כיכר השבת

ברכה בעמידה?

הפסק של שר התורה לחסידים בפארנצ'עס

אלפי חסידים שוהים מדי שבת בטיש של רבם, בסופו הם מברכים ברכת המזון. מרן הגר"ח קנייבסקי פסק כי לא יברכו את 'ברכת המזון' בעמידה על הפארנצ'עס (חסידים, חדשות)

| 13 | כיכר השבת |
אילוסטרציה
אילוסטרציה (צילום: Aharon Krohn/Flash90)

אלפי חסידים עומדים מידי שבת בשבתו על הפארנצ'עס בטיש לפני רבם, במשך שעות ארוכות במהלכן הם גם אוכלים כאשר בסופו של הטיש הם מברכים ברכת המזון.

כידוע, בגמרא (ברכות נ"א ב') נפסק כי יש לברך 'ברכת המזון' במיושב, ותוספות מסבירים: "לפי שברכת המזון דאורייתא החמירו בה להיות יושב ומברך".

בעלון 'אור השבת' הובא כי הגאון רבי עמרם פריד העלה שאלה בפני גדולי ישראל: "מעשים שבכל יום שעומדים מאות או אלפי חסידים על הפארנצ'עס בטיש לפני רבם וכשמברכים ברכת המזון היא טרחה גדולה שכל המשתתפים יישבו בצורה מכובדת ויברכו ברכת המזון, ויש כאלו שנדחקים ויושבים במקומם שעל הפארנצ'עס והרבה נמנעים מלעשות זאת מפני שאינם רוצים שבגדיהם יתלכלכו כשיישבו במקום שבו דרכו רבים במנעליהם עד עתה, וגם המקום דחוק ואינו נוח ואין להם בו יישוב דעת, ולכן הרוב מברכים בעמידה במקומם, האם מותר לעשות כך מלכתחילה או לא?".

הגר"ע פריד מביא בדרך מילתא דבדיחותא כי החסידים אומרים בשם הרה"ק מרופשיץ זי"ע כי "העבירות שעוברים אצל הרבי, בכוחם לכפר על המצוות שעושים בבית שלא לשם שמים כראוי".

מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי פסק שאסור לחסידים לברך בעמידה, וצריך עיון אם מותר לברך בסמיכה גמורה על הברזלים בצורה שאם יינטל ייפול חשיב כישיבה ומותר, ומכל מקום ודאי עדיף סמיכה מעמידה גמורה.

תוכן שאסור לפספס
13 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
החסידים יודעים את ההלכה ונהוגים בדיעבד לפי המצב...
אבא
8
אני לא מזלזל ח"ו בהרג"ח קנייבסקי. אבל אחרי שנות דור שהחסידים מברכים על הפרנטשעס, והאדמורי"ם (שדרך אגב ברובם יודעים ללמוד היטב) אינם אומרים דבר,נראה שיש על מי לסמוך (נ.ב. שואל השאלה הוא לא ר' עמרם פריד אלא בנו ר' משה פריד שהיה מאוד מקורב לרשב"ג הרב אלישיב)
היסטורין
7
כי מהתורה מחוייבים רק שאוכלים לשובע. והעומדים על הפראנצס אוכלים רק השאריות ונשארים רעבים.
דן סגל

הצגת כל התגובות

6
זה פסק ממרן שבת כל מי ששומר על שוע צריך לקיים זה פסק מפורש שצריך לברך ביישוב הדעת
שכנא
5
הטיש הוא המחבר בין הרבי המתווך להקבה וממילא צריך לעמוד להמתווך הקדוש שאם לא יעמוד ויבטל עצמו להמתווך ויקפיד על שמירת ההלכה הרבי יקפיד עליו ולא ימליץ טוב להקבה עליו לכן בטיש לא צריך להקפיד על ההלכה אלא על מלכות הרבי וזה גם סוד שמתפללים אחרי זמן תפילה שזה לא תילה רגילה אלא תפילת הקישור עם המתווך להק
שש שלש
4
יודגש כי אין באמור לעיל כדי לחייב אף אחד מלבד השואל עצמו. יש מקומות שפסקו אחרת. ואגב, מה שאמר הרה"ק מרופשיץ, לאו מילתא דבדיחותא היא, אלא אמת לאמיתו. וה' ברחמיו יעזרנו על דבר כבוד שמו. וכימי צאתנו מארץ מצרים יראנו נפלאות בקרוב במהרה בימינו.
ותיק וחסיד
3
אחרי שהרבי חזר לויזניץ ניגשו קבוצת חסידים ששאלו אותו את השאלה הנל ואמר שאין בעיה
א
2
לכל חוג יש דעת תורה משלהם ועליו יש לסמוך
חסיד
1
אינו חסיד יש לכל קהילה רב או דיין ועליו יש לסמוך
יודלה
אולי גם יעניין אותך
חסידים ואנ"ש