כיכר השבת

הטלטלה בעולם החסידות; הסוף?

מנסחים הסכם: הסכסוך בחסידות סאדיגורה לקראת סיום?

הצוואה, מכתבי הרבנים, הדיונים בבתי המשפט והטענות לאלימות הפנו את אור הזרקורים לחסידות הרגועה בימים כתיקונם • מעורבות של עסקן מוכר, הביא למשא ומתן ארוך - בדרך לשלום (חסידים)

| 48 | כיכר השבת |
מנסחים הסכם: הסכסוך בחסידות סאדיגורה לקראת סיום?
(צילום: ארי קופרשטוק)

הפילוג בחצר הקודש סאדיגורה, שטלטל את העולם החסידי כולו, עומד לקראת סיום. כך עולה ממידע שהגיע מידי המעורבים בפרטים לידי 'כיכר השבת'.

לבקשתם, ועל מנת שלא לפגוע במאמצי השלום, לא נפרט את הנושאים הטכניים הנידונים, כולל כינויי שמות האדמו"רים, בעלות על בתי המדרשיות וכו'.

הסכם הפשרה, הנמצא בשלב מתקדם מאוד, החל להתגבש הודות לפעילותו של עסקן חסידי מוכר, המשתייך לחסידות מוכרת לה אדמו"ר החבר במועצת גדולי התורה.

אחרי תקופה של ניסיונות כושלים, הצליח העסקן המדובר להושיב את הצדדים, העסקנים מחסידות סאדיגורה בבני ברק ומהחצר בירושלים, מסביב לשולחן המשא ומתן.

המתווך, שאת שמו אנו נמנעים מלפרסם בשלב זה, שכבר תיווך בעבר בסכסוך פנימי בחסידות סאדיגורה, הצליח להביא את העסקנים להבנות ראשוניות ביניהם.

לפי גורם המעורב בפרטים בשיחה עם 'כיכר השבת', ההבנות קרובות מאוד, והצדדים כבר דנו בכל נושאי הליבה ובכל פרטי המחלוקת.

ייתכן, כך נודע ל'כיכר השבת', כי ההסכם ייחתם כבר בימים הקרובים, והשלום והשלווה ישובו לשרור בחצר הקודש סאדיגורה, ולתפארת בית רוז'ין.

כזכור, המחלוקת החלה בעקבות הצוואה שכתב האדמו"ר זצוק"ל, בו הכתיר את בנו החמישי לממשיך דרכו היחידי, וציווה כי כל המוסדות יהיו שייכים אליו.

למרות זאת, בכור האחים החל לנהוג באדמו"רות בעיר ירושלים ואח נוסף בלונדון, כפי הסכם שהושג במהלך ימי השבעה בין האחים האבלים לאימם הרבנים, אשת חבר לאדמו"ר זצוק"ל.

משם, החלו העניינים להידרדר עם מכתבים של רבנים התומכים בצדדים שונים במחלוקת, ועד לדיונים מייגעים בבית משפט בשאלת השליטה בעמותות.

כעת, כך נראה, המחלוקת מאחורינו והשלום והשלווה ישוב לשרור בחסידות סאדיגורה.

תוכן שאסור לפספס
48 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
31
אני באמת רוצה לדעת - לא בהתנשאות, אלא באמת מתעניין - מה בדיוק חושב לעצמו חסיד פשוט, ש"מחלקים" אותו ואת משפחתו בין האחים. אתה תיקח את הרכב, אני אקח את משה זוכמיר. אני אהיה אדמו"ר בירושלים, אתה בלונדון. אשריי שלא נולדתי חסיד. הקב"ה ריחם עליי כבר בלידתי. אני לא מצליח להבין את הקונספט: אם הליטאים מעריכ
אתה מזלזל הן בחסידים והן בליטאים. אולי אתה בכלל לא חרדי? או בכלל שליח של הקרן החדשה ששולחת מגיבים ארסיים לאתרים של חרדים?
למה אתה חושב שהוא שליח? למה מי שמפעיל את מוחו הוא שליח של מישהו? זו עבודת השם שלך???
30
עוד ניסיון של סדיגורה בני ברק להציג עצמם כרודפי שלום... שקר וכזב אין שום ניסיון להידברות... בכל אופן שיהעה להם בהצלחה עם כל הפרסומות
29
אירגנתי להם פגישות אצל הרבנים שלי כל דיון בגרושים

הצגת כל התגובות

28
ניראה לי שאתה טועה זה לא מדובר על שלום בסדיגורא אלא בגור אבל עדיף לא לעסוק בזה לפני שזה נגמר סופי וד"ל.....
27
FAKE NEWS נוסח רמש״י
26
אוי ואבוי! רק לא שלום!!!!!! ממה אני אתפרנס?
25
במאפיה האיטלקית זה היה הולך יותר פשוט אקדחים עם משתיקי קול פה משתיקים את הבזיון מי שרוצה שייהנה
24
אני מבין שלרבעס הכל מותר. אבל הם לא באבל על פטירת אביהם? איך הם רוקדים שמחים ומאושרים? השו"ע לא כלל גם אותם?
23
בצוואה הוא נתן הכול לבן הקטן הרה״צ יי״ה וכל זמן שמשי מקבל מרות הוא יכול לנהל את המוסדות בירושלים אבל תחת נשיאות האח הצעיר
22
"והצדדים כבר דנו בכל נושאי הליבה" - לא נשאר לצדדים במה לדון אלא בכל נושאי הליבה? או אולי התכוונתם "בכל נושאי הליכה"?
21
לפענ''ד, היה רצוי להביא כמה ווארטים וחידו' מכל האחים יצ''ו. ורק לאחמ''כ לספר על חילוקי הדעות וכו'
אהבתי. הדא"ח ייצאו רק ה120. ואין מקשים אחר הדרשן....
20
הצוואה שזרק האדמו"ר זצ"ל לבאר, 1000 מתווכים לא יצליחו להוציא. הסכסוך המכוער הותיר דם רע אצל הצדדים. אולי תהיה פה איזו הפסקת אש או שלום מדומה להשקיט קצת את הרוחות.
בערבית קוראים לזה הודנא. הפסקת אש עם שלום קר ומנוכר
19
בושה וחרפה מנהיגים רבים על כבוד וכסף ועכשיו צריכים לשבת למשרד ונתן...איפה איבדנו את זה
18
שיקחו את הוועד העליון של סאטמאר ב'ב ויגיעו 10 פעמים להסכמים ויכניסו אנשים מכל הצדדים להרכב מיוחד וזה יעבוד חודשיים ויחזקרונה יפוצץ את זה כל הזמן בטענה זה מה שהרבי רוצה [מנסיון אין ברירה ]תלכו לפילג אם אתם רוצים שליטה ואגו המתווך ילך הביתה ואתם תשארו לעקיש
17
מקווה מאד שיהיה שלום על אף שמשי כדרכו לא ירצה לוותר עלכלום אפילו שלא מגיע לו אח"כ הוא יגיד שפניו לשלום ובני ברק לא רוצים
16
שהחיינו הגענו לשלטם ושלווה
15
למה לשקר? בצוואה הרבה זצל לא נתן לינוקא את כל המוסדות. את ירושלים נתן לבן הגדול. חוץ מזה אי אפשר לצוות על זה. זה לא רכוש פרטי. זה עמותה.
עמותה זה רק חוקי, אבל רבי זה בעל הבית וזכותו להחליט בין ציבור מאמיניו את דעתו
רואים לפי התגובה שלא ראית את הצוואה שפורסמה כאן לפני כמה חודשים כתוב שם בכל צורה וכיון שהוא שהבן החמישי יורש- הכול!!! לך תבדוק שוב ואל תכתוב תגובה של "מה שנראה לך"
לא יודע לקרוא? יש מכונים לטיפול.
14
כן שלום או לא שלום אני לא עוסק בזה, מה שמטריד אותי זה שהדברים האישיים והפנימיים יוצאים החוצה לתקשורת ונעשה מזה באזז מטורף כאילו העולם עומד על זה, וזה הדבר היחיד שמטריד את היהדות החרדית. אולי הגיע הזמן שהתקשורת תפסיק להתעסק עם עניינים אישיים וזוטרים של נושאים פנימיים בתוך חצר זו או אחרת ולהביא חדשות
13
כך השמועה מישהו שכבר תיווך בעבר בסאדיגורה
12
עד שזה לא יהיה סגור סופית והרמטית, אני לא אאמין לכל הדיבורים שאוטוטו פורץ השלום המיוחל
11
איזה זכות יש למתווך
10
האם יש סיכסוך בסדיגורא ? ובפונובי'ז"? ובגור ? ובסטמאר? ופעם היה בוויזניץ ? ואני לתומי חשבתי שכולם שם מלאכים ולא מעניין אותם מכסף וכבוד. חוץ מכמובן שובו בנים ואם שם תיפטר הבעיה היהדות החרדית תהיה מושלמת.ובא לציון גואל.
9
ה' ירחם הכל תאוות כבוד אין לשם שמים כלל
8
עכשיו יהיה הסכם שאותו אפשר להפר.
אתה יודע כמה פעמחם הגיעו להסכמים בסאטמאר ותמיד זה התפוצץ אם החסידים ךא יעיפו את הגבאים לא תגיעו לשום מקום כי להם יש את הרבי בכיס הקטן
7
זה לא ועלול אף אחד בעולם החסידות. רק כמה עסקנים בסדיגורא
6
ואנו לומדים מן הסכסוך דבר אחד: שמה שנראה עדין לא חייב להיות כזה. נלמד מחסידות פיטסבורג איך העניינים התגלגלו. שם אין "מוכרים" לקהל הרחב אצילות, הדר, ולוקשים.
5
אני לא מבין למה אנשים צריכים להתערב עם כל מיני השערות בזמן שהם לא מכירים אפילו את הפרטים, לא חייבים תמיד להגיב
4
אינני נמנה על עדת החסידים וגם לא ת"ח גדול. אבל אני מוחה על כל התגובות שיש בהם זלזול כלשהוא באדמורי"ם. יש מושג מנהיג בישראל, ולא כל ברנש שיש לו אצבעות ויודע קרי וכתיב יכול לזלזל ולהתערב במנהיגים של כלל ישראל. בפרט שעושים את זה אונינימי. בכל בית כנסת רציני מכל חוג שהוא לא יעיז מאן דהוא ולזלזל במושג ג
צודק בהחלט!
עקרונית צדקת בדבריך,וכל זמן שדיברו על הויכוח כן צוואה לא צוואה,לא קראתי אותה או הפרוטוכולים שלה,מסתפקים בכאב שבעצם הענין/המחלוקת במיוחד כשאין כאן אלא "השמיים כיסי",אבל ברגע שפנו לערכאות והרימו ידם על תורת ישראל, "אין עצה ואין תבונה וכו'",במקום שיש חילול השם (והחילול השם עצום!)אין חולקים כבוד לרב וזה
ומכאן הזלזול באדמו"רים שיש בהם טיפשים מופלגים ויש חסרי אחריות ומפיצי מחלות. ויש משאירי צוואות בעייתיות, ויש מתקוטטים עם אחיהם.
ואתה בטח לא הצדיק הגדול שיודע להחליט מי באמת גדול ומי לא, ואגב יש משהו כן משותף ברובם- שהם ת"ח אחד פחות אחד יותר ואסור לזלזל בהם מי שמזלזל ישלם על זה את המחיר!
להכליל פירושו-חוסר ידע עם בורות!
אמנם אתה ליטאי, אבל היראת שמים שלך עדיין פועמת בך הרבה יותר מכל החסידיים שכותבים פה מה בא להם על האדמורים, וכן...גם האדמור מבעלזא זה שאתם לא מבינים את הכיון שלו והדרך שלו זו לא סיבה לזלזל ולכתוב עליו כאילו היה האח הקטן שלך, אתם לא צריכים להיות החסידים שלו אבל לזלזל- אסור תודה על התגובה שלך!
3
אולי בעז"ה יהיה שם שלום מתוח, אבל נחשפו שם רוע ואלימות - אין יר"ש, אין דרך-ארץ.
2
במקרה הכי טוב יהיה שלום כלפי חוץ אבל בתוך הלבבות השנאה תמשיך, כמו בויז'ניץ שהאדמורי"ם בשלום והחסידים לא סובלים זה את זה
ממש לא! האדמור הצעיר עושה הכול כדי שימשיך להיות שלום ביניהם, יש מישהו (לשון הרע לכן לא אומר זאת פה ברבים) אבל יש מישהו שמסובב פה הכול למען זה שהבן הגדול גם יהיה אדמור ואני מקווה ב"ה שהוא לא יצליח בכך...
1
ילמדו האדמורי"ם את גמ' במס' שבת י: תלמוד בבלי מסכת שבת דף י עמוד ב ואמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב: לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים, שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו - נתקנאו בו אחיו, ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים.
שלא תעיז לדבר בגנות צדיק שמקומו בגן העדן לך תבקש ממנו סליחה ותמחוק את התגובה שלך בושה!!
הגמרא מדברת על יעקב אבינו. קל וחומר לאדמו"ר הנסיך הגביר הר"ר ישראל משה ז"ל. אני הייתי צריך לוותר לאחים שלי על נתח משמעותי בירושה של ההורים ז"ל [שהיה מגיע לי על פי כל דין] כדי שלא יהיה סכסוך במשפחה. אבל הצודיקאלך שאמורים להיות דוגמא ומופת לציבור לא חייבים בזה.
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש