כיכר השבת

למעלה מן הזמן 

ידו של הקב"ה תופסת אותו ומקרבת אותו אליו | דברי התעוררות מהגאון רבי ראובן אלבז

אלו שכבר החלו לומר סליחות חשים התעלות בכל חודש אלול | על האדם למצוא ולתור אחר פתחים של תשובה | ארבעה יודים כנגד ארבעים יום | היצר לא נותן מנוח ופועל בתחבולות אך מנגד הקב"ה עוזר לאדם כל הזמן |  ידו הארוכה של הקב"ה תוספת את האדם ומקרבת אותו אליו | דברי התעוררות מהגאון רבי ראובן אלבז, ראש מוסדות 'אור החיים' וחבר מועצת חכמי התורה (יהדות) 

| 1 |
הגאון רבי ראובן אלבז
הגאון רבי ראובן אלבז (צילום: חיים גולדברג)

אחינו הספרדים החלו לומר את הסליחות והתחנונים מדי יום ביומו באשמורת הבוקר, חודש זה, חודש אלול והרחמים שעשה עמנו ה' יתברך חסד שהכין לנו את דרך התשובה, שנאמר "ושב ורפא לו", שלא כמנהג מלך בשר ודם, כאשר יפשע עבדו לפניו וימרה את פיו, יחפש המלך כל דרכי תעלולים כדי לחייבו ויעמידו לדין ויעמיד עליו עדים כדי לחייבו בדינו.

לא כן מידת חסדו וטובו של הקב"ה, אשר צופה הקב"ה ומביט על חטאי בני האדם ובוחן ליבות וכליות ה', שלח לנו ביד נביאיו וחכמיו להכין לנו את דרך התשובה וע"י זה נזכה בדינו. עשה ה' יתברך עמנו חסד גדול שנתן לנו חודש ימים ולאחר החודש עוד עשרת הימים שנקראים עשרת ימי התשובה.

חודש אלול רמוז בפסוק שאומר שלמה המלך ע"ה א'ני ל'דודי ו'דודי ליי, ראשי תיבות ט"ז ל'). במשך ימים אלו נדרש האדם למצוא פתחים לצאת מהעבירות שבין אדם למקום ומעבירות שבין אדם לחבירו ולתקן את המידות המגונות שלו, וכן אמר דוד המלך ע"ה בתהלים (כ"ה ח') "טוב וישר ה' על כן יורה חטאים בדרך". וכן מובא בירושלמי (מס' מכות דף ז') שאלו לחוכמה, חוטא מהו ענשו?... אמרה להם חוכמה, חטאים תירדף רעה, שאלו לנבואה, אמרה להם הנפש החוטאת היא תמות, שאלו לקודשא בריך הוא, אמר להם יעשה תשובה ומתכפר לו. ולכן אין פלא רבותי שעם ישראל עם שחצובה נשמתו מתחת כיסא כבודו יתברך ובימים הללו מתחיל לפשפש במעשיו המגונים

40 ימים

"אלול", סופי תיבות י', י', י', י', שהם כנגד 40 הימים הללו מראש חודש אלול ועד יום הכיפורים "כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו" (ויקרא

ומתחיל לעלות על המסילה העולה בית ה'. בפרשתינו השבוע קראנו באחד הפסוקים "כי תצא למלחמה על אויבך וראית סוס ורכב עם רב ממך לא תירא מהם כי ה' אלוקיך

עמך" (דברים כ' א'). מסביר בעל אור החיים הקדוש רבינו ר' חיים בן עטר זצוק"ל על הפסוק הזה, "כי תצא למלחמה על אויבך", לא דברה התורה אלא כנגד יצרו הרע

של האדם... "וראית סוס", זה יצר הרע שהוא כסוס מוכן למלחמה. "עם רב", מי אלה העם הרב ?! אלו החטאים והעוונות שהאדם עשה במשך הזמן, והוא פוחד וחושב שלא יוכל על יצרו הרע, לא יוכל להלחם ביצרו ולהתגבר עליו, בא הקב"ה ומבטיחו "כי ה' אלוהיך עמך", אני אתך, הבא להטהר מסייעין בידו. הקב"ה מסייע לאדם, באמת אם יחשוב האדם שהוא בעצמו יכול לנצח את יצרו הרע אינו אלא טועה, כי יצר הרע הוא מלאך עשוי מאש והאדם בשר ודם. ולעולם לא יוכל לנצחו, אלא יחשוב האדם שה' יתברך הוא עוזרו כפי שכתוב (תהלים ל"ז ל"ג): "צופה רשע לצדיק ומבקש להמיתו וה' לא יעזבנו בידו". צופה רשע, זה יצרו הרע שצופה לאדם אימתי להמיתו ברשעתו.

אבל אם האדם רק מוכן ורוצה ויוצא למלחמה כבר יכול לנצח את אויבו הרע הזה, זה יצרו ועל מידותיו המגונות, וכפי מה שנקרא בפרשה הבאה "כי תצא למלחמה על אויבך ונתנו ה' אלהיך בידיך", לא כתוב כי תלחם באויבך כתוב רק כי תצא למלחמה, מספיק רבותי אם האדם רק יוצא, יוצא קצת מדרכו הרעה ומחפש את הדרך הטובה כבר הקב"ה מבטיחו "ונתנו ה' אלוהיך בידיך". עצם היציאה שלו הוא מקבל כבר את הניצחון.

פתחו לי פתח כחודו של מחט

וזה מה שאנו צריכים בחודש הזה, "פתחו לי פתח כחודו של מחט אומר הקב"ה, ואני אפתח לכם פתח כפתחו של אולם", האדם נדרש לעשות רק את הפתח הקטן אבל שהפתח יהיה באמת פתח, רבותי! ישנם הרבה פתחים שאדם פותח. יכול אדם לפתוח פתח בתוך מים שם את אצבעו ובאותו רגע שמסלק את האצבע מיד... שבים המים לאיתנם, ומיד הפתח נסגר, יכול אדם לפתוח פתח בתוך מרגרינה וכאשר הוא מסלק אז בא קצת שמש. "וחם השמש ונמס" הפתח הזה נסגר, יכול לעשות פתח בתוך חול גם כן מחזיק כמה ימים, אבל הפתח שאדם נדרש שה' יתברך יסייעהו מתי הפתח הזה טוב? אם זה פתח כפתחו של מחט, כמו המחט הזו הפתח הזה יכול להשאר לעד ולעולמי עולמים, כך נדרש האדם לעשות את הפתח בליבו, קבלה גמורה ושלימה לקבל עליו לסור מדרכים עקלקלות וליכנס לדרכי תורה ומצוות ויראת שמים.

כי ימינך פשוטה לקבל שבים

וזה מה שאנו אומרים בסליחות, להקב"ה "כי ימינך פשוטה לקבל שבים". הקב"ה בחודש הרחמים והסליחות ימינו פשוטה, מה פירוש ימינו פשוטה ? לא רק ימינו פשוטה לקבל שבים אלא ימינו של הקב"ה מתפשטת והולכת עד האדם שרוצה, אפילו אם האדם מרוחק מאוד, לגמרי מרוחק, ברגע שמחליט לקבל עליו קבלה גמורה ושלימה לחזור בתשובה, להתחיל בשמירת השבת, להתחיל להניח תפילין, להתחיל בתפילות הקדושות של עם ישראל ובדרכי המצוות וחנוך בניו בתורה ויראת ה', באותו רגע מיד ידו של הקב"ה מושטת ומגיעה עד למרחקים לאותו אדם המרוחק ביותר ומגיעה אליו ותופסת אותו ומקרבת אותו אליו.

וזה שאנו אומרים בסליחות, "כי ימינך פשוטה לקבל שבים", אבל איזה שבים?! "שבים אליך בכל לב שועתם תקבל ברחמיך". אם האדם באמת מקבל עליו קבלה שלימה וגמורה כמו שאנו אומרים, "ושבת עד ה' א-לוהיך", מה פירוש עד ח' א-לוהיך? רבותינו דרשו "עד" אל תיקרא עד אלא "עד", מי יעיד עליך ?! יודע תעלומות, עד שה' א-לוהיך יעיד עליך שבאמת קבלת עליך תשובה גמורה ואמיתית, ואז תראה את הסיעתא דשמיא שתהיה לך בקבלתו של ה' יתברך שיקבל אותך. ובאמת תוכל להיות בדרך ישרה ונכונה לעלות על המסילה העולה בית ה'.

תוכן שאסור לפספס
1 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
1
היכן נמצאת ההלכה שאתה מנפנף בה לא מספיק הסכם אוסלו והנזק שניגרם מי שמך לפוסק בנידון די אין ההלכה כידברך מחילה אך בדיוק ההפך
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים