כיכר השבת

הרשב"י ניבא את סוגיית השוויון בנטל

כשההסתה כנגד המגזר החרדי שוברת שיאים, מספיק להציץ בדבריו של רבי שמעון בר יוחאי ולראות כיצד לפני אלפי שנים, תואר בפרוטרוט כיצד תתנהל ההסתה והרדיפה כנגד ציבור לומדי התורה (מאמרים)

| 33 | כיכר השבת |
הפגנה הקוראת לגיוס חרדים
הפגנה הקוראת לגיוס חרדים (צילום: פלאש 90)

עולם התורה מותקף בימים אלו מכל עבר, כשהוא הופך לשק החבטות של כל צרה ישראלית. מטענות בנוסח "שוויון בנטל" כנגד העדר חרדים בצה"ל, עבור בהאשמות שלומדי התורה אשמים במצבה הכלכלי הקשה של המדינה, בעוד הם עצמם מתמודדים עם מצבים כלכליים לא פשוטים תוך שהם משתדלים לחיות בעוני ובצניעות, ועד לדברי בלע וכפירה חמורים כנגד התורה ונושאי דגלה.

כל זאת, מפיהם של אנשים כמו יאיר לפיד אשר לא טעמו מעולם טעמו של עוני, ואשר עבורו "הצטמצמות" היא החלפתו של רכב יקר אחד ברכב יקר קצת פחות. נדמה כי לכל אשר נפנה נוטפת נגדנו שנאה תהומית, ודווקא מפיותיהם של אלו שאכלו, שמנו ובעטו.

עיון בזוהר על פרשת נשא אשר קראנו בשבת שעברה, ובזוהר על פרשת השבוע הנוכחית, מעלה כי באופן מדהים, רבי שמעון בר יוחאי חזה את העתיד להתרחש בימינו, בדיוק נמרץ. את כל השנאה, את הבזיון וההשפלות והלעג כנגד לומדי התורה, ואפילו את העיסוק בקצבאות.

הזוהר מסביר בדף קכ"ה, כי בקבלת התורה נחלקו ישראל לשלוש קבוצות. הקבוצה הראשונה היתה קבוצה של לומדי התורה. אלה שמקדישים את ימיהם ללימוד התורה, ששמחים בה ואוהבים אותה. אותה קבוצה של מי שחפץ ושש לקבל את התורה והתקדש לקראתה, ועליהם נאמר "במשוך היובל המה יעלו בהר" (שמות יט יג), הם אלו הקרובים ביותר לקבלת התורה.

תלמידי החכמים יידחקו למצבים קשים, ניבא הרשב"י (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

הקבוצה השניה, מסביר רשב"י, היא הקבוצה של אותם שהיו בעלי יצר הרע. מצד אחד, הם יודעים שהתורה היא תורת אמת, תורת חיינו, הם חפצו לקבל את התורה, אך מן הצד השני יצרם התגבר עליהם. עליהם נאמר "ויתיצבו בתחתית ההר" (שם יז). הם מתייצבים בתחתית ההר, לא ממש עולים עליו. המאבק בין היצר הטוב ליצר הרע מונע מהם לקבל את התורה מרצון ובשמחה כמו הקבוצה הראשונה. עליהם נאמר שאמר להם הקדוש ברוך הוא: "אם תקבלו תורתי מוטב, ואם לאו שם תהא קבורתכם", וכפה עליהם הר כגיגית – העמיד מעל ראשם את הר סיני והבהיר להם שאם לא יקבלו את התורה, ההר יתמוטט על ראשם והם ייקברו תחתיו. כפיית ההר נועדה לבטל את היצר הרע שלהם, כי באמת מצד הרצון הפנימי שלהם הם חפצו להצטרף לעובדי השם, והשם שייכים גם הם לעם ישראל. ומול הפחד מהמוות התברר להם כי רצונם האמיתי הוא אכן, להיות חלק משומרי התורה ומקיימיה.

הקבוצה השלישית, אומר הזוהר, היא קבוצת הערב-רב. אותם גויים שהסתפחו על ישראל בעלותם מארץ מצרים, ואף שהם נדמים כעת כעם ישראל הם לא באמת מצטרפים לעם אלא נועדו להיות עושי הצרות לאורך כל הדורות, החל מדור יציאת מצרים. עליהם נאמר (שם כ יד) "וירא העם וינועו ויעמדו מרחוק". הם לא רצו חלק בקבלת התורה – והקדוש ברוך אפילו לא כופה עליהם את ההר, כי הוא לא רוצה שהם יהיו חלק ממנה! הם – עומדים מרחוק. הם אינם נוטלים חלק אמיתי בקבלת התורה. הם נשארים מחוץ למעמד הזה שהופך אותנו לעם, רק צופים מן הצד.

בדיוק אותן קבוצות שהיו בהר סיני בקבלת התורה, תשובנה ותופענה בימות הגאולה. הקבוצה הראשונה היא קבוצתם של תלמידי החכמים ולומדי התורה. עליהם, כך אומר הזוהר, נאמר "ואשא אתכם על כנפי נשרים" (שם, ג). אלו שקיבלו את התורה מרצונם ובשמחה, הם אלו שיזכו לגאולה העתידה.

הקבוצה השניה היא אלה שעמדו בתחתית ההר. כך בגאולה העתידה, כשם שאמר להם הקדוש ברוך "אם תקבלו תורתי מוטב", כך הוא אומר להם "אם תקבלו עליכם תלמידי חכמים במהלך הגלות כמו עבד שמשמש לרבו הרוכב על סוס, מוטב". אם תשימו עצמכם תחת ללומדי התורה ותלמידי החכמים, תזכו לגאולה. ואם לאו – שם תהא קבורתכם, בגלות, ולא תזכו לגאולה. זהו אותו חלק מעם ישראל אשר לא זוכה להמנות על לומדי התורה, אבל בגלל שהוא משמש את לומדי התורה הוא יזכה לגאולה.

ואילו הערב-רב, אומר הזוהר, כשם שהיו רחוקים מהר סיני בקבלת התורה, כך יהיו רחוקים מהגאולה ולא יזכו לה. ואם הם ינסו אז להתקרב לתלמידי החכמים ולעם ישראל, על זה כתוב ""לא תגע בו יד כי סקול יסקל או ירה יירה". ובעוד בעם ישראל יתקיים אז "ה' בדד ינחנו ואין עמו אל נכר", על הערב רב נאמר "ואל אדמת ישראל לא יבואו"(יחזקאל יג).

הרשב"י ניבא: יתייחסו בזלזול לתלמידי חכמים (צילום אילוסטרציה: פלאש 90)

ומה קורה באותו הזמן שטרם הגאולה, כשאנו עדיין בגלות? רשב"י מתאר לנו בדיוק את המציאות הקשה בה אנו שרויים בימים אלו! תלמידי החכמים יזעקו אל ה', כך כותב הזוהר, מפני מה שיעשו להם אנשי הערב-רב הרשעים. אנשי הערב-רב יתייחסו אל תלמידי החכמים בבזיון גדול, ככלב מת שסרח ביניהם, "חכמת סופרים תסרח".

אנשי הערב רב יכפו עצמם כמנהיגים על עם ישראל, תוך שהם רודים בתלמידי החכמים ודוחקים אותם למצבים קשים. אותם אנשי ערב-רב יקחו לעצמם את כל הטוב והגדולה ולא יסכימו לתת לתלמידי החכמים מאומה, ויתנו להם רק "דבר קצוב", כלשון הרשב"י, אשר מדהים לראות איך לפני כל כך הרבה שנים חזה את העיסוק ב"קצבאות" של ימינו אנו. ומפני שלטונם של אנשי הערב-רב, יהיו תלמידי החכמים ואנשי החיל יראי החטא בצער ובדוחק וביגון, ויחשבו ככלבים, ולא ימצאו להם מנוחה.

(צילום: פלאש 90)

זהו בדיוק המצב בו אנו עומדים היום, המצב בו מקבלי התורה נרדפים, ועל ידי אותם שכל הטוב הכלכלי נמצא אצלם, ומקבלים רק פירורים מכל השפע הזה, ועוד זוכים לזלזול עצום, לבזיון, לסבל וליגון. יאיר לפיד, נפתלי בנט וחבר מרעיהם, ממרומי השפע והעושר שזכו לו ממרומים, זורקים פירורים ללומדי התורה, מדברים עליהם בזלזול, ומתייחסים אליהם כאל כלבי חוצות.

ומה יש לרשב"י לומר על "השוויון בנטל"? בפרשת בהעלותך אותה נקרא השבוע, מסביר הזוהר (דף קנ) הסבר שהוא הסבר פחות מוכר על שותפותם של יששכר וזבולון. זבולון, כך אומר רשב"י, הוא הוא היוצא לקרב, להלחם במלחמה. כנגדו, יושב יששכר ועוסק בתורה. וכל אחד נותן את חלקו לרעהו – הם חולקים שווה בשווה! בזכות החלוקה הזו, אומר רשב"י, מקבל זבולון חלק בתורה, והוא זוכה לברכת יששכר, שהיא ברכת התורה, שהיא הברכה המברכת את הכל.

אם כן, כבר רשב"י מסביר לנו כי "שוויון בנטל" פירושו שלומדי התורה, בזכות ברכתם, מסייעים ליוצאים אל הקרב, והיוצאים אל הקרב מתברכים בזכות שותפותם עם לומדי התורה. זהו השוויון האמיתי בנטל, כאשר בזכותם של לומדי התורה מצליחים חיילי הצבא. כמעט 2000 שנה חלפו מיום שנאמרו הדברים, והם מאירים ועומדים בדיוק לימינו אנו.

תוכן שאסור לפספס
33 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
14
והקב"ה חוקר כליות ולב, לא אתה. ואני מנסה להסביר, שאין היום לא זבולון ולא בנימין. הטענה הזאת, שאתם אומרים זה בגלל שנוח לכם במצב הנ"ל. ואני לומד תורה בעצמי ב"ה, אני לא צריך שתעשה לי טובה ותילמד בשבילי. כל הכבוד שאתה לומד, בנוסף לכך, עם ישראל הקדושים רוצים שגם תעבוד ותלחם מלחמות ה'. ואל תומר לי שחלק מ
שי
13
...
חרד"ק גאה
12
יותר ברורה על הפסוק,"אם תטיב שאת...(בספר הזהר זה מופיע בשני טורים.אחד מימין ואחד משמאל.כמו פעם)
יוסף כהן.

הצגת כל התגובות

11
כתות כתות שמחרימות אחרים, את זה הוא לא ניבא? ומה עם שנאת חינם? שבעבורה נחרב ביהמ"ק, ומה עם תרבות ההסתרה והכחשת מציאות? ומה עם עבודת אלילים שמאלילים רבנים ועובדים אותם במקום הקב"ה?
אמת מארץ תצמח
השאלה מי אתה
ריקי
10
רבי שמעון כתב בזוהר הקדוש שרק בזכות הזוהר נצא מהגלות אז אולי הגיעה הזמן שתלמידו בזוהר לפחות חצי שעה ביום
רחל
9
ממש חוצפה שאתם משתמשים בתורה כקרדום לחפור בה! אין היום חלוקה לשבטים, כשתחזור החלוקה לשבטים אז יהיה אפשר לדבר על תנאי תעסוקה, שאנחנו נעבוד במקומכם. כרגע זה לא ככה! ועוד - ההסכם בין שבט זבולון ליששכר הוא הדדי. אם זבולון כפי שאתם מייחסים לכל עם ישראל לא רוצה בהסכם, איזה הסכם זה? ועוד - אתם בכלל קראתם
שי
מי בקש ממך כסף? לא צריכים ת'כסף שלך רק אל תבקש ממני מיסים כדי לממן לך כדורגל טלויזיה ותאטרון אני בעד רפורמה חדשה שמיסים של חילונים ילכו למוסדות חילוניים ומיסים של חרדים ילכו למוסדות חרדיים כך ורק כך יהיה שוויון ולפחות אנחנו לא קוראים למה שנכון לעשות בעיננו "נטל"...
א.נ
8
הרבה עשו כרבי שמעון ולא עלתה בידם הכוונה להתפרנס בדרך שהיא מעל הטבע אבל אתם החלטתם שאתם שבט לוי ואחרים צריכים לפרנס אתכם, מי קבע את זה ????
אני
לפיד - בנט??? הרמב"ם קבע שכל יהודי שבוחר רק לילמוד תורה יש לו דין שבט לוי!!!
יהודי מאמין!
שהוא בתנאי שלא יטיל עצמו על הציבור
סענדר
הרי שבט לוי יצא למלחמת מדיין והלכות מלכים הרמב"ם לא מזכיר פטור של שבט לוי רק באגדתא בסוף הלכות שמיטה שלא יוצאים למלחמת רשות לכבש (ללא סידור מלא!!)
אני
הרמב"ם לא קבע שציבור צריך לשלם ללומדי תורה. הוא פוסק ההיפך הגמור. הוא צפה את מה שהציבור החרדי גורם: "כיבה מאור הדת וכו'...מלסטם את הבריות"
משה
הורסים... אבל אולי אתה לא שונא. אולי בתוך הלב שלך אתה עומד "בתחתית ההר". תתעורר אח שלי. אתה מוסת.
אחד העם
בזה וחלקו עליו כולם!!! בבקשה תפסיקו להביא את הרמב"ם בשביל להצדיק את הדרך הקלוקלת שלכם שהובילה לכפירה ורפורמיות!!! בית של גוים/כופרים!!!
יהודי מאמין!
7
הבעיה היא עם תךמידים מזוייפים שאינם ראויים לתואר הזה. ומשימים עולם על הציבור
klozone
6
אולי הגיע הזמן להפסיק לבכות ולהבין שיש הרבה אנשים במדינה שנקראת ישראל שלא מאמינים במה שאנחנו מאמינים. ומתוך כך הם לא רוצים לממן בדרך ישירה ועקיפה מאות אלפים שיושבים בכוילל ובישיבות וחיים על חשבון הציבור. למה לקרוא לזה שנאה?? למה יש חלק גדול בציבור החרדי, שלא יכולים לעשות חשבון נפש פשוט, ובמקום לשקר
משה
זה יהיה בדיוק כמו בזמן יציאת מצריים ש80 % לא זכה לצאת ומת במצריים זה מה שיהיה בזמן משיח אלא אם כן יעשו תשובה כללית בעם
אסור להיכנע
5
וזה למה כי הנשמה שלו זה נישמת הערב רב והם לא יכולים לזכות לגאולה עם ישראל לכן כל אלו שרודפים את התורה מכל מיני תירוצים תלכו לעבוד וכו' זה נשמות הערב רב הם יכולים היות עם כיפות בתוך תוכם אלו נשמות הערב רב ולא יזכו למשיח
אליהו
4
מי שאומר על מישהו אחר בעם ישראל שהוא ערב רב זה מורה שהדובר הוא ערב רב בעצמו.
לומד תורה
3
כל המגיבים, שמסתכסכים זה עם זה, מתגוללים זה על זה, מסתייפים במילים, השמצות, הכפשות, "אני יותר צודק", "מרן אמר", "הרמב"ם אמר" - לא מרן ולא הרמבם אמרו לריב!!! אף אחד מהם לא אמר להכפיש, להעליב, לפגוע, לזלזל. אני הייתי חילוני. היום אני דתי. מי מכם, חלאות, יעז לקרוא לחילוני שהוא ערב רב?! מי מכם, חוקר כל
~טל~
אבל יש בדיוק את החלק הזה של רודפי התורה, שאתה רואה בעליל ובעין שהם רודפי התורה. כל מה שצריך זה לפתוח זוהר ולראות את התיאור של רשב"י. המאמר הזה כאן רק ממעיט מהתיאור. יש כאן חבורה של רודפי תורה, והם בהחלט ערב-רב! כל השאר - סתם מוסתים. יעבור להם, והשם יחזיר אותם בתשובה בקרוב, אמן!
אחד העם
2
מי שלא לומד נביאים וכתובים - אינו תלמיד חכם. מי שלומד כל ימיו עשר דפי גמרא, ומעמיד עליהן תילי תילין של פלפולי סרק, ומגלה פנים בתורה שלא כהלכה - אינו תלמיד חכם. מי שלא פגש מימיו את חשיבות ארץ ישראל שכתובה בכל התורה - אינו תלמיד חכם תעיין במעשה רב להגר"א סימן ס', ותראה את סדר הלימוד הנכון - וזה נקרא
כובש ארץ ישראל
ומה שהוא אומר זה שעיקר הלימוד צריך להיות התלמוד! משנה תורה לרמב"ם, הלכות תלמוד תורה פרק א': "כיצד: היה בעל אומנות--יהיה עוסק במלאכה שלוש שעות ביום, ובתורה תשע: אותן התשע--קורא בשלוש מהן, בתורה שבכתב; ובשלוש, בתורה שבעל פה; ובשלוש, מתבונן בדעתו להבין דבר מדבר. ודברי קבלה, בכלל תורה שבכתב הן; ופי
צפור דרור
1
שטויות! זבולון זה מי שעובד ומממן את לומדי התורה, הצבא המתנהל שלא ע"פ תורה הוא לא זבולון ולא בטיח! הוא צבא המרד בקדוש ברוך הוא!!! ובזכות לומדי התורה, הקב"ה מכניע את האויב!
התורה הקדושה
זה כתוב מפורשות בזוהר, ואם אתה רץ וכותב נגד הזוהר, אז מי שכותב שטויות זה אתה.
חצוף מחוצף
אולי גם יעניין אותך
חרדים