על נתן העזתי - "הנביא" המשיחי מעזה, כתבנו במדור זה סדרה של מאמרים שעסקו בשיגעונו המיסטי שאפף את האיש, ותמיכתו הבלתי מסויגת באבי משיחי השקר מאז ומעולם, שבתי צבי.
- נביאה, סופרה ושופרה של התנועה השבתאית שהתגורר בעיר עזה
- נביא השקר מעזה נרדם בליל שבועות, החל להזות, לפזז ולהוריד את בגדיו
- גלגולי השלג של נתן העזתי בחברון והשתיקה שנמשכה שנתיים
פרט מעניין הקשור לפולמוס המשיחי באותם הימים, המתקשר ישירות לעיר עזה, הוא כדלהלן.
באותן השנים בהן ישב נתן בעזה, הוא פרסם המוני "אגרות קודש" ליהודי התפוצות בהם חזה לטענתו את העתיד בביאת המשיח בקרוב.
אחד השחקנים הראשיים בפרשיה כאובה זו, היה הגביר ר' רפאל בן יוסף ממצרים, שאצלו התארח שבתי צבי בדרכו לארץ ישראל. רפאל בן יוסף היה ראשה של יהדות מצרים, וגזברה של המלכות.
הרב מרדכי פירון במאמרו ב'מחניים' כתב: "ר' רפאל בן יוסף היה ידוע בנטיותיו לתורת הנסתר ואירח בביתו בקביעות גם אישיות מפורסמת אחרת, את ר' שמואל ויטאל, בנו של ר' חיים ויטאל".
באחת האגרות שכתב נתן העזתי שיועדה לר' רפאל בן יוסף המצרי, נטען שהמשיח (שבתי צבי) יכריע את הסולטן העות'מאני בכוח מאגי של פיוטים קבליים וללא נשק, אולם הסולטן העות'מאני יישאר על כסאו לעת עתה עד ששבתי יחזור מנהר הסמבטיון, שם רצה למצוא את עשרת השבטים האבודים ולאחדם עם בני ישראל. לבנתיים הסולטן העות'מאני יתמרד, ויהרוג את כל היהודים חוץ מאלו שבעיר עזה.
כמובן שנבואה זו לא התממשה, וחלפו מאות שנים והעסק נהיה ביש מרגע לרגע. מעניינת תגובתם של גדולי ישראל שיצאו בחיי חיותו של נתן כנגדו, ובפרט שהיא קשורה לעיר עזה.
בימינו קשה לכתוב זאת, אלא שבתקופתו של שבתי צבי, חלק מהעולם הרבני טרם הבין את העגל הלזה, ורבים מצדיקי ומקובלי הדור ההוא, נפלו ברשתו. גאון עוזנו מרן החיד"א, כתב שאין להזכיר עוונות ראשונים של אותם רבנים שהאמינו באותו האיש שבתי צבי, אף לאחר שהתאסלם.
בין היחידים שכבר בימיו של "המשיח" שבתי ו"הנביא" נתן, שיצאו כנגדם, היה הגאון רבי יעקב שׂשׂפורטשׂ (חי ופעל בין השנים ש"ע- תנ"ח - 1610 1698), מחבר הספר "תולדות יעקב", מפתח הפסוקים לתלמוד הירושלמי.
רבי יעקב ששפורטש כתב את מלחמתו בשבתי ונתן בספרו "ציצת נובל צבי" (ד' חלקים).
לימים, הגאון השני שנלחם בשבתאות כל חייו הלא הוא, רבינו היעב"ץ - הדפיס קיצור מהספר, תחת השם "קיצור ציצת נובל צבי" ביחד עם ספר השו"ת שלו "אוהל יעקב".
באגרת מפורטת וארוכה שנשלחה לרפאל בן יוסף במצרים מסביר נתן העזתי את עיקרי שיטתו הדמיונית ומודיע בין השאר כי הגאולה הסופית תחול בשנת תכ"ז (1667). ואילו ר' יעקב ששפורטש הגיב על דברי הכפירה הכלולים באגרת במילים: "יוצק סיר רותח לתוך פיו"...
עוד באותה אגרת דרש נתן העזתי ש"העיר עזה על שם 'עזות דגבורה' שבזמן המשיח ההנהגה יעבור לשם".
מהעיר עזה יבוא חורבן והרס עליה ועל יושביה
רבי יעקב ששפורטש כתגובה לדבריו כתב דברים מבהילים ביותר: "עזה על שם עזא ועזאל שממנו תבוא חורבן והרס על העיר ועל יושביו". (עזא ועזאל הינם שני מלאכים שנפלו להרי החושך כיון שחטאו בבנות האדם).
רבי יעקב ששפורטש ערך דיון הלכתי האם עזה היא חלק מארץ ישראל, וטען שלא, לעומת העזתי שטען שכן. מספר חכמים שבתאים השיבו מלחמה, והוכיחו לרב ששפורטש שעזה היא כן ארץ ישראל.
נתן העזתי נפנף באחד מהפיוטים של המקובל ר"י נאג'רה ולקחוהו כהמנון לשבתי צבי, וטען שר"י נאג'רה הגיע להתגורר בעיר עזה, כהכנה למשיחיותו של שבתי ולקדושת המקום.
נתן העזתי מגלה קברי צדיקים – הוכחה לנבואתו?!
אחת ההוכחות שתלמידי נתן העזתי טענו שהוא נביא - כי הוא גילה קברים. הגאון רבי יעקב ששפורטש התייחס לטענה זו, ואמר שהגם שרוח אפינו האריז"ל גילה קברים, אולם אין זו הוכחה לנבואה, שכן לא קמו אנשים מקברם והעידו על אמיתות זהות הקבר, וכך הוא שלל את נביאותו הכוזבת של נתן העזתי.
נסיים עם דבריו המלאים של רבי יעקב ששפורטש:
"ומה שגילה [נתן העזתי] קברים סתומים אשר לא נודע שם בעליהם מי יאמת שהם הקבורים ומה אות נתן על זה, האם הנקברים העידו על עצמם וחיו ועמדו על רגלם לקיים דברו או אות אחר בענין זה. ואף אם תמצי לומר שצדק בהם ובשמותיהם אין זה מספיק להחזיקו לנביא אמת, ויותר מזה הוגד על הארי"זל ותלמידו. ויותר היה להם להודיענו מעשה ימי חייו וכל זה באשרתא והנפק".
לקריאה נוספת:
- ישראל שפירא, 'שלום לך עזה – בעקבות עזה היהודית'.
- הרב מרדכי פירון, מחניים, גיליון פ"א, 1963 (הובא באתר דעת)
- לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com