כיכר השבת

בטור מיוחד ל'כיכר השבת'

אני מבין מאד את החשש החרדי // ח"כ דן אילוז על חוק הגיוס

ברקע הויכוחים גם בתוך הקואליציה- ובתוך הליכוד, בנוגע לחוק הגיוס, חבר הכנסת דן אילוז כותב טור מיוחד ל'כיכר השבת', בו הוא מסביר מה הוא מאמין ומה הוא חושב שנכון (דעות)

27
ח"כ דן אילוז | כיכר השבת | כ"ג בסיון | 29.06.24
ח"כ דן אילוז
ח"כ דן אילוז (צילום: נועם מושקוביץ | דוברות הכנסת)

את אחיי אנוכי מבקש • ח"כ דן אילוז

אני כותב מאמר זה מתוך אמונה אמיתית שתפקידי כנבחר ציבור הוא להסביר את עמדותיי לא רק למי שתומכים בהן, אלא גם למי שמתנגדים, מתוך אמונה ששיח יכול להביא להבנות, ואם לא, לפחות להקטין את רף השנאה ההרסנית לחברה שלנו.

בשבועות האחרונים, מאז שעלתה סוגיית הגיוס לכותרות, מנסים שוב ושוב הפרשנים לחלק אותנו לקבוצות הנלחמות זו בזו. בתקשורת הכללית תוקפים את הציבור החרדי, ומציירים שם כאילו הוא נגד הצבא. אינני מאמין בכך; בתוך עמי אני חי ואני יודע שהציבור החרדי ברובו המוחץ רוצה בהצלחת חיילינו, תומך בהם ומתפלל עבורם. בבתי כנסת חרדיים רבים, במיוחד בציבור הספרדי, מתפללים כל יום לשלום חיילינו. גם כשיש ויכוח נוקב בנושא הגיוס, חשוב לזכור את מסגרת הוויכוח ולא להפוך את ההתקפות לאישיות או לעשות דה-לגיטימציה לצד השני.

מאידך, גם אני מקבל פניות רבות מאנשים יקרים בציבור החרדי שמופתעים מעמדתי. הם יודעים את אהבתי הרבה לתורה ואת החיבור החזק שלי למסורת, אך מן הצד שני שומעים ברשתות ובחלק מהתקשורת החרדית שאני פועל כביכול כנגד עולם התורה. אין דבר יותר רחוק מהאמת.

אני מאמין ששני הצדדים בוויכוח - לפחות בתוך הקואליציה - הם אנשים שרוצים את הכל: טובת המדינה, צה"ל חזק ועולם תורה מפואר. על הערכים האלו מושתת הוויכוח שלנו, וחשוב תמיד לזכור שהוויכוח מתנהל במסגרת זו.

עמדותיי ברורות ופרסמתי אותן במקומות רבים. מצד אחד, מה שהיה לפני השביעי לאוקטובר לא יכול להימשך. הצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל התגברו במלחמה של שבע חזיתות. אנחנו צריכים אתכם – אחיי החרדים – לצידנו במאבק הזה על קיומנו כעם וכמדינה. זו מלחמת העצמאות השנייה, פשוטו כמשמעו. אם לפני השביעי לאוקטובר הייתי מהאנשים שאמרו בקול גדול שהציבור הציוני צריך לוותר על שלמות ערכית ושוויון בנושא גיוס חרדים, לתת פטור כמעט גורף, ולהעדיף השתלבות בכלכלה, היום כבר ברור שהמצב הזה אינו יכול להימשך, פשוט כי אחרת נקרוס כולנו חלילה. אנחנו חייבים אתכם לצידנו כאחים.

מצד שני, בניגוד להחלטת בג"צ שבה קיימת כרגע חובת גיוס לכלל האוכלוסייה החרדית, אני מאמין שעלינו להגדיר מכסות פטור של לומדי תורה שיהיו פטורים משירות צבאי ויוכלו להמשיך לשקוד על התורה הקדושה. בכנות, אני לא עושה זאת כי אני רואה סתירה בין לימוד תורה לשירות צבאי; כן, גם במאמר הזה שמופנה לציבור החרדי, אגיד בכנות שעמדתי היא ששירות צבאי לא רק שלא סותר לימוד תורה, אלא משתלב איתו היטב, כשהוא מהווה יישום של החומר הנלמד, כמו תפילה או כל מצווה אחרת.

ובכל זאת, אני מבין שיש ציבור רחב שלא מסכים איתי, ואין לי כל כוונה להכריע את הוויכוח התיאולוגי וההלכתי דרך חקיקה. ולכן, אני אומר מהיום הראשון שבו הנושא עלה כי עלינו להגדיר מכסות פטור של לומדי תורה שיהיו פטורים מגיוס. בעולם שבו יש מסלולים מיוחדים לאומנים, ספורטאים ועוד, בטח שאפשר גם למצוא דרך לפטור לומדי תורה. זה קל וחומר! עמדתי היא שגם גובה המכסות האלו יכול להיות גבוה, כל עוד הוא מתכתב עם הצרכים של הצבא. אך מי שלא לומד תורה – אכן, עמדתי היא שעליו להתגייס. זו אגב גם עמדת לא מעט ח"כים חרדיים שאני משוחח איתם בחדרי חדרים.

לכן, אינני מבין איך ניתן לטעון שעמדותיי מסכנות את עולם התורה, חלילה. המנגנון שאני מציע בבסיסו שומר על עולם התורה החרדי!

לא זאת בלבד, אלא שאני גם מבין את החשש האמיתי שרבים בציבור החרדי מציינים גם כלפי אלו שלא לומדים תורה ובהשפעת שירות צבאי על אורח חייהם. בכל ראיון שלי אני מדגיש שגם לצבא יש אחריות גדולה על הכתפיים. במשך עשורים, הצבא ראה את תפקידו לא רק כמגן על מדינת ישראל, אלא גם כמחנך של החיילים. בן גוריון ראה בצבא את כור ההיתוך האולטימטיבי. אם אנחנו צריכים חיילים חרדים – ואנחנו אכן חייבים אתכם איתנו – אזי לצבא יש אחריות כבדה על הכתפיים לא רק לבטל את הגישה הבן-גוריונית הזו, אלא גם לעשות מאמצים רבים לקנות את האמון של הציבור החרדי, שבעקבות תפיסות אלו מחזיק בחשדנות עמוקה כלפי המערכת הצבאית.

את הטענות האחרות כנגד קידום חוק הגיוס בשלב זה אני חייב לדחות. הטענה שמדובר במזימה של השמאל כדי להפיל את הממשלה אולי מדויקת מהפרספקטיבה של השמאל, וזה מצער. אין לי ציפיות מהאופוזיציה להיות ענייניים. אך זה לא משנה את הצרכים הביטחוניים האמיתיים שיש למלא, ואת סכנת הנפשות ופיקוח הנפש שאנחנו נמצאים בו. העובדה שהאופוזיציה מנצלת את הנושא לא הופכת אותו ללא מדויק.

טענה נוספת מדגישה שהצבא לאורך השנים נתן פטור ממילואים להרבה אנשים. זה נכון. כל התפיסה הביטחונית הייתה לקויה. הרי הצבא, שהכיר את כל החזיתות שאנחנו נמצאים בהן כחזיתות פוטנציאליות, הוא זה שביקש לקדם את חוק הגיוס שהיום אומר שהוא לא מספק! איך צבא יכל להסכים למשהו בעבר אם הוא לא מספק? האם לא לקח בחשבון שחזיתות פוטנציאליות יכולות להפוך לחזיתות אמיתיות תוך רגע? העובדה שנעשו טעויות קשות בעבר לא אומרת שאפשר לחיות איתן היום באמצע מלחמה. הקונספציה של צבא קטן וחכם קרסה לחלוטין, אנחנו צריכים צבא גדול, חזק וחכם. אנחנו צריכים חיילים. אנחנו אכן צריכים לשחרר פחות אנשים ממילואים, לשלוח יותר סדירניקים לתפקידי לוחמה, ועוד הרבה דברים. אבל אנחנו גם צריכים את אחינו החרדים לצידנו. כבר אי אפשר בלי זה.

דווקא כמי שמאמין בשותפות בין הימין המסורתי, הציבור הדתי לאומי, והציבור החרדי, המבוססת על ערכים משותפים עמוקים והערכה רבה למסורת המפוארת שלנו, אני מבקש שותפות אמיתית. אחיי החרדים – אנחנו צריכים את עזרתכם. אנחנו חייבים אתכם לצידנו. עם אחד אנחנו. יותר מזה – משפחה אחת. ילדיהם של אברהם, יצחק ויעקב, אבותינו הקדושים. את לומדי התורה נפטור במכסות, אבל מי שלא לומד – אנחנו חייבים אותו לצידנו כחלק מהשותפות הזאת.

יש לנו הזדמנות להיכנס לתהליך היסטורי של שילוב ידיים כנגד האויב המר שעומד מולנו ורוצה לכלותנו. ביחד, אין אף כוח בעולם שיוכל לעצור אותנו. ואפשר לעשות זאת גם בלי חשש לפגיעה בעולם התורה אלא להפך, תוך שמירתו כך שלימוד התורה ימשיך להיות לנו ככוח מגן.

זה אפשרי. אני מאמין שזה אפשרי. אנחנו חייבים אתכם לצידנו.

ח"כ דן אילוז הוא חבר כנסת מטעם הליכוד וחבר ועדת חוץ וביטחון

תוכן שאסור לפספס
27 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
22
לא אומר צודק אבל בהחלט חכם
חכם בלילה29.06.24
21
דבר ראשון שהצבא יפסיק להיות שמאלני ואחרי זה נדבר....
אאאאא29.06.24
תעיר אותי כאשר זה קורה.
מישהו 30.06.24
אה. גילית את אמריקה. כל אחד יודע את הסוד הזה, כי ברגע שצה''ל ישנה את הגישה לחרדים ולדת היהודית, החרדים יתגייסו בהמוניהם כמו להצלה ולעוד ארגוני חסד. ומדוע אין הם משנים? כי הם בעצם רוצים לחנך, קרי לחלן, את החרדים, וזה מה שחשוב להם, טובת המדינה לא מזיז להם בכלל, או שבאמת לא צריכים אותם.
אפרים 30.06.24
אל תבוא בטענות לצבא בוא לצבא ותשנה אותו מבפנים מאסות של יראי שמיים שישטפו את הצבא יחזקו אותו את החילונים צריך לשלוח לישיבות
..30.06.24
ניסינו לשנות מבפנים, והוציאו את הלוחם הכי מצטיין החוצה, רק כי לא יישר קו עם הרדיקאליים הקפלניסטים המנהלים את הצבא. מאסות של דתי לאומי לא עזרו, חרדים יעזרו?
מזדהה עם עופר וינטר30.06.24
20
לו היית יודע את היחס של החיילים בבקו"ם כשאנחנו מגיעים להתייצב כל שנה תעשה שיעורי בית על זה, אתה תופתע. רד לשטח ודבר עם אנשים. אני מסכים איתך בעצם הרעיון, אך לצערי אין לנו אמון בצבא שנמצא ממנו חרדים. הצבא יצטרך להוכיח את עצמו. כשתבנו את האמון מחדש לחרדים עם מערכות החוק, תאמין לי שיתגייסו בלי שתבקש
בחור ישיבה 30.06.24

הצגת כל התגובות

19
בחיים, בחיים לא היה הזדמנות טובה כזו לגייס חרדים. אני מכיר המון שרוצים להתגייס. מה עושה המדינה, במקום לנצל את המומנט, נכנסת בחרדים בכל הכוח יוצרת ריחוק. זה נראה לך טקטי?? הציבור החרדי חדש פה, אינכם מכירים את האופי של המגזר?? תשתמשו יותר בגזר ופחות במקל, עיין ערך החרדים העובדים
עוד בחור ישיבה30.06.24
18
כשהשבוע נתתיהו גילה הסוד שעכוב ההצלחה תלוי בתחמושת... רוצים לשכנע שמספר החיילים משנה משהו? כשברקע מהדהד קול של אמא שרוצה לכתוב הי"ד במצבה והצבא מתנגד... רוצים שנסמוך עליהם שישמרו על אורח חיינו? רוב הנכנסנים לשם לא יוצאים שומרים תורה, זה המציאות.
יהודי29.06.24
17
(חלק ב) חוץ מזה כרגע להכנע בבג"ץ? זה רק יביא עוד פסיקות נגד הדת! עד שישנו את הצבא והבג"ץ אין לנו דרך להגייס
יהודי29.06.24
16
מעולם יהודים לא חשבו שצריך ללכת לצבא בסך הכל מכרו תותים לחילונים ולצערינו יש כמה חרדים שבטעות קנו גם את התות חבל!
יהודי30.06.24
15
לא מצאתי הבדל בינך לבין יאיר לפיד רק שדעתך לא באמת חשובה לנו לנו חשוב שתבין דבר אחד. יש לנו אורח חיים ואנחנו שלמים איתו. יש לנו שותפות קואליציונית ואתם מחויבים אליו. או שתעמדו בהתחייבויות שלכם או שאנחנו לא נעמוד בהתחייבויות שלנו. ביזנס. זה הכל.
אהרן30.06.24
14
החרדים חתמו על הסכם קואליציוני ברור איתך ועם חבריך. אנחנו תומכים בכל העניינים שחשובים לכם. אתם תומכים בחוק שדוחה שירות צבאי. זה ההסכם שחתמתם עליו. לא נתווכח איתך על הלימוד. לא תבין. חתמת על הסכם, תעמוד בו. לא? נלך עם השמאל. הישיבות הם הדבר שהכי חשוב לנו. השמאל יודע לשלוט, וגם לכבד הסכמים.
יהודי ליטאי30.06.24
13
ברגע שיש מקום ראוי לחרדים בלי לנסות לחנך אותם אז נדבר על אלו שלא לומדים. אבל מכיון שהשמאל שולט על הצבא זה לעולם לא יקרה ולעולם לא נבטח בצבא כי מי מבטיח שלא ינסו לחנך.
פלוני30.06.24
12
קודם כל, פרוגרסיבים לא בעמדות השפעה... אחר כך, בשמחה הצבא לא פחות מאירגוני חסד... ביטחון זה מאוד חשוב, רק שהצבא עוסק במעל 90 אחוז בחינוך למערביזציה ופרוגרס...
מוטי30.06.24
11
תראה, הצבא לא מותאם לאורח החיים החרדי אם הוא יחלן את הילדים שלנו, מבחינתנו חלילה זה אסון גדול יותר ממוות!!! עדיף שלא תהיה לנו מדינה מאשר מדינה שעוכרת את ישראל מאלוקיו. הבעיה שיש בצבא חלולי שבת, בעיות פריצות, ניבולי פה, ואורח חיים של הפקרות
ירושלים30.06.24
שיבצו אותנו ליד הגבול למרות שיכלנו לעשות את אותה העבודה מהמרכז, הרי הכל דרך המחשב, כדי שנהיה קרובים פיזית לחיילים שלא יהיה משעמם והמבין יבין.
תצפיתנית מנחל עוז30.06.24
10
טוב נו בסדר נתגייס נודניקים בערל! חצקלה!
אן. די30.06.24
9
החילוני שלא מבין בערך התורה בסופו של דבר יוותר על החייל החרדי ולא ירצה אותו בצבא, הבעיה הגדולה היא המסרחוניק שטוען שהוא מבין בתורה והשקפה, אלה האסון ביותר ליהדות. ויתרוצצו הבנים בקרבה....
מרכז הרב30.06.24
8
אין לנו אלא מה שגדולי ישראל אומרים!!! השאר הכל לפח הזבל של ההסטוריה!
חרדי אמיתי30.06.24
7
״תורתו אומנתו״ זה בניגוד מוחלט לתורה שבעל פה, במשנה ובגמרא במפורש נכתב שאסור להתפרנס מלימוד תורה. ואכן, התנאים והאמוראים לא חיו על חשבון אחרים. אפילו במלחמת קיום החרדים לא מתגייסים בהמוניהם, משמע - הם חסרי כל מוסר והם איני אחיי.
לא דור30.06.24
6
בכל זאת ערך התורה,יותר ממה שאתה חושב.10 אחוז מהמדינה צריכים ללמוד,.ובמקום להגיד להם תודה על המסירות על העניות.יורדים עליהם.
רון30.06.24
5
שכחת לציין שאם ראשי המדינה היו מקשיבים לדעת גדולי ישראל, אולי לא היו לנו עכשיו כל כך הרבה חזיתות. אלמלא הפינוי של גוש קטיף, אלמלא נטישת ציר פילדלפי, וכו'.
תגובה30.06.24
4
אומר לשמאל דברים ברורים: איך אוכל להתגייס כל עוד ביבי ראש ממשלה????
אבי30.06.24
3
אנחנו לא תמימים. הצבא לא יכול לאפשר לחרדי להיות בצבא, כי גם שם הבג"ץ יתערב.
איש יהודי30.06.24
2
ואני מציע פתרון פשוט לבעיית הגיוס להפריט את הצבא במקום חיילים במסגרת צבאית להפוך את כולם לשכירי חרב…
נטע30.06.24
1
בלה בלה בלה. אחריי ה- 7.10 מחדל כזה לא יחזור על עצמו - בתנאי שיפיקו לקחים. לא החרדים יפתרו את בעיות הצבא אלא המפקדים הממונים שלא יודעים בין ימינם לשמאלם. ובנוסף אי אפשר לדרוש גיוס כל עוד לא הקמת מערכת צבאית חרדית. לכשתקום נדבר... (רמז- היא לא תקום)
פיקאסו30.06.24
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים

'קנאת סופרים תרבה חכמה' | תיעוד מועידת סופרי סת"ם

חיים רוזנבוים | 10:15

הדרך לחיים טובים

בכל אחד מאיתנו יש קורח, אז איך לא נסיים כמוהו? | צפו

כיכר השבת | 10:13

שלטון הפקידים

רה"מ הבטיח לפתור את הבעיה, באופוזיציה עושים פוליטיקה

דניאל הרץ | 10:07

הטור השבועי | קורח

אנשים של מעשים // הרב בן ציון נורדמן

הרב בן ציון נורדמן | 10:00

צאן קדשים

האדמו"ר העניק 'חומש ויקרא' לפרחי חסידיו | תיעוד

חיים רוזנבוים | 08:49
ש

'פרח' מתרחבת

חולמת על עבודה עם שליחות ואפשרויות קידום? זה ההזדמנות שלך

כיכר בשיתוף פרח | מקודם
ש

לקראת חתונה?

הכירו את התוכנית שתעזור לכם להגיע לחתונה בבריאות ובשמחה

כיכר בשיתוף מכבי | מקודם

צפו בתיעוד

ב'קסבה' של בית שמש: "חומש סעודה" לילדי הקנאים 

חיים רוזנבוים | 03.07.24

"יהפכו אותם לחילונים"

במועצת חכמי התורה זועמים: "הצבא רוצה לגייס אלפי חרדים, הפוליטיקאים צריכים להיאבק"

חזקי שטרן | 03.07.24

קשה זיווגו

במעון המרא דאתרא: נשאו תפילה עבור ה'מבוגרים' 

חיים רוזנבוים | 03.07.24
ש

עתיד טוב יותר

היום הרישום! הבטיחו לעצמכם קריירה מצליחה בהייטק

כיכר בשיתוף קודקוד | מקודם
ש

רחמו על הקטנה

בת חצי שנה, ולא ראתה כמעט את אמא ע"ה: כיצד ייראה עתידה?

כיכר בשיתוף וועד הרבנים | מקודם
ש

פעילות ענפה

איחוד הצלה התרחב והשיק 76 אופנועים ורכבי חרום חדשים 

כיכר בשיתוף איחוד הצלה | מקודם
ש

מזל טוב

חתני בר המצווה של זה לזה בביקור במעונם של גדו"י

כיכר בשיתוף זה לזה | מקודם

הילולת התנא בעמוקה

חכם ניסים בן שמעון בתפילה בציון רבי יונתן בן עוזיאל | תיעוד

חזקי שטרן | 03.07.24
ש

זה לא חלום!

בבית שמש! 200 אש"ח מתחת מחיר השוק!

כיכר בשיתוף פאוור גרופ | מקודם

"הבעת אי אמון"

ועדת הבחירות לרבנות נגד היועמ"שית: "הטלת דופי בוועדה"

ישי כהן | 03.07.24

"להימנע מעימות חזיתי"

המרדף - גרסת צה"ל: יבדוק נתוני מס הכנסה של צעירים חרדים הרשומים בישיבות

איצלה כץ | 02.07.24

אהבת ישראל

ליפא שמעלצער חושף: "האדמו"ר השאיל לי את הקולפיק" 

חיים רוזנבוים | 02.07.24

הילולא דצדקיא

המונים בהילולת הראשל"צ רבי מרדכי אליהו זצ"ל

חיים רוזנבוים | 02.07.24
ש

לקוח משתף:

"ניסיתי את כל סוגי המדרסים עד שהגעתי לפתרון איכותי"

כיכר בשיתוף א.א אורטופדיה | מקודם