כיכר השבת

מסע בין עולמות

צוהר נדיר לפולמוס על הספר "חמדת הימים"; מי המחבר?

הגאון רבי מאיר מאזוז התייסח בשיעורו השבועי לספר 'חמדת הימים' והעניק צוהר נדיר אודות הפולמוס על הספר - עליו מאות נהרות דיו נשפכו ומיליוני עצים נגדעו כדי להבין את זהות מחברו | ישראל שפירא במסע אל דעותיהם הנגדיות של הגר"ח פלאג'י מגדולי חכמי איזמיר והאדמו"ר ממונקאטש בעל ה"מנחת אלעזר" (חרדים)

| 56 | כיכר השבת |
הגר"מ מאזוז, הרבי ממונקאטש וציונו של הגר"ח פלאג'י
הגר"מ מאזוז, הרבי ממונקאטש וציונו של הגר"ח פלאג'י (צילום: מנדי הכטמן, ללא קרדיט, דוד פרלמוטר)

שיעורו השבועי[1] של ראש הישיבה הגאון רבי מאיר מאזוז עסק בין היתר בפרשת הנשיאים שיש שמתחילים לקרוא בתאריך א' ניסן.

בהמשך דבריו רה"י סיפר על ספר חמדת ימים שיש שטוענים שחברו נביאו של שבתאי צבי, נתן העזתי:

"היה אחד שתמיד מקטרג על התפילות האלו, ואמר: התפלות האלו חיבר אותם לא פחות ולא יותר "נתן העזתי". מאיפה אתה מכיר אותו? כי זה כתוב בספר חמדת ימים, וחמדת ימים זה ספר חשוד. כי אומרים שהמחבר זה נתן העזתי שהאמין בשבתי צבי, ולכן לא קוראים את זה. וראיה לדבר [ככה הוא אומר], שהרב חיד"א לא הסכים לתפילות האלה".

בהמשך דבריו רה"י הגר"מ מאזוז הוכיח שמרן החיד"א כן הסכים לתפילות האלו, והמשיך עם הטענה הבאה:

"פעם דברו על ספר חמדת ימים, ואמרו: בוא נניח שזה נתן העזתי, יכול להיות שזה כלל לא נתן העזתי, אבל נניח שכך, שזה נתן העזתי (שהוא טעה בשבתי צבי), אבל הרי גם רבי עקיבא טעה בבר כוכבה שחשב אותו משיח. וכי משום כך מישהו יאמר שרבי עקיבא לא בסדר? חס וחלילה, הוא טעה וזהו".

דברים אלו מאת הגאון רבי מאיר מאזוז, מעניקים לנו צוהר נדיר אודות פולמוס הספר "חמדת ימים", עליו מאות נהרות דיו נשפכו ומיליוני עצים נגדעו כדי להבין את זהות מחברו.

המעניין ביותר שהגישה אותה הציג הגר"מ מאזוז שלא משנה האם אכן כתבו יהודי שהאמין בשבתאי צבי, אלא שהוא טעה, וטעותו לא שונה מטעותו של התנא האלוקי רבי עקיבא שהאמין במשיחיותו של בר כוכבה, היא טענה אותה טענו חלק מחכמי ספרד, עליהם חלקו חלק מחכמי אשכנז.

• • •

בשנת תצ"א (1731), המקובל רבי ישראל יעקב אלגאזי (מחכמי איזמיר וירושלים), יצא נרגש מבית הדפוס באיזמיר, עם הספר השנוי במחלוקת "חמדת ימים" שעורר וממשיך לעורר פולמוס תורני עצום אצל חכמי וחוקרי ישראל לדורותיהם[2].

"חמדת ימים" הוא ספר העוסק במנהגים והלכות, בעיקר של מועדי ישראל כתוב על פי הקבלה, דגש על פי קבלת האר"י.

בצעירותו הרי"י אלגאזי התגורר בעיר צפת, ושם לדבריו קיבל את כתב היד של חמדת ימים מגניזה סודית של גורי האריז"ל. מצפת חזר לאזמיר, שם הדפיס את הספר, שלאחריו הוא עלה לארץ ישראל, שם התפרסם בין גדולי העיר, וכיהן כדיין ולימים נבחר ל'ראשון לציון' עד לפטירתו.

חכמים וחוקרים טענו שאין הרב אלגאזי כתבו, והיו שחשדו שנתן העזתי נביאו של שבתאי צבי כתבו.

"ספר הבריאה לרבי נתן מעזה" החיבור המרכזי של התנועה השבתאית לאחר התאסלמות שבתי צבי שנכתב בידי הנביא נתן מעזה. הספר הוהדר בשנה האחרונה מחדש בידי ליאור הולצר - בעלים של חנות הספרים וההוצאה לאור - הולצר ספרים

בשנים לאחר הפצתו, מחברים רבים העתיקו ממנו. גם בספרי הלכה אנו מוצאים את עקבותיו, כל זאת בשעה ששם מחברו אינו ידוע, ואף רגלים לדבר שמקורו בשבתאות רח"ל.

הטענות נגד הספר, הם כך: א: המחבר היה שבתאי. ב: המחבר מואשם בגנבה ושוד ספרותי, המון דברים בספר הם העתקות מספרים שונים, ג: בספר ישנם העתקות מכתבי האר"י שאינם מוסמכים.

חלקו הראשון והשני של הספר נדפס באזמיר בשנים תצ"א–תצ"ב (1731 -1732) בהסכמת רבני העיר, ר' חיים אבולעפיא ור' יצחק הכהן רפאפורט.

מהדורה שלישית נדפסה בזולקווא בשנת תק"ב (1742) והוכנסו שינויים רבים, כדי להסיר את חשד השבתאות ממנו[3].

כידוע רבינו היַעְבֶ"ץ - רבי יעקב עֶמְדין, הקדיש ימים ולילות להדוף ולגלות שבתאים סמויים וספריהם, הן מתוך עדויות בכתב ושבע"פ, והן מתוך גילויים ורמזים מספריהם, כשהוא נעזר בחושיו הבלשיים וב'עיני בדולח' שרק גדולי ישראל זוכים.

ואכן היעב"ץ נדה והחרים רבים שנחשבו כגדולי ישראל מובהקים, ורק בזכות עיני הבדולח שלו נודע שהם שינו ופרשו והיו שבתאים מוסווים רח"ל. גם בסוגית 'חמדת ימים', הראשון שדן בזיהוי ספר 'חמדת ימים', הוא היעב"ץ שקובע בנחרצות שמחברו הוא לא אחר מאשר נתן העזתי, נביאהּ, סוֹפרהּ ושופרהּ של התנועה השבתאית[4].

ציור של נתן העזתי משנת 1667 באיזמיר מתוך ספרו של תומאס קנן באמסטרדאם 1669 (מאת Jewish Encyclopedia - From the 1901-1906 en:Jewish Encyclopedia, now in the public domain., נחלת הכלל)
נתן העזתי

במאמר קצר זה לא נאריך בכל הפולמוס, אלא נתמקד על דעות נגדיות של שניים מרבותינו: הגר"ח פלאג'י מגדולי חכמי איזמיר, והאדמו"ר ממונקאטש בעל ה"מנחת אלעזר".

דעתו של הרבי מונקאטש שאין לבטל כליל את 'חמדת הימים', כיון שהוא ספר ליקוטים, ויש בתוכו חידושים טובים, ולמרות שנכנסו לתוכו דברי מינות, כגון צום מיוחד לעילוי נשמתו של יש"ו אותו האיש שר"י וימש"ו.

וכך לשונו של הרבי ממונקאטש: "נראה בעליל לכל מי שיש לו מוח בקודקודו שבספר חמדת הימים ישנם רמזים על יש"ו רח"ל שתלו אותו בערב פסח ולכן נכתב בו שצריך להתפלל בערב פסח ולשפוך נפש על בן הבכור הצנועה שנטל מהם... והמה המינים האוילים אומרים שצנועה היתה ונולד בנם אלקיות אמונת השילוש ר"ל".

הרבי ממונקאטש מסנגר על חכמי ספרד שלא שמו לב, ובטעות הדפיסוהו, וכך לשונו: "וגדולי הספרדיים זצ"ל שהדפיסוהו לא בדקו הדק היטב (וגם לא היו בקיאים שם בענין הבלי אמונת הנצרות...)".

דעתו של הגר"ח פלאג'י ש"הנביא" נתן העזתי לא אשם בטעות שלו שהאמין בשבתאי צבי, ובדיוק כמו רבי עקיבא שטעה בבר כוכבה. עוד מוסיף הגר"ח פלאג'י שיש קבלה שאסור לדבר על מאמיני שבתי צבי".

לגבי דברים אלו משתומם הרבי ממונקאטש על דבריו שמצדיקים את 'חמדת הימים' ומגדירם כ"חזות קשה.. אליה וקוץ בה מכאיס וסילון ממאיר" וממשיך: "אי להשיב על דברי הבל ולהתדמות להתנא הקדוש", ומוסיף הרבי: "ועוד הוסיף חטא על פשע... לא יאומן כי יסופר שיהיה כזה נדפס מרב מגדולי הספרדים".

בסופו של דבריו מסנגר הרבי ממונקאטש על הגר"ח פלאגי ומעלה השערה שהוא כתב כן כיון ש"הספרדים בימינו בטבעם רובם נמוכי השכל נוחין להתפתות ולהאמין לכל דבר".

בקונטרס חמדת יוסף להרב יוסף חיים מזרחי נטען שהגר"ח פלאגי' לא ידע את האמת בקורות התקופה, ולכן הוא סינגר על 'חמדת הימים' ונתן העזתי
"וחשבתי להצדיק קצת את הרב הגאון ז"ל... להיות הספרדיים בימינו בטבעם נמוכי השכל נוחין להתפתות ולהאמין לכל דבר". מתוך ספר חמישה מאמרות לרבי ממונקאטש (באדיבות אוצר החכמה)
ציור של שבתי צבי יושב על כסאו כמלך, בשער "תיקון" שהודפס באמסטרדם בשנת 1666 (מאת Briangotts, נחלת הכלל)
ציור דמיוני של עינויים וסיגופים שקיבלו על עצמם מאמיני שבתי צבי לכפר על עוונותיהם (מאת Published in the 1901-1906 Jewish Encyclopedia, now in the public domain., נחלת הכלל)
ציור דמיוני של שבתי צבי מקבל אורחים בעת מאסרו. לא ברור האם הכוונה למאסרו הראשון או השני (מאת לא ידוע - 1901-1906 Jewish Encyclopedia. From "Ketzer Geschichte," 1701., נחלת הכלל)

• • •

לגבי פסקו התמוה בספר חמדת הימים לגבי תענית בכורים בערב פסח, עליה נטען שהיא לתקן את בן השנואה, כשהרמז שקוף ל'אותו האיש' הנוצרי - על פסק זה תמהו חכמים וחוקרים, ואכן ר' מרדכי דוד לודמיר שאל את הגאון ר' דוב בעריש ויידנפלד, רבה של טשיבן ותמה: "איך אפשר להעלות כזאת על הכתב?".

ענה על כך רבה של טשיבין: "ספר זה אינו נכנס לביתי". ואכן המשכיל אברהם בר גוטלובר חיבר קונטרס בשם 'מתג לחמור' נגד כת השבתאית וגרורותיה, והוכיח שבעל חמדת הימים היה נגוע בנצרות של ישו בן מרים שר"י.

יצוין שבנושא זה נכתבו ספרים שלמים, עם צדדים לכאן ולכאן, ולמרות דבריו החריפים (כרגיל) של הרבי ממונקאטש, בימינו רוב המקובלים מעיינים בספר "חמדת ימים", והמחלוקת בנושא הוכרעה.

נעזרתי במאמר זה במאמרו המרתק של החוקר התורני הגה"ח יחיאל גולדהבר שליט"א "תעלומה ואין קורא לה?".

עיין גם במאמרו של הרב יחיאל גולדהבר, 'לברור זהותו של מחבר חמדת ימים', בתוך: ספר זיכרון להרב פרופ' מאיר בניהו עורכים: משה בר-אשר, יהודה ליבס, משה עסיס, יוסף קפלן, ירושלים תשע"ט עמ' 873-908.

[1] הובא בגיליון 350 ויקהל פקודי כ"ח אדר תשפ"ג

[2] ראה גם עלון בית נאמן מס 292 יג שבט תשפב אות יח

[3] מהדורה רביעית נדפסה בזולקווא בשנת תק"ו, ומהדורה חמישית בזולקווא בשנת תקי"ג.

[4] ראה סוף ספרו תורת הקנאות (אלטונא תקי"ב).

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
56 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
22
במחילה מכבוד הרב מאזוז, אבל ההשוואה בין טעות ר"ע בבר כוזיבא, ובין אמונת נתן העזתי בש"ץ, אינה כלל במקומה, כי ב"כ לא חטא והחטיא הרבים בגלוי לעקור התורה, משא"כ ש"ץ ברגע שהתאסלם התברר שלא רק שאינו המשיח, אלא הוא רשע מרושע כופר מחטיא הרבים. וגם לפני התאסלמותו כבר ראו שש"ץ משנה מההלכה, וא"כ אין כלל השוואה
AS
2 שאלות 1 אולי בגלל במחילה שהאמין בבר כוכבא שהוא משיח נרגו 24 תלמידים. 2 מי אמר נתן העזתי ראה כששבתאי התאסלם לא חזר בו מטעותו.
אליהו כהן
נתן עזתי טען שהוא נביא שהתגלה אליו שש"ץ הוא המשיח, דהיינו היה נוכל ומצד הטומאה, משא"כ להבדיל עד אין סוף ר"ע טעה שב"כ המשיח, לא בתור "נבואה" אלא בפשטות, בנוסף ההסטוריה ידועה שאחר התאסלמות ש"ץ, טען נתן העזתי, שש"ץ המיר דתו בגלל טעמים קבליים נסתרים, וכי הוא יופיע שנית ויגאל ישראל. בקיצור אין כלל השוואה
תברר הסטוריה פשוטה
רבי עקיבא לא טועה. אלו דברים עמוקים. מי שחושב שזה דברים כפשוטם אז הוא טועה.
רם
לידיעתך, כמעט כל הרבנים הגדולים בזמנו טעו בשבתאי צבי עד שהקדיח תבשילו ברבים. ואז פרשו ממנו כולם!!! אז הכל שווה בשווה.
קני
מה קשור בכלל תגובתך לגבי ספר חמדת הימים, שיש שם עניני כפירה בדת היהודית, ותמיכה בנצרות וישו? בקיצור וצדקו היעב"ץ, והמנחת אלעזר, ועוד גדו"י לגבי היחס לספר!
תחשוב קצת לפני שאתה מגיב!
אתה מדבר שטויות במחילה. יש דברים הרומזים לשבתאות, לא לנצרות. תמשיך להמין לאנשים שחיים בלחפש את מי להחרים. החיד"א היה אומר את התפילות שלו וככה נהגו הספרדים כמה דורות (בהשמטת כמה קטעים. וד"ל). מה הוסיפה לחכמי אשכנז הקנאות? שגם החילונים שלהם קנאים לחילוניות.. כמו שרואים היום לצערנו
קני
כבר תי' המנחת אלעזר לגבי שאתה מביא ראיה מגדולי הספרדים, ולגוף מה ששאלת, ת: מה קשור פה קנאות? יש פה ספר שרומז על שבתאות, ובנוסף רומז גם על נצרות (לטענת המנח"א), אז מה חשבת שאנו בתור יהודים אמורים לשתוק, ולא לצאת נגד הספר, אלא לקבל דברי ספר כזה כמו פתאים נאיבים?
ים סוף
השתמע ממני (בתגובה הקודמת) חלילה איזה שהיא פגיעה ברבינו הגדול החיד"א (שאגב היה חצי אשכנזי), והנני חוזר בי ומתנצל על זה, והקב"ה יעזור שלא ניכשל בפגיעה בגדולי ישראל הצדיקים!
ים סוף
השוואה במקומה.
משה
צודק בהחלט. ההשוואה אינה במקומה שהרי מגמת שבתאי צבי הייתה להחטיא את הרבים בביטול התורה, אבל בר כוכבא ההיפך הגמור ממנו. אגב, לא רק רבי עקיבא תמך בו אלא רוב התנאים כדברי הרמבם
משה
21
מצד אחד הגאון חיד"א טיהר שמו (בשם גדולים כמדומה) אך מצד שני הגאון הרי"ח הטוב בעל הבן איש חי חיבר עשרות תפילות בספרו סוד לישרים והן כנגד התפילות שחיבר החמדת ימים המקובל הגאון הר"י הלל סובר שיש בעיה בספר חמדת ימים כך ענה כשנשאל על זה
אא
20
ישראל שפירא מה שכתבת שדברי המנחת אלעזר הם "דברים חריפים", אני לא רואה פה שום מילים חריפות שאינם במקומן, אדרבא אני רואה פה שכל ישר ובריא, יש פה ספר שמשתמע מזה שהוא האמין בנצרות ובישו, ומימלא פשוט שהיחס לספר בהתאם, וצדקו מאוד דברי המנחת אלעזר, ואדרבא הוא עוד לימד זכות, וכיבד את הגר"ח פלאג'י זי"ע.
מעניין
דברי המונקאטשי הם דברי כפירה. היה צריך לתקוף רק את הרב פלאגי ולא את כל חכמי הספרדים. עפרא לפומיה. אגב, הוא קיבל עונשו באירופה ודי לחכימא
משה
האמת הידועה כואבת.. חמדת הימים יש שם דברים נוצריים זה לא כפירה? ורק האמת הפשוטה שכתב בעל מנחת אלעזר, זה כפירה?.. אני מבין שנעלבת, תעבוד על עצמיך, וקבל האמת ממי שאמרה!
מאחל לך רפו"ש, ולא להיסחף אחר הרגש..
החמדת ימים הוא אכן שבתאי כופר, אולם דבריו החמורים של המונקטשי כנגד גדולי ישראל הספרדים ראויים לכל גינוי ועפ"ל!!
משה
אגב כמו שאתה תוקף את "כלל" יהודי אשכנז, על סמך כמה טענות אומללות ולא נכונות, שיש בדמיונך על אשכנזים.. גם הרמב"ם הכליל את הנשים הזקנות כטפשיות, ולא דיבר ספציפית, וכן הרבה דוגמאות כאלו, תירגע, המנח"א לא התכוין "אישי", והוא עצמו היה חסיד גדול של חכם ספרדי הס"ק הרב אלפנדרי זי"ע.
לא להיסחף אחר הרגש
אמת , מרגש לקרוא את המפגש בניהם זצוק"ל וזלה"ה
היום
כשהמונקטשי נפגש בפעם הראשונה בחייו בחכם ספרדי הוא נבהל מהדר גאונו. הוא הבין שהוא כתב דברי שטות. אבל הוא לא הספיק לחזור בו מדברי ההבל ונענש רח"ל.
משה
לא נענש ולא נעליים, אדרבה כתב להמליץ טוב כי כי יכל למצוא זכות אחרת על המלצה על נתן העזתי ימ״ש
חושב

הצגת כל התגובות

19
הרב מאזוז כתב על זה באריכות במקומות רבים. לקחת משהו מהשיעור השבועי שנאמר באגב, זה כמו עיתונאים שמחפשים כותרות. תהיה רציני אם אתה כותב על אנשים רציניים...
קני
18
עם כל הכבוד לחכמי השכנזים שהשכל שלהם משובח ומרומם, תכל'ס, הספרדים שלא עשו רעש ומלחמות על הסיפור, השתחררו ממנו אחרי כמה שנים. האשכנזים לא השתחחרו מהטראומה עד היום, כולל אתה הכותב שמעלה באוב סיפורים בשביל לייצר בלגן. חבל חבל חבל!
בנצי
17
ב''ה שיש בדורנו מי שבקיא באטפן יסודי בכל מכמני התורה.אשרינו שזכינו
שלום
16
מה הסיכוי שנתן העזתי שחי בארץ ישראל יכניס אלמנטים נוצריים לספרו? נא להחליט מאיזה צד יוצאים כנגדו - או שבתאות או נצרות
שאלת תם
15
מאמר רדוד
שלג
14
מרנן הגאונים הגדולים רבותינו נתן העזתי ולהבהל"ח מאיר מזוז
נתן
13
ישר כחך ישראל. תמשיך להביא את דבריו של גאון עוזנו הרב מזוז.חד בדרא. מחזקים את ידיך מעריכים
משה
12
הגר"ש דבילצקי זצ"ל היה מתכונן עם החמדת הימים לחגים והיה לומד את זה עם תלמידיו יבלחט"א!!!
מדהים
11
ידוע אצל חכמי ספרד, שאמרו הגדולים (כמדומני ר"ע עטיה ועוד) שעל המנחת אלעזר לבקש סליחה מכל הספרדים על ההתבטאות המבישה שלו כלפיהם, ואכמ"ל בזה.
דוד כהן
כשהרב עובדיה יבקש סליחה מכל האשכנזים, מה שהוא אמר עליהם בהרבה הזדמנויות, כגון בענין שמיעתם לדעת הרמ"א ואי התרחצות ב9 הימים וכו', המילים האלה הרבה יותר חמורות ממה שכתב המנחת אלעזר, אז מה אתה מדבר בכלל?
טפשות להוציא זאת מהכתבה!
הרב עובדיה דיבר עניינית על עמי הארצות האשכנזים שמחללים שם שמים ברבים כשאינם מתקלחים 3 שבועות במזרח התיכון!!
משה
השבתי פה כבר שבוע שעבר יום ה, אבל צנזרו (ומסתמא יצנזר בלי שום צדק ואמת גם תגובה זו), הבאתי כמה דוגמאות ממה שאמר הרב עובדיה על רבנים וגדו"י שונים כמו החזון איש, וכן בכלליות על האשכנזים, על "חטאם הגדול" שנשמעים לפסקי הרמ"א. אבל מצנזרים תגובות ונותנים במה רק לקראים.
אילו היה תלוי ברוב גולשים היית נחסם מזמן
תשתדל לענות עניינית. בינתיים זה לא מצליח לך. מרן הרב עובדיה פסק עניינית כשחלק על הרמ"א. אבל אתה לא כותב עניינית, אתה משמיץ את גדולי ישראל האמיתיים!
משה
10
הרב משה צוריאל מציין כי בספר שיש הסכמת הגר"א מוזכר החמדת ימים , ין הכרח שאכן זו הסכמה אך אם היה כפי שכותבים המתנגדים לספר,הם שהם חסידיים צריכים להודות שלא יתכן שיעלה כזה מכשול מרשכבה"ג הגר"א
צחי
9
כדאי לעיין בהקדמת הרב צוריאל לספר חמד ימים הפורש על כ40 עמודים משנה סדורה ביחס לספר וביחס להתייחסות של הגדולים לספר. כמו כן מתייחס שם הרב לעניין הייחוס לנתן העזתי שכלל אינו הגיוני מצד הזמנים עיי"ש
bsh
8
חזק וברוך על הקונטרס רק לא הבאת את הרב פתיה זצ"ל ברוחות מספרות שיתגלה אליו ואמר לו ופרוש שהוא מחבר הספר חמדת ימים
דניאל
7
יש פה איזה קראי שכלל לא שייך ליהודים, אבל אוהב לסכסך ולכתוב נגד גדו"י, והוא רוצה לנצל את מה שכתב המנח"א, ובכן רבך קאפח כתב באמת וזלזל בגדולי הדורות, ולכן "עפ"ל", 2. להבדיל הרמב"ם לא צריך לבקש סליחה מהנשים הזקנות, על שהוא הכליל אותן כטפשיות, והשווה אותן לבהמה (אגרות הרמב"ם דף ח עמוד א')??
אתה גוי רשע שמתערב בדברי גדולי ישראל!
אתה משמיץ את הרמבם על לא עוול בכפו ואחר כך טוען שיש כאן אדם שמשמיץ את "הגדויילים" שלך שלא מגיעים לקרסולי קרסוליו של גדול הראשונים הרמבם. אתה אכן כוזרי קטן. צא טמא!
אלעזר
6
עיני הבדולח של היעב"ץ? הוא טעה בבעש"ט וברמח"ל ועל כולם במהר"י אייבשיץ זיע"א, ומצד שני התכתב בחביבות עם מנדלסון. אמנם הוא פעל מתוך קנאות וכוונה לשם שמים, אבל היו לו גם שגיאות שמפריכות את התואר "בעל עיני בדולח".
מישו
5
מרן רבנו עובדיה זצ"ל זיע"א מזכיר את הפולמוס הנ"ל בהקדמה לחזון עובדיה ארבע תעניות ובין המצרים שאומר שמותר לקרוא בו וכן הביא דברים בשמו בספריו הקדשים והטהורים שבת שלום לכל עמ"י
דוד
4
ביקר בארץ בעיקר להיפגש עם הסב"ק אלפנדרי זכר צדיקים לברכה. פלא שלא הזכירו את זה!
הרה"ק ממונקטש
לא רק שנפגשו יחד (וגם התכתבו רבות), אלא שהגה"ק ממונקאטש היה חסיד נלהב של הס"ק הרב אלפנדרי, והוא אחז שאילו זכינו היה נעשה הרב אלפנדרי זי"ע המשיח. ומכאן ראיה ברורה שהגה"ק ממונקאש לא כתב מה שכתב בגלל 'גזענות', כמו דעת כמה פתאים צרי שכל שמתערבים פה בין גדו"י בלי להבין כלום.
נכון
הוא היה חסיד הס"מ
בני ברק
3
מי שרוצה להעשיר עוד בנוגע לחמדת ימים יש שיעור לרב מאיר אליהו על זה וכן בשיעור על ברכת האילנות של השנה גם כן מדבר על זה
יהונתן
2
שמועה העיקרית שאביו של המהרי״ט אלגאזי זי״ע היה המחבר, אבל לקבוע שעיני הבדולח של היעב״ץ עמדו לו זה אינו נכון בכלל, ראשית נתן העזתי ימ״ש לא יכל לחבר ספר נפלא כזה, ולא היה חכם בדרגה זו, וודאי שלא חיבר, אולי היה המחבל ששירבב את הקטעים הפסולים.. שנית שהרי היעב״ץ לחם בטענת שבתאות את מרן הכרתי ופליתי זי״ע
מכיר
ספרי נתן העזתי ובראשם ספר הבריאה הינם עמוקים מאוד , הטעויות של נתן העזתי , שדי בירור היה יודע ורואה מה כל אדם עשה בגלגולים קודמים, וזכה לרוח הקודש, הייתה גדולה. לדעת הרמח"ל הוא ושבתי צבי טעו בגלל גזירה שמימית. לעומת זאת היעב"ץ , הכי בעדינות, רדף גדולי עולם וירד לחייהם בטעות איומה
אליהו
1
חשבתי להצדיק קצת את הרב הגאון ז"ל... להיות הספרדיים בימינו בטבעם נמוכי השכל נוחין להתפתות ולהאמין לכל דבר". --מה שנכון נכון
ספרדי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים