כיכר השבת

טור דעה

הדלקת משואות היא עבודה יומיומית / נעמה טוכפלד

הסערה שפרצה בעקבות מכתב הרבנים שדרשו משליחת חב"ד, חני ליפשיץ שלא להדליק משואה ביום העצמאות, הביאה את העיתונאית נעמה טוכפלד להגיב בפוסט מנומק (חסידים)

| 43 | כיכר השבת |
הדלקת משואות היא עבודה יומיומית / נעמה טוכפלד
(צילום: פרידריך וישינסקי)

מידי שנה בשנה, מיד עם צאת פסח ועוד קודם לכן, הייתי מדרבנת את בעלי, מתי, בצלעותיו: טקס הדלקת המשואות. אני חייבת להיות שם. אתה דואג לזה? והוא דאג.

הייתי מתרגשת ומתארגנת ומכינה את הילדים ואורזת שניצלים בפיתה עם חומוס ותרמוס עם תה, וסוודרים לילדים הפריבילגים (הקטנים נשארו עם סבתא) והייתי עולה על הטוסטוס או על האוטו תלוי במספר הנפשות וצועדת בהולם לב לחגיגה הצבעונית ומלאת רגש הגאווה הלאומי, הפורטת על נימי הלב, הנוסכת כוח ועיזוז בנשמת האומה ומחכה בהתרגשות ובנפנופי ידיים למילים: תעלה המשואה! הכל היה מרגש וכיפי נורא.

עד שהתחלנו לחשוב על זה. בהתחלה, מתי אמר, סליחה, אבל יש כמה בעיות. והוא פרט אותן אחת לאחת, ואני סירבתי לקבל ולשמוע.

לא רוצה, אל תבוא. אבל כרטיסים - תשיג.

לשנה אחרת, אמר לי - אני מצטער, אבל זה לא שייך. ועדיין השיג לי כרטיסים. והלכתי. ואחרי שוך הקרבות ישבתי וקראתי ולמדתי קצת, את דעת הרבי על הנושא, את הבעיות ההלכתיות ואת הרוח הכללית, וצר היה לי. מצד אחד, נפגשתי בדברי אמת, שאין להכחישם. גם אם רוצים. מצד שני, הרגשתי ויתור קשה. עד היום אני מרגישה וזו האמת.

אבל בחרתי בזה, ובלב שלם. וזה רבותי, כאין וכאפס על מה שעובר כרגע על שליחה אחת של חב"ד, חני ליפשיץ שמה.

ליפשיץ, שנבחרה להדליק משואה בטקס יום העצמאות, קיבלה ברקס עצבני מוועד רבני חב"ד במכתב שאינו משתמע, החליטה לוותר על המעמד המכובד ומיד התעוררה סערה.

אני לא נוהגת להתייחס לשערוריות בעודן חמות מהתנור, בטח לא כאלה שיושבות לי על הצנטרום של הפיילה, אבל מהבוקר אני מתוייגת ומוצפת שאילתות בפייסבוק ובווצאפ ומשהו פה אומר לי שיש עת רצון ולכן חורגת ממנהגי. בקשה אחת: מותר לחלוק אבל שיתנהל דיון מכובד. הייטרים, אאוט, אהבת ישראל, אין.

נתחיל.

ואולי מהמובן מאליו: המכתב שהוציאו ועד רבני חב"ד הינו נוקשה, קשוח, עם טון מעט מאיים, לא סובלני בעליל ומילותיו הקשות הכו באלפי לבבות בעלבון צורב.

גם אם יש עקרונות, ותיכף נדון בהם מעט, יש דרך להנגיש את הדברים ולומר אותם בצורה שתתקבל על לב. ארבעה וחצי משפטים, חרוצי פסיקים ונקודות, ומעוטרי חתימות שחורות של רבנים (תואר לא ממש פופולרי לצערי, וחבל) ראוי היה להם שיכילו את התמצית של הדרך אותה הם מייצגים, דרכה של חב"ד: אהבת ישראל.

ולגופו: חב"ד היא תנועה רוחנית שהוקמה לאחר שאלפי רבבות ישראל ניגפו בגוף ובנפש מגזירות שמד גשמי ומדרך דתית נוקשה ולמדנית. מדובר היה במהלך אלוקי, אך זה לא היה קל. מאסרים, הלשנות ואינסוף קשיים ניסו לערער את האור החדש שירד לעולם, לשווא.

חב"ד מבוססת על ערכים ועקרונות מהותיים הנוגעים עד עצם הנפש ומעבר לה, וככזו, היא מחויבת לדבר אחד בלבד: רצון ה'. חב"ד אינה עוסקת בפופולריות על אף שהיא תנועה מאוד נאהבת מעצם היותה אוהבת. את הבורא, את ברואיו, כל אדם ואדם.

עדיין, זה לא אומר שכל עיקרון הוא קביל והקצוות מעוגלים, להיפך.

באגרת הקודש "קטנתי" שכתב אדמו"ר הזקן לחסידים לאחר שחרורו ממאסר בעקבות הלשנות המתנגדים (יהודים חמודים, אלא מה) הורה להם הרבי שלא ילעגו למתנגדים ויקניטו אותם גם אם נורא מדגדג להם ולא זו אף זו, אלא שהם צריכים לעשות זאת באמת. מפנימיות הלב.

אדמו"ר המהר"ש הוסיף על כך, שאם אדמו"ר הזקן לא היה כותב את שלושת המילים "במידת אמת ליעקב" באגרת זו, היה לו עוד חמישים אלף חסידים, חמישים אלף!! צבא אדיר. אבל הרבי תובע מדת אמת.

הבנו?

אדמו"ר הזקן ויתר במודע, בראשית ימיה הצעירים של תנועה רוחנית שסימנה איום טריטוריאלי על הסדר הישן - על כוח ציבורי עצום (קחו אושיית פייסבוק, תורידו ממנה חצי מליון עוקבים? אפילו לא קרוב) שיכול היה לבסס את דרכו בחצי מהזמן וברבע מהקושי אך בחר אחרת. וזה בגלל שלוש מילים: במידת. אמת. ליעקב.

אמת.

גם כשהיא לא פופולרית. גם כשהיא נוקבת. גם כשהיא מעצבנת פחד. אפילו כשהיא מסכנת משהו תפיסתי-מהותי אצלנו (כביכול), האמת מנצחת. תמיד.

ומי שבוחר בדרך, צריך להיות ערוך להשלכות, לוויתורים, למסירות נפש גם. אם צריך. חב"ד לא רואה עין בעין עם רעיון הציונות וצריך לומר זאת ברור.

ראשיתה של הציונות הוא בהוצאת הקב''ה מהתמונה והשתלשלותה הלאה רק מנכיחה את העניין. צריך לחדד: עם ישראל, ארץ ישראל - קדוש. שותפות, ערבות הדדית, אהבת העם והארץ, כל הזמן.

ציונות? תלוי איך מגדירים אותה. במהותה הפוליטית נוכחית, ממש לא.

חני, לפני הכל ואחרי הכל ובתום כל הדיונים והפוליטיקות והאכזבות והברבורים המגדריים/מגזריים/ממושטרים - היא חסידה של הרבי.

והיא קיבלה החלטה, לא קלה בכלל. מסירות נפש מהדור החדש. לא בגוף, לא בסיכון פיזי, אלא כזה הנוגע בעצם הנפש: מדד הפופולריות. האהדה.

גם אם המכתב הזה היווה גורם מכריע וגם אם לא, דעתו של הרבי ידועה בנושא, דעתה של חסידות חב"ד ברורה מאוד בגישתה לציונות, ולכל המסתעף, ואמנם נשמר כאן איזון עדין וזהיר של שותפות וערבות הדדית אך קיים גם חוסר הסכמה עקרוני על דברים מסוימים, וזה לגמרי בסדר.

אם לפני שבוע היא הייתה מושא קנאתם והערצתם של אלפי אנשים, היום אף אחד מהם לא היה רוצה להתחלף איתה לדקה.

מדובר בניסיון קשה, צריך להלך פה בזהירות. לא לשרוף את המועדון אבל גם לא לוותר על יסודותיו. וזו גבורה גדולה לעשות זאת.

מסופר על אהרן הכהן, במדרש רבה לספר במדבר, שהיה רואה את נשיאי ישראל חונכים את המשכן ברוב פאר והדר, כל נשיא ביומו עם הרבה חגיגיות וטקס- והוא לא חלק מהמסיבה. חלשה עליו דעתו. במילים אחרות: התבאס.

הנה, עבודת חייו, המשמש בקודש אצל המשכן, מגיעה לרגע השיא שלה, לקליימקס, לגזירת הסרט, למעמד החניכה החגיגי והוא מחוץ לסיפור?

אמר לו הקב"ה: חַיֶּיךָ, שלך גדולה משלהם, שאתה מדליק ומטיב את הנרות.

הם אמנם, מוזמנים מכובדים לטקס ראוותני, חגיגי עם הרבה רעש, הם חונכים את המשכן. אבל אתה? מדליק ומיטיב את הנרות. אתה פה כדי להישאר. יום יום נכנס בקודש פנימה ומעלה את האור שמאיר את העולם כולו. אל תתבאס נשמה של אבא. שלך גדולה משלהם.

ולך חני ליפשיץ, יקירה, אני רוצה לומר: את, שבחרת שלא להדליק את המשואה ולזכות בכבוד הגדול (ואין לי ספק שזו בחירה אישית שלך מעל ומעבר לכל רעשי הרקע) אבל את זוכה להיטב את הנרות ולהדליק יום יום נשמות ולשמש בקודש, להאיר את העולם באהבת ישראל, שלך גדולה משל כולנו.

בטח היום.

תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
32
ואי ואי כמה שיסוי ופילוג יש בעם זה נורא. לכל החבר'ה שיצאו על נעמה : היא בסה"כ אמרה את דעתה היא לא התימרה להיות דוברת חב"ד ותכלס אמרה את האמת והסבירה אותה בצורה נעימה ומכובדת. אוהבים אותך תמשיכי לעשות חייל!!
31
נעמה את טועה ומטעה. היא מאוד רצתה להדליק אבל הלחצים שהיו עליה היו בלתי נסבלים. וגם אחיה שכתב על זה התחרט בגלל האיומים. אז אין כאן מקום להתיפיף. אולי וידם אהרון זה מה שמתאים עכשיו
ליפשיץ מאיימת בתביעת דיבה שלא תתעסק הרבי חי וקיים
30
אביגדור,אתהמלא מתבייש?לכתוב על גדול שבגדולים צדיק יסוד עולם בזילזול "אדם" "מת",אתה מת זבוב נטול כנפיים
בכוונה גמורה כתבתי "אדם" בדיוק מכיוון שהוא היה "אדם" גדול, אבל רק אדם! כל גדולי ישראל היו בני אדם שנולדו והלכו לעולמם!

הצגת כל התגובות

29
מכתב רשמי של בית דין רבני חבד לא צריך להיות מפונפן ועדין, זה בית דין, מוסד רישמי, לא הבנתי מה לא בסדר בהודעה שלהם
28
עוד חוזרת בתשובה שהגיעה לחבד לפני יומיים ורוצה לחנך את רבני חבד. אם היית גודלת בחבד היית מבינה שיסוד הא של חבד הוא קבלת עול לרבנים
27
פוסט יפה
26
צאו לנו מהווריד! מי שלא טוב לו בחבד שילך למקום אחר. אנחנו לא צריכים לתת לאף אחד דין וחשבון
25
החרדים והערבים באותו הצד,יום יום אנו מקבלים עוד הוכחות לכך.
24
דווקא ההדגמה שלך מהפסוק "מדת אמת ליעקב" לא נכונה. כידוע אדוה"ז התבטא שאם לא היה מכניס פסוק זה היו לו עוד 50,000 חסידים. ובכל זאת הולכים עם האמת. ולכן, גם כאן זו האמת, ואין בלתה. ואגב, המכתב נשלח לאחר שהיא סירבה לסיכומים בע"פ, ופורסם על ידה. היה יכול להשאר אצלה ללא פרסום.
23
הזוי
22
הרבי לא התנגד לעצם קיומה של המדינה מעולם אלא לכך שמייחסים למדינה קדושה ומכנים אותה אתחלתא דגאולה. (בנוגע להתנגדות לציונות כרעיון ראה בהרחבה בספר בין אור לחושך לרב שד"ב וולפא.) כל עוד הציונות הייתה רעיון מופשט ולא מעשי - חב"ד התנגדה לו בגלל כמה טעמים: ג' השבועות, חילוניותה של הציונות, החלפת הדת בלאום
21
חיים
20
נהנתי מהמסר העצמית הפנימי והאמיתי דשידרת לאורך הכתבה.שווק אמיתי של אשת לפידות שזכתה בעקיפין להאיר את המקדש ישר כח המשיכי להיות שליחה נאמנה של חבד ודרכו העצמית לקרוס לבבות
19
אתם בדיוק באותו הצד עם הערבים .אנטיציונים!
מ ה ש ת ג י ד . . .
כן גם חב"ד וגם הערבים מוכרים את החיים שלהם כדי שליהודים יהיה אוכל כשר בכל חור בעולם, כדי שכל יהודי בבית רפואה יוכלו להניח תפילין, כדי שכל חייל או חיילת בכל בסיס יוכלו לשמוע קריאת מגילה, כדי שכל משפחה נזקקת או יהודי במצוקה יוכלו לקבל כל עזרה לא משנה מה החוג שלהם, במה הם הסתבכו, ואיפה. תתבייש תתבייש
18
יישר כח על הכתבה מציגה באופן מיוחד ואינטלקטואלי מאוד את שני צידי המטבע ונותנת פרספקטיבה עניינית מאד על חסידות חב"ד חייב לציין שקיבלתי מפה גם חיזוק
17
כחבדניקית עלייך לכתוב קצת יותר בכבוד על בי''ד רבני חב''ד למרות שאת מהמשיחיים!
16
אני מוחה על ביזוי תלמידי חכמים גדולים, החלטתם בהחלט לא קלה לנו לקבלה , אבל זה גם לא עניינו לדבר נגדה , וחבל לנו להיענש על דברים אלו ח"ו.
15
בלי לפתוח תגובה חדשה?
14
חב"ד ידועה ככת קיצונית באנטי ציונות שלה. הרבי מלובביץ זצ"ל קצת קירב . כעת לצערנו כאשר אין להם מנהיג הם חוזרים לאנטי ציונוצ חבל. הרבי סלל את הדרך לקירוב.מישהו החליט להרחיק
הרבי מחב"ד נפגש עם רבי יואל מסאטמר אני חושב שזה היה לפני שהרבי מחב"ד נהיה רבי שרבי יואל מסאטמר יצא הוא אמר על הרבי הוא יותר קנאי ממני ! אבל אנחנו צריכים לזכור שזה לא סותר שהוא האב כל יהודי !!!
כן לעזור למטיילים ישראליים בכל מקום בעולם. לחלק מצות לאסירים בארץ. לקרוא מגילה לחיילי צה"ל בבסיסים רחוקים. לסייע למאושפזי בתי הרפואה. להניח תפילין לקשישי בית אבות, להרבות אהבת חינם ועזרה לזולת לא משנה מה דעותיו זו באמת התנהגות אנטי ציונית מובהקת!!!! הרבי זצ"ל לא קירב "קצת", אלא הרבה מאוד מאוד, וגם
אתה טועה מעיקרך הרבי לא ניסה לקרב ציונות ח''ו וכל התערבותו בענייני המדינה (ביטחון וכו') הייתה רק משום שרצה שלא ינזקו יהודים, הוא לא רצה ציונות, הוא קירב את האנשים לא את הציונות.
13
זה שהשליחה ליפשיץ לא הייתה צריכה להיעתר להזמנה להשיא משואה אולי נכון לפי דעת הרבי, אבל כל חבדניק שלא נגוע בטינופת שנמצאת בתוך חבד יודע שהבית דין שם מורכב מתאבי בצע וכבוד, חסרי יראת שמיים והפוליטיקה מנהלת שם את כולם. הנה העובדה- השליח לעפולה רוזנברג הדליק משואה לפני כמה שנים ולא הפעילו עליו לחצים---
שקר וכזב. רוזנברג מעפולה איננו שליח! השלוחים בעפולה הם הרבנים שלום ושלמה סגל. הרב רוזנברג בס"ה יצג במעמד את נכדו הניצול ממומביי שקיבל את הדלקת המשואה ובהיותו ילד קטן הסבא הדליק. די לשקרים ולעלילות.
12
ישר כוח על ההסבר המפורט. אבסורד שצריך להסביר דברים כאלה פשוטים, לשליחת חבד בקטמנדו. חבל שלא בודקים בציציות את מי שמיצג את חבד. על ידי כך היו מונעים שאדם כזה יצא לתקשורת...
11
דבר לא קל , במיוחד לא בצורה כזו , אבל כל מה שקורה הכל לטובה . אם את הכבוד שמגיע לה היא לא תקבל מהמדינה כי זה מה שרבניה ציוו, והיא עשתה ועשית ככל אשר יורוך, בעזרת ה בלי נדר היא תקבל את שכרה בדבר אחר .
10
השכל מתקפל מול עוצמת העסקנים המשועממים
9
אני זוכה להיות הראשון שמגיב-אז בקשה לי לכל הבאים בתור- נא לא לטנף ולהשמיץ... אם רוצים אפשר לנהל דיון הגיוני ועניני ומכבד!
8
אולי מספיק כבר עם ההסתה? בכל שיחה עם חבדניק אתה חייב לשמוע שהיה פעם מיסנאגעד (ליטאי) שהלשין על האדמו"ר לפני 200 שנה או יותר יש סיכוי לא רע שחצי מהחבדניקים צאצאים בצורה כלשהי של אותו מלשן או קבוצת מלשנים. וכמובן יש סיכוי לא רע שהליטאי שמולך הוא נצר למשפחה חבדית שורשית...! לא מבין את הצורך ההרסני לחנך
7
ועל זה בדיוק בא לבעש''ט החזון אותו הוא תיאר: ''ובעת ההיא, הרבנים יהיו כארבה אשר לרוב והם יעכבו גאולה''. מוסד הרבנות הפך לאבן הנגף של העם הינודי. ההלכה, שכוחה היה יפה לגולה, היא נשל נחש מת היום. תמשיכו ככה וגם ילדיכם ישנאו את היהדות. לא אהבת ישראל ולא אהבת העם מדריכה אותם, אלא כבוד, שררה ושליטה. איכס
6
אני מאד קשורה לרבי ולדרכו אבל מה שקרה פה דקר את ליבי. את מנסה להסביר ולצבוע את זה שלא יהיה כל כך שחור אבל הדרך של הנהלת חב"ד היתה מכוערת וחבל מאד שלא נתפסה ההזדמנות להתחבר לעם ישראל . יש תעתוע כי חבדניקים כאילו מאד פתוחים אבל זאת אשלייה אופטית. במקום לחבר ולהתחבר מוצאים סיבות להתנתק. אני גם חולקת על
אם כל הכבוד. הוויתור על הדלקת המשואה לא מנתק ומפרד, סך הכל לא משנה מה הסיבה מישהי וויתרה על כבוד והעדיפה צניעות. ובטח כשהוויתור ה"מפרד הזה" מגיע באותה נשימה עם עבודה בלתי פוסקת של הבתי חבד לעזור לכל יהודי באשר הוא!!! ולאחד את עם ישראל כולו!!! מכל מקום בעולם!!! עם כל הכבוד למדינה שלנו, עצם העובדה שאנ
5
מי שכותבת בדף הפייסבוק שלה ״יחי המלך המשיח״ על אדם שמת לפני שנים שלא תטיף כאן על מידת האמת!
א ב של החיים תבדוק לפני שאתה קובע
4
מכבסת מילים של טוכפלד, משפחת טוכפלד המורחבת ציונית גאה,ויש לה עשבים שוטים בחב"ד.
3
רגיש ויפה אבל מה הבעייה של חב"ד עם הרעיון של ריבונות יהודית כי זו מהות הציונות. מדינת ישראל היא ביטוי של יהודים (בהובלה של מי שאינם שומרי מצוות) שנמאס להם שגויים נוגשים בהם. אני חושב שאי הנחת זה לא מחילוניות או העדר ריבונות הקב"ה אלא משום שציונות נולדה על ידם. הם ובן גוריון ניצחו וצדקו בנושא הקיומי
2
בביצה החרדית המרדדת כל ליטאי מעיירת פיתוח שמצייץ באחת מן התגובות כאן מלא בהרגשה כביכול הציל את העולם והעלה על נס את דעת ההשקפה הטהורה. אני רק רוצה לומר, תקדמו. טוכפלד לא ממונה מטעם איש לייצג או לדברר את דעת חב"ד וביקורת על הנהגת רבני חב"ד מאת זו אשר רק מקרוב באה.. מגוחכת ובזויה. ואתם, אלו שממהרים לה
1
"דעתו של הרבי ידועה בנושא," -- מישהו דיבר אתו לאחרונה? עם כל הכבוד, עברו כמעט 26 שנים (והרי זה פעמיים "אהבה"), ומי יכול לעמוד ולדבר בשמו אדם שנפטר! נראה לי חוצפה ענקית לטעון ליכולת כזו.
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש