כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

"הדרמה" התקשורתית על צורת המנורה / מאמר תגובה

הרב שמואל רסקין, מרצה ומחבר ספרים במחשבת ישראל, משליחי חב"ד בחולון, מגיב למאמרו של ישראל שפירא, שבו תקף את שיטת הקנים האלכסוניים במנורה. האם, באמת, כן יש סיבה לדרמה? (היסטוריה)

| 49 | כיכר השבת |
הדלקת חנוכייה במוסקבה
הדלקת חנוכייה במוסקבה (צילום: ש. אשכנזי)

לא נמצאו הוכחות שהישראלים הפילו את מטוס נשיא אירן, ולדאבוננו גם לא שוחררו החטופים שנמצאים בעזה. וכן, גם לא נמצאו "הוכחות חדשות" לצורתה של המנורה. ובכל זאת ישראל שפירא, כתב ההיסטוריה של כיכר השבת, מצא לנכון לכתוב מאמר הגות מלומד ומנומק, התוקף את "שיטת חב"ד" במנורה, בעקבות תמונה שהוא מצא היכן שהוא, של חיילים שצילמו בכפר סעייר שעל יד חברון, ובה "מנורה בצורת V" כלשונו של הכתב החשוב (ולהעיר מפסחים ג, ב אודות אותו כהן שהשתמש בלשון "הגיעני כזנב הלטאה" אודות לחם הפנים).

כותב השורות מברך על כך שסוגיות הלכתיות הנוגעות לכלי המקדש, עולות על שולחנם של מגישי החדשות, ואנו כאן במאמר קצר, ננסה להבין מדוע הכתבה המגמתית של שפירא אינה אלא ביזוי כבוד חכמינו ז"ל ולא שום דבר מעבר לכך.

קורא המאמר, במידה והוא (כלשונו של שפירא) שייך "להמון העם שאיננו מבין דבר וחצי דבר בסוגיה זו", יגיע למסקנה מתוך קריאת המאמר כי:

  • ישנה מחלוקת בין "שיטת חב"ד" עם יתר השיטות, ו"שיטת חב"ד" נמצאת "בעמדת מיעוט בנושא".
  • הנושא הוא צורת קני המנורה האם הם היו בצורה האות הלטינית U או בצורת האות הלטינית V.
  • שחסידי חב"ד בכל אתר ואתר "חוגגים" עם הגילוי המרגש על מציאת שרטוט מנורה בצורת V.
  • אך חגיגתם היא "לשוא", כי שפירא ו"מורי ורבי" ז'אבו ארליך, קיימו שיחה "הבוקר" ובה נאמר שאין מקום לחגיגה.

וכעת למציאות ולעובדות:

ראשית נכיר את "שיטת חב"ד" – כלומר – שיטת רבותינו הראשונים, רש"י, רמב"ם ורבינו אברהם בן הרמב"ם. אחריהם נכיר את "מרבית השיטות" המתנגדות לכך, שהם באופן כללי "שיטת מו"ר ז'אבו ארליך", וכמובן שיטת שפירא עצמו, המתבססים גם על מסקנות הרב ישראל אריאל שליט"א ממכון המקדש.

ואחר כך ננסה גם להבין מדוע הממצאים הארכיאולוגיים אינם מפריעים לשיטות רבותינו הראשונים כמלאכים.

ולסוגיה:

בידינו השתמרו כתבי יד קודש של הרמב"ם מפירוש המשנה, ושם (מנחות פרק ג משנה ז) הוא כותב (להלן בתרגום מערבית-יהודית): ראיתי לצייר בכאן צורת המנורה שלימה. ואחריה הוא מפרט את צורת המנורה ומצייר בכתב יד קדשו איור של המנורה, למען ילמדו ולמען ידעו דור אחרון.

במהלך הדורות האחרונים נפוצו דפוסים של רמב"ם, שם הציור הופיע באופנים שונים, אך כיום יש בידינו את כתב היד המקורי ובו הציור המדויק כפי שציירו הרמב"ם.

לבאי בית המדרש אין צורך להשמיע את גודל הדיוק בכל פרט ברמב"ם, אך עבור ארכיאולוגים נגלה, כי רבינו אברהם בן הרמב"ם, מתייחס לציור זה וכותב עליו בצורה מפורשת (פירוש רבינו אברהם בן הרמב"ם לתורה, תרומה כה, לב): "ששת קנים... נמשכים מגופה של מנורה, לצד ראשה ביושר כמו שצייר אותה אבא מרי ז"ל, לא בעיגול כמו שצייר אותה זולתו".

גם במשנה-תורה הוסיף הרמב"ם איור של המנורה הטהורה, אלא שבמשנה-תורה אין לנו לצערנו את כתב יד הרמב"ם המקורי. מה שכן התגלה בדור האחרון, הוא כתבי יד תימניים מדויקים של הרמב"ם, אותם ההדיר ופרסם הרב קאפח, ובכל כתבי היד כולם, בהלכות כלי המקדש מופיע איור ובו קנים ישרים.

זו לא רק דעת הרמב"ם ובנו רבינו אברהם. כך גם לומד רש"י פשט בפסוק. שימו לב מה כותב רבן של כל ישראל בפרשת תרומה (כה, לב): "יוצאים מצדיה – לכאן ולכאן באלכסון, נמשכים ועולין עד כנגד גובהה של מנורה".

רש"י מדייק זאת לכאורה – וכאן נכנסת אולי "שיטת חב"ד", כי זהו ביאור של מרן כ"ק אדמו"ר זי"ע מליובאוויטש – מהמילה "קנה", שמשמעה כמו הצמח הקרוי קנה, הנראה ישר וארוך. כמה פשוט, כמה הגיוני.

ובכן, זוהי שיטת רבותינו הראשונים.

כן, יש גם אבן-עזרא הלומד שהקנים היו עגולים, אך לשיטתו הם גם לא היו מצדי המנורה, אלא הקיפו את הקנה האמצעי מכל צדדיו. שיטה שלפועל לא התקבלה אצל כלל ישראל בשום דרך.

האם ידוע לנו על אחד מהראשונים שחולק על דברים נחרצים אלו של הרמב"ם, רבינו אברהם ורש"י?

נמשיך:

באחרונים מצאנו שיטה (בעל משנת חסידים בספרו מעשה חושב על מלאכת המשכן) שכותבת בפשטות שהקנים "נמשכים בעיגול". אך הוא עצמו מביא כי זו מחלוקת רמב"ם ורש"י. את רש"י הוא מכיר מפירוש רש"י. ואת הרמב"ם? – מהספר המודפס! לו היה בידיו של המשנת-חסידים כתב-יד הרמב"ם, ובוודאי לו היה נפוץ בזמנו פירוש רבינו אברהם בן הרמב"ם, שמעיד מעדות ראשונה שזה בדוקא, לא היה מחדש לכאורה מחלוקת בין רש"י והרמב"ם.

וכאן עומד החוקר ההיסטוריון והארכיאולוג וזועק: אבל ממצאים ארכיאולוגיים לרוב מוכיחים כי המנורה היתה בצורה של קנים עגולים!

אז קודם כל, מר היסטוריון, קח כוס מים.

אגלה לך כי רש"י והרמב"ם לא היו ארכיאולוגיים, ובדברי תורתם ופירושיהם הם לא התעסקו בשאלה כיצד נראתה המנורה הטהורה בשלהי ימי הבית השני. הם עסקו בלימוד והבנת הכתובים. אותם הטרידה השאלה כיצד צריכה המנורה להיראות, ולא כיצד היא נראתה היסטורית. הלכה, מר חוקר, לא סיפורי דברים.

דוגמה פשוטה לדבר:

חוקרים מדופלמים בוודאי קראו אצל יוסף בן מתתיהו על מבנים חשובים ומרכזיים שעמדו בהר הבית, כמו החקרא. האם המשנה במסכת מידות לא שמעה על כך? מדוע לא כתבה על כך מילה? אולי יש לקבוע כי תיאורי המשנה את הר הבית הם "דעת מיעוט" והם חולקים על "שיטת הרוב"?

ובכן, המשנה היא תורה, תחום שאיננו ממש ארכיאולוגיה. ורבי אליעזר בן יעקב, בעל משניות מסכת מידות, שהיה בעצמו בבית המקדש, לא העביר מידע שאיננו הלכתי.

האם בפועל המנורה שעמדה בשלהי ימי הבית השני היתה עגולה? – יכול להיות. זה לא מעניין לא את רש"י ולא את הרמב"ם. וגם לא אותנו.

ישנו חז"ל מפורש בתחום, במסכת שבת סג, ב דנה הגמרא בסוגיית הציץ, כיצד נכתבו התיבות "קודש לה'" שעל גבי הציץ, ובין הדברים עדות ראייה של רבי אליעזר בר' ביוסי "אני ראיתיו בעיר רומי וכתוב קדש לה' בשיטה אחת", ועדות ראייה זו לא נפסקה ברמב"ם להלכה! הרמב"ם מתעלם מעדות ברורה, של תנא(!), ופוסק אחרת (כלי המקדש פ"ט בתחילתו).

לא ניכנס כאן להסבר הדברים, מדוע הרמב"ם פסק להלכה אחרת, אבל מה שברור שעדות הראייה לא תופסת מקום רחב מידי. והרי זו מחלוקת תנאים כשאר המחלוקות, ורשאי הרמב"ם לפסוק הלכה כדרכו בכל מקום.

ובכל זאת יש הבדל בין שיטת תנא של עדות ראיה על מראה הציץ, ובין איורי קיר ברחבי ארץ ישראל במהלך התקופה הביזנטית, מאות שנים אחרי החורבן. ובוודאי שהמנורה שעל שער טיטוס איננה ראיה לשום דבר, שהרי עליה חקוקים גם דרקונים וסממני עבודה זרה.

מאז עורר כ"ק מרן הרבי מליובאוויטש זי"ע לשים לב לצורת המנורה, נשפך דיו רב לנסות ולהוכיח באותות ובמופתים כי הרמב"ם לא התכוון, ולא זו בדיוק כוונת רבינו אברהם בן הרמב"ם. וכנגדם נטענו טענות הפוכות, והסוגיה מוצתה עד כה. והמבקש להרחיב בה בוודאי ימצא היכן.

מה שביקשתי כאן לעורר, כי הכתיבה המזלזלת והנלעגת בסוגייה הלכתית חשובה זו, איננה ראויה.

תוכן שאסור לפספס
49 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
28
'כפתור ופרח'! דבר דבור על אופניו בגאון יעקב!
איש יהודי
להעיר שהצורה של לוחות הברית היא ג"כ ישרה . ולא כהטעות הנפוצה לציירם עגולות (בלמעלה)
מדוייק וטוב!
27
"קנה" - אין הכוונה שצורתו ארוכה וישרה כמו גבעולי צמח הקנה. יש הרבה צמחים כאלה, ואפשר להשתמש בדימויים אחרים. "קנה" - הכוונה שהוא חלול ועגול בהיקפו כמו גבעולי צמח הקנה. ראה רש"י על מלכים א פרק ו פסוק ט ועל איוב פרק לא פסוק כב.
קנה לך חבר
אז אתה מבקש לטעון שקני המנורה היו חלולים? מקור בבקשה
קנקן
כתוב מה המקור תקרא שוב..
קנקתום
ואתה מבין את כוונת רש"י יותר מהרבי מליובאוויטש..... חחחח פרוש לדוקים
חיים
אבן עזרא פרשת תרומה כה לב: וששה. טעם קנים עגולים ארוכים חלולים. הרי לך שחלק מהגדרת קנה שהם ארוכים
פשוט
26
ישנם פסיפסים מסוף בית שני [הרובע ההרודיאני בעיר העתיקה] מבית של כהן גדול שמוזכר במשנה שבהם מצוירת המנורה עם קנים מעוגלים .אין דבר יותר אמין מדיוקן בביתו של כהן גדול.
שמואל
כנראה שלא קראת את הכתבה
כהן הדיוט
את מנורת המצווה שבה הדליק הכהן הגדול היה אסור לבנות כדוגמתה, לכן שאר מנורות המקדש הרבים היו מעוגלים. מסתבר שהכהן הגדול לא יחרוט בביתו דוגמת מנורת המצווה האסורה בחיקוי, אלא רק דוגמת שאר מנורות המקדש. לדידי אין עדין הוכחה כי הארכיאולוגיה סותרת את רש''י והרמב''ם.
ישעיהו
איזה קשקוש, אסור "לבנות" כדוגמתה!!! אבל לצייר.. ברור שמותר ואדרבה ואדרבה זה ההוכחה מהציור שכך הייתה המנורה כי הציור הוא דרך המחשה ולא נועד להטעות
תפתח את העיניים
כל כך מופרך.. אם בציור צריך לשנות מהמקור אז מה בדיוק חב"ד חושבים לעצמם כשבונים אותה ישר. אולי נגיד שהם בונים כך כי המקור הוא עגול וצריך לשנות מהמקור.
סתירה בדברים
כי הם עושים של חנוכה עם 8 קנים ואז אין בעיה לעשות כצורתו
חבד עושים ישר
אסור לעשות מנורת מתכת 7 קנים ולא משנה באיזו צורה הטענה הפשוטה היא שלא פוסקים הלכה לפי ממצאים ארכאולוגים אלא לפי הכתוב בספרים וכיון שנתבאר שרשי והרמבם ובנו כתבו בפשיטות כיצד צורת המנורה צריכה להיראות אם כן מה לנו ולממצאים כאלו או אחרים
למה
לתגובה שכותב על "סתירה בדברים". תספור טוב טוב, אפשר עם האצבעות, את מספר הקנים בחנוכיה ובמנורת המקדש, אולי תמצא הבדל... עושים אלכסון כפי הצורה שהייתה במנורה, ועדיין ישנו הבדל גדול!! הצלחת לספור?
הסופר
אתה לא צודק. את המנורה לא מייצרים ולא חורטים אם כבר מיצרים מנורת חנוכה (חנוכיה) אבל היא עם שמונה קנים ושמש ולא 7
יחי חינ
יש גם הרבה ממצאים ארכאולוגים של מנורה עם קנים אלכסוניים
היהודי החושב

הצגת כל התגובות

25
פלא גדול כאשר יש התייחסות של גדולי הראשונים לצורת המנורה הולכים להביא ראיה ממנורה שיש עליה ציורים של עבודה זרה בשער טיטוס שכל מטרת החריטה שם לבזות את ישראל.
א. מ
24
בנוסף, מפורש בדברי הימים כי שלמה המלך עשה עשר מנורות להאיר את המקדש, גם ידוע כי בבית שני היו מנורות בחצר המקדש, ככתוב ב''על הניסים'' והדליקו נרות בחצרות קדשך. אלו מנורות המקדש שנלקחו לרומי ואת אלו יכל המון העם שאינם כהנים לראות ולצייר.
יעקב
ר' יעקב, להאיר שהרבי מליובאוויטש מוכיח שגם 10 מנורות אלו היו אלכסוניים ישרים.
ישראל
מאיפה אתה מביא את זה?
היהודי החושב
הייכן?
שלמה
23
הבהרת את דבריך בצורה נכונה, ניכר שהכותב הינו בעל "דעת תורה"
יפה ומדויק!
יחי הרבי שליטא מלך המשיח !!!
עדיאל
22
מצד אחד טוב להכאות אותו בין שיניו מצד שני סתם יבחוש, ולא ברור למה צריך להגיב לו
יואב גולדשמיד
21
לא מבין למה אתר חרדי מכובד נותן במה לשפירא, אתם נותנים במה לפגיעה בכל הקדוש לנו, ועושים אפס ממנהגי ישראל מושרשים , כולל בורות שבכתבי האר"י לא מוזכר שלג בעומר זה חג בשער הכוונות כתוב במפורש שזה יום שמחה,
משה רוזנר
20
התגובה שלך מתלוצצת לא פחות משל שפירא, ההבדל ביניכם זה שהוא מתלוצץ בסיבובים ואתה מתלוצץ ישירות , בהתאם לצורת המנורה של כל אחד לשיטתו.
כת ליצנים
19
ייש"כ גדול על העמדת הדברים על דיוקם
תנחום
18
יישר כח על העמדת דברי ההבל והליצנות במקומם
ניר
17
דיבורים כדורבנות. היום יש רמבמי"ם מפורשים אפשר גם לתת למו"ר רמב"ם [מבואר שלא תצא תקלה] וישב ויחכים תודה רבה על התגובה היפיפיה להרחבת הביאור לקוטי שיחות לכ"ק אדמו"ר מליובאויטש חלק כ"א ע' 164 יש שם גם הציור המקורי
המעודד את הרב שמואל רסקין
16
!!!!!
כל הכבוד הרב רסקין
15
קצת כבוד לגדולי עולם
כבוד
14
ישר כח על דברי התורה הנפלאים, לא הכרתי את הסוגיה המרתקת עד כה. תודה על סיכום בהיר ומעניין!
מאיר סגל
13
גם הרב קנייבסקי סבור כך ועוד
שיטת חב"ד?
12
יישר כח על התוכן האיכותי אכן עונה בצורה מושלמת על הכל עפ"י דעתו הידועה של הרבי מלובאוויטש על סמך דברי הראשונים
אריה
11
אבל המנורה בדגל של ביתר היא בעלת קנים עגולים וכידוע אין גדולה כמו ביתר
יואל
10
יישר כח על הכתבה הנכוחה! נ.ב. מאז ומתמיד סגנונו והגותו של שפירא עוררו אצלי גועל, אבקש מהמערכת לחסוך לנו מאמרותיו.
חנניה
9
יפה מאוד! חזק ואמץ.
נ.מ.
8
וכן דעת הגר"ח קנייבסקי ועוד
יאיר
7
לא משנה מה-הרבי היה ת"ח עצום ונביא כך שאין מה להתווכח-חכו למשיח ואז נדבר... שנוכל להתווכח בעניינים כאלה בעז"ה
משיח
6
ראשית כל הכבוד על פרסום התגובה לדבריו הנלעגים של ישראל שפירא. קצת צורם שהטור של ישראל שמבזה את שיטת חב"ד נמצא תחת התגית:חב"ד, בעוד התגובה הרצינית והמכובדת לא נמצאת שם.
עוול שמערכת האתר עושה
5
ואוו... יפה מאוד. האמת שאני לא חבדניק אבל מאוד צרם לי הזלזול של שפירא. מנותק לחלוטין מהגישה הנכונה לתורה. הכל בבחי' אני ואפסי עוד
בני כהן
4
מותר לומר שהרמב"ם טעה, הוא לא הכיר את המציאות ואין כל פסול בדבריו שמנבים לפרש את הפסוקים. הבעיה מתחילה עם בני דורינו שיודעים את המציאות ונדבקים ל"פסק" של הרמב"ם למרות שהם מוכחשים ע"י המציאות.
אשר
3
זה חנוכיה לא מנורה
סבח דוד
2
סוף סוף מעמידים במקום את חוסר המקצוענות של שפירא, שמתיימר לחנך את הדור עם כתבות מגמתיות שמעולם לא הוסיפו ליראת שמים ואמונת חכמים וד"ל. לא מגנה את האדם אבל הוא מתיימר להיות היסטוריון ואיש מקצוע בזמן שהוא לא.
יהודי
1
איך ישראל שפירא עדיין עובד באתר הזה אחרי כל כתבות הכפירה שלו?
חרדי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים