כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

רב אשכנזי בבגדד? זו דעת גדולי וגאוני עדות המזרח

רבי עמרם אבורביע טען שחכמי בגדד הושפעו מרב אשכנזי, ולכן הם שכחו את פסקי ה'שולחן ערוך' וזה המקור למחלוקת הגר"ע יוסף והבן איש חי; אך יש מגאוני עדות המזרח שסבורים אחרת (היסטוריה)

| 43 | כיכר השבת |
הגר"מ צדקה, הגרב"צ מוצפי והגרי"ח סופר
הגר"מ צדקה, הגרב"צ מוצפי והגרי"ח סופר (צילום: יעקב כהן ויונתן זינדל - פלאש 90, יחזקאל שבו)

פרק ג': בפרקים האחרונים סיקרנו את המחלוקת בין גאוני עדות המזרח, הגר"ע יוסף, וה'בן איש חי', מחלוקת שיש מוסרים שהובילה לשריפת ספריו של מרן הגר"ע יוסף לפני עשרות בשנים[1].

ציטטנו את דבריו של הגאון רבי עמרם אבורביע מחבר ספר 'נתיבי עם', שטען שחכמי בגדד הושפעו מרב אשכנזי, ולכן הם שכחו את פסקי ה'שולחן ערוך'.

כנגד דברים אלו, ציטטנו את דברי החוקר הנודע הגאון רבי משה שבת, בקונטרס 'גאון יעקב' שכתב: "ועל כן מה שמרבה לאחרונה הראש"ל הגר"י יוסף שליט"א להזכיר את דברי הרב נתיבי עם, אחר בקשת המחילה לא היה לו להיתלות בדבריו כלל, ואביו הגדול שבבקיאים מעולם לא זכרה לא בכתב ולא בע"פ, ובוודאי לא שמיעא ליה, כלומר לא סבירא ליה, ודי בכך".

תגובה לרב משה שבת אמר הגר"י יוסף בשיעוריו (וכן הובא בספריו): "יש אברך ספרדי אחד שהוציא חוברת וציין למה שאמרתי בשם הנתיבי עם שלמדו את ההלכות מגאון אשכנזי, וכותב שדבריו הם דמיון, לא היו ולא נבראו. זו חוצפה לומר כך כלפי הרב אבורביע, שהיה חסידא קדישא מחכמי ורבני פורת יוסף, והיה בקיא מאד במנהגים".

מסתבר שדברי "האברך הספרדי החוצפן" שפרך את דבריו של הרב 'נתיבי עם', אינם עמדתו האישית, אלא מצינו גדולי וגאוני עדות המזרח הסבורים כך, כדלהלן:

ראש ישיבת "בני ציון" הגאון רבי בן ציון מוצפי העומד בראשות "בד"ץ בני ציון"

מספר תשובות התייחס הרב מוצפי לפולמוס זה באתר 'דורש ציון'.

על השאלה: "מה ההבדל בין 'ילקוט יוסף' לבין ה'בן איש חי'?" ענה הרב מוצפי: "'ילקוט יוסף' פוסק על פי ההלכה ורוב הפוסקים. ה'בן איש חי' פוסק על פי הקבלה, ולפעמים כמנהג בגדד שחלקם היו כהרמ"א".

על הטענה שהיה רב אשכנזי בבגדד שהטעה את מרן ה'בן איש חי' הגדיר הרב מוצפי: "אינפורמציה מוטעית ושקרים", וכך נמצאנו למדים ש"כַּמַּיִם הַפָּנִים לַפָּנִים", ואת מה שהגדיר הגר"י יוסף כ"חוצפה", (מסקנת מחקרו של הרב שבת, שאת שכתב מחבר ספר 'נתיבי עם' איננה נכונה), הגדיר הגרב"צ מוצפי את דברי הרב 'נתיבי עם' גופא כ"שקרים", ו"אינפורמציה מוטעית".

ממשיך הגרב"צ מוצפי בדבריו שאת האינפורמציה השקרית הזו: "מישהו שתל בדברי תלמיד חכם כאילו רבני אשכנז באו לבבל והנהיגו את הקהילה, דבר שלא היה ולא נברא ואפילו משל לא היה. ומנהגי האשכנזים רחוקים ממנהגי בבל כרחוק מזרח ממערב, ולא קרב זה אל זה כלל".

לשאלה דומה התייחס הגרב"צ מוצפי ונשאל: "שמעתי שמועה שהיה תקופה בעיראק הביאו רבנים אשכנזיים ששינו את הפסיקה, ולכן אי אפשר לסמוך על מה שכתוב בבן איש חי שכך הוא מנהג בגדד. אכן כך?"

ושוב ענה הרב באותו מטבע לשון: "אוי לאותם מפיצי שמועות שוא ושקר".

תשובות הגרב"צ מוצפי (צילום מסך מאתר דורש ציון)

ראש ישיבת 'כף החיים' הגאון רבי יעקב חיים סופר

תלמידו של הגרי"ח סופר בשמו דחה את הטענות הללו, ואמר שהוא לא זוכר רב אשכנזי אחד שהיה בבגדד, ולא יתכן שהושפעו מגאוני אשכנז, והוסיף עוד הגרי"ח סופר שמרן הגר"ע יוסף בעל 'יביע אומר' לא הזכיר מעולם טענה זו, וכך דבריו המלאים:

"ומו"ר שליט"א דחה הדברים מכל וכל, ואטו היו יתומים מבלי רבנים, והלא בגדאד עיר של חכמים ושל סופרים הייתה. והוסיף: אני לא זוכר אפילו רב אשכנזי אחד שהיה בבגדאד. ואם כן היאך הושפעו מהאשכנזים?!... ותלמידו הוסיף שגם ב'יביע אומר' שדן בזה לא מזכיר טענות מסוג זה". (אמרי יעקב חיים, הגאון רבי יעקב חיים סופר גיליון מס' ו' סוכות תשפ"א).

ראש ישיבת 'כף החיים' הגאון רבי יעקב חיים סופר (צילום: יחזקאל שבו)

ראש ישיבת פורת יוסף הגאון רבי משה צדקה

שמועה שמעתי מאת תלמיד מובהק של ראש ישיבת 'פורת יוסף' הגאון רבי משה צדקה, שאין לומר שהיה רב אשכנזי שהטעה את ה'בן איש חי', אלא שמדובר בשתי פסיקות הלכה שונות ל'מרן בן איש חי', ולמרן ה'בית יוסף', ואלו ואלו דברי אלוקים חיים. (יצוין שבשינוי מדברי הגרי"ח סופר, והגרב"צ מוצפי שהם כתובים עלי ספר, דבריו אלו של הגר"מ צדקה הם בע"פ).

• • •

יש שהעלו השערה שטענה זו שה'בן איש חי' חלק על מרן ה'שולחן ערוך', בגלל שרב אשכנזי עלום שם הטעה אותו, הם מפאת שברגע שהמון העם שומע על "רב אשכנזי", מתחיל אצלם אַנְטָגוֹנִיזְם, וכך קל לשכנע אותם לנהוג כשיטת מרן ה'בית יוסף', ולא כשיטת מרן ה'בן איש חי', כי "אשכנזים הטעו אותו", וכך המטרה מושגת בקלות.

• • •

נמצאנו למדים על מחלוקת בין רבותינו מעדות המזרח, על דרכו של מרן ה'בן איש חי' בפסיקותיו ההלכתיות.

  1. הראשון לציון הגר"י יוסף סבור שהיה רב אשכנזי שהטעה את יהודי בגדד, ולכן ה'בן איש חי' פסק כמו הרמ"א, כפי שכתב הגאון רבי עמרם אבורביע בספרו 'נתיבי עם'. עוד הביא הגר"י שמועות מאת חכם מנצור בן שמעון וחכם משה הכהן טוויל, בשמו של הגר"מ מאיה, ועוד הביא שאביו מרן הגר"ע שיער זאת מדיליה.
  2. ראש ישיבת 'כף החיים' הגאון רבי יוסף חיים סופר מחבר עשרות ספרים, דחה את הדברים מכל וכל, ותלמידו הוסיף שמרן הגר"ע יוסף מעולם לא טען טענה זו. כך גם הגאון רבי בן ציון מוצפי סבר שמדובר באינפורמציה מוטעית ושקרים. וכך גם שמועה ששמעתי בשם ראש ישיבת פורת יוסף הגאון רבי משה צדקה.

ואלו ואלו דברי אלוקים חיים וכו', ושבעים פנים לתורה וכו'. יתן ה' שמשיח צדקינו יבוא במהרה ויכריע את הוויכוח ההלכתי.

• • •

לסיום נזכיר את דברי מרן המשגיח הגר"ש וולבה זצוק"ל שהתלונן: "מדוע בעיתונים שלנו מובא כתבות של חדשות המתחדשות מידי יום, מה אמר ראש ממשלה פלוני ומה אמר שר פלוני? מדוע לא יהיה מוזכר בכותרת ראשית חידוש שחידש ראש ישיבה בסוגיית 'תקפו כהן', וחידוש שחידש ר"מ פלוני בסוגיית 'מקדש במלווה' וכו[2]'".

ואשרינו שזכינו במדור 'היסטוריה ואקטואליה' באתר החדשות הגדול ביותר בעולם החרדי 'כיכר השבת', להעלות סוגיות למדניות של 'דרכי הפסיקה' של גאוני המזרח, לטובת קהל הגולשים שליט"א שצמא לדבר ה'.

[1] באם אכן המקרה אירע, עיין בתגובת חכמי בבל שהבאנו בפרק הראשון מסדרת כתבות זו.

[2] הובא במאמרו של הגאון רבי יוסף חיים סוויסה ר"י תורה ודעת מירושלים מעל דפי מוסף שבת קודש של עיתון יתד נאמן.

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
43 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
29
אני מוחה בכל תוקף על ביזוי כבוד התורה הצדיקים והחכמים מבבל ובראשם מרן הבן איש חי, כל מי שלומד בספרי חכמי בל ובפרט בספרי רבינו יוסף חיים הבן איש חי רואה כמה מרן השו"ע מוזכר שם בכל הלכה, אז ח"ו לחשוב וק"ו לכתוב וכן לומר ששכחו חלילה את פסקי מרן, זה לא נכון בכלל.
יהודי
28
רוב חכמי התורה יצאו מחלאב לא סתם מכנים אותה אם המזרח הפייטנים הרבנים וחכמי התורה הטובים ביותר יצאו מחלאב וממצרים וגם מהאי גרבה
אורה
לא נכון. לכל קהילה יש רבות רבנים קדושים וטהורים. ה' יתברך לא קיפח אף קהילה. פשוט אתה מכיר את אלה ואלה מכירים את אלה וכל אחד ורבותיו.
רם
27
בשנים האחרונות יצאו כמה ספרים על חכמי בבל, ניתן לראות שם איך מאות בשנים למדו בבבל תורה, ניתן לקרא איך ישיבת בית מדרש זליכה (אם הישיבות!!) היה מקום של לימוד למאות מאות בחורים ואברכים ורבנים, היה בעירק הרבה מאד פריחה ושגשוג רוחני. לצערנו, בגלל שרפות ופגעים שונים נכחדו כתבים והרבה ספרים שחברו גדולי ע
חכמי בבל

הצגת כל התגובות

26
מדבריו הרב מוצפי. ה'בן איש חי' פוסק על פי הקבלה, ולפעמים כמנהג בגדד שחלקם היו כהרמ"א". גם ביהדות מרוקו פסקו לפי הרמ"א כשבאו תלמידי הרא"ש מספרד. וגם יהדות ג'רבא פסקו לפי מנהג בא"ח
אלי כהן
25
הגאון הקדוש בעל התכלת הרבי ר' גרשון חנוך מראדזין זי"ע הגיע לבגדד לקבל הסכמה לסדרי טהרות ולתכלת מחכם מרן רבי עבד-אללה סומך זי"ע ושהה שם זמן מה. אבל לא הגיוני שזה הספיק בשביל להשפיע על מנהגי בגדד.
זלמן
24
האמת היא שעד לפני 200 שנים לא היו רבנים בעיראק, עד שהביאו מבחוץ את הרב צדקה חוציין שילמד את העיראקים תורה. הרב חוציין היה חי בחאלב שבסוריה ואיתו באו תלמידיו והפריחו את השממה הרוחנית. הרב חוציין שימש כרב של בגדאד
משה
שקר! היו שתי מגפות מרכזיות שהובילו להידלדות האוכלוסיה, ולפטירתם של רבים מרבני הקהילה וזה היה בעיקר באיזור בגדאד והדרום. בצפון תמיד היו רבנים. וההגעה של הרב חוצין הייתה לשקם את הקהילה מבחינה רוחנית, כי רצו אותו ולא רבנים ממוסול וכורדיסטאן.
צחי
שטויות . אל תדבר דברים שאתה לא יודע
איציק
מי סיפר לך את השטויות האלה? נכון שבכיבוש המונגולי נשארו קהילה קטנה לפני כ-550 שנה אבל אותה קהילה המשיכה לגדול.
רם
אל תבלבל במוח ואל תשכתב את ההסטוריה, לך קרא בספר של הרב שבת ישיבות בבל את כל ההסטוריה של בבל התורנית. היתה תקופה שהיתה מגפה בבבל, ואז הביאו את רבי צדקה חוציין מארם צובה.
יהודי פשוט
23
הבן איש חי מזכיר בספרו את רבנו זלמן (כלומר את האדמו"ר הזקן, שו"ע הרב) כמה וכמה פעמים, אולי לזאת הכוונה?
מיכה
22
יישר כוח.תביאו עוד דיונים כאלו.מרתק
ישראל
21
קטן שכמותי שלא מבין בין גדולי התורה אלו ואלו דברי אלוקים חיים שיעשו התרת נדרים ויבחרו את דרכם לא חבל הרי בית הלל ובית שמאי היו מתחתנים ויושבים יחד על אף חילוקי הדעות ותיק"ו למה פלגנות בלי סוף השם רוצה אחדות גם בימי אחאב כל עוד היו באחדות נצחו לפני הר סיני היו באחדות נתגלתה שכינהבמלא הדרה אולי מספיק
יוסף הקטן
20
היהודים בבגדד הם האחרונים שצריכיםעזרה
נו באמת
19
פשוט תענוג לקרוא את המאמרים שלך. כתובים לעילא ולעילא, ומייצרים סקרנות לא פחותה ממדורי זופניק ודומיהם..
נתנאל
18
מדוע הכותב מתעלם מהמיילים? כי הוא אשכנזי???
איש
כנראה מייל ספרדי צריך 2 מיילים אשכנזים ....
איש יהודי 2
17
מרן הבן איש חי ידע טוב מאוד מה כתב מרן הבית יוסף ובכל זאת יש והוא פסק אחרת ועל זה בדיוק נאמר הלכה כבתראי (תרגום: הלכה כאחרונים) כי האחרונים ראו את כל דברי הראשונים כולם ובכל זאת פסקו איך שפסקו ולכן הלכה כמותם. מרן הבן איש חי הוא מורינו ורבינו רבן של כל בני הגולה, והוא ראה את דברי מרן הבית יוסף וכן א
דוד
16
כתבה מבריקה מאוד!
לענין ממש!
15
כתבה מעניינת טוקבקים די רדודים של הקוראים, צריך להפנים ולהודות על הזכות שהייתה לנו להיות בצילו של מרן הרב עובדיה זצ"ל,ולהפסיק לנפנף עם התורה של הרב הבן איש חי זכותו תגן על כולנו.
רפול המשתכנז
"לנפנף" כאילו הבן איש חי זה איזה אברך. תנוח לך. אתה תלך בדרך הרב שלך ומי שנוהג לפי הבן איש חי ימשיך. לכל אחד מישראל יש הזכות לבחור לעצמו את רבו.
רם
14
במחילה, מה זה משנה? הבית יוסף עצמו הושפע מרבנים אשכנזים כמו הראש ורשי ועוד כמובן שגם הרמא הושפע מספרדים יש ככל חדש בהלכה שאסור להיות מושפע מפסיקות הלכתיות של בני עדה אחרת??
אשרי
13
למה להבטאות בהגדרה של חוצפן הוא יצטרך לעשות תשובה על זה גם אם הוא רב ראשי לאן הגענו? גם גדולי עולם טעו יהושע לא טעה עם הגבעונים דוד לא טעה כשספר את ישראל אז קל וחומר בדורונו אנו
ענווה ובושה
12
מחילה מכבוד הרשל"צ אבל יש בדבריו מגמה לקפח את מנהגי כל עדות המזרח ולהפוך את כולם לחטיבה אחת וביטול כל המנהגים היו לא תהיה ! למרוקאים יש מנהגים קדמונים, וגאונות התוניסאים הם לשם ולתפארת, והתמדת הבבלים ידוע לכל ! ואין סיבה לקפח את הכל ורואים בבירור שחוזרים למקורות ולמנהגים הקדמונים וכך צריך להיות וגם
יוסף
11
ישראל שפירא המשועמם. לך תתעסק במחלוקת של האשכנזים. ועזוב אותנו הספרדים בשקט. תפסיקו כבר לחפש מחלוקות קורח ועדתו. אנחניו מעריכים את כל הרבנים הבפרדים והאשכנזים והתמנים. כולם אהובים כולם ברורים. זוהי דרכה של תורה.
ספרדי
נו? מה אתה רוצה?! הרב שפירא סיים את המאמר שלו בשיא המכובדות; "ואלו ואלו דברי אלוקים חיים וכו', ושבעים פנים לתורה וכו'". ברם, בין השורות משמע ביקורת כנגד מרן מלכא הראשל"ץ המכהן...
ספרדי טהור פגיע
10
איזה שטויות להשוות את הילקוט יוסף לבן איש חי. ילקוט יוסף זה ליקוט מספרי אביו והוספת מקורות. לעומת הבן איש חי שזה גניזה של כל הספרי פוסקים בכמה שורות, אין לנו שום דבר כזה.
רם
9
יא היסטורין גאון, קודם כל השם שלו הוא ר' יעקב חיים סופר לא יוסף חיים. תלמד קודם את האקטואליא ואח"כ היסטוירה. שנית למה שנאמין עם כל הכבוד לרב מוצפי שלא ביסס את דבריו יותר מאשר ר' עבורביא שהיה מדור הקודם ויותר קרוב לאותה תקופה והכיר בודאי כאלו שחיו וגדלו בבגדד.
דעת תורה
דבר ראשון לך ללמוד עברית. הרב אבורביע הבין וידע הסטוריה בבלית כמו שאתה מבין בנגעים ואהלות. דבריו הם הזייה אחת גמורה כמו ההזייה שהציץ אליעזר דמיין שהבן איש חי היה הונגרי... ההסטוריה ידועה, ומשפחת יוסף לא תשכתב אותה...
פשיטות גדולה
8
בתכל'ס מרן הבן איש חי, רבינו יוסף חיים אימץ הרבה מאד פסזיקת רמ"א, ואי אפשר לומר שזה נעשה אחר בירור, שהרי הוא כותב קבלנו הוראות מרן (השו"ע)
מאיר
7
עזבת את החסידים... אפשר לנשום לרווחה
איינער
אתה טועה, הוא לא רצה שיראה מוגזם מאוד שהוא עשה איזה 20 (או יותר) כתבות על החסידים, (תוך השמצות נוראיות בתגובות), ולכן הוא עשה קצת הפסקה וקפץ לספרדים, עכשיו חזר לחסידים.. ועכשיו הוא מתעסק עם הדברי חיים הקדוש.
געצל
זה פשוט מזעזע שהוא מעז לצטט את דברי חיים הקדוש! מה עשה רע לו?? אז מה קרה שהוא התנגד לערבוביה של בחורים רח"ל שתגרום לאביזריהו רח"ל?!
געצל דעבל
אידיוט, אתה צריך ללמוד לקרוא "בין השורות", ועוד יותר להבין את "מגמת הכותב", אין כלל בעיה להביא את הדברי חיים והכל, הבעיה היא כוונת ומגמת הכותב!
געצל
6
מי שמורד במרן לא זוכה לחיים ארוכים וטובים. עיין ערך ישיבת כיסא רחמים
חייל של מרן
5
ארגון " אוצר התורה" הביא סידורים חומשים תפילין וקיצור שולחן ערוך לפרס ובגדד ראו הדלקת נרות ראו ברכת לישב בסוכה וכו'
יאיר
4
יש סיבה שהכתב הזה כל הזמן מחפש מחלוקות?
יהודה המכבי
הוא לא צריך לחפש, אלא הרבנים מייצרים אותם בכל רגע נתון.
די מחלוקות!!
הם לא. פשוט עמי הארץ המלובשים בלבוש חרדי לא מבינים את מה שהחכמים כותבים ומיצרים מחלוקת לעצמם. כידוע המחלוקת לא היתה בין שמאי להלל אלא בין בית הילל לבית שמאי.
דניאל
3
משפחת יוסף ירדה מהפסים כבר מזמן, וזה הולך ונהיה יותר גרוע.
חיים
2
מהתגובות נראה ש90% מהדור עדיין שפוי ולא מאמין לבדותא הזאת שלא צריך להיות בקי בספרי הרב עובדיה לדעת שלמרות שניסה לנשל מהבא"ח את כח הפסיקה שלו, מעולם לא כתב שטות זו, והרב עובדיה ידע היסטוריה ולא היה מחמיץ כזו ידיעה, ומסתבר שלא נעלם מעינו עין הבדולח דברים אלו אלא שנמנע מלהביאם מאחר שידע שאין להם שחר!!!
אדם מבחוץ
1
הטענה שהבא"ח הלך אחרי אשכנזים היא טענה עמרצית בלי לדעת הסטוריה ספרי הבא"ח יש להם קו מאד יחודי וספרדי מלא חומרות ומנהגים מהקבלה כמנהג הספרדים שחששו לקבלה ולא קשור בכלל לפוסקים האשכנזים, אדרבה יכול להיות שמקור השמועה התבלבל והתכוון לומר שהיביע אומר נמשך אחרי רב אשכנזי לחלוק על הקבלה כמנהג הליטאים.
ליטאי שמבין
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים