כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

ביקורת נוקבת: האם היה ראוי להצניע חלק מפסקי החזון איש?

הכתבה מהמגזין בה חשף כישראל שפירא את דעתו של החזון איש בדבר "עבודה עברית" בתקופה הבריטית, עוררה הדים רבים מקרב כלל הציבור התורני; האם היה ראוי להצניעה? (היסטוריה)

| 15 | כיכר השבת |
מרן החזון איש זיע"א
מרן החזון איש זיע"א (צילום: מתוך ויקיפדיה, ללא קרדיט)

הכתבה מהמגזין בה חשף כותב השורות את דעתו של החזון איש בדבר "עבודה עברית" בתקופה הבריטית, עוררה הדים רבים מקרב כלל הציבור התורני.

צפוי למדי שמתוך מאות אלפי גולשי 'כיכר השבת' יהיו מעטים שאינם תלמידי חכמים, וכך אחד מהם הגיב לכותב השורות בהאי לישנא:

"מדבריך משמע שאת דרכו של החזון איש בסוגית 'עבודה עברית' ממשיכים רבנים מהציבור הדתי לאומי מסוגו של הרב שמואל אליהו מצפת. אם כן מדוע לא הדגשת שהציבור החרדי בימינו סטה מדרכו של החזון איש, ואינו מעדיף 'עבודה עברית', אלא לוקח פועלים ערבים?!".

כמובן שדבריו דברי הבל שאין להעלותם על הדעת, שכן בימינו המציאות השתנתה, ואין חשש ש'הישוב היהודי' בארץ ישראל יקרוס, באם יעניקו לערבים עבודה, כפי שהיה בזמנו של החזון איש.

אף 'מדינת ישראל' שהיא ממשיכה של 'התנועה הציונית' שיזמה את החרם כנגד העסקת פועלים ערבים (אשר בחרם זה תמך מרן החזון איש), בימינו מייבאת פועלים תאילנדים, ומעניקה אישורי כניסה לפועלים פלסטינים, ומשכך הדברים פשוטים לכל בר דעת, שהדיון לא מתחיל.

מחנך מוכר ואיש השקפה ליטאי ביאר והסביר באוזני כותב השורות, שחס וחלילה לומר שההלכה השתנתה, אלא שהיא נותרה בעינה בדיוק כפי שנמסרה למשה רבנו בהר סיני. מה שכן, מטעים אותו מחנך, המציאות השתנתה בכל הנוגע להעסקת פועלים ערבים, ובימינו מותר, לאחר שבימי החזון איש נאסר.

ספר "גנזים ושו"ת חזון איש" (צילום: ישראל שפירא)

כאמור, דעתו זו של החזון איש נחשפה לראשונה בסדרת הספרים חמישה במספר "גנזים ושו"ת חזון איש" אשר יצאה על ידי הגאון הנודע רא"י קניג אשר בהקדמה לחלק א' כתב על התועלת העצומה לציבור הלומדים בהוצאת גנזים אלו מכבשונו של מרן החזו"א.

המהדיר התייעץ בכל צעד ושעל עם שר התורה מרן הגר"ח קנייבסקי זצוק"ל, שאף כתב בכתב יד קודשו מכתב ברכה נרגש שהובא בחלק חמישי בהאי לישנא: "הנה רה"ג רא"י קניג שליט"א ערך חלק נוסף של גנזים ושו"ת חזו"א וכבר אתמחי גברא בכרכים הקודמים שכבר הוציא והוא נאמן ובר סמכא וכגון דין סמוכו לנא. והנני לחזק את ידיו להפיץ תורת מרן זללה"ה ומשפחתו".

ברם, למרות שמרן שר התורה זצוק"ל סמך את ידיו על הוצאת ספר זה, לידי כותב השורות נודע שאחד מגאוני הציבור הליטאי, איש השקפה מוכר מהעיר מודיעין עילית הקשור לוועדות חינוך מסוימות, התבטא כנגד הוצאת סדרה הספרים "גנזים ושו"ת חזון איש", וטען שהיה אסור להוציא אותם, ותימא על דבריו, שכן כף ידו של המהדיר שליט"א לא משה מידו של שר התורה זי"ע, וצע"ג.

סיבה חשובה טוען המהדיר הגאון רא"י קניג בהקדמתו לחלק חמישי שאסור להחסיר או להשמיט את דבריו של החזון איש וכך דבריו: "מקרן קולמוסו, בדמותם ובצלמם, ללא השמטות וחסרון. אשר מי אנו קטני קטנים לשלוח יד בקדשי קדשים, להורות זה כשר ונכון וזה ראוי להעלם דבר".

סדרה מקבילה של כתבי ידו של החזון איש יצאה לאחר שהודפס "גנזים ושו"ת חזון איש", ששמה "חזון איש שו"ת וחידושים". תשעים ותשע אחוז מהמכתבים מופיעים בשני הסדרות, למעט השמטות מועטות שהחסירו ב"חזון איש שו"ת וחידושים".

​ספר "חזון איש שו"ת וחידושים" שהודפסו מכתבי יד של החזו"א שהיו מוחזקים בידי הגאון רבי שמריהו גריינמן ונערך בידי נכדו רבי מאיר (בהוצאת ספרי משה אברמוביץ)

"חזון איש שו"ת וחידושים" הודפס מכתבי יד של החזו"א שהיו מוחזקים בידי הגאון רבי שמריהו גריינמן ונערך בידי נכדו רבי מאיר.

בהקדמה ל"חזון איש שו"ת וחידושים", שהודפס לאחר הוצאת "גנזים ושו"ת חזון איש", הובאה ביקורת נוקבת כדלהלן:

"מאחר והחלו מתפרסמים דברים ממרן זלה"ה באופן בלתי ראוי ואחראי ואף דברים שיפה להם הצניעות הוצאו לרשות הרבים ודברים שנכתבו למקרה פרטי כהוראה לרבים... ועוד הוסיפו לעשות לפרסם דברים שאינם נכונים מכתב יד קודשו כביכול. ומתוך תחושת אחריות ושליחות וכו'".

לא ברור כנגד מי כוונו דברים חריפים אלו, אולם יש להעלות על הדעת שבוודאי לא התכוונו מהדירי "חזון איש שו"ת וחידושים", כנגד הוצאת "גנזים ושו"ת חזון איש", שכן המדפיס נהנה מעצה ותושיה ממרן שר התורה זי"ע, כפי שהובא בשם הגרח"ק בחלק חמישי:

"הנה רה"ג ראי קניג שליט"א ערך חלק נוסף של גנזים ושו"ת חזו"א וכבר אתמחי גברא בכרכים הקודמים שכבר הוציא והוא נאמן ובר סמכא וכגון דין סמוכו לנא. והנני לחזק את ידיו להפיץ תורת מרן זללה"ה ומשפחתו".

אולם צע"ג, שכן לא ידוע על ספר כתבי חזון איש שיצאו לאור בשנים אלו זולת "גנזים ושו"ת חזון איש"...

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
אצל הליטאים והחזונאישניקים הכל למראית עין. גם אם יגלו עכשיו כמה הלכות בחזון איש שטעו בהם עד עכשיו לא ישנו. הכל צבוע שם
מודיעין עילית
ברור תמיד יחפשו להגיד שהיהודים / דתיים / דוסים מזויפים ככה זה כשרואים משהו אמיתי. תפסיק לתרץ לך תשתווה להם באמת ואז תדבר
חחח
צבועים ערב רב
צודק
11
גם מה שהחזון איש אמר לבנות לא ללכת לצבא זה היה לזמנו. אבל היום שהצבא הוא צבא ה מיצוה על כל בן ובת ישראל לשרת בצהל הקדוש
יהודי. ציוני
תגובת הזהב
רון
10
הפלסטינאים הם גיס חמישי שחוטרים תחת קיומינו ועושים נזק אפוא שאפשר ופוגעים בנשים ובילדים ללא חשבון מתוך רצון לקלקל ,שזה חלק מהמלחמה שלהם
גבי ברברי

הצגת כל התגובות

9
ביודעי קאמינא: הדברים בשו"ת וחידושים נכתבו כנגד גנזי ושו"ת שמוציא דבר מהקשירו ומסלף דברי מרן תמידין כסידרן לבד מהחוצפה להוציא לרה"ר דברים פרטיים, ולבד מהגניבות שע"י הגיעו אליו חלק מהכת"י. וכן היתה דעת הגרח"ק, וכידוע שאי אפשר לסמוך על מכתבים בשמו בשנותיו האחרונות.
חזונישניק
8
אם ישמשהו שצריך לגנוז זה את כל המאמרים הדביליים האלו שחוץ מלהיות קרדום לחפור בו לא עושים לא תועלת ואפילו נזק הם לא מצליחעם לעשות
אינהו בדידהו אנן בדידן
7
ממתי הגרח"ק הוא המוסמך היחיד לדעת מרן זללה"ה...
צצ
6
לא מבין איך שכזה גדול בישראל הסיעו במכונית טרנטה.
שמעון
5
אם מצנזרים את חידושי חתם סופר, כשהוא כותב בעד עבודה בארץ ישראל, אז ק"ו שאפשר לצנזר את החזו"א. מה לעשות, יש כאלו שחושבים שהם יותר גדולים מה"גדולים" האמיתיים ושהם יכולים לצנזר אותם.
שלומי לוי
4
זה שהניסו את מרן קנייבסקי זצ"ל. לתמונה זה בעייתי כשלעצמו, וזה רק מחליש את העניין ובוודאי שזה לא מוסיף ללספרים.
זיכער דאס
3
ברור אם החזו"א היה בימינוצהוא היה בכלל רפורמי והליטאים היו בבעיה קשה .... הם כמובן לא היו מרגישים בכך והיו מוצאים מישהו אחר לסגוד לו
james
2
להעדיף יהודים על ערבים זו מצווה מן התורה ולא צריך את הוראת החזו״א לזה ובוודאי היום שישנן סכנות רוחניות וגשמיות בהעסקת פועלים ערבים.
נטע
1
..נו..הליטאים רגילים..להצניע.להחביא.למ צווי דינים כשבאים לבזות גדולי תורה.או חילול השם.או מחלוקת..זו דרכם כסל למו...
חצקל
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים