כיכר השבת

היסטוריה ואקטואליה

מתלבטים לצאת לנופש? הנה סיבה רוחנית

נהגו עם ישראל קדושים לצאת ל"נְאוֹת דֶּשֶׁא" - "דאצ'ה" בבין הזמנים, וכל המחמיר ומעלה לסטטוס תמונות של הרי האלפים, הרי זה משובח. רבים סבורים בטעות שמדובר בבילוי לנפש הבהמית ותו לא, אך הנה סיבה רוחנית לעשות זאת (היסטוריה)

| 15 | כיכר השבת |
פארק בשוויץ
פארק בשוויץ (צילום: Yahav Gamliel/FLASH90)

נהגו עם ישראל קדושים לצאת ל"נְאוֹת דֶּשֶׁא" - "דאצ'ה" בבין הזמנים, לצפון הארץ, להרים, מעיינות ונחלים. המחמירים נהגו לעלות על מטוס, להרי שוויץ ואוסטריה, וכל המחמיר ומעלה לסטטוס תמונות של הרי האלפים, הרי זה משובח.

רבים סבורים בטעות שמדובר בבילוי ותו לא, והחופש הוא תענוג לנפש הבהמית שיש לכל אדם באשר הוא.

מסתבר שגדולי עולם חסידים, דרשו על בין הזמנים רמזים נפלאים ונוראים כדלהלן.

האדמו"ר הקדוש רבי יקותיאל יהודה טייטלבוים מסיגט, בעל ה"ייטב לב", כותב בפרשת מסעי על הטעם הרוחני של היציאה למקומות נופש, וזה גם כנראה טעם נסיעות האדמו"רים לעיירות נופש ומרפא שונות בימות הקיץ.

הרבי כותב על עצמו[1] כשישב בבית מרחץ בקצה המדבר, הוא הבין שבכל מקום יש ניצוצי קדושה שצריך להעלותן, ולכן הקב"ה עשה את בתי המרחצאות במדבריות (וכוונתו במקומות רחוקים מהישוב), כדי שיבואו צדיקים שיעלו את אותו מקום לשורש האמיתי שלו.

לדברי הרבי ה'ייטב לב', על הנופש של האדמו"רים התכוון דוד המלך בפסוק: "ה' רֹעִי לֹא אֶחְסָר" – שום ניצוץ השייך לשורש נשמתי, ועל כן "בִּנְאוֹת דֶּשֶׁא יַרְבִּיצֵנִי עַל מֵי מְנֻחוֹת", דהיינו המים שעל ידם ימצא האדם מנוחה ממכאוביו, "ינהלני" – למען העלות הקדושה משם, וזהו שנסעו בני ישראל ארבעים ושנים מסעות, כדי להעלות את הניצוצות קדושה משם.

כך משמע ע"פ הרבי ה'ייטב לב', שהבתי מרחצאות שאבותינו נסעו אליהם במהלך מגוריהם באירופא כמאַריענבּאַד, קרלסבאד וקריניץ שע"פ ההבנה הפשוטה, מדובר בהחלפת כח, לשנה החדשה, כיון שבתי המרחצאות מרפאים את הגוף שעובד קשה במשך כל עונת השנה, - זהו שלא, מדובר בטעות בהבנה.

אלא מאי? מדובר במקומות רחוקים מהישוב שזקוקים להעלאת הניצוצות קדושה, ועל ידי שצדיקים מגיעים אליהם, ל"נאות דשא", הניצוצות זוכים לעלות לכיון מעלה. וכך בדיוק אבותינו בני ישראל במהלך נדודיהם במדבר ארבעים ושנים מקומות, העלו את הניצוצות שלהם.

ישר כח לידידי אריה רוטנברג ששלח לי את הוורט המבהיל של ה'ייטב לב'.

ה'ייטב לב' צוטט גם בספר מיוחד שיצא לנוסעים בדרכים בשם "התנהגות הדרך" שליקט רבי שלמה ווילף. בספר לוקטו כל "עניני ודיני הדרך מש"ס ושולחן ערוך וספרים שונים וגם תפלת הדרך, וגם בו יבוא פנינים יקרים מספרים קדושים מדבש ונופת צוף מתוקים ובסופו ספר אמרי ספר".

הספר חולק לשבעה מאמרים. דרך ישרים. תיקון הדרך. לימוד בדרך. לויה וסגולות הדרך כבוד הצדיקים. נסיעות הצדיקים. נסיעות לצדיקים.

שער הספר 'התנהגות הדרך' (אוצר החכמה)

[1] דבריו של הרבי מסיגט: "ובשבתי במרחץ שהוא בקצה המדבר מאין אדם, ובימי הקיץ לפרקים יתאספו שמה אנשים לומדים ומתפללים ועובדים את ה' במקום ההיא..."

  • לתגובות, הערות, הארות, וכן לשליחת חומרים, מסמכים, ורעיונות למאמרים העוסקים בתחום היסטוריה יהודית, נא לפנות לכתובת אימייל: sisraerl@gmail.com
תוכן שאסור לפספס
15 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
התגובה נשלחה בהצלחה.
בקרוב התגובה תיבחן ע"י העורכים שלנו, אם תימצא תקינה תפורסם באתר.
12
נכון מאוד, הכל לפי כוונת הלב, אם צדיק נוסע לנופש, ולומד שם, ועובד את השם שם, וגם יוצא מידי יום לטייל, אז בודאי שיש בזה עניין הן לגוף, הן לנפש, והן לניצוצות שיש להם עליה. אבל אם סתם נוסעים, ועוד נכשלים ומקילים בכל מיני הלכות, אז זה אולי כבר משהו שונה.
ג
11
מחר הספר 'תיקון הפרארי' עם הגהות 'אמרי תפנוקים'
נפתלי
10
פשוט בדיחה, יוצאים לשוויץ ואוסטריה כדי להוציא ניצוצות קדושה, עלק.. יוצאים כדי לנפוש ליהנות מהחיים, זה נשמע כמו בדיחה הכתבה הזו
אדי

הצגת כל התגובות

9
פיספוס לצאת מהארץ שעיני בורא העולם תמיד בה. כל יופי שיש בעולם נמצא בארץ.פנינת חמד שאין כמוהה .לא מעט מספרים שחבל שנסעו אין מה לחפש בחוץ לארץ. תשאלו את יהורם גאון.
ד
8
די נוווווווו בזמן שלאנשים אין דירה משלהם הם יוצאים במטוסים פרטיים למלונות יוקרה נו באמת--- לא מבינה את החסידים!
12.21.22
7
בדרך כלל כל טיול מתחלק לשניים החלק הראשון הולכים בשביל הקדוש ברוך הוא כדי לראות מה רבו נפלאותך השם ואחר כך לקברי צדידים בשביל עצמם שיהיה להם פרנסה חיים טובים וכ'ו
מאיר
6
האם רענון ב"נאות דשא' זה עניין פרטי של צדיקים בעלי מעלה וכו' - או הנהגה לכל אדם , גם אנשים פשוטים ? האם זה מתיר יציאה מחוץ לתחומי ארה"ק ??
שמוליק
5
נכון שאין לכאורה רוב יושביה עליה. אותם צדיקים דיברו בזמן שלא היה כמעט או בכלל אפשרות לעלות ארצה. רבותיי אין תענוג כתענוג ארץ ישראל לא מעט מאיתנו כעדר אחר אותם שכביכול נהנו מה שנוהגים לומר הייתי שם.
ד
היתה אפשרות, ובכל זאת הייטב לב זי"ע, וזקינו הישמח משה זי"ע, שניהם כתבו בעניין זה, והתנגדו לעליה לא"י, וכתבו שנעלה לא"י רק בביאת המשיח! (אגב זה לא רק הם, זה חז"ל, ורוב הראשונים והאחרונים שכתבו כך, כולל הרמב"ם, ולרמב"ן עצמו שהוא הראשון שמונה את יא"י למצוה, גם הוא אוחז שאסור לרבים לעלות לא"י אפי' ברשו
ליטאי קרליבך
אתה כותב מחו"ל?
בני
4
כל הדברים הנ"ל הם הסבר אחרי שאדם אמור לנסוע לנאות דשא לצורך מנוחה או משהו כזה שידע שמתבררים כך ניצוצות אין שום עניין לחפש ניצוצות בכל כוס יש ניצוצות וכן ודאי שהבירור הוא מכח שעושים שם משהו טוב אחרת ישארו מבוררות כשהיו
אליהו
3
הרעיון של הייטב לב כבר מפורש בגמ' פסחים פז ע"ב, "לא הגלה הקדוש ברוך הוא את ישראל לבין האומות, אלא כדי שיתוספו עליהם גרים", והבן יהוידע, והאור החיים, ועוד מפרשים, שהכוונה לניצוצות הקדושות שיש בחו"ל, כי באמת אין כ"כ הרבה גרים מהגויים בכל דור, אלא גרים, הכוונה ניצוצי קודש שצריך לתקנם בחו"ל.
1
2
כבר המרגלים הסתפקו בנוחות הגלות. אשרינו שכיוונו
בני
המרגלים היו אחר כך "המעפילים" שעלו לארץ נגד רצון השם, שאמר להם לא לעלות, וכמו שבזמננו יש איסור לא יעלו בחומה, שזה עד ביאת המשיח, כמו שפסקו הפוסקים והשל"ה הק' (תושב"פ שלח) מסביר, שחטא המרגלים היה שרצו לירש א"י בדרך הטבע, ולכן כשחזרו אמרו שיש בא"י "אנשי מידות" "נפילים בני ענק", וא"א לכבוש אותם ע"פ ט
יואל שווארץ
1
׳נאות דשא׳ תקף רק במקומות שיש בהם הרבה דשא. דובאי וכדומה לא נחשב
אלי
אולי גם יעניין אותך
חדשות חרדים