב העת "האסיף" כתב יהודי בשם אלכסנדר רבינוביץ את הדברים הבאים: "תמונת הרמ"מ ז"ל נמצאת בידי רבים. לפי הנשמע, אחד הפוטוגראפים התגנב בלאט לחדרו, ויערוך את תמונתו למרות רצון הרמ"מ, כי רבני החסידים לא יחפצו להשאיר תמונותיהם לדור אחרון".

בכתב "די אידישע היים" מובאת הגרסה המורחבת הבאה: "צייר אלמוני שאינו יהודי, השתוקק לציר את תוארו של הצמח צדק, אך ביודעו שלא יצליח לעשות זאת באופן הרגיל, שהרי בודאי לא יסכים ה"צמח צדק" לכך, עלה בראשו רעיון. הוא הגיע בשבת אל הצמח צדק, הביט בו טוב טוב עד שהצליח לחרות עמוק בדמיונו את תואר פניו הקדושים. על מנת שהמעמד הרגעי ישאר טרי בזכרונו, מיהר הצייר לביתו כשעיניו כמעט סגורות, ומיד כשהגיע לביתו נטל את כלי הציור שלו והחל רושם ומצייר את שראה – על הבד. מאוחר יותר, כשהראו ל"צמח צדק" את התמונה, הצטער על כך מאוד, היות והיא נעשתה בשבת [לכן נראה בה ה’צמח צדק’ כשהוא לבוש בבגדי שבת] אלא ש"התנחם" בכך שהצייר טעה בכמה דברים: א) הצייר הגוי צייר את בגדו העליון של הצמח צדק באופן ששפתו השמאלית מונחת על זו הימנית כפי שנוהגים הגוים, שכן אצל היהודים, להבדיל, נהוג להיפך, צד הימין של הבגד העליון מונח על צידו השמאלי. ב) בתמונה נראה הצמח צדק כשספר מונח בידו, אך בעוד שספרי קודש נכתבים ונקראים מימין לשמאל, וכך הם נפתחים מימין, הרי שהצייר הגוי צייר את הספר כאילו הוא אחד מספרי הגויים להבדיל, הנפתחים משמאל".

אך תיאורים אלו, ונוספים - מדברים על ציור מוכר. התמונה המתפרסמת לראשונה לציבור הרחב בשבועון 'כפר חב"ד', התגלתה בידי האספן והצייר הרה"ח ר' יחיאל אופנר. זוהי תמונה שהתקבלה בירושה מאת הגברת הינדא גורביץ, שעלתה לארץ הקודש כחלוצה בשנת תרס"ה.

מספר ר' יחיאל: "להשערתי (אם כי איני יכול להוכיח בוודאות גמורה), כתשורת פרידה – הרי בזמנו ארץ הקודש הייתה בבחינת שממה של ממש והעלייה לשם מארץ נושבת כמו רוסיה הייתה כמו עלייה לארץ גזירה – העניק להם דודם הדגול, בנו של אדמו"ר הצמח צדק, המרי"ן מניעז'ין, מתנת פרידה לבל ישכחו את מורשת אבותם. ובאמת הכיתוב שעל התמונה שאיננו חלק מהציור, ולא נכתב על ידי הצייר, ונכתב בכתיבת סת"ם לפי נוסח כתב אדמו"ר הזקן – אומר במילים של הכרזה וברכה: "הא לכם תמונה אמיתית של אדמו"ר הרב הצדיק ר' מנחם מענדיל זצ"ל מליובאוויץ".

"אם השערתי נכונה, הרי שלפנינו תמונה שאותה אחז בידיו בנו של אדמו"ר הצמח צדק, ושעל כל פנים הייתה בידיהם של אנשים הקרובים לאדמו"ר הצמח צדק ואשר ראוהו, וברי הדבר שהיא משקפת בנאמנות רבה מבין הציורים את הוד פניו".

"הנה כי כן, ציור זה היה בחזקתם של אנשים שעוד זכו להכיר את כ"ק אדמו"ר הצמח צדק ובני משפחתו ולכן ייקרו ושמרו עליו כבבת עיניהם במשך דורות ואף העלהו עימם ארצה ושמרו עליו מכל משמר. הציור המקורי הזה נשמר בחיק המשפחה למעלה מ-120 שנה. אגב, לפי גרסה העוברת במסורת המשפחתית מקובל שציור זה צויר עוד בימי חייו של הצמח צדק!".

תוכן שאסור לפספס
28 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
17
יאא איזה כייף זה שדודיםם שלי מפורסמים זכינווו יחיאל דודו דש
נחמושש אמא 'שלי אופנר מהביתת
16
בעודו בחיים, קבע כ"ק אדמו"ר הצמח צדק שארבעה מבניו יהיו אדמו"רי חב"ד לאחר הסתלקותו. עוד בחיי חיותו שלח את 4 הבנים לרחבי ליטא רוסיה ואוקראינה לומר מאמרים ולקבל פדיונות. הצמח צדק הוא זה שקבע שחסידות חב"ד תמשיך על ידי 4 חסידויות: קופוסט ניעזין ליאדי וליובאוויטש, והוא גם זה שקבע שכל החסידויות הללו שווי
ליובאוויטש
15
למספר 2, משה בן אברהם, הבעיה היא שכל צדיק אמר שהוא מקרב את המשיח בדרכו בעבודת השם, _והאמת היא שכולם צודקים, צריך את כל אחד, וכל דרך) למשל בברסלב יאמרו לך שרבי נחמן אמר שאין הבדל בין ליקוטי מוהר"ן ולתורות שמשיח יגיד, החילוק היא רק שאז לא יקראו לזה תורת ברסלב, ולא יהיו מתנגדים לזה, ומשיח ילמד מתוך לי
אברהם
יפה
יוני
ייפה ביותר
ממ

הצגת כל התגובות

14
ל2 גם יהיה בתי כנסת ספרדים לא רק של אשכנזים וחסידים וכדומה
ראובן המלך
אני מכיר פסוק בנבואה, שמשמע כשמשיח יבוא לא יהיה יותר ספרדים ואשכנזים, ואלי יש משם גם ראיה שהאתיופים לא...
כ
13
אכן, מרגש מאוד לראות תמונה מקורית של הצמח צדק, ובמיוחד תמונה אותה החזיק -ככל הנראה- כ"ק אדמו"ר מהרי"ן מניעזין. מקומם במיוחד השמטת התואר 'אדמו"ר' משמו של כ"ק המהרי"ן מניעזין, בידי מגלה התמונה. והרי מדובר במי שהיה אדמו"ר של רבבות חסידי חב"ד, והחסידות שלו, חסידות 'חב"ד-ניעזין', היא אחת מארבעת ענפי חסי
ליובאוויטש
12
השם של הספר שבתמונה הוא צמח צדק. השם צמח צדק ניתן לספריו של האדמו''ר רק כמה שנים אחר פטירתו. מוכח מזה שהתמונה מחיר כמה שנים אחר פטירת האדמו''ר.
ללא שם
11
ל-4. הכתב התכוון לציור המפורסם של הצ"צ שצוירה ע"י גוי, לא לזו שהתגלתה עתה.
עופר
10
לא הבנתי... בתמונה הספר נפתח כרגיל מימין לשמאל...?
שלום
בתמונה הזו אבל בתמונה האחרת הידוע לא (לפני התיקונים). (לכיכר השבת כ"כ קשה למצוא את התמונה הידועה ללא קרדיט ולעלות את זה?!)
ש
בתמונה המוכרת, לא זאת
אלי גלבוע
9
מדהים
יוס
8
יתכן שאותו אחד שהוסיף בכתב סופר את הכיתוב ״הא לכם תמונה אמיתית...״ הוא זה שהוסיף את הכיתוב ׳צמח צדק׳ על הספר, כך שיתכן שהתמונה אכן צוירה בחיים חיותו של הצמח צדק, אבל הכיתובים הם הוספה מאוחרת לאחרי הסתלקותו.
לתגובה מס׳ 6
7
בחבד לא כותבים תארים אדמור וכו. אומרים המהין מנעזין או ר מענדל פוטרפס ר איצה מתמיד, זה לא מגיע מזלזול ח"ו
לגבי התואר המהרין מנעזין שכנראה נתן את ה
חוסר ידע! בספר 'היום יום' שחיבר הרבי כתוב בפירוש התואר 'אדמו"ר' על כ"ק אדמו"ר מהרי"ן מניעזין! כאשר ערכו את קובץ יגדיל תורה הכניסו העורכים מדבריו של האדמו"ר רבי יצחק דובער שניאורסון (המהרי"ד) מליאדי במדור "חסידים הראשונים", וכשהביאו את הקובץ לפני הרבי להגהה הורה הרבי להעביר את זה למדור "רבותינו נש
ליובאוויטש
6
מעניין אותי האם כשמשיח יתגלה יהיה בית מדרש הצמח צדק עם תלמידיו, רשב''י עם תלמידיו, הבעש''ט עם תלמידיו, רבי נחמן עם תלמידיו, וימסרו שיעורים לתלמידיהם ולעם או שכולם יהיו בטלים לבית מדרשו של משיח צדקנו? האם מישהו ראה התייחסות לשאלה זו?
משה בן אברהם
הרי זה כתוב במפורש בתפילת כל יום "כולם אהובים... כולם קדושים... וכולם פותחים את פיהם... והאופנים [כלומר באופן שונה כל אחד בדרכו]" ואז לסיום לגבי כולם אומר הכתוב "וחיות הקודש ברעש גדול מתנשאים..."
שאלה גדולה שאלת
כדברי הנביא ולא יחלקו עוד לשני ממלכות ורועה אחד יהיה לכולם ועבדי דוד מלך עליהם בלי וויכוחים מתישים על כל נושא וחילוקי דעות בקרב הרבנים אחד מזלזל בקורונה ואחד אומר שמי שלא מקפיד הוא רודף ומצווה למוסרו למשטרה וחילוקי דעות בין החסידים אחד אומר שהאמת נמצאת בשיטת חבד והשני אומר שברסלב זה השיטה הנכונה והש
יוני
שכולם יתבטלו למשיח. אבל יחד עם זאת כחלק מהגדלת השכל שלנו לעתיד לבוא וכמו שכתוב 'ומלאה הארץ דעה את ה כמים לים מכסים' נוכל להבין את הדרגות והשוניבין הצדיקים ואיזה דרך היתה מדויקת יותר כלפי רצון ה' האמיתי למפרע בגלות. נפקא מינה שלפי השכל והחתירה שהיה לכל אחד בגלות - לפי החתירה והרצון שלו
צבי המלך
איזה מגילה
ירחמיאל
כל אחד ילמד עם תלמידיו (וכמובן שכולם יקבלו מתורתו של משיח צדקינו), כך כותב הרבי מליובאוויטש.
ישעיה
5
ל"שלום" בתמונה זו השינויים שהזכרת תוקנו.
ללא שם
4
אחד הדברים היותר מרגשים אותנו חסידי חב"ד
רחלי
3
אם נכון הוא הסיפור כי הצייר התגנב, איך זה שלא נרשם כ''ז ע''י אדמור''י חב''ד זיע''א שידעו לספר סיפורים ולדייק עד ''שעות פגישה'' בין פלוני לאלמוני. ולמה בזכרונות אדמו''ר הריי''צ זיע''א אין כל זכר לזה. הדבר אומר דרשני.
נייז'נער
2
וואו, מרתק! תודה על הכתבה, ערוכה בטוב טעם
rich
1
בדרך אפשר תואר פניו בתמונה זו רחבים יותר בדומה לאבותיו וצאצאיו אדמור"י חב"ד (משא"כ בתמונה הידוע)
ש
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש