כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

המעלה של מַדְבְּרָא דְלוּד - מקום קדוש בלי להשתטח על קבר

"בריאותו הנפשית של העם דורשת סמלים הממחישים מעשים ומפעלים קדושים", הסביר ר' זנוויל כהנא על קידום קברות הצדיקים; ישראל שפירא צולל אל המעלות של מערת הרשב"י בלוד (היסטריה)

| 69 | כיכר השבת |
מערת הנזירים
מערת הנזירים (צילום: ישראל שפירא)

פרק ז': ביום חמישי חשפנו את מכתבו של מנכ"ל משרד הדתות הרב ד"ר שמואל זנוויל כהנא בתאריך כ"א תמוז תשי"ד (22 יולי 1954), לשר הדתות משה שפירא (ולסגנו זֶרַח וַרְהַפְטִיג), בהצעה לשיפוץ מערת בין לוד למודיעין שלדבריו נזכרת בספר הזוהר הקדוש.

את המסמך מצאתי בארכיון לחקר הציונות הדתית באוניברסיטת בר אילן (PA16/100/21/148), ברכת ישר כח לגב' עליזה אדלמן - ארכיונאית בארכיון לחקר הציונות הדתית שטרחה ומצאה בשבילי אחר המסמך המטלטל.

המערה שלדברי ר' זנוויל כהנא הוזכרה בזוהר, ככל הנראה היא "מערת אל – חביס" ביער בן שמן שנמצא בין לוד למודיעין[1] (כוונת הכותב כמובן לכפר 'אל מידיה' הסמוך לישוב חשמונאים של ימינו, עליו רבים סבורים שהוא מודיעין של החשמונאים).

הרב ד"ר שמואל זנוויל כהנא (נפטר בתאריך א' בתמוז תשנ"ח), כיהן כמנכ"ל משרד הדתות וכתב מספר ספרים בידיעת הארץ.

ר' זנוויל כהנא נולד בעיר ורשה לאביו, רבי שלמה דוד כהנא, שכיהן כאחד מרבני העיר במשך שנים רבות, ובסוף ימיו כיהן כרבה של העיר העתיקה בירושלים עד שנת תש"ח.

בצעירותו הרב זנוויל כהנא למד בישיבת מיר, וקיבל סמיכה מאת הגאון רבי משה סולובייצ'יק. באוניברסיטת לייז' סיים בהצטיינות דוקטורט בלימודי המזרח.

לאחר עלייתו לארץ ישראל בשנת ת"ש (1940), היה ר' זנוויל כהנא לעסקן בכיר בהפועל המזרחי, ולשיא עשייתו הגיע כשמונה למנכ"ל משרד הדתות במשך כ-20 שנה, בו עסק בפיתוח המקומות הקדושים בארץ ישראל, והמפורסמים הם "קבר דוד" בהר ציון, "מערת אליהו" בחיפה, ו"קבר רשב"י" במירון.

הבריכה העתיקה למרגלות 'מערת הנזירים' "ביר-א-שאמי" שכנראה פרושה 'באר שמעון', הלו הוא רבי שמעון בר יוחאי (צילום: ישראל שפירא)

אם לקבר רשב"י עם ישראל לא היה זקוק לשיווק האגרסיבי של משרד הדתות, מערת אליהו וקבר דוד, שרבים פקפקו בזיהוים (ועד היום), לולי השיווק של משרד הדתות בראשות המנכ"ל הנמרץ ר' זנוויל כהנא, יתכן שהם לא היו נודעים לציבור הרחב עד ימינו.

באחד הדיונים בהם הותקף ר' זנוויל כהנא על קידום קברות הצדיקים ואתרי קדושה שלא מאומתים על כל גורמי המחקר, הוא הגיב במשפט חשוב: "בריאותו הנפשית של העם דורשת סמלים הממחישים מעשים ומפעלים קדושים".

טענה זו של כהנא לענ"ד היא נכונה וחשובה ביותר לדיונינו. הרי חלק מהרעיון התיאולוגי של תורת החסידות הוא כאשר אין לעם היהודי בית מקדש, וחסר את עבודת הקורבנות וכהן גדול - ובאה החסידות ומלאה את החלל הנותר, כך במקום כהן גדול, יש את האדמו"ר שמחבר בינינו לקב"ה, ובמקום המזבח, יש את ה"שולחן הטהור", ובמקום הקורבנות יש את השיריים.

דברים אלו הם פשוטים לכל בר דעת בסוגיה זו של הפצת הרעיון החסידי, וכעין כך יש הרואים חלק מהרעיון התיאולוגי של הִשְׁתַּטְּחוּת על קברי צדיקים, כדי להתחבר לתורתם של הצדיקים שנפטרו ואינם וכפי שהובא בזוה"ק "אִתְדַּבְּקוּת רוּחָא בְּרוּחָא" (ויש להוסיף רבות בסוגיה זו, ואכמ"ל).

התקשרות לתורתו של רשב"י במַדְבְּרָא דְלוּד

זו אחת מהסיבות לענ"ד לפרסם לציבור על אזור יער בן שמן, שהוא "מדברא דלוד", ובמערה כזו או אחרת במעמקיה נטמן רשב"י במשך י"ג שנים ולמד את תורת הנסתר, ובכך המון העם, יתחבר לתורתו וקדושתו של רשב"י, מבלי להזדקק לנסוע לצפון הארץ, ולבזבז שעות נסיעה, ודלק רב.

מַדְבְּרָא דְלוּד כמקום קדוש שאיננו קבר

עוד חשוב לענ"ד להפיץ מקום זה "מדברא דלוד" ביער בן שמן, כמקום היסטורי הקשור לרשב"י, שכן הוא אתר היסטורי שאיננו קבר.

כידוע, העלייה לקברי צדיקים שנויה במחלוקת בין רבותינו זצוק"ל, ולמרות שאצל המקובלים ואחריהם החסידים, להִשְׁתַּטְּחוּת על קברי צדיקים ישנה מעלה גדולה. אצל גאוני ליטא הדבר לא נמצא במעלה יתירה, והיו אף שהתבטאו בחריפות כנגד מנהג זה כהגאון רבי יששכר מאיר שאמר "תורת משה מפי הגבורה, ולא מפי הקבורה", (קונטרס 'עקב רב' עמ' 33).

הגרי"ד סולובייצ'יק מבוסטון ביאר שהגר"א מווילנה, סבו הגר"ח מבריסק ואביו הבית הלוי, לא בקרו מעולם בבתי הקברות ולא השתטחו על קברי אבות, מחמת שזכרון המוות הטריד אותם מיגיעתם בתורה.

גם דודו מרן הגרי"ז סולובייצי'ק מבריסק מעולם לא ביקר בקבר הגר"א, ולמרות שהיה בעיר וילנא. וכשעלה הרב מבריסק לארץ ישראל דרך הגליל, הוא לא נכנס לקבר רשב"י, אלא נסע ישר לירושלים עיר הקודש.

רק לעת חוליו, הרב מבריסק שלח כמה מתלמידיו להתפלל עליו בקבר רשב"י בהר מירון, וגם אז מפאת מסורת אביו שהמקום מיוחד להתקבל התפילות, ולא בגלל המעלה בתפילה בקברי צדיקים גרידה.

לצורך 'השתטחות בקברי צדיקים גרידה', הרב מבריסק התנגד מפאת פסקו המפורסם של הרמב"ם: "ולא יפנה אדם לבקר הקברות" (פ"ד מאבל ה"ג)[2], כפי שהסביר מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל (פורסם במוסף שבת קודש של 'יתד נאמן').

הרב מבריסק מעולם לא הלך לקברים, כולל קבר הגר"א מפאת פסק הרמב"ם "ולא יפנה אדם הקברות". מתוך מוסף שבת קודש של יתד נאמן (צילום: ישראל שפירא)

כמו כן ראה את איגרת הגר"א המפורסמת: "ותישמר שלא תלך לבית הקברות כלל וכלל. (נ"א: ששם מתדבקין הקליפות מאד וכל שכן בנשים), וכל הצרות והעוונות באים מזה". עוד ראה את שהובא בספר 'עליות אליהו' (אות צו) שהפסיק הגר"א לילך לקבר אמו ע"ה.

יצוין שמקור להתנגדות הליטאית לקברים, נוכל למצוא גם אצל מרן הגראמ"מ שך, כפי שמביא נכדו בספר 'שימושה של תורה' שאף פעם לא הלך לקברים.

משמשו הנאמן של מרן הגרמ"מ שך, ר' רפאל וולף סיפר שכמה פעמים הגראמ"מ שך היה בעצמו בווילנא בבית הקברות שהגר"א קבור שם - ולא ניגש לקבר של הגר"א.

עוד סיפר הרב וולף, שהגראמ"מ שך היה הרבה פעמים בירושלים, ולא הלך לקברי רבותיו שקבורים בירושלים, כגון דודו מרן הגרא"ז מלצר או מרן הגרי"ז סולובייצ'יק מבריסק. בפעם היחידה שהגראמ"מ שך היה במירון בציון רשב"י ע"פ בקשת מרן הגרי"ז סולובייצ'יק - הוא לא המשיך להתפלל בבית הקברות בצפת, ובמענה לשאלת מקורבו? "מדוע לא המשיך גם לבית החיים בצפת?" השיב: "הוא ביקש ללכת למירון ולא ביקש יותר מזה[3]".

התנגדות להִשְׁתַּטְּחוּת על קברים אצל גאוני המזרח

לא רק ליטאים. היו מחכמי עדות המזרח שחשבו באופן שלילי ביותר על עולי הקברים. אחד מהם היה הגאון רבי יוסף משאש רבה של חיפה, שבתוך תשובה ארוכה על היחס לתפילות על קברי צדיקים, הוא התבטא במילים חריפות, על המון "פתאים" שמדליקים מדורות בקברים, ואת מנהגים אלו כינה "העתקה" של מנהגי מוסלמים אלינו ליהודים.

דבריו של הגר"י משאש: "דבר זה להשתטח על קברי הצדיקים, יש לו שורש וענף בש"ס. ואך אם יש מצוה בדבר או לא, הדבר פשוט שאין בזה שום מצוה ולא שום כבוד לצדיקים.. ומזה אתה למד לעניין ההדלקה על קברי הצדיקים שאין בה גם היא לא מצוה ולא כבוד לצדיקים.. שבחרו להם ההמון הפתאים להדליק עליו הרבה מדורות.. ודאי שמוציא לעז על כל אותם הצדיקים...[4]".

מַדְבְּרָא דְלוּד כמקום קדוש נגיש לכהנים

בנוסף יש לציין את איסור טומאת כהנים שמרגישים כנטע זר בכל הנסיעות והטיולים לצפון הארץ בעת שמבקרים בקבר כזה או אחר, והם נשארים באוטובוס בבדידות.

לאור זאת ישנה לענ"ד חשיבות לפרסם אתרים היסטוריים המזוהים עם רשב"י (שעיקר חייו בשנות לימודו היו אצל רבי עקיבה בעיר לוד), ובכך יוכלו המבקרים לְהִתְקַשֵּׁר עם תורתו, מבלי להזדקק לבקר בקבר שהכניסה לתוכו שנויה במחלוקת, ולפי הרמב"ם[5] בעייתית.

כל החוקרים סבורים ש'מַדְבְּרָא דְלוּד', הוא ביער בן שמן

חשוב להדגיש שיש תמימות דעים בין כל החוקרים שאזור עוטף העיר לוד, כולל 'יער בן שמן' הוא המכונה בזוהר "מדברא דלוד" ואת מערת רשב"י סביר למצוא באזור זה -אך כרגע לא ניתן להצביע על 'מערת הנזירים' כ"מערת רשב"י", כדברי פרופ' וילנאי וד"ר זילכא כפי שהתבטא בראיון לכותב השורות ארכיאולוג ברשות העתיקות ישראל (איסי) קורנפלד.

לאור זאת הצעתי לגורמים השונים, הרבנות הראשית / המרכז למקומות קדושים / משרד התיירות, ועיריית מודיעין להציב שילוט ב'יער בן שמן', ובבקעת הנזירים על חשיבות המקום מבחינה היסטורית כ"מדברא דלוד", ובכך ציבור המטיילים יכול להתחבר למסורת ישראל, התנא רשב"י וספר הזוהר הקדוש.

'מערת רשב"י' כ'מערת הנזירים'? מסורת מאוחרת

חיזוק לדברים קבלתי בשיחה שערכתי עם חוקר ארץ ישראל ר' ז'אבו ארליך המפורסם בחוש ביקורתו, ונאמר לי שלא ראוי לקבוע מסמרות על זיהוי אתר עתיק, באם אין לנו ראיות מדעיות לכך, והוסיף שלהציב שלט על סמך שברי מסורות רעועים, בוודאי שלא.

לדברי ארליך, הנושא הוא חינוכי, שכן אם הנוער המתבגר יגדל ויראה שישנם מיקומים גיאוגרפים שהם לא נכונים, - יש חשש שהוא יאמר "עדות שבטלה מקצתה, בטלה כולה", ואם הוא יבין ש"עבדו עלינו" במיקום "קבר מתתיהו" (דוגמה אחת מיני רבים), יש חשש שחלקם יסבור בטעות שעבדו עלינו בעוד דברים כמצוות מהותיות.

טענתו של ארליך עומדת במקומה, ולכך כותב השורות מדגיש בהצעתו לרשויות השונות, שלא להציב שלט "מערת רשב"י", אלא אך ורק "מדברא דלוד", שהוא שמו של האיזור המקיף את העיר לוד (כולל יער בן שמן), בספר הזוהר הקדוש, ולהוסיף בשולי השלט, על מסורות מאוחרות שהציעו שרשב"י הסתתר בתוכה.

לקריאה נוספת: לקדש ארץ: המקומות הקדושים היהודיים במדינת ישראל 1948-1968 / דורון בר. ירושלים : יד יצחק בן צבי, תשס"ז 2007

[1] ראה 'לקדש ארץ', יב"צ תשס"ז, עמ' 165.

[2] ומקורו במסכת שמחות (ד, יב), שם נאמר: "ולא יפנה אדם לבקר הקברות".

[3] הגראמ"מ שך לא ביקר בבית החיים בצפת למרות דבריו של השל"ה הקדוש שבאגרתו לבניו בעלייתו ארצה כתב גבוהות ונפלאות על בית הקברות בצפת בהאי לישנא: "ביום ה' פרשת חיי שרה הלכתי אל ביה"ק אשר בצפת, והוא קודש קודשים, מי יכול לשער ולספר הקדושים למאות ולאלפים משרתי עליו מקמאי ובתראי, מנביאים ותנאים... והנה באותו היום לא הלכנו לשם, כי הייתי עיף מרוב ההליכהה על הרים וגבעות לראות מערות הצדיקים" (אוצר מסעות 174).

[4] המשך דברי הגר"י משאש: "ואי אפשר להוכיח בשער כי כל המון ישראל נשתקעו בדברים אלו השתקעות גדולה ונוראה, וחושבים את זה למצוה רבה שיש בכוחה לכפר על כל עון וכל אשמה כמעשה הישמעאלים שכיניהם המעריצים את חגי קדושיהם...", (שו"ת מיים חיים, ח"א אורח חיים סימן ר"ז, "מנהג הילולת הצדיקים").

[5] ומה שהביא רבי אלעזר אזכריי בספר חרדים (הלכות תשובה פרק ג') וכן מופיע באגרת הרמב"ם אל ר' יפת הדיין), כי הרמב"ם במהלך ביקור בארץ ישראל נכנס למערת המכפלה והתפלל שם, לא שח"ו מעשהו של הרמב"ם סתר את פסקו ביד החזקה לבל יפנה אל הקברות, אלא מערת המכפלה אינה דומה לשאר קברי צדיקים כמו קבר רחל.

הרמב"ם לשיטתו כתב בהלכות תענית ד יח: "שבע תעניות האלו כל מקום שגוזרין אותם שם. אחר שמתפללין יוצאין כל העם לבית הקברות ובוכין ומתחננים שם. כלומר הרי אתם מתים כאלו אם לא תשובו מדרכיכם. ובכל תענית מתעניות הצרות שגוזרין על הצבור מתפללין תפלת נעילה בכל מקום", ופה משמע שהביקור בבית קברות הוא באירועים חריגים שכל העם מתפללים כשבע תעניות ויוצאין ביחד לבקר בבית הקברות.

- יישר כח לרה"ג יוסף מילר על המקורות ששלח לי למאמר זה

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
69 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
5
לץ
וילנאי
4
גם מהצד החסידי יש לציין את רבי יואליש מסאטמער, שהתנגד שאנשים פשוטים ילכו לקברי צדיקים, וכתב שזה רק עניין לגדולים וצדיקים שיודעים סוד הדברים, (על הגאולה סי ק"ח).
זכריה
יואליש? עוד אדמור שקיבל סטירת לחי מצלצלת בשואה על השקפת עולמו המעוותת
יהודה
אתה מתוסכל עלי ומתרגז עלי, (שאין לך מה להשיב על אמונת ה, וחילון תימן בא"י), אז בתסכולך אתה נטפל לרבי מסאטמער??.. חח ממש כיתה א.., כאילו שאני סאטמער, ודפקת את העולם?.. באמת שאין גבול לטמטום והפיגור השכלי שלך!
חולה טפל בעצמיך!
מה נעשה שהרבי שלך טעה בגדול? אתה לא מסוגל לעכל את זה כי חינכו אותך מקטנות שהרבי שלך אינו יכול לטעות. עבודה זרה ממש. מסכן מי שהתחנך ברוח החסידות, אין לו חלק לעוה"ב.
יהודה
אני לא חסיד, אבל אני דווקא רואה שהרבי מסאטמער צדק שבא"י יש חשש שהעולים יתחלנו, והנה ההסטוריה הוכיחה שהוא צדק וזה לא רק היה 'חשש' ו'ספק', אלא זה היה "וודאי", ובמציאות רבבות יהודי עדות המזרח התחלנו צ'יק צ'אק בכמה ימים או חודשים בלבד, מה שלא הצליחו המוסלמים לעשות מהם במשך אלפי שנה, לא יאומן כי יסופר!
אתה לא מסוגל לעכל שהוא צדק!
הרבי שלך "שכח" שחז"ל אמרו שארץ ישראל נקנית בייסורין. גם ייסורין רוחניים!! ועוד "שכח" הלכה פסוקה 'לעולם ידור אדם בארץ ישראל ואפילו בעיר שרובה עובדי עבודה זרה!!! ואל ידור בחוצה לארץ ואפילו בעיר שרובה ישראל'. חז"ל ידעו שבעיר שרובה עובדי ע"ז יכולים להתקלקל, ואעפ"כ אמרו לחיות דוקא בארץ ישראל!!
יהודה
כפירה גמורה לומר שא"י נקנית ביסורים רוחנים ע"י חילון ועבירות, אצלי לא חידוש שהתגלה מזמן שנשמתך מעמלק! כבר ענו לך הרבה פעמים שלעולם ידור זה רק המלצה ולא חיוב, וכן שזה מיריי רק בעיר שרובה גויים, אבל לא רובה מינים יהודים שיש יותר חשש לאמשוכי אבתרייהו, ובנוסף מינות יותר גרוע מע"ז,
יעקב
המשך תגובה- ובנוסף מינות יותר גרוע מע"ז, ובנוסף יש ראיות שלעולם ידור מיירי רק מגויים אבל לא עע"ז, ומה שכתוב עכו"ם כי כך כינו הגויים, וראיה ברורה לזה ר"מ הל' שחיטה ד, יב, כתב עכו"ם שאינו עע"ז, ולכאורה זה סתירה תוך כדי דיבור, אם אינו עע"ז אינו עכו"ם, אלא ע"כ סתם לשון עכו"ם, אין הכוונה עע"ז, אלא גויים!
יעקב
המשך תגובה- ועי' מור וקציעה סי' ש"ו, שמוכח מדבריו שהדר בחו"ל כעע"ז זה בגלל השלטון, וזה נאמר אפ' מא"י לא"י ממקום שתחת שלטון שומרי תורה למקום שתחת שלטון עע"ז בא"י, שאסור לדור שם והדר שם כעע"ז על אף שזה בא"י עצמה, וא"כ פשוט שאסור לדור תחת שלטון מינים בא"י (וכ"ש אם מדובר במינים מזרע יהודי שיותר מסוכן).
המשך תגובה חלק 3
ומדברי היעב"ץ במוק"צ מוכח, שלעולם ידור בא"י אפ' בעיר שרובה עכו"ם, לא מדובר בגויים עע"ז "השולטים" שם, אלא זה רק רובו עכו"ם ש"דרים" שם בלי שלטון, ורק באופן כזה חז"ל מלמדים שעדיף לגור בא"י בגלל קדושתה, אבל אם מדובר בעיר שרובה מינים אפ' שלא שולטים, אז לא נאמר שעדיף לגור בא"י מאשר עיר שרובו ישראל בחו"ל,
המשך תגובה חלק 4
כמה בורות ועמארצות אתה שופך כאן. לעולם ידור אדם בארץ ישראל זו הלכה פסוקה ברמב"ם ולא המלצה! הרמב"ם בכל כתביו לא כותב עכו"ם, אלא רק במהדורות הדפוס המשובשות והמצונזרות, כך ש"חידושיך" הדבילים לא מתחילים. אתה פשוט עובד אלילים וכוזרי צאצא כוזרים. נשמה גויית שמן הסתם לא הייתה ניצלת בשואה
יהודה
השפה החולנית המיללת והמקללת שלך, כמו תרבות הערבים, מלמדת הרבה על תסכולך הגדול, שאין לך מה לענות "עניינית"! שוטה בגמ' כתוב עכו"ם.. לא צנזרו כלום, ולהיפך זה מאמר חזל"י שעדיף לגור עם גויים בא"י, וא"כ איזה אינטרס היה פה לצנזורה לשנות לעכו"ם? אתה מסכן כשאין מה לענות אז אתה ממציא כמיטיב דמיונך..
מרוב תסכול אתה מילל ומשתולל!
גם את הגמרא צנזרו, ובכל מקום שבעבר נכתב גוי שינוי לעכו"ם בלחץ הנוצרים. אתה אדם חסר ידע בצורה מזעזעת, ועם זאת אוהב להתווכח ולהראות את בורותו וטפשותו ברבים
יהודה
לא קשור לצנזרו או לא (ואגב גם כיום אחרי שגילו כל הצנזרות ושחזרו הגמ' לקדמותו בכל עניני ישו ועוד, לא מצאו שום גיר' בלעולם ידור, שכתוב רובה "עע"ז", אלא כתוב רובה "עכו"ם"), וכבר הבאתי לך ר"מ מפורש שחיטה ד, יב: "עכו"ם שאינו עובד ע"ז" שחיטתו נבלה. הרי שמפורש מהר"מ שעכו"ם הכוונה גויים ולא עע"ז!
יעקב
תדע כלל גדול בגמרא, כל מקום שכתוב עכו"ם זה צינזור. חז"ל לא השתמשו כלל במילה זו.
יהודה
ע"ה אם 'לעולם ידור' זה כביכול חיוב, איך פסק שם הר"מ שמותר לדור בחו"ל? אלא פשוט שזה לא חיוב, והר"מ לא כתב בזה לשון איסור, או "חייב לדור בא"י אפי' בעיר שרובה עכו"ם", אלא זה כמו שאמרו חז"ל "לעולם ילמד שלא לשמה", שפשוט שלא חייבים דווקא להתחיל שלא לשמה, ולשיטתך מי שמתחיל ללמוד לשמה, עובר כביכול עבירה?..!
המשך
לעולם ידור אדם בארץ ישראל, זו הלכה פסוקה ברמבם, ואתה חשבת שזו המלצה. עיין לעיל. הרמבם לא כתב "מותר לדור בחוצה לארץ". כשאמרו לעולם ילמד אדם תורה אפילו שלא לשמה, כוונתם שלעולם תלמד תורה. המילה לעולם מוסבת על לימוד התורה ולא על הלא לשמה ח"ו. אתה לא מבין מה שאתה קורא.
יהודה
חח ואני עוד צריך להוכיח שאתה ע"ה?! כבר הוכחתי שלעולם ידור אינו הל' של חיוב, ואיסור והיתר או ד"א לא הנידון פה, הר"מ לא כתב 'חייב' לדור בא"י, אלא רק "לעולם" וכנ"ל שזה המלצה שעדיף לדור בא"י בגלל קדושתה, וכמו שלא חייבים לדור בי-ם, ואין שום מצוה דרבנן בזה יותר משאר א"י, ומ"מ מצינו תקנה שיכולים לכוף לזה.
אין גבול לבורות שלך!
לעולם זה לעולם.
יהודה
ובודאי שאם יש חשש שבא"י יעברו על 10 עבירות, ובחו"ל לא, פשוט שאסור לבוא לדור בא"י! ודעת הר"מ שלא רק שמותר "לדור" בחו"ל, אלא מותר "לשכון" שם, שזה לשון יותר חזק מ"לדור", לשכון ולרבוץ במקום פלוני, ועי' שם ברידב"ז שמסביר דברי הר"מ שאסור לשכון במצרים, שזה "להשתקע" במצרים, עכ"פ היוצא שלשכון יותר חזק מלדור!
סילופי הכופרים והמחטיאים!
לעולם זה לעולם. חז"ל הכירו את החששות ובכל זאת אמרו לעולם ידור אדם בארץ ישראל ללא שום תנאי או חילוק
יהודה
וכן ר"מ דיעות פ"ד, כתב על הרבה דברים לשון "לעולם", על אף שמובן שם שאינו חיוב, ולא עוברים על איסור מי שלא עשה זאת, כגון הל' ג': "לעולם כשיאכל אדם ישב במקומו או יטה על שמאל",  הל' י"א: "לעולם ימנע אדם עצמו מפירות האילנות ולא ירבה מהן", הל' י"ג: "לעולם ישתדל אדם שיהיו מעיו רפין כל ימיו", וכדומה ופשוט!
המשך תגובה למתוסכל
אין הכי נמי, לעולם ישב אדם בשעת אכילתו ולעולם ימנע עצמו מפירות המזיקין מלבד מעט, ולעולם ישתדל שיהיו מעיו רפין. אכן, לעולם זה לעולם. אלא שאלו הלכות של מידות ודרך ארץ ולא של איסור והיתר. ולכן, לשון לעולם באיסור והיתר היא מחייבת יותר
יהודה
המשך-אבל אם מדובר בעיר שרובה מינים אפ' שלא שולטים, אז לא נאמר שעדיף לגור בא"י מאשר עיר שרובו ישראל בחו"ל, וכ"ש ק"ו עיר בא"י שרובה מינים, ובנוסף הם שולטים שם, שבוודאי עדיף עיר שרובה ישראל בחו"ל! (וכ"ש עיר בחו"ל שתחת ישמעאל שלא עע"ז).
המשך תגובה חלק 5
אתה ממציא הלכות מפסקי הראש שלך נגד דברים ברורים שכתב הרמבם. קשה לך להשלים עם האמת ההלכתית כי היא לא מתאימה להשקפה שלך. עקום ועכו"ם
יהודה
כבר עניתי על הכל, וכבר כתבו רבותינו נגד אלו שלומדים הל' ברמב"ם בלי לחקור ולברר שורש הדברים, ובלי לצפות בכל התמונה, וכאמור ציינתי לך מהיעב"ץ במור וקציעה מה שביאר לגבי לעולם ידור!
יעקב
"בלי לצפות בכל התמונה" חח וכי הרמבם צריך את המור וקציעה כדי שדבריו יובנו? אתה מעוות את דברי הרמבם שכתב במפורש שאין צורך בשום ספר כדי להבין את דבריו הברורים.
יהודה
ובפרט שיצה"ר של ע"ז כבר התבטל בתחילת בית שני, משא"כ יצר המינות לא, ולכן פשוט מאוד שלא נאמר לעולם ידור בא"י בעיר שרובו מינים מישראל, שמסוגלים להחטיא ישראל פי 20 מהגויים עע"ז, וכמו שהמציאות הוכיחה זאת אצל הציונים שר"י!
המשך תגובה חלק 6
חחח חידושי העכו"ם שליט"א. מה אתה מכרטט מה?? לך ללמוד ילד
יהודה
מה אתה עושה עצמיך מצחקק כאילו, כי אין מה לך מה לענות "עניינית"??..
כופר שלא אכפת לך דמם הרוחני של ישראל!
אתה ורבותיך בהשקפותיכם הנוצריות תקעתם את כל היהדות החרדית מלהתקדם. נתתם לחילונים להוביל בכל עניין בגלל הפרשנות המעוותת שלכם. תקעתם את כל יהדות אשכנז באירופה לחסדי הגרמנים. אין לכם חלק לעולם הבא!!
יהודה
3
ספר הזוהר לא התחבר על ידי רשב"י זתע"א. היום יודעים זאת רוב תלמידי החכמים, ולכן מדברא דלוד הזה הוא פשוט בדיחה
משה
כך שזה אמיתי
מדבר דלוד כתוב בתלמוד
מדברא דלוד כתוב בזוהר (שנכתב בספרד)
משה
עי' בספר "אמונת ה', שחיברו חכמי תימן נגד הכופר קאפח!
שמעו נא המורים
בעלי אמונת ה לא מגיעים לקרסולי הקרסוליים של הגאון האדיר רבי יחיא אלקאפח זתע"א בעולם האמת.
משה
חח בדיחה טובה.. גם אתה יודע מה שהולך בעולם האמת?.. גם אתה חסיד שוטה שמרומם את רבך מעל כל הרבנים? ולגופו של עניין אין קשר מי יותר גדול, אלא מי צודק, ו"אמונת ה" הפריכו את כל הסילופים והטעויות האומללות של הכופר קאפח, והוכיחו עד כמה שהוא טעה בהבנת דברים פשוטים!
שמעו נא המורים
להיפך, אמונת ה הוכיחו שאין להם מענה. לשום אדם בעולם אין מענה לעובדה ההיסטורית הפשוטה שלספר הזוהר אין מסורת בישראל. תמשיך לכלות ימיך בהבל ובדמיונות ותגיע לשאול תחתיות
משה
"אמונת ה" השיבו על הכל, והוכיחו איך שקאפח לא ידע אפי' מה שכתוב ברס"ג, ובתלמוד, ועוד!
כשעין מה לענות אתה מקלל ומיילל..
אתה כזה בור ועם הארץ. כולי עלמא יודעים שבעלי התלמוד התנאים והאמוראים לא הכירו את הזוהר. גם הגאונים וראשוני הראשונים לא הכירוהו כי הוא צץ בספרד פתאום על ידי משה די לאון הזייפן הנודע
משה
אני לא רוצה לענות על השטויות שלך, כי חוששני שאני יערער את כל האמונה הקטנה שנשאר לך בתלמוד עצמו.. די במה שגדולי הדורות הרמב"ן וכו' קיבלו והאמינו בעצם הזוהר הקדוש, (אני יכול להוכיח שהרבה הלכות לא היה בזמן בית ראשון והתחדש בזמן התלמוד, ועוד שאני מנוע מלהזכיר בלי הסינון פה).
יעקב
אנחנו יהודים כידוע לך. ויהודים נשענים על מסורת ולא על דעת רב זה או אחר. לספר הזוהר כידוע... אין מסורת. הגיע הזמן שתכיר את העובדה הכואבת הזו. אל תשלה את עצמך בדמיונות
משה
כבר עניתי שאין ברצוני לערער האמונה הקטנה שעדיין נשאר לך (רק כלפי חוץ) בתלמוד, ולכן אין ברצוני להוכיח לך שגם בתלמוד יש דברים שאין בו "מסורת", ושזה המצאה של.. בכל אופן תמשיך להיות כופר אומלל ולהיפרד יותר ויותר מ99 אחוז מגדולי הדורות מה שהם קבעו לגבי הזוהר, תמשיך בדרכי רבותיך הקראים -המשך בתגובה הבאה
יעקב
המשך תגובה קודמת- תמשיך להיות כופר אומלל ולהיפרד יותר ויותר מ99 אחוז מגדולי הדורות מנהיגי עם ישראל מה שהם קבעו לגבי הזוהר, תמשיך בדרכי רבותיך הקראים, והצדוקים (שגם טענו על התלמוד שאין לו מסורת דו"ק ותשכח), אין ספק שבסוף תעלמו מעם ישראל!!
יעקב
ב"ה אנחנו מתרבים ואתם מתמעטים. עם ישראל חוזר לרמב"ם. בכם ה' מאס!! ואין לך הוכחה גדולה יותר מהשואה.
משה
בתימן לא היה כופר אחד, באשכנז היו הרבה מאוד כולל אנשים כמוך עם זקן. והתוצאה... יהודי תימן היו תחת השגחת ה', יהודי אשכנז היו למשיסה בשואה
יהודה
יהודי תימן ס"ה עברו את השואה לא בחו"ל אלא בא"י, ברוחניות ובגשמיות, בהתחלנותם רח"ל, ובגזילת ילדיהם ומכירתם, ומחיקת לבושם המסורתי והסימנים, כיום רוב התימנים זה אנשים שלומדים ומתלבשים כאשכנזים ליטאים ולא כמו קאפח (ככה שנצחנו את התרבות והלבוש שלכם..).
גדולי הדור כתבו נגד קאפח!
יהודי תימן לא עברו שואה ב"ה. ה' השגיח עליהם באופן אישי. גם מי שהתקלקל זו בחירה חופשית שלו. יתירה מזו רבים חוזרים למקור ורוב יהודי תימן דתיים!! אבל רוב מוחלט של האשכנזים כופרים!! התימנים דבקים במסורת אבותיהם ומתרבים בארץ ישראל וגדוליך הלכו בשואה עם מעריציהם, כי ה' אוהב את היהודים האמיתיים
יהודה
לא ענית כלום, תגובותיך הם תמיד רק לכתוב ההיפך, ולדמיין שענית משהו... היכן גזלו את ילדי תימן בחו"ל או בא"י?.. אתה טוען שיש בחירה, וכביכול אין קשר בין עלייתם לא"י ולחילון, ובכן יהודי תימן במשך 2000 שנה התחלנו? לא! ובעלייתם לא"י הם התחלנו? כן! תרבותם ולבושם של התימנים התבטל? כן!
אתה בעצמיך מפחד להתלבש כמו קאפח..
התחלנו לא התחלנו הם חיים!! וברוך ה' כל עוד הנר דולק חוזרים בתשובה בהמוניהם. אבל הגדויילים שלך עם כל חסידיהם (2 מיליון חרדים!!) הושמדו בשואה ללא אפשרות לתקן. אתה מבין עד כמה אתם מאוסים בעיני ה'?
יהודה
כפי שאמרתי אין לך באמת מה לענות על שואת תימן דווקא אחר עלייתם ארצה (ולא שמעו לדברי הרמב"ם באיגרת תימן שהמשיח יבוא לתימן להביאם לא"י), אגב לפי היהדות חילון יותר מהריגה, ובנוסף חלק מילדי ת. מתו מהניסויים הרפואיים עליהם השם ירחם, לגבי השואה כבר עניתי לך הרבה פעמים, ואין צורך לחזור כל יום על השואה..
אתה בעצמיך מפחד להתלבש כמו קאפח..
כפי שאמרתי אין לך באמת מה לענות על שואת תימן דווקא אחר עלייתם ארצה (ולא שמעו לדברי הרמב"ם באיגרת תימן שהמשיח יבוא לתימן להביאם לא"י), אגב לפי היהדות חילון יותר מהריגה, ואגב בנוסף חלק מילדי ת. מתו מהניסויים הרפואיים עליהם השם ירחם, לגבי השואה כבר עניתי לך הרבה פעמים ואין צורך לחזור על התשובות כל יום.
אתה חושש להתלבש כמו קאפח..
ליהודי תימן לא הייתה שואה. גם אם היו פרטים שסבלו, הרי ששואה בודאי לא הייתה. כולם ב"ה חיים ופרים ורבים בארץ, וזו העדה היחידה מכל עדות ישראל שיש לה רוב דתי. העדה היחידה!!
יהודה
לא היה אמור להיות כלל תימני אחד שהוא חילוני, החיד"א כתב בימיו שלא מצא מחלל שבת אחד בעדות המזרח, אתה חושב שזה שרוב התימנים דתיים זה "הישג"? אילו הייתם קולטים את שונאיכם הציונות, ולא עולים ארצה, הרי שלא היה נמצא תימני אחד חילוני או מחלל שבת ברבים, חייהם הרוחנים קודמים לא"י.
קאפח לא התלבש כמו ליטאי ואתה כן
מיום ליום הדת רק מתחזקת בקרב יהודי תימן. אגב, הגר"י קאפח זתע"א התלבש כפי שמתלבשים רבנים בארץ ישראל, כמו שאמרו חז"ל "עלת בקרתא, זיל בנימוסא". חיי הרוח בעדה התימנים משתפרים מיום ליום ישתבח שמו לעד!
יהודה
זאת אומרת שנימוסי קרתא דירושלים בעיניך, זה החליפה הליטאית הקצרה והכובע קנייטש מאירופה, ושל הקאבוי?.. האם בגלל זה גם התחלנתם כדי להתאים לנימוסי המדינה הצעירה?..
שוטה בן יומו
אתה מכנה את עצמך בתואר "שוטה בן יומו" חחח. בכל אופן, לבוש מגבעת וחליפה הוא אינו דבר מהותי ולכן חז"ל אמרו "עלת בקרתא זיל בנימוסא". מה שחשוב זה מה יש מתחת למגבעת. ב"ה היום יש התחזקות דתית אדירה!!
יהודה
שפירא פוטין סינן פה כ4 פעמים את תגובתי אליך. כולל גם תגובה זו מסתמא, מעניין מאוד..
יעקב
יעקב, אתה משיב תשובות של עם ארץ ומדרדר את הקוראים.
משה
כי אתה כותב שטויות. אין לך מענה. נתקעת. לך ללמוד והרבה
יהודה
חח איזה מדומיין!
יעקב
ינקל'ה שכחת את הכדור הצהוב
יהודה
חילון יותר מהריגה רק אם האדם סיים את חייו כחילוני. ולכן רצח הוא חמור יותר כיוון שלנרצח אין יכולת לחזור בתשובה. מיליוני אשכנזים חרדים נרצחו בשואה מבלי יכולת לחזור בתשובה. אבל התימנים שקולקלו בארץ חזרו וחוזרים בתשובה. זכו בגדול כי ה' אוהב אותם
יהודה
אתה לא מגיע לעפר רגלי יהודי אחד שנהרג בשואה בגלל שהוא יהודי, המדינה והגאולה (המזויפת) לא קמה ע"י התימנים, שגם אילו היו שוהים 300 שנה בארץ, לא היו מצליחים להקים שום מדינה מתקדמת כמו האשכנזים (שאתה מכנה אותם 'כופרים', ואתה כה מעריץ), אתה ס"ה אדיוט קנאי באשכנזים, אבל משתמש בגאולתם, ומיחס זאת לעדה שלך..
למה אתה כה חושש להתלבש כמו אבותיך?..
כנראה שאתה כופר בהשגחת ה'. האם ה' מעניש סתם ח"ו?? ה' ראה את צידקותם של יהודי תימן והקים בשבילם את המדינה, וכל אלו שזממו לכלותם אבדו מן העולם. לכן אני מודה להקב"ה שהקים לנו את המדינה וכל הכופרים עם זקן ובלי זקן נענשו!!
יהודה

הצגת כל התגובות

2
זה במסגרת המגמה שיש לאחרונה להמציא מקומות קדושים באזור בן שמן (ע"ע קבר מתתיהו) כדי לחסוך את הצורך לנסוע לצפון.
עע
1
המערה בפקיעין יעידו עץ החרובים ומעיין המים
כל השאר שטויות
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים