כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

האם על-פי המקובלים יש ללמוד ללא הבנה כלל?!

האם יש ללמוד בגרסה בבקיאות בלא הבנה כלל בעיון? יש שמצאו מקורות לכך בכתבי רבנו בחיי תלמיד הרשב"א, והשל"ה הקדוש; ומה סבר מרן הגר"ע יוסף זצוק"ל? (היסטוריה)

| 12 | כיכר השבת |
מרן הגר"ע יוסף זצ"ל
מרן הגר"ע יוסף זצ"ל (צילום: Oren Nahshon / FLASH90)

פרק ב': אמש ציטטנו את פרשנותו של מוהר"ש שיק מיבניאל זצוק"ל שביאר בדברי האדמו"ר רבי נחמן מברסלב זי"ע[1] שיש ללמוד בגרסה בבקיאות בלא הבנה כלל בעיון.

דעה זו היא לא דעת יחיד, ויש שמצאו מקורות לכך בכתבי רבנו בחיי[2] תלמיד הרשב"א, והשל"ה הקדוש[3].

ציטט את רבנו בחיי והשל"ה מרן הגר"ע יוסף[4] וסיכם שבתורה די בקריאה, אע"פ שאינו מבין. מה שאין כן משנה בה צריך לעסוק בהבנה ועומק העיון, וכפי שכתב רבינו הט"ז הגאון רבי דוד הלוי סגל שעסק התורה היינו בעיון ופלפול, ופלפול על ידי עמל ויגיעה[5].

במקום אחר דן הגר"ע יוסף בדין זה, ושם הובאו מקורות שספר הזוהר הקדוש דינו לא כמו גמרא שחובה ללומדה בעיון, אלא מותר ללומדה ללא הבנה, וכך פסק מרן החיד"א: "ושכן אמר האר"י ז"ל לבעל תשובה אחד ללמוד בזוה"ק ה' דפים בכל יום בשגם לא יבין".

לדעתו של החיד"א הצטרף הגר"ח פלאג'י ובשם המקובלים הזכיר שדווקא הלימוד משנה צריך שיבין פירוש התיבות, אבל בזוה"ק אע"פ שאינו מבין כלל יעלה לרצון לפני ה'".

כאמור, פוסק מרן הגר"ע יוסף ש"בוודאי המסיים את הזוהר הקדוש שפיר דמי לעשות סעודת סיום אע"פ שלא הבין סודותיו, ופוטר מתענית בכורות בע"פ".

ומה הדין למי שקרא מסכת ללא הבנה, ורוצה לסיימה בערב פסח, בתור סיום ל"תענית בכורות". האם הסיום חל והצום נשבר?

מדגיש הגר"ע יוסף שרק בלימוד ספר הזוהר הקדוש, מותר לסיימו ולערוך סעודת מצוה ולשבור את הצום בלי להבין. אבל בלימוד גמרא או ששה סדרי משנה, אין להקל בלי פירוש והבנה. לאחר פסק זה שולל הגר"ע יוסף דעה של מקובל בשם רבי דוד מג'אר שסבר ש"עיקר הלימוד הוא הגרסה אף באין מבין(!)".

המקובל רבי דוד מג'אר חי בירושלים לפני יותר ממאתיים שנים וכיהן כאחד מחכמי ישיבת המקובלים בית אל בעיר העתיקה.

וכך דברי הגר"ע יוסף: "ומה שהובא בספר 'זכור לאברהם' לגאון רבי אברהם ב"ר שמואל אלקלעי שכתב הרה"ג ר' דוד מג'אר ז"ל שע"פ הסוד עיקר הלימוד הוא הגירסא, אף באין מבין, אין דבריו מחוורים, והעיקר כמש"כ לעיל מפי סופרים ופי ספרים".

בדקתי במקור בספר 'זכור לאברהם', ואכן מביא רבי אברהם אלקלאי בהאי לישנא: "ומפי השמועה שה"ה המקובל האלהי מהר"ר מאג'ר יצ"ו היא היה אומר שע"פ הסוד עיקר הלימוד היא הגירסא אף באין מבין כך שמעתי".

דברים אלו הם כמעט 'שיטה יחידאי' בפולמוס זה של 'עיון או בקיאות', וע"פ המקובל רבי דוד מג'אר בכל התורה כולה אין צורך ללמוד לא בעיון ולא בבקיאות, אלא רק 'גירסה' בלבד.

• • •

המקובל רבי דוד מג'אר חיבר ספרי קבלה רבים, וכיהן כאחד מחכמי ישיבת המקובלים בית אל.

רבי דוד חיבר סידור עם כוונות קבלה, וחיבר ספרים רבים. ספרו המפורסם הוא 'חסדי דוד'. נפטר בכ' באדר תק"ס (1800).

למעשה יוצא שפרשנותו של מוהר"ש בדברי רבי נחמן מברסלב שיש ללימוד הבקיאות בלי להבין כלל - מעלה גדולה, קיבלה חיזוק מעדותו של רבי אברהם אלקלאי מדברי המקובל רבי דוד מאג'ר, שמועה שכאמור מרן הגר"ע יוסף חלק עליה מכל וכל.

"המקובל האלהי מהר"ר מאג'ר היה אומר שעיקר הלימוד היא הגירסא אף באין מבין" (מתוך ספר זכור דוד, היברוקוס)

[1] שיחות הר"ן ע"ו

[2] בספרו כד הקמח כתב ש"כבר ידוע שקריאת התורה מצוה גדולה היא אע"פ שלא יבין מה שקורא, כי פעמים שיקרא אדם פרשה מן התורה ולא יתבונן בעצמו שקרא כלל מתוך שהוא מחשב בדברים אחרים, והוא שדרשו בפ"ק דע"ז (יט) לעולם ליגרוס איניש אע"ג שלא ידע מאי קאמר, וקריאה זו קראוה חז"ל מצות קריאה ואע"פ שאינו מבין כל מה שהוא קורא וכו'".

[3] בח"א (שבועות דנ"ה סע"ב) הביא את דברי רבנו בחיי הנ"ל, וכתב: "ומצאתי כתוב והפלא שאמר הכתוב והגית בו יומם ולילה יוראה כי ההגייה והיא הקריאה לבד תבוא אל הסגולה הזאת, וגם לנביאים וכתובים, (ובכלל זה ספר תהילים), תדבק סגולה זו, כשתהיה קריאתם בלשון הקדש".

[4] וכתב: והוסיף שלפי זה יש לפרש את דברי חז"ל במסכת ברכות: "ואתנה לך את לוחות האבן אלו עשרת הדברות, והתורה זה מקרא, והמצוה זה משנה", ופירש רש"י, תורה זה מקרא, שמצוה לקרוא בתורה, מצוה זו משנה שיתעסקו במשנה.

[5] ראה בהרחבה יביע אומר.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
12 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
9
למען הדיוק. מוהרא"ש כתב ב"סדר דרך הלימוד" , כוונתו צריך ללמוד בעיון, וצריך בקיאות בהבנה מעבר לזה צריך גם סדר לגרסה שיגרוס הרבה אף שאינו מבין עד הסוף.
דן כהן
8
ישר כוח על הכתבות בנושא מעניין זה!
דוד
7
מה שמביאים בשם רבי דוד מאג'ר זאת שמועה וכדרכם של שמועות זה לא עובר בדיוק כמו שנאמר ולכן יותר הגיוני שרבי דוד מאג'ר בתור מקובל הוא דיבר על לימוד הזוהר כמו שהחיד"א להביא את המקור מהאר"י ז"ל.
אאאא

הצגת כל התגובות

6
לא מוהר"ש אלא מוהרא"ש וזה לא פרשנותו אלו דברים שרבי נחמן אומר בפירוש באותה שיחה שציינתם ע"ו ממליץ לעיין שם וכן הורה הגר"ח קנייבסקי על לימוד בגירסא שפוטר צום בערב פסח וכן על אמירת קדיש בסיום מסכת ללא הבנה וכן כבר כתוב איזהו עמל עמל פה (ולא עמל מוח)
נתן
אתה לא צריך לדקלם כל מה שהרב שיק "חייב" אותכם איך לכנות אותו, בברסלב מכנים בתואר "מורנו" רק את רבי נחמן, ורבי נתן, וכל שאר הצדיקים הכי גדולים שהיו בברסלב בכל הדורות, כולל שאר תלמידי רבי נחמן, מעולם לא כינו אותם בתואר "מורנו", ולכן התואר שלו זה "הרב שיק".
הרב הצדיק יואל ראטה
5
שו"ע הרב בהל' ת"ת פ"ב יג': במה דברים אמורים בתושב"כ [שלא חייב להבין] אבל בתורה שבע"פ אם אינו מבין הפירוש אינו נחשב לימוד כלל. ואעפ"כ יש לאדם לעסוק בכל התורה גם בדברים שלא יוכל להבין ולעתיד לבא יזכה להבין ולהשיג כל התורה שעסק בה בעוה"ז ולא השיגה מקוצר דעתו. מקור: זהר וישב דף קפה. ליקוטי מהרי"ח ועוד.
ינון גלעדי
4
ספר הזוהר הוא ספר מאוחר. למעלה מאלף שנה לאחר פטירת הרשב"י זתע"א באו אינשי דלא מעלי וזייפו ספר "בתורת הנסתר" על שמו של רשב"י. כך שיש להתייחס ל"מקובלים" בהתאם. ודי לחכימא. ואוי לזייפנים ולשקרנים בעולם האמת!!
משה
אוי לך.
רם
3
עיין "מדבר קדמות" מערכת י, אות י"ב, וז"ל: ודע שכתב הרב מגן אברהם א"ח סי' נ"א, דאם לומד המשניות ואינו מבין, כמעט אינו נחשב לימוד, ולפחות צריך שיבין פשט ופירוש המילות עכ"ל.
דוד
2
המקובל הרב מג'אר דיבר על הזוהר ולא על כל חלקי התורה. וזה פשיטא. כי בלי הבנה בסיסית של הנלמד איך נדע ללמוד וללמד ולקיים את התורה?
צריך ללמוד בעיון..
ועל זוהר זה כן מובן? האם זה 'עיקר הלימוד'? ולכן יש להניח בצ"ע.
זוהר
1
גמרא ערוכה וסדורה במסכת ע"ז דף ט
גמרא ערוכה וסדורה
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים